[Centraal] Vaccinaties en wel/niet vaccineren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:16

secricible schreef:
Volgens mij geeft pocca prima antwoord op de vraag. Haar antwoord is namelijk dat ze haar mening niet baseert op enig wetenschappelijk onderzoek, maar op gevoel.
Gevoel, omdat wakefield voelt als een betrouwbare integere man.
Gevoel, omdat vaccinvrij tegen de gevestigde orde in gaat en niet mee gaat met de consensus die er wereldwijd is.

En als ik 1 ding geleerd heb, is het dat tegen gevoel niet op te rationaliseren is. Blijkbaar zitten we op 2 totaal andere sporen. En dat verklaart ook een hoop.

En met deze uitstekende samenvatting van de situatie kunnen we concluderen dat er nog eindeloos ''gediscussieerd'' kan worden, zonder dat beide sporen elkaar zullen naderen/samenkomen.
Tijd om te stoppen misschien?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:19

Pocca_Locca schreef:
@magratea Dus jij zegt dat het niet klopt dat het al decennialang afneemt, (en dat die afname dus geen relatie heeft met een vaccin?) Je doet nu echt alsof ik heel rare dingen zeg, terwijl dat volgens mij best meevalt? Maar ik kan er ook naast zitten.??

Je moet er ook rekening mee houden wanneer het vaccin is ingevoerd. Als ik naar mezelf kijk: ik zat bij de allereerste lichting die het vaccin kreeg. Maar ik ben nu nog niet 'oud genoeg' voor een uitstrijkje. Volgens mij raden ze die aan vanaf je 30e? Dus dat is nog 3 jaar weg. Echte statistische impact van het vaccin in Nederland zal je dus 'pas' over een jaar of 2, 3 beginnen te zien. Wil je een dalende trend zien zal je nog langer moeten wachten (aangezien je altijd wel eens jaren hebt waarbij het aantal naar boven of naar beneden uitschiet).

Dat wil uiteraard niet zeggen dat ze niet weten of het vaccin werkt. Er zijn talloze grote onderzoeken geweest waarbij ze mensen die uitstrijkjes hebben laten maken en het vaccin bleek daaruit uitermate effectief. En de bijwerkingen zijn ook minimaal. Van de ernstige bijwerkingen die vaak genoemd worden door mensen is niet gebleken dat er ook maar enig verband is met het vaccin. Ook deze zijn namelijk goed onderzocht.
Ik denk dat er, zeker qua HPV-vaccin, er een soort hysteria is ontstaan. Je hoort heel vaak om je heen dat het vaccin bijwerking X of Y veroorzaakt. Als jij dan in de periode na het vaccin een of andere aandoening ontwikkelt, dan denkt men meteen 'oh het komt door het vaccin!', terwijl die aandoeningen ook 'gewoon' voor kunnen komen op de leeftijd dat men die ontwikkeld. Beetje hetzelfde idee als BMR & autisme: BMR wordt op de leeftijd gegeven dat autisme zich begint te uiten. Maar dat houdt niet in dat die twee verband houden met elkaar.

En qua bevolkingsonderzoek vs vaccin is het eigenlijk heel simpel.
Als er iets bij het uitstrijkje wordt gevonden dan heb je dus op z'n minst al een infectie of onrustige cellen, en loop je dus al gevaar (stel bijv dat je dat uitstrijkje niet had gedaan of dat je net een vorm hebt die snel ontwikkelt). Het vaccin voorkomt infectie (met de twee virussen die het meest kanker veroorzaken) en je loopt in die zin dus geen gevaar.

Pocca_Locca

Re: [Centraal] Vaccinaties en wel/niet vaccineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:26

Imandra wat kun jij ontdekken in de cijfers in de link die secricible plaatst? Weet jij ook of er ergens een volledig overzicht te vinden is van de afgelopen vier, vijf decennia? Zou ik interessant vinden. Want er is dus in Nederland een stijging begrijp ik, maar het CDC heeft het over een dalende trend. Dat betekent dus dat er een groot verschil zit tussen Nederland en de VS qua trend.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:27

Je begrijpt pocca volgend mij verkeerd imandra. Pocca maakt hetzelfde argumebt dat met mazelen o.a. ook wordt gemaakt, namelijk dat er zonder vaccinatie al een daling is en daarom het vaccin onnodig is.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:33

Nou, argument...ik heb een vermoeden wat nog niet ontkracht is door verwarrende overzichtjes die teveel geknipt zijn. Maar ik zal zelf eens op zoek gaan naar het grotere geheel. Desnoods zelf een grotere tijdslijn creëren door het aan elkaar te lijmen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:35

IMANDRA schreef:
je moet er ook rekening mee houden wanneer het vaccin is ingevoerd. Als ik naar mezelf kijk: ik zat bij de allereerste lichting die het vaccin kreeg. Maar ik ben nu nog niet 'oud genoeg' voor een uitstrijkje. Volgens mij raden ze die aan vanaf je 30e? Dus dat is nog 3 jaar weg.

