Partner met Borderline, eeuwige strijd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 20:52

moonfish13 schreef:
Denk je echt dat mensen in de omgeving van een borderliner erom vragen om zo behandeld te worden? Dat ze expres op de verkeerde knopjes drukken omdat ze het zo heerlijk vinden als iemand naar pannetje 5 knalt? Dat ze ervan genieten om gemanipuleerd te worden zodat er niets van hun eigen ik over blijft?

Mensen met deze stoornis zijn zeer goed in het voorhouden van de ideale persoon. Het kan even duren voor de maskers af gaan en je de werkelijkheid ziet.

En vervolgens ben je van mening dat als je weet dat iemand borderline heeft de ander zich maar zo in allerlei bochten moet wringen zodat de borderliner niet getriggerd wordt want hé daar heeft ie natuurlijk zelf voor gekozen en iemand met borderline kan er ook niets aan doen......

Heb je enig idee wat het met je doet als je partner naar pan 5 gaat? Dat kan je niet van je af laten glijden onder het mom van hij/zij weet niet wat ie doet en kan er niets aan doen. Zelfs met dat besef is het zwaar want je staat machteloos. Je kan niet anders dan lijdzaam toekijken en ondergaan dat iemand van wie je houdt zichzelf zo verliest, in de knoop zit en erop gebrand lijkt jou te kwetsen. En denk je dat er achteraf enige erkenning, troost en excuses is voor het slachtoffer???? Nee want dat wordt met je mantel der liefde 'schat je weet toch dat ik dat niet meen/zo bedoel/geen controle over heb' onder het tapijt geveegd.

Op een gegeven moment is er geen ruimte meer onder dat tapijt!!!

Omdat ik het gevoel had dat ik te vaak op mijn tenen moest lopen en op een gegeven punt al niet meer kon ademen zonder dat hij naar pannetje 5 ging, hebben we gezamenlijk besloten uit mekaar te gaan wonen. Hij zag mij veranderen nog voor ik het zelf zag. Hij is degene die zélf heeft aangegeven om mekaar nog meer ruimte te geven omdat hij zag dat door alle stress in mijn huidige dagelijkse leven, de strijd met hem thuis te vermoeiend werd en echt een impact ging hebben.
Niet meer samen wonen werkt echter goed voor ons. En zo is er ook geen nood om de relatie volledig te beëindigen. Ik kan weggaan wanneer ik dat zelf wil en nodig vind. Ik ben wijs genoeg om die keuze te maken als het te ver zou gaan.

Gelukkig ben ik iemand die erg op mezelf gesteld is dus ik gun hem de ruimte en dring niks op. We hebben geen verwachtingen. We weten dat onze uiteindelijke doelen en dromen dezelfde zijn en dat als de liefde sterk is, we mekaar vanzelf altijd weer zullen tegen komen.
Borderline is niet makkelijk en word dat ook niet, niet voor de persoon zelf en niet voor de omgeving.
Ik weet dit ook! Ik aanvaard dit ook!
En niet omdat ik zelf geen eigenwaarde heb, of een stoornis heb, of hopeloos ben... maar omdat ik weet dat ik zijn acties niet persoonlijk opneem en verder kan gaan met mijn eigen leven en hem soms letterlijk in zijn eigen sop laat gaarkoken. Ik heb geen problemen om voor mezelf op te komen en bij pannetje 5 ga ik vaak zelfs weg, hier word hij kwaad om maar ik zeg dan ook altijd 'no worrys , ik kom weer terug, we praten als je rustig word' .. vandaar dat het niet langer samen wonen handig is. Want door vele tegenslagen op enkele maanden tijd (vader zelfmoord, 2 beste vrienden gestorven, job verloren, ...) zit zijn hoofd zodanig vol dat pannetje 5 al snel word bereikt. En als dit lang aanhoud is het als partner bijna onmogelijk vol te houden als je niet je eigen ruimte hebt.
Vandaar dus dat ik wil dat hij hulp zoekt, om deze ge gebeurtenissen te verwerken zodat hij weer wat rustiger word en wat meer controle terug krijgt.

