Het belang van uitstrijkjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 11:33

Maar in België wordt gyn en uitstrijkje toch terugbetaald? Dus waarom dan dure zelftest?

Pindabear

Re: Het belang van uitstrijkjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 11:38

Ik ben 43 dus hoef gelukkig nog even niet. Laat ze wel altijd braaf doen maar zeker ook niet van harte. Ze waren bij mij allemaal gelukkig goed. Heb trouwens ook een keer meegemaakt dat ze bij mij de baarmoedermond niet kon vinden. Hij lag gekanteld. Dat was echt verschrikkelijk.. hoop gedoe daar beneden :roll:

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 15:44

Vandaag mijn eerste uitstrijkje uitstrijkje ooit laten doen en ik vind het wachten op de uitslag stiekem best spannend.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:12

Dat lijkt me ook spannend MizzMontana!

Ik kreeg vandaag te horen van een nicht van me dat ze vorig jaar pap2 had als uitslag en nu was het al pap3b geworden, waar ze erg van is geschrokken. Dus zij krijgt begin januari verdere onderzoeken/behandeling. Hoe snel het kan veranderen zeg. Ik vind het dan wel vreemd dat ze een heel jaar gewacht hebben met een volgend onderzoek, maar misschien denk ik dan te makkelijk en werkt het zo niet. Zo zie je dus idd wel maar hoe snel het gaat zeg, brr. Weer een wake up call dat ik mezelf ook echt eens naar de huisarts moet gaan slepen voor het uitstrijkje - nog niet gedaan uit luiigheid, wat zo slecht is.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:32

Oef.. ik heb er al zoveel gehad dat het niet meer op 1 hand te tellen is.. 2 ook niet.
ik denk dat mijn teller op 20 staat ofzo..
ik ben 33 jr, bijna 34.

Sinds mijn 17e rare bloedingen en pijn met seks.
Dus vanaf toen hebben ze er erg veel afgenomen, om te testen, toen zijn er afwijkende cellen gevonden maar dat waren plaveiselcellen. Dus geen Papcellen..
Tot mijn 28e met grote regelmaat deze onderzoeken gehad.
Op mijn 30e een bevolkingsonderzoek gehad. Dit zou de huisartsassistente wel even doen. Ik heb mijn eigen gynaecoloog gevraagd een STD test te doen en bij binnenkomst erg lief geknipperd of hij die (gaf de brief aan hem) ook direct even wilde doen... ''Ja, maar eigenlijk mag dat niet.. maar vooruit''.

Nu ivm kinderwens heb ik er ook echt talloze gehad. September nog...
Al vraag ik me af of er dan alleen getest wordt op STD's of ook op afwijkende cellen...

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:58

Dat zijn er behoorlijk wat lieffiefie, lijkt me niet niks als je zo jong bent en al zo vaak voor een uitstrijkje bent geweest.

Cursebreaker wat schrikken zeg dat het zo snel veranderd is bij je nicht. Zo ziende maar hoe belangrijk het kan zijn om te testen.
Even een belletje doen! Ik zat er ook tegen aan te hikken en was het voor me uit aan het schuiven. Inmiddels ben ik een stuk bewuster van wat er mis kan gaan en heb snel een afspraak gemaakt.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:13

cursebreaker schreef:

Ik kreeg vandaag te horen van een nicht van me dat ze vorig jaar pap2 had als uitslag en nu was het al pap3b geworden, waar ze erg van is geschrokken. Dus zij krijgt begin januari verdere onderzoeken/behandeling. Hoe snel het kan veranderen zeg. Ik vind het dan wel vreemd dat ze een heel jaar gewacht hebben met een volgend onderzoek, maar misschien denk ik dan te makkelijk en werkt het zo niet. Zo zie je dus idd wel maar hoe snel het gaat zeg, brr. Weer een wake up call dat ik mezelf ook echt eens naar de huisarts moet gaan slepen voor het uitstrijkje - nog niet gedaan uit luiigheid, wat zo slecht is.

