Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:08

Ik geef dit topic weer even een schopje.

Ik zit er behoorlijk doorheen. De laatste maanden heb ik heel veel last van mijn darmen. Buikpijn, krampen, diarree en verstopping. Ik slaap er heel slecht van en het belemmerd me in mijn dagelijks leven. Ik zit nu in mijn tentamenweken waarin ik tentamens heb van drieënhalf uur en dat is soms niet vol te houden.
Probleem is dat ik niet weet waardoor het nu zo heftig is.
Ik overweeg om naar een diëtist te gaan, maar ik zie ook veel beren op de weg.
Ik wil heel graag ontdekken wat mijn triggers zijn, maar ben bang dat ik daarvoor heel nauwkeurig moet bijhouden wat ik eet en dat is met mijn ADD hoofd een beetje moeilijk. Daarnaast heb ik een verleden met eetproblematiek en ben ik bang dat de focus op eten dit weer gaat verergeren.

Wie heeft ervaring met een diëtist icm PDS?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:35

Geen ervaring mee, maar dat je op je eten zult moeten letten, daar kom je niet onderuit, of het nu voor diagnose is of symptomen voorkomen.

Overigens ben ik er net achter dat ik histamine intolerantie heb en dat heb ik gemerkt na een paar dagen rode wijn met het lekkers erbij, kaas en noten. Tegenwoordig gaat wijn sowieso meteen naar het gezocht en oren (rood en warm) en ik ben na een paar slokken dronken, ik kan het totaal niet meer verdragen, maar dat het ook invloed zou hebben op mijn darmen en mijn astmatische klachten, is reden om verder te onderzoeken. Chocolade is iets dat histaminen vrij maakt bv en daar heb ik de laatste tijd ook meer van gegeten.

Hoe dan ook, het minste dat je kunt doen als je klachten hebt is "wat heb ik gisteren eigenlijk gegeten?" Het komt ook wel voor dat je iets een paar dagen achterelkaar moet eten voordat het effect heeft in de darmen. Ik kan bv best een beetje lactose aan, maar als ik drie dagen achter elkaar quarktaart zou eten bv, kan ik in het ziekenhuis terecht komen.

Sowieso is veel afwisseling in wat je eet het veiligste, terwijl we allemaal de neiging hebben om steeds naar dezelfde comfort foofd te grijpen en te eten wat we weten dat we lekker vinden.
Een weekmenu opstellen van verschillende dingen, zodat je niet achter elkaar hetzelfde eet, en proberen snacken of ongezonde dingen te voorkomen. Een wortel (peen) is meestal wel een veilig alternatief, het houd je even bezig en vult ook wel en het zorgt voor veel vezels. Of neem een glas water. Dan is je maag ook vol.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 14:12

Independence schreef:

Ik zit er behoorlijk doorheen. De laatste maanden heb ik heel veel last van mijn darmen. Buikpijn, krampen, diarree en verstopping. Ik slaap er heel slecht van en het belemmerd me in mijn dagelijks leven. Ik zit nu in mijn tentamenweken waarin ik tentamens heb van drieënhalf uur en dat is soms niet vol te houden.
Ik wil heel graag ontdekken wat mijn triggers zijn, maar ben bang dat ik daarvoor heel nauwkeurig moet bijhouden wat ik eet en dat is met mijn ADD hoofd een beetje moeilijk. Daarnaast heb ik een verleden met eetproblematiek en ben ik bang dat de focus op eten dit weer gaat verergeren.

Ja, veel ervaring mee. Ik heb bij een diëtist een Fodmap dieet gevolgd en kan die van harte aanraden. Ik kreeg lekkere, simpele menu's mee en er werd steeds duidelijker waar ik heftig op reageer en wat ik goed tolereer. Ik heb zelf geen dagboekje bijgehouden, maar meer gefocust op de gerechten die ik wel mag ipv wat niet mag. Wel steeds opgezocht in de winkel bij twijfels of mijn diëtist geappt.

Kortom ik mijdt stofjes/producten waar ik het meest heftig op reageer.

Verder krijg ik gigantisch last van m'n PDS van stress. Daar kon de diëtist minder aan doen!

Ik zou dus zeker een Fodmap dieet proberen maar bij een goede diëtist. Die kan je goed ondersteunen!