Dit zijn trouwens gebeurtenissen waar een 'normaal' persoon al moeite mee heeft, laat staan iemand met een stoornis.

Overigens: neen wij willen beide geen kinderen.
Laatst bijgewerkt door BillyJ op 04-08-19 20:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 20:54

ElviraKelan schreef:
Shadow0 schreef:
Misschien raakt het haar dat er zoveel toch - in mijn ogen - best bevooroordeelde dingen geplaatst worden en reageert ze daarom meer en feller dan misschien handig is? Dat is geen uiting van een Syndroom, dat is gewoon wat er met mensen gebeurt die meegezogen worden in een topic over iets wat ze erg raakt.

Het stigmatiserende is dat het nu meteen wordt gebruikt om als bevestiging te dienen van de diagnose en het wegzetten van de inhoud. En dat interesseert je dan misschien 'geen hol' maar dat dat gebeurt is toch best belangrijk.

Dank je wel want hier draait het idd om

Mijn gevoel in dit topic
Er worden allereerst al dingen uit zijn verband getrokken wanneer ik er iemand op wijs dan word er gezegd dat ik aan de rest voorbij ga. Nee ik laat mij geen woorden die ik niet heb gezegd in mijn mond leggen. Dat is mijn grens.
Daarnaast wordt borderline als behoorlijk heftig ziektebeeld neer gezet waarbij mensen die ervaring hebben zichzelf als slachtoffer waar ze zich eerder als redder zien (zie de drama driehoek). Dot is toch echt iets wat de naaste zelf doet.
Word mij het gevoel gegeven dat ik niets begrijp van mijn omgeving maar het vooral allemaal vanuit mijn eigen perspectief zie. Volgens mij mag ik in hoofdletters al mijn postings waar ik begrip voor de omgeving toon zetten want anders word daar aan voorbij gegaan.
Ik heb mij in dit topic gebaseerd op feiten, zelfs de moeite genomen om uit te leggen hoe borderline ontstaat en beargumenteerd met document. waar vooral voor mijn gevoel hard aan voorbij werd gerend want eigen ervaring is wat telt.
Dat ik ook ervaring heb incl de kennis van dit ziektebeeld telt ook niet mee.
Daarnaast word nu vanuit eigen perspectief neer gezet hoe mijn relatie er uit ziet.

Kortom enkel en alleen de ervaringen van mensen met iemand die borderline heeft telt ook al zijn ze ontzettend bevooroordelend.
Dat ik daarover val dat ligt vervolgens aan het feit dat ik borderline heb.
Immers jezelf als slachtoffer van iemand met borderline moet breeduit worden gemeten in dit topic

Dit is zoals ik het zie want ik heb echt weinig tot geen empathie naar iemand met borderline in dit topic gezien. Er zijn Nb mensen die mij via pb hebben gecomplimenteerd hoe ik met alle kritiek etc om ben gegaan.

Letterlijke citatie van mijn man
Ik zie onze relatie als gelijkwaardig al heb ik een vrouw met een ingewikkeldere gebruiksaanwijzing en wat zien hun als gelijkwaardig?

Je hebt geen empathie gezien omdat dat in dit topic niet de vraag was. Daarbij zijn ervaringen niet bevoordeeld, de mening over mensen mét borderline mss wel, maar wel gebaseerd op ervaring. Ik werk 20 jaar in de zorg en ik heb heeeeeeeel veel mensen mét borderline begeleid. Mijn ervaring is dus niet gebaseerd op 1 persoon ook niet op 10. Wel realiseert ik me dat ik een specifieke doelgroep zie ( die dus behoorlijk vastloopt in zijn leven aangezien ze zorg nodig hebben).