Wat ik ervan begreep is dat het 'normaal gesproken' niet zo snel gaat, dus dan is een half jaar of een jaar een prima tussenpoze. Natuurlijk zijn er uitzonderingen.

Ik heb volgende week mn scopie. Begin er steeds meer tegenop te zien. Gelukkig gaat mijn schoonzus mee als support.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:19

Heb zaterdag de zelftest ontvangen, morgen even doen, nog beetje ongesteld

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 19:12

MizzMontana schreef:
Dat zijn er behoorlijk wat lieffiefie, lijkt me niet niks als je zo jong bent en al zo vaak voor een uitstrijkje bent geweest.

Cursebreaker wat schrikken zeg dat het zo snel veranderd is bij je nicht. Zo ziende maar hoe belangrijk het kan zijn om te testen.
Even een belletje doen! Ik zat er ook tegen aan te hikken en was het voor me uit aan het schuiven. Inmiddels ben ik een stuk bewuster van wat er mis kan gaan en heb snel een afspraak gemaakt.

Blegh.. het voordeel van 17 jaar zijn is dat je lieve artsen krijgt. Althans, ik wel.
2 ontzettend lieve doktoren...

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 23:47

djuulsie schreef:
cursebreaker schreef:

Wat ik ervan begreep is dat het 'normaal gesproken' niet zo snel gaat, dus dan is een half jaar of een jaar een prima tussenpoze. Natuurlijk zijn er uitzonderingen.

Ik heb volgende week mn scopie. Begin er steeds meer tegenop te zien. Gelukkig gaat mijn schoonzus mee als support.

Hoe is het gegaan djuulsie

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 23:52

Wat lief dat je het vraagt. Moest vanavond aan het topic denken, omdat ik vanmiddag de uitslag heb gehad.

De scopie was onprettig, maar is wel goed gegaan. Ze hebben een hapje weefsel genomen en die naar het lab gestuurd. Het is een redelijk lichte afwijking. Niks om me zorgen over te maken zei ze. Moet over een jaar opnieuw een uitstrijkje in het ziekenhuis laten maken om te kijken hoe het er dan voor staat. Mocht ik klachten krijgen, dan eerder aan de bel trekken.

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 23:53

Ik ben afgelopen zomer 30 geworden en kreeg me oproep toen ik net 5 dagen bevallen was. Dan mag het niet dus meteen uit laten stellen tot januari februari dan krijg ik een nieuwe oproep.
Oktober werd mijn beste vriendin 30 ook meteen oproep. En haar uitslag was verkeerd. Ze moet behandeld worden het is nog geen kanker maar ze gaan de slechte cellen weg schrapen en der extra in de gaten houden (elke 6 maand uitstrijkje geloof ik).

Ik ga dus zeker mijn uitstrijkje niet overslaan hoe erg ik er ook tegen op zie ..

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 00:17

Hier nu 6 weken terug ongeveer het slechte stukje laten weghalen.

De ingreep werd hier gecombineerd met nog 2 andere ingrepen, dus onder volledige narcose.enorm veel bloed verloren nadien en nog steeds behoorlijk slap daardoor, en deze week nog terug naar de gyn geweest omdat de hechtingen vanbinnen normaal uit zichzelf loslaten na 1-2 weken, er bij mij nog steeds zaten, met de nodige klachten hierdoor...

Dus hier de ingreep niet als ‘klein’ en ‘weinig last’ ervaren jammergenoeg.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 11:12

Wat vervelend! Nou zal de ingreep normaal ook niet met nog 2 andere ingrepen worden gecombineerd dus ik kan me voorstellen dat dat pittig was. Hopelijk is het nu allemaal klaar dan.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:55

Wat fijn om te horen Djuulsie.

Ik vraag me af wat voor sommige hier de reden is geweest om de HA tussentijds in te lichten. Wat waren jullie "klachten"?

