De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 14:43

Loretta schreef:
Munnie schreef:
Zag een artikel niet gelezen.
Daarbij ligt Duitsland toch echt tegen Nederland aan wat het een buurland maakt.....

Lekker vriendelijk overigens.

Hoeveel of hoe weinig maakt de afstand nog uit als er dag en nacht door vliegtuigen vol mensen de hele wereld rond vliegen?

Safina heeft hier nogal een sterke onvriendelijke mening over. Ik niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 16:29

Mijn broer is inmiddels weer aan het werk en uit voorzorg mag hij van zijn werkgever 2 weken lang niet op kantoor werken.
Hij werkt dus thuis ivm de incubatietijd van de ziekte.

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 17:07

Destination schreef:
BETUWE schreef:
Oei onze chauffeurs zitten 2 keer in de week in München dus komt vóór ons dichterbij

Niet per se. De patient komt niet uit München zelf, daar zit toevallig het ziekenhuis met de juiste expertise/een onderzoekscentrum. De patient woont/werkt in Kreis Starnberg, wat ten zuidwesten van München ligt. Verder is de patient in quarantaine en zijn er tot nu toe geen andere gevallen bekend, terwijl hier wel actief naar wordt gezocht door de personen te onderzoeken met wie de patient in contact is geweest. Je loopt dus niet meer risico in München dan in bijvoorbeeld Brussel.

Wij leveren door heel Duitsland Aziatische groenten en andere producten aan Duitse Chinezen. De levering vind plaats aan winkels.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 17:44

BETUWE schreef:
Wij leveren door heel Duitsland Aziatische groenten en andere producten aan Duitse Chinezen. De levering vind plaats aan winkels.

Maar het risico is niet ineens groter geworden nu dat er een geval in Beieren is?

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 19:25

Destination schreef:
BETUWE schreef:

Maar het risico is niet ineens groter geworden nu dat er een geval in Beieren is?

Dat weet ik, maar hou het wel goed in de gaten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 19:50

India gaat zijn burgers die zich in China bevinden terughalen. In Mumbai hebben ze daar vliegtuigen voor klaarstaan. Eigenlijk lijkt het me juist beter dat iedereen op de plek blijft waar hij\zij zich bevindt, want zo wordt het virus toch juist over de wereld verspreid? Het is allemaal wel erg paniekerig nu vind ik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 19:53

Denk je niet dat je op den duur wel graag naar huis wilt? Lekker makkelijk van een afstandje bepalen dat ze daar maar moeten blijven. Zou jij vrijwillig voor onbepaalde tijd in China blijven omdat je in een epidemie zit terwijl je er enkel was voor een zakenreis of zo?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 19:55

Dat ligt eraan, als ze die mensen ophalen en daarna loslaten in India, of welk land dan ook, dan heb je totaal geen controle en een grote kans op verspreiding. Maar ze kunnen natuurlijk ook opgehaald worden en dan veertien dagen in quarantaine geplaatst worden. Dan heb je als India zelf de controle over wat er met je burgers gebeurd en haal je tegelijkertijd druk bij China weg, waar de gezondheidszorg nu op kraken staat.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 19:55

anjali schreef:
India gaat zijn burgers die zich in China bevinden terughalen. In Mumbai hebben ze daar vliegtuigen voor klaarstaan. Eigenlijk lijkt het me juist beter dat iedereen op de plek blijft waar hij\zij zich bevindt, want zo wordt het virus toch juist over de wereld verspreid? Het is allemaal wel erg paniekerig nu vind ik.

En dat is dus totaal niet realistisch...
Mijn familie zat ook in China en is afgelopen weekeind naar huis gekomen.
Je kunt daar toch niet blijven zitten? Je hebt hier je huis, je werk, afspraken etc etc. De wereld draait gewoon door.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 19:57

Belgie haalt de landgenoten ook terug.
Ze bekijken nog of ze het op eigen houtje gaan doen of in samenwerking met andere europese landen.

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 20:39

Volgens rtl nieuws zijn er nu 106 mensen overleden aan het coronavirus en zijn er meer dan 4500 bevestigde geïnfecteerden.

Voor wie meer wilt weten over 2019-nCov uit wat betrouwbaardere bronnen zou ik aanraden om te kijken op pubmed of ncbi voor gepubliceerde artikelen over het virus. :)

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 20:44

Ik heb 3 weken geleden de film "Contagion" gekeken... lijkt verdacht veel op het huidige virus, ook al is het natuurlijk maar een film. Komt ook door besmetting van o.a. vleermuis en speelt zich af in China

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 20:44

anjali schreef:

Ik zou ze eerst in quarantaine zetten voor ze teruggehaald worden. Moedwillig mensen uit het risicogebied over de wereld verspreiden lijkt me niet echt slim.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 20:50

Uiteraard laten ze die heus niet gelijk midden in Bombay los. Deze teruggehaalde mensen gaan een minder groot risico vormen dan de gemiddelde toerist die zelf al op de terugweg was.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 20:55

Change03 schreef:
Ik heb 3 weken geleden de film "Contagion" gekeken... lijkt verdacht veel op het huidige virus, ook al is het natuurlijk maar een film. Komt ook door besmetting van o.a. vleermuis en speelt zich af in China

Kan ik die online vinden, of is het een gloednieuwe film?
Edit ik zie dat hij uit 2011 is. Interessant, bedankt voor de tip!