Tevens heb ik ervaring in mijn privéleven met mensen mét borderline. Die ervaring heeft er iig voor gezorgd dat ik mijn handen er niet meer aan brandt ( in privéleven, professioneel sta ik er heel wat anders in). Hoe banketstaaf ook want ik realiseer me zeer zeker dat degene met borderline ook niet gevraagd heeft om borderline. Maar ik vind de stoornis zo'n grote invloed hebben op mijn eigen leven en welzijn dat ik er voor pas.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 20:56

Avalanche en Ygritte dat is echt jullie mening.
Zegt niets over mij, borderline syndroom of mijn man maar alles over jullie denkwijze

Billy respect voor hoe jij je vriend ziet en hoe je borderline ziet. Zoals ik het zie hetzelfde als mijn man en dan moet het goed gaan komen. Ook het uit de situatie zelf stappen is echt bewonderingswaardig. Niet leuk voor jouw vriend, voor mij als mijn man dat doet (wat niet zo vaak voortkomt als hier word geschetst) maar wel super effectief

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 20:57

Sjong ook al was dat niet de vraag mensen met borderline worden hier wel als “afvalligen” neer gezet
Prima maar verwacht dan ook heftigere reacties

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:00

ElviraKelan schreef:
Sjong ook al was dat niet de vraag mensen met borderline worden hier wel als afvalligen neer gezet
Prima maar verwacht dan ook heftigere reacties

Dat zie ik echt anders, niemand zegt dat mensen mét borderline verschrikkelijke wezens zijn, maar wel dat het voor de omgeving een ontzettend heftige stoornis kan zijn. En heel vaak ook is. Dat dat dan persoonlijk binnenkomt ligt echt aan je eigen interpretatie.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:01

ElviraKelan schreef:
Zegt niets over mij, borderline syndroom of mijn man maar alles over jullie denkwijze

Billy respect voor hoe jij je vriend ziet en hoe je borderline ziet. Zoals ik het zie hetzelfde als mijn man en dan moet het goed gaan komen. Ook het uit de situatie zelf stappen is echt bewonderingswaardig. Niet leuk voor jouw vriend, voor mij als mijn man dat doet (wat niet zo vaak voortkomt als hier word geschetst) maar wel super effectief

Ik vind het fijn dat de relatie voor jullie werkt, en ik vind het knap dat je therapie hebt. :j Dat zei ik eerder al. Ik hoop dat mijn familielid daar ooit toe komt.

Maar ik blijf er inderdaad bij dat ik het, zoals ik het ken, een zeer zware ziekte vind, en dat partners echt niet schuldig zijn als ze besluiten iemand te verlaten die heftig gedrag laat zien, of dit nou door een stoornis komt of niet.

Er werd hier niks gezegd over hoe vaak een uitbarsting en "uit de situatie moeten stappen" voorkomt, dus ik ben wel benieuwd waar je dat gelezen hebt? :o

Ik lees ook, nog steeds, helemaal niks over borderliners als afvalligen of verschrikkelijke mensen. Ik hou van mijn familielid. Ik heb veel empathie voor mensen met borderline.

Misschien vind je de heftige ervaringen hier lastig om te lezen, omdat je je eigen situatie niet als zo heftig herkent? En lees je die daarom als heel aanvallend en negatief? (Want zo zijn ze, in elk geval van mij, niet bedoeld. :) )

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:01

ElviraKelan schreef:

Elvira, dat is echt jouw mening. Zegt niets over Avalanche en Ygritte hun reactie of ervaring of kennis over borderline.

Je hebt geen alleenrecht om hier te benoemen welke reactie meer waar(d) is dan de ander. Je doet met de inhoud wat je wilt, maar daar houdt ieders recht hier wel op.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 21:06

ElviraKelan schreef:
Ook het uit de situatie zelf stappen is echt bewonderingswaardig. Niet leuk voor jouw vriend, voor mij als mijn man dat doet (wat niet zo vaak voortkomt als hier word geschetst) maar wel super effectief

Het is inderdaad niet leuk want liever laat ik hem op zulke momenten niet achter en soms breekt letterlijk mijn hart om hem zo te zien vechten. Maar het is inderdaad een goede oplossing voor ons omdat er dan veel minder kans is dat de situatie escaleert. ik kan ook niet altijd zijn 'uitlaatklep' zijn en dat begrijpt hij ook. Hij weet dat ik weg ga maar hem niet in de steek laat.