Oh edit; ik heb ook ADD en voor mij was het dieet goed te doen :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 23:01

Ik reageer ook weer heel erg dus ik eet weer glutenvrij, ik moet alle etiketten lezen want soya en zoetstof daar reageer ik op weer erg op.Ik was vorig weekend 4 dagen weg en uit eten is echt lastig.
Ik was voor mijn bekken bij de osteopaat en mijn buik was heel gevoelig veel verklevingen die heeft ze los gemaakt. Haar advies was om goed op mijn voeding te letten want iedere keer als ik iets eet waar ik op reageer geeft dat een ontsteking. Ik weet ook dat ik lekke darmen heb.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:27

Independence schreef:

Ik heb ervaring met een diëtist en heb ook ADD. Hierdoor ben ik erachter gekomen dat gluten mijn trigger is. Het heeft mij echt geholpen! Ik eet nu niet glutenvrij maar wel veel minder gluten en dat is voor mij al genoeg. Ik vond het eerst ook lastig met mijn add maar ik kreeg een heel handig schematje wat makkelijk in te vullen was. Dit vergat ik wel regelmatig maar dan deed ik het met terugwerkende kracht

purny

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 19:03

Independence: ik zou dan het fod map dieet overwegen. Dan kom je er achter waar je problemen liggen

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 18:08

Ik meld mij ook. Ik heb last van buikpijn en hele dunne of hele dikke ontlasting. Dit beperkt mij ook best wel in het dagelijks leven, je kan niet overal naar het toilet. Vooral met de dunne ontlasting is het vaak lastig. Ben al een keer midden uit de rij van de Efteling moeten lopen. Stond er toen ook nog een rij bij de wc :') ging nog maar net goed...
Dingen die heel vaak fout gaan: zalm, chips, druiven en chocomel.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 19:33

Hier gaat het de laatste tijd ook weer minder, al vaker gedacht dat muesli als ontbijt een trigger is, maar of het de muesli zelf is of de melk durf ik niet zeggen. Nu even rijstmelk meegenomen, weekend even rust en komende week proberen of dat verschil maakt. Stress zal ook wel weer meespelen, laatste tijd toch wat vermoeider ook weer met werk en dan sneller last.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-22 22:03

Hier de laatste tijd ook ineens wat meer last gekregen. Kan het helaas nog steeds niet herleiden dus ik denk toch een stukje spanning/stress ondanks dat ik me daar niet bewust van ben geweest. Moet wel zeggen dat het in verhouding tot een half jaar geleden nog echt enorm mee valt, heb weinig te klagen. Ik ben er inmiddels achter welke producten ik echt het best kan vermeiden en drink geen alcohol meer en dat heeft zo’n 75% van mijn klachten opgelost

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 15:50

Alcohol drink ik niet dat is niet goed voor je darmen als je er al last van hebt. De optredens met de schotse band zijn weer begonnen dus let ik goed op met wat ik eet. Ik kan niet zo maar de band uitstappen tijdens een optreden.

_kimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 18:56

Hier de afgelopen maanden helaas weer veel last. In mijn puberteit (nu 30) de "diagnose" gehad. Toen met het uitsluiten van melk mijn klachten goed onder controle gekregen maar de laatste maanden is het weer mis en heb ik weer veel klachten. Vanmiddag toch maar weer bij de huisarts geweest. Ik heb weer vezelzakjes meegekregen, ik ga bloed laten prikken op allergieën en ik heb een doorverwijzing naar een dietiste gekregen. Ben benieuwd of het helpt...

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:06

Ik heb 3 of 4 jaar geleden de diagnose prikkelbare darm gekregen. Vorig jaar is daar de diagnose trage schildklier bij gekomen. Ik heb het gevoel dat dit wel met elkaar te maken heeft. Ik heb nu medicatie voor de trage schildklier en ben sinds 2 maanden glutenvrij gaan eten. Dit helpt heel veel, als ik een keer wel gluten eet merk ik dat de volgende dag.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 16:01

Hier ook trage schildklier iets verkeerds eten komt er bij mij echt heel snel weer uit. Op dinsdag let ik zo ie zo op wat ik eet want ik heb dan oefenavond met de band. Alleen dinsdag ging het flink mis ik was er gewoon een soort van ziek van. Morgen optredens dus ik hoop dat het goed gaat.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 20:52

Pff. Het maakt nu niet meer uit wat ik eet. Ik kan het met alles krijgen. Ik krijg krampen en dan 2 minuten later is het rennen naar het toilet, heel naar... :(
Ik word dan ook enorm misselijk. Maar als de ontlasting eruit is, dan is de misselijkheid ook in een keer weg

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-22 21:11

dalena schreef:
Pff. Het maakt nu niet meer uit wat ik eet. Ik kan het met alles krijgen. Ik krijg krampen en dan 2 minuten later is het rennen naar het toilet, heel naar... :(
Ik word dan ook enorm misselijk. Maar als de ontlasting eruit is, dan is de misselijkheid ook in een keer weg

Dit had ik eerst ook, maar toch nadat ik FODMAP heb gedaan werd alles een stuk rustiger en is het nu beperkt tot bepaalde voedingsgroepen en producten. Heb je dat al eens geprobeerd? Mijn darm was namelijk zo geprikkeld dat ik ook niks meer kon hebben en had en heeft er soms nog steeds baad bij om even heel streng te “detoxen” als het ware en even weer opnieuw uit te zoeken waar ik niet tegen kan, laatst ontdekte ik namelijk dat daar wat in veranderd was waardoor ik weer veel last kreeg. Nu is dat weer aardig stabiel

_kimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 21:13

@ikheetesmee
Heb jij het fodmap dieet zelf gedaan of onder begeleiding van een dietiste?

