Orgaandonatie: ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Noek_Bronco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 20:18

elnienjo schreef:
Noek_Bronco schreef:
Hier overtuigd ja. Als ik er niet meer ben, wil ik graag de vele mensen op de wachtlijst helpen. Mijn man is ook donor. En ik hoop dat het ons nooit overkomt, maar mocht er iets met onze kinderen gebeuren, mogen hun organen ook gebruikt worden. Wij hebben dit beslist nadat mijn broer die op de spoeddienst werkt, dit aankaartte. Ouders die deze beslissing moeten maken zijn heel vaak te ver in hun verdriet en kunnen dan die keuze maar moeilijk maken.

Mogen jullie kinderen donatie van één van jullie tegenhouden ivm hun verwerking?

Ze zijn nu nog niet oud genoeg om daarover te beslissen (4jaar en de tweede zit nog veilig tussen mijn te doneren organen :D) maar als er ze oud genoeg zijn, dan wil ik wel het gesprek met hun aangaan en er vertellen dat ik dat jammer zou vinden. Maar dood is dood en mochten ze het toch niet doen, ga ik het niet weten he.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 23:31

Magrathea schreef:
...Merk op dat één van de voorwaarden van hersendood is dat er geen zelfstandige ademhalingsreflex is. Indien iemand van de beademing afgehaald wordt en er zelfstandig geademd wordt is er dus GEEN sprake van hersendood en zal men niet overgaan tot orgaandonatie.

Jij beweert dit stellig, maar de praktijk die ik heb meegemaakt is anders.
Door de artsen werd vastgesteld dat patiënt hersendood was en dat geen genezing meer mogelijk was. Patiënt lag op dat moment nog aan de apparatuur. Artsen gaven aan dat patiënt niet zelfstandig zou kunnen ademhalen en dat de behandeling + apparatuur zou worden stopgezet waarna patiënt zou komen te overlijden.
Op dát moment werd gevraagd of orgaantransplantatie kon worden toegepast.
De familie gaf geen toestemming.
Vervolgens werd de patiënt van de beademing gehaald.
Patiënt ging echter tegen de verwachting in wèl zelf ademen.
Indien toestemming was verstrekt door de familie was patiënt niet eerst van de apparatuur afgehaald om daarna de organen te gaan verwijderen. Men zou dan niet hebben geweten dat patiënt wèl zelfstandig kon ademen. Ondanks dat het onderzoek aangaf dat de hersenstam afgestorven was.

alice0cullen

Re: Orgaandonatie: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 01:01

Dat lijkt me stug, er is volgens mij gewoon een protocol die gevolgd moet worden, zeker omdat soort dingen te voorkomen. Als ze familie of eventuele nabestaanden aanspreken moeten die protocollen nog in werking worden gesteld.

Tuurlijk zullen er uitzonderingen zijn, zeldzaamheden of een scan of iets kan best een verkeerd geïnterpreteerd worden, en daarom zijn er dus allerlei testen en protocollen om te doorlopen.

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 01:35

Toen ik 18 werd en een brief van het donorregister kreeg, heb ik mij direct aangemeld. Als ik niet meer leef, dan heb ik er niks meer aan, waarom niet iemand anders daar weer een menswaardig bestaan mee gunnen? Zelf zou ik ook een orgaan aannemen, dus vind ik dat ik zelf ook donor moet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 02:39

Vroeger (voor zover ik een vroeger heb :') ) had ik altijd in mijn hoofd dat ik meteen 'JA' in zou vullen. Toen der tijd ook aan mijn ouders gemeld dat mocht er opeens iets met mij gebeuren, dat ik het prachtig zou vinden als mijn organen een ander zou kunnen helpen.

Maar vanwege slechte ervaringen met donatie in de familie en bij vrienden leun ik nu heel erg de kant van een 'nee' op. Het voelt gewoon echt niet fijn meer. Ik wil dat mijn naasten op een normale manier afscheid kunnen nemen, wat soms bij orgaandonatie niet kan. Heb ik zelf meegemaakt, dus het zijn geen verhalen die ik gehoord heb. :o

Ik vind het idee prachtig, was eerder overtuigd van een ja, maar nu weet ik het over organen (bij dood) dus niet zo zeker meer. Ik ben wel nog steeds van plan om als ik 18 ben in ieder geval bloed te doneren. Voor naaste familie of hele goede vrienden zou ik ook zo een nier doneren.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 03:16

Maar je kan naderhand gewoon afscheid nemen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 04:50

Nikass schreef:
Magrathea schreef:
...Merk op dat één van de voorwaarden van hersendood is dat er geen zelfstandige ademhalingsreflex is. Indien iemand van de beademing afgehaald wordt en er zelfstandig geademd wordt is er dus GEEN sprake van hersendood en zal men niet overgaan tot orgaandonatie.