Maar ook in het algemeen als ik niet lekker in mijn vel zit of gewoon weet dat hij niet lekker in zijn vel zit, kunnen we mekaar ook de ruimte en rust gunnen en hier hebben we veek profijt van ipv dat je letterlijk in mekaars nek hijgt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:12

ElviraKelan schreef:

Het zegt dat ik jou als volwassen persoon benader, en je ook zo behandel, en ik acht je in staat verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen keuzes, die regie in eigen hand te nemen, en daar niet een ander voor verantwoordelijk te maken. Het is een respectvolle benadering, en het dan afdoen als: het is jouw mening, terwijl ik op jouw argumenten inga, vind ik niet hetzelfde respect teruggeven. Ik benader jou als een volwassene, dat zou je ook naar mij toe kunnen doen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:14

Elivera schrijft:
Citaat:
Om dan na bv twee jaar samen wonen te zeggen “het bevalt mij niet dat je borderline hebt dus ik ga” daar zet ik persoonlijk wel mijn vraagtekens bij. Degene wist dit nl van te voren. Degene had van te voren al een inschatting kunnen maken daarvan. Dan ligt dat degene er toch niet mee om kan gaan niet aan degene met borderline maar toch echt aan degene zelf. Die heeft een foutieve inschatting gemaakt en blijkt er niet mee om te kunnen gaan. Het dan vervolgens afschuiven op degene met borderline is vind ik niet fair

Denk dat dit het stukje over de 2 jaar is.

Ik denk dat niemand kiest voor borderline.
Maar kinderen van ouders met borderline kunnen echt niet zomaar weggaan.

Mijn zusje werkt in de psychiatrie, al 20 jaar.
Zij herkent veel van de borderline die in de boeken staat bij onze moeder.
Het manipuleren, het altijd het slachtoffer zijn, moeilijk begrip kunnen opbrengen voor anderen, andere standpunten niet begrijpen, verslavingen.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:22

Ygritte schreef:
ElviraKelan schreef:

Ik vind het fijn dat de relatie voor jullie werkt, en ik vind het knap dat je therapie hebt. :j Dat zei ik eerder al. Ik hoop dat mijn familielid daar ooit toe komt.

Maar ik blijf er inderdaad bij dat ik het, zoals ik het ken, een zeer zware ziekte vind, en dat partners echt niet schuldig zijn als ze besluiten iemand te verlaten die heftig gedrag laat zien, of dit nou door een stoornis komt of niet.

Er werd hier niks gezegd over hoe vaak een uitbarsting en "uit de situatie moeten stappen" voorkomt, dus ik ben wel benieuwd waar je dat gelezen hebt? :o

Ik lees ook, nog steeds, helemaal niks over borderliners als afvalligen of verschrikkelijke mensen. Ik hou van mijn familielid. Ik heb veel empathie voor mensen met borderline.

Misschien vind je de heftige ervaringen hier lastig om te lezen, omdat je je eigen situatie niet als zo heftig herkent? En lees je die daarom als heel aanvallend en negatief? (Want zo zijn ze, in elk geval van mij, niet bedoeld. :) )

Ik heb de reacties idd gelezen als negatief. Gelukkig niet alleen ik dus dat zegt voor mij veel meer over hoe de ervaringen in dit topic zijn beschreven dan iets over mij dan over borderline in het algemeen.
Dit zegt wel iets over hoe de omgeving iemand met borderline kan ervaren.
Maar dit zegt tevens iets over hoe het stigma ontstaat en in stand wordt gehouden mijn inziens.

Ik ben echter degene die dit dan niet fair vind omdat ik een behoorlijk sterk rechtvaardigheidsgevoel heb ontwikkeld en mij dit dan echt raakt.
En dan kom ik idd in een hoger pannetje terecht (moet ik nu een schatting maken heb ik vandaag wel in 4 gezeten).
Dan kom ik idd voor mijzelf en voor anderen op omdat ik hier een sterke mening over heb.