Ik heb hem inderdaad niet gekregen en heb vorig jaar eerste uitstrijkje gehad. Je wordt inderdaad opgeroepen op 30e. Mijn hele generatie is dus nu pas bezig met 1e uitstrijkje en ik ken toch al aardig wat mensen met verkeerde cellen of die vaker op controle moeten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:39

Pocca_Locca schreef:
Nou, argument...ik heb een vermoeden wat nog niet ontkracht is door verwarrende overzichtjes die teveel geknipt zijn. Maar ik zal zelf eens op zoek gaan naar het grotere geheel. Desnoods zelf een grotere tijdslijn creëren door het aan elkaar te lijmen.

Goed idee, sla voor jezelf wel de bron op van elk (!) getal dat je gebruikt en laat het hier weten wanneer je alles netjes op een rijtje hebt.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:42

Ja, uiteraard!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:03

secricible schreef:
Je begrijpt pocca volgend mij verkeerd imandra. Pocca maakt hetzelfde argumebt dat met mazelen o.a. ook wordt gemaakt, namelijk dat er zonder vaccinatie al een daling is en daarom het vaccin onnodig is.

Op zich maakt dat voor mijn beargumentatie niet uit. Wat ik wil zeggen is dat de impact van het vaccin geenszins nog te zien is. Het daalt weliswaar in Amerika, maar er zullen altijd gevallen zijn van onrustige cellen. Dit wordt niet voorkomen. Ik voorspel dat we, als de eerste lichting van het HPV-vaccin opgeroepen gaat worden voor uitstrijkjes, dat dit getal veel sneller zal dalen en ook het aantal infecties zal dalen.

Beetje het verschil tussen een vermindering in aantal doden door goede gezondheidszorg vs. het aantal geïnfecteerden gevallen bij bijv. Mazelen.

CDC schreef:
However, in the past 40 years, the number of cases of cervical cancer and the number of deaths from cervical cancer have decreased significantly. This decline largely is the result of many women getting regular Pap tests, which can find cervical precancer before it turns into cancer.

Dus het aantal kankergevallen is afgenomen, en aantal doden door kankergevallen.
Hoe vaak iemand dus HPV heeft opgelopen wordt niet gezegd. Amerika heeft blijkbaar een hele goede nazorg als er iets gevonden is wbt. onrustige cellen, wat dus het aantal kankergevallen sterk heeft verminderd. In Nederland stijgt weliswaar het aantal gevallen van kanker, maar is het aantal doden wel sterk gedaald dankzij het bevolkingsonderzoek.

Echter, de vrouwen die dat doormaken hebben alsnog zorgen en stress: er zijn onrustige cellen gevonden en dat moet behandeld worden. de PAP-test is geen preventieve maatregel. Het vaccin wel.

En overweeg ook de kosten (voor de overheid): Een uitstrijkje kost zo'n 250 euro (en daarbij is het consult van de huisarts niet meegerekend, dit zijn 'alleen' de onderzoekskosten). Een uitstrijkje 'moet' na je 30e elke vijf jaar.
Een vaccinatie met het HPV vaccin kost 2x€160. En dat is eenmalig. Nu is het op dit moment niet zo ver, maar met wat geluk hebben we straks een vaccin wat álle vormen van HPV voorkomt. Dan is zo'n uitstrijkje elke vijf jaar wellicht niet meer nodig. Geen stress meer voor de vrouw die het moet ondergaan, en goedkoper voor de verzekering/overheid die het financiert.

In Sec's link staat ook dit:
RIVM schreef:
Op basis van uitsluitend demografisch ontwikkelingen zal het absoluut aantal nieuwe gevallen van baarmoederhalskanker in de periode 2015-2040 naar verwachting met 8% stijgen. De toename zal groter of kleiner kunnen zijn door veranderingen in factoren die de kans op het ontstaan van baarmoederhalskanker beïnvloeden (epidemiologische ontwikkelingen).