Dus los van het bevolkingsonderzoek.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 15:17

BloemBloem schreef:

Ik vraag me af wat voor sommige hier de reden is geweest om de HA tussentijds in te lichten. Wat waren jullie "klachten"?

Contactbloedingen

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 15:26

Tanya schreef:
BloemBloem schreef:

Contactbloedingen

Yep. Hier ook onverklaarbare (soms pijnlijke) bloedingen tijdens en na de seks.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 16:47

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 17:43

Al zijn er meer dingen waar ik voor naar de huisarts zou gaan hoor.. en waarvoor je doorverwezen kan worden...
Hevige buikpijnen, hevige menstruaties. Etcetera..

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 15:45

Klein schopje hier. Nu in de nieuwe ‘over mijn lijk’ weer 2 jonge vrouwen met baarmoederhalskanker... bah.

Henniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 16:20

Wat ik me afvraag hè ik krijg de oproep ook pas over 5jr dan pas 30 alleen als je ingeënt bent voor het hpv zou je dan ook opgeroepen worden want dan is de kans toch al minimaal.
Ik ben namelijk als kind zijnde ingeënt 2x als ik me niet vergis

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 16:34

Henniie schreef:
Wat ik me afvraag hè ik krijg de oproep ook pas over 5jr dan pas 30 alleen als je ingeënt bent voor het hpv zou je dan ook opgeroepen worden want dan is de kans toch al minimaal.

Ja, op de site van het RIVM:

Ja. Het blijft belangrijk om vanaf je 30e een uitstrijkje te laten maken, ook al ben je gevaccineerd tegen HPV humaan papillomavirus . De inenting beschermt namelijk niet tegen alle HPV-varianten die baarmoederhalskanker kunnen veroorzaken. In het kader van het bevolkingsonderzoek Baarmoederhalskanker krijg je vanaf je 30e tot je 60e elke vijf jaar een uitnodiging van je huisarts om een uitstrijkje te laten maken om te onderzoeken of je baarmoederhalskanker hebt.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 16:43

Ik ben inmiddels in afwachting van een uitslag. Kan mij niet snel genoeg dinsdag zijn :-)

Henniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 19:15

Ah dankjewel kon het zo snel niet vinden.
Tanya schreef:
Henniie schreef:

Ja, op de site van het RIVM:

Ja. Het blijft belangrijk om vanaf je 30e een uitstrijkje te laten maken, ook al ben je gevaccineerd tegen HPV humaan papillomavirus . De inenting beschermt namelijk niet tegen alle HPV-varianten die baarmoederhalskanker kunnen veroorzaken. In het kader van het bevolkingsonderzoek Baarmoederhalskanker krijg je vanaf je 30e tot je 60e elke vijf jaar een uitnodiging van je huisarts om een uitstrijkje te laten maken om te onderzoeken of je baarmoederhalskanker hebt.

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 09:38

Hoi allemaal,

Wat fijn dat hier een topic over is.
Heb veel doorgelezen wat veel informatie geeft.

Helaas heb ik een paar weken geleden een pap 2 uitslag gehad waarna ik door ben gestuurd naar de gynaecoloog voor verder onderzoek dit ivm hrHPV en mijn jonge leeftijd (25). Daar is een biopt afgenomen waar ik gister de uitslag van heb ontvangen. Helaas blijk ik CIN 3 te hebben ondanks dat alle artsen mij continu hebben verteld dat ze geen gekke dingen verwachten. Gister vertelde de gynaecoloog mij dat ze deze uitslag eigenlijk nooit zien met een pap2 dus dat mijn uitstrijkje waarschijnlijk niet betrouwbaar is geweest. Ik moet nu over 2 weken voor een lisnogwattes komen en zie er enorm tegen op. Ben als de doods voor naalden en al helemaal op die plek.
Ook vallen de uitslagen van alle onderzoeken mij telkens tegen, ik hoop dus maar dat dat na de lis niet het geval is.

Ik hoop dat bij jullie de uitstrijkjes inmiddels positief zijn?