Ik waardeer je mening dat partners niet schuldig zijn.
Maar ook degene met borderline is niet schuldig.
De relatie werkt niet punt. Maar wat ik hier vooral lees is dat het de schuld is van de partner met borderline. Nee ook niet.
Beide zijn niet zozeer schuldig. Ik benoem het als wisselwerking. Enerzijds de partner met borderline die niet heeft gevraagd om deze ontwrichtende stoornis. De partner die slecht is in eigen grenzen aangeven. Het is een combinatie van deze beide factoren waardoor het niet werkt.
Wat ik dan zie gebeuren in dit topic dat de schuld bij de gedragingen van de partner met borderline word neer gelegd. Dan ga je dus wel in dat drama driehoek je begeven.
Ik denk dat het beter is om dan gewoon te zeggen “het heeft niet gewerkt”. Want juist iemand met borderline heeft begrenzing nodig (kan je al zien aan het feit dat ik inmiddels drie keer heb ontstipt en blijf reageren. Ik word beschermd tegen mijzelf door oa werkbegeleiding omdat ik anders in staat ben binnen een paar dagen na een zware operatie in oktober as op de zorgboerderij sta en binnen een paar weken op Kelan zit ook al zou het nog niet gaan. Grenzen die niet leuk zijn als ze mij worden opgelegd maar ik klakkeloos over heen ga anders. Ook dat is een vervelend toontje van borderline bij mij veroorzaakt door oa trauma uitbuiting uit mijn jeugd. Dus de ene persoon met borderline zal hier beter in zijn dan de ander. Ik ben er slecht in. Maar dit is off topic geloof ik).

Tieneke

Re: Partner met Borderline, eeuwige strijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:26

Schuld is niet gelijk aan verantwoordelijkheid. Waar lees je dat iemand de schuld steekt op de persoon met borderline? Graag een letterlijke quote.

En ok, je hebt naar eigen zeggen een ster rechtvaardigheidsgevoel. Bedoel je daarmee dat reacties zoals die van Avalanche onrechtvaardig zijn?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:28

Oh, hier ben ik ook wel benieuwd naar.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:46

Allereerst de kenmerken van borderline zie hieronder in img
Zoals al gezegd is borderline in verschillende gradaties aanwezig zijn en kan je van het ene kenmerk meer last hebben dan van het andereAfbeelding

Tieneke ik benoemde hoe het overkomt hoe bepaalde reacties zijn geweest. Ik zie verantwoordelijk zijn toch echt wel iets als waar iemand invloed op heeft.
Bepaalde gedragingen die destructief zijn voor de omgeving behoren echt tot de kenmerken van borderline.
Ook werd er aangehaald dat bepaalde gedragingen zich blijven herhalen.
Ik begrijp dat dat heel vervelend is maar kan je dan stellen dat je dat steeds ziet gebeuren bij iemand met borderline en dus dat degene er invloed op heeft?
Nee dat kan je niet zo stellen. Wat je wel kan stellen is dat degene invloed heeft op de gedragingen hoe vaak er bv met borden worden gegooid.
Je verantwoordelijkheid nemen is dat toegeven dat bij jou aangeven dat je weer in een hoger pannetje belande of je excuses aanbieden voor deze gedragingen?
Je verantwoordelijkheid nemen kan je als iemand met borderline enkel nemen door uitleg te geven wat er gebeurde.
Net zoals ik heb aangegeven waardoor ik werd getriggerd en dat ik vanuit daar fel op reageerde.

Om dan te stellen wat Avalanche doet je bent volwassen dus gedraag je maar er naar (even kort door de bocht gezegd) dan heb je het concept borderline niet begrepen. Ik ben bijna overal op in gegaan met uitzonderingen daar gelaten maar feit blijft dat meningen en werkelijke nuances in feiten die ik heb verschillen over een ziektebeeld. Dan benoem ik dat en dat heeft niets met respect te maken maar met een constatering.
Laatst bijgewerkt door Blazy op 04-08-19 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:48

Ik denk dat ik "schuld" versus "verantwoordelijkheid' ook wel een interessant punt vindt. :j

Ik ben het met je eens, Elvira, dat mensen met borderline niet "schuldig" zijn aan het mislukken van de relatie, en hun partners ook niet.