Ik vraag me af welke ontwikkelingen dit zijn en hoe die stijging dus wordt veroorzaakt. Wellicht heeft dit er iets mee te maken: "Deden in het verleden zeven op de tien vrouwen mee aan dit onderzoek naar baarmoederhalskanker, nu zijn dat nog maar zes op de tien vrouwen."
Wellicht is dit een van de verklaringen voor de stijging? Als het niet op tijd wordt gevonden, ontwikkelt kanker zich natuurlijk sneller. In Amerika schijnt zo'n 69% van de vrouwen boven de 18 in de laatste 3 jaar een pap-test gehad te hebben. Dus blijkbaar testen ze in Amerika al eerder én doen er relatief meer vrouwen mee. Dat zou ook het verschil kunnen verklaren dat het in Amerika afneemt en in Nederland niet. Hier staat dat ze het aanraden vanaf 21 jaar in Amerika.

Overigens noemen ze hier ook dat de effecten van het vaccin pas na 2023 te zien gaan zijn, omdat dan de eerste lichting inderdaad zal worden opgeroepen voor een uitstrijkje.

Pocca_Locca schreef:
Ja... wat raar! Wel jammer dat er geen gegevens van voor de jaren negentig zijn. Voor de volledigheid. Of heb ik niet goed gekeken
Edit ik zie ook dat het in de jaren ‘80 eerst afnam??
Bedankt voor de link.
Ik vind het toch niet duidelijk als ze het zo opknippen in stukjes, ik ben nog steeds heel benieuwd naar een volledig beeld vanaf het begin van het bijhouden tot nu. Plus de vermelding wanneer het vaccin ingevoerd werd.

In Nederland worden pas vanaf 1970 op grote schaal uitstrijkjes gemaakt. Sinds 1996 is het pas landelijk ingevoerd. Dat er weinig oudere data is kan ik me dus goed voorstellen. De data tussen 1970 en 1996 is wellicht dus ook niet compleet en geen goede voorstelling?

Wat jammer is, is dat ik geen grafiek kan vinden van aantal gevallen van HPV-infectie met de 13 hoog-risico varianten van het HPV-virus. Kan alleen vinden dat zo'n 70-80% wel eens besmet wordt met HPV. Dat percentage zal n.a.v. de vaccinatie ook flink dalen. Het voorkomt namelijk niet alleen kanker, maar bijv. ook genitale wratten. Als iemand zo'n grafiek wel kan vinden dan deel deze graag :D

Overigens krijgen vanaf 2021 ook jongens het vaccin aangeboden! Leuke ontwikkeling.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:06

Ah van af volgend jaar voor mijn jongens dus. Mooi.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:08

In mijn zoektocht kwam ik ook dit kritische artikel tegen van het Nederlands tijdschrift voor geneeskunde. ( volledig artikel uitklappen om alles te lezen) ze zijn o.a. Kritisch over de kosteneffectiviteit w.b het hpv vaccin, en er wordt het gevaar genoemd dat vrouwen zich ten onrechte niet meer zouden testen vanwege het gevoel toch wel beschermd te zijn vanwege het vaccin.
https://www.ntvg.nl/artikelen/context-o ... e/volledig

Ook staat er dat stoppen met roken effectiever is ( of zou kunnen zijn) dan vaccinatie!

@CharlyT: nee hoor, juist niet stoppen! ( met de discussie hier, zoals jij schreef) want het is best interessant. Het staat iedereen natuurlijk vrij om te ontstippen..

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:47

Pocca_Locca schreef:
In mijn zoektocht kwam ik ook dit kritische artikel tegen van het Nederlands tijdschrift voor geneeskunde. ( volledig artikel uitklappen om alles te lezen) ze zijn o.a. Kritisch over de kosteneffectiviteit w.b het hpv vaccin, en er wordt het gevaar genoemd dat vrouwen zich ten onrechte niet meer zouden testen vanwege het gevoel toch wel beschermd te zijn vanwege het vaccin.
https://www.ntvg.nl/artikelen/context-o ... e/volledig

Ook staat er dat stoppen met roken effectiever is ( of zou kunnen zijn) dan vaccinatie!

@CharlyT: nee hoor, juist niet stoppen! ( met de discussie hier, zoals jij schreef) want het is best interessant. Het staat iedereen natuurlijk vrij om te ontstippen..

Hmm ik heb alles gelezen maar ik haal er niet de negatieve toon uit die jij lijkt te beschrijven.

Qua kosteneffectiviteit durf ik niet zo veel te zeggen. Ik ben geen econoom en heb geen verstand van hoe die balans moet zijn. De overheid heeft het ingevoerd dus er zal qua (zorg)kosten vast een voordeel zijn geweest.