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-22 21:26

Ik heb dit gedeeltelijk samen met een dieetist gedaan. Zij gaf mijn de tools en een keer in de zoveel tijd belde ze me even om in te checken. Verder deed ik het zelf en dat ging ook eigenlijk prima. Ik kreeg hele uitgebreide instructies, productlijsten, boodschappen lijsten en recepten van de diëtist via pagina’s dikke readers en ik had veel aan een aantal blogs/recepten van mensen die daar recepten delen

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 21:28

Ik vind het oprecht knap dat mensen hier FODmap simpel en makkelijk vinden. Het is een ingewikkeld dieet wat erop gericht is telkens een groep toe te voegen of uit te sluiten om zo te kijken waar je gevoeligheid of allergie zit. Knap dat jullie het kunnen volhouden, ik vind het een opgave.

_kimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 21:29

ikheetesmee schreef:
Ik heb dit gedeeltelijk samen met een dieetist gedaan. Zij gaf mijn de tools en een keer in de zoveel tijd belde ze me even om in te checken. Verder deed ik het zelf en dat ging ook eigenlijk prima. Ik kreeg hele uitgebreide instructies, productlijsten, boodschappen lijsten en recepten van de diëtist via pagina’s dikke readers en ik had veel aan een aantal blogs/recepten van mensen die daar recepten delen

Oke. Bedankt voor de info. Afgelopen vrijdag is er bloedafgenomen voor allergieën. Daar wil ik de uitslag even van afwachten en dan wil ik inderdaad ook een afspraak maken bij een dietiste. Dat fodmap dieet lijkt mij ook wel wat om te zien waar ik allemaal gevoelig voor een naast melk.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 09:13

ikheetesmee schreef:
dalena schreef:

Dit had ik eerst ook, maar toch nadat ik FODMAP heb gedaan werd alles een stuk rustiger en is het nu beperkt tot bepaalde voedingsgroepen en producten. Heb je dat al eens geprobeerd? Mijn darm was namelijk zo geprikkeld dat ik ook niks meer kon hebben en had en heeft er soms nog steeds baad bij om even heel streng te “detoxen” als het ware en even weer opnieuw uit te zoeken waar ik niet tegen kan, laatst ontdekte ik namelijk dat daar wat in veranderd was waardoor ik weer veel last kreeg. Nu is dat weer aardig stabiel

Dat is wel een idee ja.

Het is echt niet leuk, heb nog steeds krampen en diarree. Dus weet even niet wat ik dan moet eten. Juist wel of geen vezels? Iets lichts?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 11:30

dalena schreef:
Dat is wel een idee ja.

Het is echt niet leuk, heb nog steeds krampen en diarree. Dus weet even niet wat ik dan moet eten. Juist wel of geen vezels? Iets lichts?

Eigenlijk kan niemand anders hier antwoord op geven. Je moet zelf helaas uitvogelen waar jouw lichaam tegen kan en waar het niet tegen kan. Maar als je last hebt van je darmen, is lichtverteerbaar niet onverstandig. Vermijd zware dingen, dingen met velletjes en pitjes: die verteren niet. Bijvoorbeeld boerenkool, dat kan ik niet eten. Paprika, ook zo leuk. Een tip die ik kreeg van de prof die mij altijd opereert: drink coca cola. Dat gaat niet voor iedereen op, maar voor mij wel. Geen liters, maar een glas. Eventueel even laten staan ivm koolzuur. Zelfs als ik na een operatie op dag 3 weer langzaam mocht eten, dronk ik op dag 4 een glas cola. Klinkt vreemd en iedereen zal roepen dat cola troep is. Dat klopt en bij mij heeft het een opruimende functie. Vergis je niet in de medicatie die je slikt, dat is ook een belasting voor je lichaam. De meeste medicatie wordt in je lever en/of nieren afgebroken.

Als je een dieet volgt, is het vaak toch wel raadzaam om dat zeker in het begin onder begeleiding van een diëtist te doen. Als je zelf aan de slag gaat, bestaat het gevaar dat je te eenzijdig gaat eten.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 15:46

nog bedankt voor de tip van de Glutamine!
Na 5 weken aan de wc gekluisterd gezeten te hebben met diarree, was ik er met 2 dagen Glutamine gewoon vanaf! Het is zelfs stukken beter dan voorheen.