Ik denk wel dat mensen met borderline ook verantwoordelijk zijn voor het gedrag, en dus hun verantwoordelijkheid moeten nemen met bijv. therapie en medicijnen (zoals eerder hier werd gezegd, daar heb jij al veel aan gedaan) om te proberen anderen geen pijn te doen. Deze verantwoordelijkheid heeft meer inzicht en werk nodig dan voor iemand zonder stoornis, en emotie-regulatie kost misschien meer moeite, maar uiteindelijk is het wel nodig om gezonde relaties aan te kunnen gaan met anderen.

De partner is niet verantwoordelijk voor het gelukkig of stabiel houden van zijn/haar partner, dat is in mijn ogen niet eerlijk en gelijkwaardig in een relatie, en zorgt ervoor dat de partner toch een last en een taak krijgt in de relatie waar het risico is dat je meer een begeleider, zorgverlener, of "schild voor de buitenwereld" wordt dan partner. En het risico dat de partner de "schuld" krijgt als het misgaat en er een uitbarsting volgt, terwijl de partner er natuurlijk net zo min iets aan kan doen.

Ik ben ook wel benieuwd hoe je denkt over niet-romatische relaties met iemand met borderline. Wat denk je over de verantwoordelijkheden en "schuldigen" binnen een moeder-dochter, moeder-kind, of zus-broer relatie met iemand met borderline?

Daar is een relatie "mislukken" niet zo makkelijk, en wordt er over het algemeen minder snel afstand genomen, en daar zie ik in mijn persoonlijke omgeving dus ook veel vervelende situaties ontstaan. Kinderen (ook volwassen kinderen) voelen zich toch loyaal naar hun ouders, maar lijden ook heel erg onder extreme uitbarstingen" (in mijn situatie: waarin ze verrot worden gescholden, dingen naar hun hoofd gegooid krijgen). En ondanks dat de situaties bijna in mishandeling uitlopen blijft de familie proberen de relatie in stand te houden: niet zo makkelijk, als jij eerder zei, als je een slachtoffer bent is het je eigen schuld want dan ben je niet weggegaan). Als de familie wegloopt heeft bijv. mijn familielid eigenlijk niemand meer, maar als ze blijven gaan ze er soms zelf aan onderdoor.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:51

Ik zie schuld en verantwoordelijkheid ook als iets anders.

Als ik pijn heb en daardoor mijn man een rotte vis noem is dat mijn verantwoordelijkheid.
Dat ik pijn heb, ik ben ziek, doet dan niet terzake.
Mijn woorden/gedrag geeft iemand een slecht gevoel. En dat is mijn verantwoordelijkheid.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:52

Wat mijn mening daarover is?
Heel simpel gekleurd door eigen ervaring (mijn moeder heeft ook problemen met reguleren van emoties maar nooit gediagnotisceerd).
Dit is een veel ingewikkelder relatie. Ik zelf ben zoals aangegeven al heel slecht in mijn eigen grenzen aangeven. Ik weet dat ik verder ben gegaan hierdoor wat niet handig is geweest.
Voor mij is uiteindelijk de keuze geweest om hoe pijnlijk ook het contact te verbreken.
Het heeft mij heel veel moeite gekost maar uiteindelijk heb ik gekozen voor mijzelf. Waarmee ik ben geholpen is rust en structuur. Mijn moeder zorgde voor te veel onrust.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:53

Er is niemand die de schuld van het mislukken van een relatie bij de borderliner of de partner daarvan legt. Maar een grote oorzaak ligt wel in het feit dat deze aandoening gekenmerkt word door het bagataliseren van de aandoening door de borderliner zelf, dat is wat ik heel veel lees. Geen hulp willen, iedereen behalve ik hebben schuld, enzenz. En borderliners zijn geweldige mensen in hun goede periode maar duivels in hun slechte. Alleen is ze dat soms niet aan het verstand te brengen wat ik heel goed kan begrijpen. Wat er aan te doen is? Geen idee maar ik heb een keer een familielid gefilmd toen hij ladderzat was , trapte altijd trammelant , beledigde mensen, werd agressief en de volgende ochtend was hij weer de liefheid en goedzak zelve. Wanneer ik hem dan vertelde dat hij veel te ver was gegaan wist hij van niets meer. Tot ik hem filmde en het liet zien, hij heeft nooit meer gedronken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:56

