Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Independence schreef:Ik geef dit topic weer even een schopje.
Ik zit er behoorlijk doorheen. De laatste maanden heb ik heel veel last van mijn darmen. Buikpijn, krampen, diarree en verstopping. Ik slaap er heel slecht van en het belemmerd me in mijn dagelijks leven. Ik zit nu in mijn tentamenweken waarin ik tentamens heb van drieënhalf uur en dat is soms niet vol te houden.
Probleem is dat ik niet weet waardoor het nu zo heftig is.
Ik overweeg om naar een diëtist te gaan, maar ik zie ook veel beren op de weg.
Ik wil heel graag ontdekken wat mijn triggers zijn, maar ben bang dat ik daarvoor heel nauwkeurig moet bijhouden wat ik eet en dat is met mijn ADD hoofd een beetje moeilijk. Daarnaast heb ik een verleden met eetproblematiek en ben ik bang dat de focus op eten dit weer gaat verergeren.
Wie heeft ervaring met een diëtist icm PDS?
Independence schreef:Ik geef dit topic weer even een schopje.
Ik zit er behoorlijk doorheen. De laatste maanden heb ik heel veel last van mijn darmen. Buikpijn, krampen, diarree en verstopping. Ik slaap er heel slecht van en het belemmerd me in mijn dagelijks leven. Ik zit nu in mijn tentamenweken waarin ik tentamens heb van drieënhalf uur en dat is soms niet vol te houden.
Probleem is dat ik niet weet waardoor het nu zo heftig is.
Ik overweeg om naar een diëtist te gaan, maar ik zie ook veel beren op de weg.
Ik wil heel graag ontdekken wat mijn triggers zijn, maar ben bang dat ik daarvoor heel nauwkeurig moet bijhouden wat ik eet en dat is met mijn ADD hoofd een beetje moeilijk. Daarnaast heb ik een verleden met eetproblematiek en ben ik bang dat de focus op eten dit weer gaat verergeren.
Wie heeft ervaring met een diëtist icm PDS?
dalena schreef:Pff. Het maakt nu niet meer uit wat ik eet. Ik kan het met alles krijgen. Ik krijg krampen en dan 2 minuten later is het rennen naar het toilet, heel naar...
Ik word dan ook enorm misselijk. Maar als de ontlasting eruit is, dan is de misselijkheid ook in een keer weg
ikheetesmee schreef:Ik heb dit gedeeltelijk samen met een dieetist gedaan. Zij gaf mijn de tools en een keer in de zoveel tijd belde ze me even om in te checken. Verder deed ik het zelf en dat ging ook eigenlijk prima. Ik kreeg hele uitgebreide instructies, productlijsten, boodschappen lijsten en recepten van de diëtist via pagina’s dikke readers en ik had veel aan een aantal blogs/recepten van mensen die daar recepten delen
ikheetesmee schreef:dalena schreef:Pff. Het maakt nu niet meer uit wat ik eet. Ik kan het met alles krijgen. Ik krijg krampen en dan 2 minuten later is het rennen naar het toilet, heel naar...
Ik word dan ook enorm misselijk. Maar als de ontlasting eruit is, dan is de misselijkheid ook in een keer weg
Dit had ik eerst ook, maar toch nadat ik FODMAP heb gedaan werd alles een stuk rustiger en is het nu beperkt tot bepaalde voedingsgroepen en producten. Heb je dat al eens geprobeerd? Mijn darm was namelijk zo geprikkeld dat ik ook niks meer kon hebben en had en heeft er soms nog steeds baad bij om even heel streng te “detoxen” als het ware en even weer opnieuw uit te zoeken waar ik niet tegen kan, laatst ontdekte ik namelijk dat daar wat in veranderd was waardoor ik weer veel last kreeg. Nu is dat weer aardig stabiel
dalena schreef:Dat is wel een idee ja.
Het is echt niet leuk, heb nog steeds krampen en diarree. Dus weet even niet wat ik dan moet eten. Juist wel of geen vezels? Iets lichts?
Morrie schreef:nog bedankt voor de tip van de Glutamine!
Na 5 weken aan de wc gekluisterd gezeten te hebben met diarree, was ik er met 2 dagen Glutamine gewoon vanaf! Het is zelfs stukken beter dan voorheen.
Alleen bij plotselinge stress situaties gaat het nog fout, maar dat heb ik altijd al gehad.
Ik heb wel een stukje darm minder dan de meeste van jullie, doordat ik als kind jarenlang met een chronisch ontstoken blindedarm heb moeten rondlopen, onder het mom van: meisjes zeuren altijd over buikpijn.
Toen de blindedarm eruit ging, moest er ook een stuk andere darm uit, dus het hele proces gaat bij mij altijd ietsje sneller.
Dingen als paprika, komkommer, (rode!) uien en teveel olijfolie vermijd ik voorlopig nog maar even voor de zekerheid.
chevax schreef:Ik vind het oprecht knap dat mensen hier FODmap simpel en makkelijk vinden. Het is een ingewikkeld dieet wat erop gericht is telkens een groep toe te voegen of uit te sluiten om zo te kijken waar je gevoeligheid of allergie zit. Knap dat jullie het kunnen volhouden, ik vind het een opgave.