Alleen bij plotselinge stress situaties gaat het nog fout, maar dat heb ik altijd al gehad.
Ik heb wel een stukje darm minder dan de meeste van jullie, doordat ik als kind jarenlang met een chronisch ontstoken blindedarm heb moeten rondlopen, onder het mom van: meisjes zeuren altijd over buikpijn.
Toen de blindedarm eruit ging, moest er ook een stuk andere darm uit, dus het hele proces gaat bij mij altijd ietsje sneller.

Dingen als paprika, komkommer, (rode!) uien en teveel olijfolie vermijd ik voorlopig nog maar even voor de zekerheid.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 15:56

Morrie schreef:
nog bedankt voor de tip van de Glutamine!
Na 5 weken aan de wc gekluisterd gezeten te hebben met diarree, was ik er met 2 dagen Glutamine gewoon vanaf! Het is zelfs stukken beter dan voorheen.

Alleen bij plotselinge stress situaties gaat het nog fout, maar dat heb ik altijd al gehad.
Ik heb wel een stukje darm minder dan de meeste van jullie, doordat ik als kind jarenlang met een chronisch ontstoken blindedarm heb moeten rondlopen, onder het mom van: meisjes zeuren altijd over buikpijn.
Toen de blindedarm eruit ging, moest er ook een stuk andere darm uit, dus het hele proces gaat bij mij altijd ietsje sneller.

Dingen als paprika, komkommer, (rode!) uien en teveel olijfolie vermijd ik voorlopig nog maar even voor de zekerheid.

Ik heb 2m minder. Het is luisteren naar je eigen lichaam en veel gepuzzel. Ik hoop voor je dat je snel verbetering ziet.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 22:06

De MDL arts raadde mij in mijn slechtste fase (colitis, dus darmontsteking) juist aan om vezelarm te eten, om de darmen tot rust te laten komen. Klinkt als een gek advies, maar als ik nu weer een ontsteking voel opkomen eet ik 2 dagen vezelarm en dan trekt het weer weg. Vezelarm eten is best moeilijk, omdat het vrij ‘ongezond’ is en niet erg lekker. Ik eet dan bijv witte boterhammen met hagelslag, tussen de middag bouillon en brood met kaas of vlees en dan s avonds witte rijst of pasta met tomatensaus en gehakt. Ik verdraag dan ook broccoli, wortel en bloemkool in kleine hoeveelheden.

Daarnaast ook het FodMAP dieet gevolgd wat mij ook wat inzichten heeft gegeven. Was idd niet makkelijk om te volgen en ik heb ook een aantal slippertjes gemaakt tijdens uit eten gaan en niet thuis eten. Maar gezien ik de obstipatie variant heb van PDS heeft dat voor mij geen acute gevolgen (behalve mega buikpijn en een opgezette buik).

Qua medicatie slik ik magnesiumhydroxide (normaal gesproken zo nodig, maar nu 2 keer daags omdat ik in het buitenland ben en sterk reageer op veranderde eetpatroon) en movicolon. Heb een tijd lang tempocol geslikt maar helaas moeten stoppen vanwege de bijwerkingen. Duspatal deed helaas niks voor mij. In hele erge gevallen gebruik ik buscopan ter verlichting van de pijn.

Edit: even opgezocht hoe ik er normaal uit zie en op mijn slechtst. Heeft verder weinig uitleg nodig denk ik := heb er zelfs in m’n nachtdiensten nog slechter uit gezien, wat een ellende is dat voor PDS zeg, wisseldiensten!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door xLoki op 17-05-22 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 22:10

chevax schreef:
Ik vind het oprecht knap dat mensen hier FODmap simpel en makkelijk vinden. Het is een ingewikkeld dieet wat erop gericht is telkens een groep toe te voegen of uit te sluiten om zo te kijken waar je gevoeligheid of allergie zit. Knap dat jullie het kunnen volhouden, ik vind het een opgave.

Makkelijk vond ik het niet perse, het was echt op momenten heel pittig om vol te houden en streng te zijn. Ik miste echt wel veel lekkere dingen. Maargoed ik vond het daarnaast wel leuk om er een hobby van te maken om vervanging te vinden die net zo lekker was met datgene wat ik wel kon eten. Dat kon namelijk best een uitdaging zijn. Buiten de deur eten vind ik de grootste opgave tijdens de strenge periode en de periode van het toevoegen.
Inmiddels weet ik dat ik niet goed tegen knoflook en ui kan, zowel vers als in poeder vorm, de meeste kool soorten gaat niet heel best en met lactose moet ik oppassen dat ik niet al te veel in neem.
Meestal wanneer ik hier goed op let ben ik 80% buikpijn vrij. Stress is voor mij ook een grote factor en soms reageer ik op producten waar ik normaal niet op zou reageren, waarschijnlijk omdat mijn darm dan toch al ergens door geprikkeld was.