"Voor de kosteneffectiviteitsberekeningen is bijvoorbeeld geen rekening gehouden met disproportionaliteit: de niet-gevaccineerden hebben een hoger risico door andere risicofactoren."
Dus niet-gevaccineerden hebben een hoger risico, dus de effectiviteit van het vaccin zelf betwijfelen ze niet.

Ze hebben ook twijfels over de deelnamegraad. Ik vind het erg jammer dat door alle misinformatie rondom dit vaccin er zo veel meiden (en straks waarschijnlijk ook jongens) het vaccin niet nemen. Ook dat zegt niks over de effectiviteit van het vaccin. En hoe lossen we die mindset op? Dat moet met een vorm van communicatie, maar vaak is de gedachte 'het RIVM/de overheid houdt de ernstige bijwerkingen geheim!'. Hoe ga je daar tegenin, als overheid/RIVM zijnde? Hoe ga je die twijfel wegnemen, als er in de volksmond zo veel wordt gepraat over (niet-bestaande en bovendien niet-bewezen) bijwerkingen? Hoe ga je vechten tegen een emotie-gebaseerde redenering, om mensen tóch zich te laten vaccineren? De angst voor uitstel of de vaccinatie niet nemen snap ik dan ook wel, die wordt beschreven in het artikel.

Wat betreft het argument over roken, dat vind ik een beetje een non-argument. Roken is een ontzettende aanslag op je gezondheid dus waarschijnlijk heeft het een significant effect op álle aandoeningen en ziektebeelden. Bovendien hebben ze in het artikel met name over het communiceren van het effect op het virus.

Al met al vind ik dit geen beargumentatie om níét te vaccineren. Ik vind het wél een beargumentatie om te werken aan de communicatie rondom het vaccin, maar dit is volgens mij sowieso nodig.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:58

De conclusie van het artikel is dat mensen uit de lagere sociaal economische klassen een groter risico lopen, minder geneigd zijn om een uitstrijkje te laten maken of zich te laten vaccineren. En dat er dus extra aandacht aan geschonken moet worden om die groep ook te beschermen.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:58

Ook zal het aantal gevallen van bmh kanker in Nederland beïnvloed worden door de komst van niet- westerse groepen denk ik. Het is bekend dat bmh kanker in andere werelddelen veel meer voorkomt. Daar zal dus best de stijging mee te maken kunnen hebben.

Dit was een antwoord op Imandras reactie

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:02

Pocca_Locca schreef:
Ook zal het aantal gevallen van bmh kanker in Nederland beïnvloed worden door de komst van niet- westerse groepen denk ik. Het is bekend dat bmh kanker in andere werelddelen veel meer voorkomt. Daar zal dus best de stijging mee te maken kunnen hebben.

Dit was een antwoord op Imandras reactie

Dat zou goed kunnen :j. Maar, in mijn ogen, maakt dat het vaccin nog niet nutteloos en is het dus zaak om de communicatie te verbeteren zodat de opkomst flink wordt verbeterd.

Wat zou voor jou een goede communicatie zijn waardoor je overtuigd zou worden voor het nut van het HPV-vaccin Pocca? Wat moet daarvoor gebeuren? Hou er rekening mee dat het wel iets realistisch moet zijn, anders is het onbegonnen werk vrees ik.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:12

Poeh, daar ga ik eens serieus over filosoferen. Had je trouwens het interview al gezien met Andy Wakefield <<) ?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:49

Pocca_Locca schreef:
Ja.. dat zou mooi zijn, een veilig vaccin. Ik ben niet overtuigd dat dat er is.

Wanneer is een vaccin voor jou veilig?

En,
Pocca_Locca schreef:
Poeh, daar ga ik eens serieus over filosoferen. Had je trouwens het interview al gezien met Andy Wakefield <<) ?

"Andy" Wakefield is een fraudeur die welke uit zijn ambt is ontzet, aantoonbaar heeft gelogen voor persoonlijk financieel gewin en wiens conclusie (Vaccinaties veroorzaken autisme) keer op keer weerlegd is door internationaal, verifieerbaar onderzoek onder werkelijk miljoenen kinderen. Ik snap écht waar niet waarom je tijd zo verspillen aan het bekijken van een interview met deze man. We hebben al Vaxxed gekeken, Zembla gekeken, een WHO congres. Wat denk je dat van weer een nieuw filmpje (dit interview) zonder te benoemen wat er inhoudelijk goed aan is gaat bijdragen aan deze discussie?

* Edit * posts samengevoegd.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:07

nps schreef:
Pocca_Locca schreef:
Ja.. dat zou mooi zijn, een veilig vaccin. Ik ben niet overtuigd dat dat er is.