ElviraKelan schreef:
Zoals al gezegd is borderline in verschillende gradaties aanwezig zijn en kan je van het ene kenmerk meer last hebben dan van het andere[ [url=m/lpC7b9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tieneke ik benoemde hoe het overkomt hoe bepaalde reacties zijn geweest. Ik zie verantwoordelijk zijn toch echt wel iets als waar iemand invloed op heeft.
Bepaalde gedragingen die destructief zijn voor de omgeving behoren echt tot de kenmerken van borderline.
Ik begrijp dat dat heel vervelend is maar kan je dan stellen dat je dat steeds ziet gebeuren bij iemand met borderline en dus dat degene er invloed op heeft?
Nee dat kan je niet zo stellen. Wat je wel kan stellen is dat degene invloed heeft op de gedragingen hoe vaak er bv met borden worden gegooid.
Je verantwoordelijkheid nemen is dat toegeven dat bij jou aangeven dat je weer in een hoger pannetje belande of je excuses aanbieden voor deze gedragingen?
Je verantwoordelijkheid nemen kan je als iemand met borderline enkel nemen door uitleg te geven wat er gebeurde.
Net zoals ik heb aangegeven waardoor ik werd getriggerd en dat ik vanuit daar fel op reageerde.

Om dan te stellen wat Avalanche doet je bent volwassen dus gedraag je maar er naar (even kort door de bocht gezegd) dan heb je het concept borderline niet begrepen. Ik ben bijna overal op in gegaan met uitzonderingen daar gelaten maar feit blijft dat meningen en werkelijke nuances in feiten die ik heb verschillen over een ziektebeeld. Dan benoem ik dat en dat heeft niets met respect te maken maar met een constatering.

Nu is het hoe het overkomt, terwijl je letterlijk in je vorige reactie dit schrijft:
"Maar wat ik hier vooral lees is dat het de schuld is van de partner met borderline."
Ook wat je nu schrijft over Avalanche: dat zegt ze dus helemaal niet.

Het is zaak een onderscheid te maken tussen feiten (wat is er letterlijk geschreven) en wat is interpretatie van jou. Want je schreeuwt moord en brand over bepaalde dingen die hier gezegd zouden zijn, maar het gaat dus om jouw subjectieve interpretatie en een quote kan je dus niet geven. Je hebt zelf vooroordelen: oh ze schrijven dit, maar ze bedoelen dat. En dan verwijt je dus dat anderen niet respectvol zijn, terwijl je gewoon niet begrijpt wat er bedoeld wordt en er dan vanuit gaat dat het wel zus of zo bedoeld moet zijn.

En dat maakt discussiëren met jou hier wel héél erg moeilijk.

Ygritte, eens.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:57

luuntje schreef:

Als ik pijn heb en daardoor mijn man een rotte vis noem is dat mijn verantwoordelijkheid.
Mijn woorden/gedrag geeft iemand een slecht gevoel. En dat is mijn verantwoordelijkheid.

Maar waar ik dan over val in jouw voorbeeld is dat je pijn vergelijkt met een stoornis als borderline. Terwijl dat twee wezenlijke verschillende dingen zijn.
Neemt niet weg dat je in het geval van borderline niet ergens op terug mag komen omdat je iemand een slecht gevoel hebt bezorgd. Dat kan bestaan uit uitleg waardoor je het doet. Daar is geen sorry voor nodig. Uitleg geven na het gebeurde vind ik wel net zo netjes en dat is dan ook de verantwoordelijkheid die ik neem. “Ik zat in een hoger pannetje. Ik werd hier en hier door getriggerd. Ik had die mail niet mogen versturen/je mogen uitschelden. Ik wilde je geen pijn doen. Maar mijn reactie kwam dus voort uit emotie/opgelopen spanning”.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:58

Tieneke schreef:
ElviraKelan schreef:
Zoals al gezegd is borderline in verschillende gradaties aanwezig zijn en kan je van het ene kenmerk meer last hebben dan van het andere[ [url=m/lpC7b9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu is het hoe het overkomt, terwijl je letterlijk in je vorige reactie dit schrijft:
"Maar wat ik hier vooral lees is dat het de schuld is van de partner met borderline."
Ook wat je nu schrijft over Avalanche: dat zegt ze dus helemaal niet.