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 20:59

Pocca_Locca schreef:
Change03 schreef:

Kan ik die online vinden, of is het een gloednieuwe film?
Edit ik zie dat hij uit 2011 is. Interessant, bedankt voor de tip!

Vond het zelf een erg goede en spannende film! Wel natuurlijk allemaal in extremere mate en meer overdreven dan de huidige situatie maar gek genoeg zijn er best wel wat gelijkenissen...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 21:16

Change03 schreef:

Zonder de film te kennen/hebben gezien, is het natuurlijk niet zo gek dat er overeenkomsten zijn. Het verloop van een virus is vrij bekend, daarom is het een virus.

Zoals iemand al eerder aanhield worden veel van dit soort virussen veroorzaakt door dergelijk vreemd vlees.
Dus ook dat is niet zo heel gek... :o

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 21:18

@Change, ik heb hem op YouTube gevonden ( weliswaar lekker crappy kwaliteit, maar dat maakt me niet uit.) het begint goed in elk geval. Inderdaad toevallig, de gelijkenissen. Ben benieuwd, ga hem straks helemaal bekijken :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 21:26

Inmiddels in Duitsland ook een besmet persoon. Niet in China geweest maar wel contact gehad met een Chinees. Op het nieuws gehoord dus geen link van.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 21:29

Janine1990 schreef:
Change03 schreef:

Zonder de film te kennen/hebben gezien, is het natuurlijk niet zo gek dat er overeenkomsten zijn. Het verloop van een virus is vrij bekend, daarom is het een virus.

Zoals iemand al eerder aanhield worden veel van dit soort virussen veroorzaakt door dergelijk vreemd vlees.
Dus ook dat is niet zo heel gek... :o

Klopt! Alleen gewoon toevallig dat het net in China is en het ook met vleermuizen te maken heeft. Gewoon toeval.. maar juist doordat ik de film gezien heb krijg ik allemaal gekke ideeën in mn hoofd :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 21:37

Change03 schreef:
Klopt! Alleen gewoon toevallig dat het net in China is en het ook met vleermuizen te maken heeft. Gewoon toeval.. maar juist doordat ik de film gezien heb krijg ik allemaal gekke ideeën in mn hoofd :')

Symboliek van de vleermuis volgens Wikipedia: "het symbool van de gepersonifieerde nacht", daarnaast kunnen ze MERS en SARS overbrengen...

Daarnaast heeft China ten tijde van SARS wel het een en ander opgeroepen aan weerstand, dus ook de plaats verbaast me dan geheel niet.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 21:50

Janine1990 schreef:
Change03 schreef:

Symboliek van de vleermuis volgens Wikipedia: "het symbool van de gepersonifieerde nacht", daarnaast kunnen ze MERS en SARS overbrengen...

Daarnaast heeft China ten tijde van SARS wel het een en ander opgeroepen aan weerstand, dus ook de plaats verbaast me dan geheel niet.

Is het niet zo dat er veel nieuwe virussen/ pandemieën inderdaad ontstaan in China, waar men dicht samenleeft met varkens, vogels etcetera.? Of is dat inmiddels achterhaalde middelbare school-stof?

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 22:14

@Pocca_Locca

Op veel plekken waar mens en dier met velen maar ook dicht op elkaar op een klein oppervlak samen leven, zijn uitbraken van bepaalde ziektes. Vaak komt dit doordat dieren een reservoir voor virussen kunnen vormen. Eigenlijk is de mens een hele slechte gastheervoor het Coronavirus. Een optimale gastheer is een gastheer waar een virus kan repliceren zonder dat zijn gastheer dood gaat. In dit geval zijn denk ik de vleermuizen de optimale gastheren. Vandaar dat experts het nu al hebben over het mogelijk snel muteren van het virus, zodat hij zich aanpast aan zijn gastheer (de mens) en mogelijk latent aanwezig kan zijn.
Dus in dat geval, ja, uitbraken zijn in China sneller mogelijk.

banka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 22:19

Het is dus besmettelijk van mens op mens.
Zit de besmetting ook op artikelen die uit China komen. Bijv. van alieexpres. Op knuffels/kleren/speelgoed of zo?

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 22:24

Jadeleigh263 schreef:
@Pocca_Locca

Op veel plekken waar mens en dier met velen maar ook dicht op elkaar op een klein oppervlak samen leven, zijn uitbraken van bepaalde ziektes. Vaak komt dit doordat dieren een reservoir voor virussen kunnen vormen. Eigenlijk is de mens een hele slechte gastheervoor het Coronavirus. Een optimale gastheer is een gastheer waar een virus kan repliceren zonder dat zijn gastheer dood gaat. In dit geval zijn denk ik de vleermuizen de optimale gastheren. Vandaar dat experts het nu al hebben over het mogelijk snel muteren van het virus, zodat hij zich aanpast aan zijn gastheer (de mens) en mogelijk latent aanwezig kan zijn.
Dus in dat geval, ja, uitbraken zijn in China sneller mogelijk.

Oké, interessant, dankjewel voor de verduidelijking. Waarom is de mens een slechte gastheer voor het Corona virus? ( voor zover nu bekend, gaan de meeste besmette personen toch niet dood aan dit Corona virus?)