Wanneer is een vaccin voor jou veilig?

En,
Pocca_Locca schreef:

"Andy" Wakefield is een fraudeur die welke uit zijn ambt is ontzet, aantoonbaar heeft gelogen voor persoonlijk financieel gewin en wiens conclusie (Vaccinaties veroorzaken autisme) keer op keer weerlegd is door internationaal, verifieerbaar onderzoek onder werkelijk miljoenen kinderen. Ik snap écht waar niet waarom je tijd zo verspillen aan het bekijken van een interview met deze man. We hebben al Vaxxed gekeken, Zembla gekeken, een WHO congres. Wat denk je dat van weer een nieuw filmpje (dit interview) zonder te benoemen wat er inhoudelijk goed aan is gaat bijdragen aan deze discussie?

* Edit * posts samengevoegd.

Nouja in haar ogen is hij dus wel een integer man die te kakken is gezet door de farmaceutische industrie. Als je dat gelooft dan geloof ik best dat zo'n interview interessant kan zijn. Het is in die zin dus lastig om iemand de overtuigen dat hij een fraudeur is: want de informatie die dat bewijst is in haar ogen onbetrouwbaar.

@Pocca: ik ga hem zo kijken :). Ik heb nog een vraag trouwens: maakt het voor jou nog uit dat Wakefield's fraude is ontdekt door een journalist die ook medische missers bij farmaceutische bedrijven aan het licht heeft gesteld, en niet door de farmaceutische wereld? Maakt dat de conclusies die gemaakt zijn (dat hij dus opzettelijk fraude heeft gepleegd) voor jou betrouwbaarder?

Zijn wat veel vragen maar de antwoorden hierop lijken me wel heel interessant haha.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:11

@NPS,Kijk anders eerst even wat Andy Wakefield er zelf eigenlijk voor interessants over te zeggen heeft in dat interview :))
@imandra ik ben benieuwd naar je uitgebreide antwoord/weerwoord op het interview met Andy. Kan bijna niet wachten :)

Ik heb geduld :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:20

Haha zal een uitgebreide reactie plaatsen. Ga nu starten, tijdens m'n lunch :). Kan jij in de tussentijd kijken naar mijn vragen in mijn vorige reactie?

Daarnaast is dit nog wel een interessante om te kijken: dit is een interview met Brian Deer (maar 6 minuten) waarin Wakefield ook een reactie geeft:
https://www.youtube.com/watch?v=6dX4JTS4FoQ
Als we het dan over gevoel en intuïtie hebben, komt Brian Deer veel betrouwbaarder op mij over :).

En jij noemde Vaxxed; Brian Deer heeft ook een film gemaakt waarin hij een aantal zaken in het licht heeft gezet: https://www.youtube.com/watch?v=7UbL8opM6TM

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:55

Pocca_Locca schreef:
@NPS,Kijk anders eerst even wat Andy Wakefield er zelf eigenlijk voor interessants over te zeggen heeft in dat interview :))
@imandra ik ben benieuwd naar je uitgebreide antwoord/weerwoord op het interview met Andy. Kan bijna niet wachten :)

Ik heb geduld :)

Ik heb al Vaxxed gekeken (en die tijd van mijn leven krijg ik nooit meer terug), ik heb Zembla gekeken, het heeft me geen nieuwe of andere inzichten gebracht over de werking van vaccinaties . Wel over nare farma marketingpraktijken. Nogmaals, wat voor nieuwe inzichten zou het kijken naar deze video me brengen?

Wil je eens antwoord geven op mijn ander vraag: wanneer vind je een vaccin veilig?

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 17:51

Oke jammer NPS van je tijdverspilling in jouw ogen. Wat een vaccin voor mij veilig zou maken is onder andere: alleen lichaamseigen hulpstoffen.

Verder ben ik nog bezig om een goede samenvatting te maken van wat er in het interview met Wakefield zoal aan bod komt. Heb alleen vandaag helaas wat minder tijd voor Bokt verder, hoop dat daar begrip voor is.. to be continued!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 18:25

Pocca, vraag, ben je voor of tegen of weet ik niet qua vaccinatie?

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 18:40

bigone schreef:
Pocca, vraag, ben je voor of tegen of weet ik niet qua vaccinatie?

Ik ben tegen onveilige vaccins door te weinig veiligheidsstudies. Ik ben voor veilige vaccins als die er ooit komen.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 18:48

Gelukkig dan maar dat er ontzettend veel veiligheidsstudies naar vaccins zijn gedaan!
(en nee.. in je fragmenten van de WHO wordt dit niet ontkent.)