Het is zaak een onderscheid te maken tussen feiten (wat is er letterlijk geschreven) en wat is interpretatie van jou. Want je schreeuwt moord en brand over bepaalde dingen die hier gezegd zouden zijn, maar het gaat dus om jouw subjectieve interpretatie en een quote kan je dus niet geven. Je hebt zelf vooroordelen: oh ze schrijven dit, maar ze bedoelen dat. En dan verwijt je dus dat anderen niet respectvol zijn, terwijl je gewoon niet begrijpt wat er bedoeld wordt en er dan vanuit gaat dat het wel zus of zo bedoeld moet zijn.

En dat maakt discussiëren met jou hier wel héél erg moeilijk.

Ygritte, eens.

Dit gebeurd andersom dus net zo goed maar met een vingertje naar mij wijzen i.p.v. je eigen aandeel zien is lastig schijnbaar voor mij misschien maar ook voor jullie zelf.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:00

Euhm nee dus. Avalanche beschrijft heel goed hoe het feitelijk gaat. Wat verantwoordelijke zijn hierin is. Jij doet het gewoon af als mening, niet voor jou van toepassing. Huppa, aan de kant want het staat mij niet aan.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:01

ElviraKelan schreef:
luuntje schreef:

Maar waar ik dan over val in jouw voorbeeld is dat je pijn vergelijkt met een stoornis als borderline. Terwijl dat twee wezenlijke verschillende dingen zijn.
Neemt niet weg dat je in het geval van borderline niet ergens op terug mag komen omdat je iemand een slecht gevoel hebt bezorgd. Dat kan bestaan uit uitleg waardoor je het doet. Daar is geen sorry voor nodig. Uitleg geven na het gebeurde vind ik wel net zo netjes en dat is dan ook de verantwoordelijkheid die ik neem. “Ik zat in een hoger pannetje. Ik werd hier en hier door getriggerd. Ik had die mail niet mogen versturen/je mogen uitschelden. Ik wilde je geen pijn doen. Maar mijn reactie kwam dus voort uit emotie/opgelopen spanning”.

Maar bedoel je daarmee dat de uitleg dan voldoende zou moeten zijn omdat je borderline hebt en er "dus" niks aan kan doen?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:02

Als mijn heup uit de kom schiet, waar ik niks aan kan doen.
Zit ik wel in een pannetje 100.
Ik vloek dan echt vanwege de intense pijn.

Maar mijn man of kind kunnen daar niks aan doen. Ik ook niet.
Maar ik scheld en dat doet hun zeer. Het is mijn verantwoordelijkheid.

Als iemand met borderline ben je ook verantwoordelijk voor je eigen gedrag en daden.
Borderline ontslaat je daar niet van.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:03

ElviraKelan schreef:
luuntje schreef:

Dat laatste, erop terugkomen en inzien dat het gedrag fout was, is al meer dan ik van mijn familielid heb gezien. :j Dus dat vind ik op zich een heel positief iets!

Als het dan niet uitloopt op een "ik heb geen verantwoordelijkheid want het was mijn stoornis, dus dat moet je accepteren". Ook bij een stoornis heb je namelijk natuurlijk de verantwoordelijkheid om anderen geen pijn te doen, en ook als iemand een stoornis heeft kan iemand beslissen dat ze niet met het heftige gedrag om kunnen of willen gaan, en afstand willen nemen. Dat je een stoornis hebt is geen "ik kan meer doen dan andere mensen en dat moeten ze dan accepteren" kaart. Niemand is verplicht om uitbarstingen of tirades te accepteren.