Door de artsen werd vastgesteld dat patiënt hersendood was en dat geen genezing meer mogelijk was. Patiënt lag op dat moment nog aan de apparatuur. Artsen gaven aan dat patiënt niet zelfstandig zou kunnen ademhalen en dat de behandeling + apparatuur zou worden stopgezet waarna patiënt zou komen te overlijden.
Indien toestemming was verstrekt door de familie was patiënt niet eerst van de apparatuur afgehaald om daarna de organen te gaan verwijderen. Men zou dan niet hebben geweten dat patiënt wèl zelfstandig kon ademen. Ondanks dat het onderzoek aangaf dat de hersenstam afgestorven was.

Dat lijkt me nogal stug dat ze in geval van toestemming zomaar de orgaandonatie hadden gestart. Daarvoor moeten ze eerst nog hele protocollen door, om dit dus te voorkomen.
https://www.transplantatiestichting.nl/ ... egelgeving

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 06:31

Nikass schreef:
Magrathea schreef:

Dit soort dingen gebeuren er idd.
En het "oogsten" wordt zonder pijnstilling gedaan.
Volgens de onderzoeken zou er geen pijn zijn, maar ja, zoveel wetenschappelijke verklaringen zijn later bijgesteld omdat men weer betere apparatuur en kennis heeft.

Wat ik ook heel eng vind is dat er veel geld in om gaat en zo dus minder betrouwbaar is.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 06:38

Sunnda schreef:
Ik ben geen donor en zeg niet bij voorbaat dat ik niet zou willen ontvangen mocht dat ooit nodig zijn.
Ik hoop het nooit uit te vinden.

Ik vind mensen die wel donor zijn heel dapper, maar durf het zelf niet aan.

Ooit had men ook geen weet van zaken als coma en dat je dan dingen meekrijgt. Nu zijn we een stuk verder en weten we dat wel, maar nog steeds is een groot deel van de processen in ons hoofd onbekend. Misschien komen we er ooit nog wel achter dat wat wij nu denken hersendood is, anders is dan we dachten. Dat kun je niet uitsluiten.

Daarnaast heb ik toch de angst om eerder te sterven dan misschien anders het geval was doordat mijn organen dan beschikbaar komen.
Aan de ene kant natuurlijk dikke onzin, dat snap ik zelf ook wel.
Aan de andere kant is alles al wel een keer voorbij gekomen. Denk alleen al aan het adoptiekinderen gesjoemel, het gesjoemel met spermadonoren, baby's die wel erfelijke ziektes blijken te hebben enz. Overal waar geld en macht ligt gaat het weleens op grotere of kleinere schaal fout. En ik wil dan niet net die ene zijn.

Idd, zo ook hier.
Alleen dan minder voor mezelf, maar juist voor mijn familie.
Ik moet er niet aan denken dat zij zoveel pijn zouden hebben doordat er zonder pijnstilling in ze wordt gesneden en worden dood gemaakt.
Beademing stoppen is anders dan er een orgaan uit halen, ookal is de uitkomst uiteindelijk hetzelfde (dood)
Voor mij is de wetenschap (maar vooral ook hetgeen wat wij als leken(!) mogen weten) nog niet ver genoeg.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 07:03

alice0cullen schreef:
Dat lijkt me stug, er is volgens mij gewoon een protocol die gevolgd moet worden, zeker omdat soort dingen te voorkomen. Als ze familie of eventuele nabestaanden aanspreken moeten die protocollen nog in werking worden gesteld.

Tuurlijk zullen er uitzonderingen zijn, zeldzaamheden of een scan of iets kan best een verkeerd geïnterpreteerd worden, en daarom zijn er dus allerlei testen en protocollen om te doorlopen.

En hoe vaak worden er nu fouten toegegeven?
Hoeveel vertrouwen geeft dat als ze regelmatig terug komen op hun diagnose van hersendood?
Sorry maar als ik ergens géén vertrouwen in heb, dan is het dat artsen terugkomen op de diagnose hersendood :=

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 07:21

(Ik heb niet heel het topic gelezen)

Ik ben nu 19 en wil mij binnen kort gaan registreren als orgaan donor. Of nouja, misschien. Als ik antwoord heb op deze vraag. Wat gebeurt er als je sterft? Mag je familie eerst een mooi afscheid regelen voor je organen eruit gaan? (Lekker crue gezegd :+ ).
Mijn moeder staat ook geregistreerd als orgaan donor maar als zij sterft zou ik wel graag nog een goed afscheid hebben als ze nog helemaal heel is zeg maar. Gebeurt dit? Of gaan ze eerst de organen eruit halen?

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 08:08

Goed topic.
Ik ben al vanaf mijn 12e donor en heb er verder daarna eigenlijk nooit meer over nagedacht.
Door dit topic ben ik er toch over na gaan denken, en dan vooral op het punt ‘nabestaanden’.
Toen ik het omdraaide en me bedacht: wat als mijn partner vanmiddag een ongeluk krijgt en aan apparaten komt te liggen? Dan zou ik volledig van mijn pad geslagen en kapot van verdriet aan zijn bed zitten hopen dat er ooit nog een teken van leven komt. Zijn warme hand nog vasthouden, nog tegen hem praten in de (valse) hoop dat hij nog kan horen dat ik van hem hou. Het lijkt me echt heel erg schokkend als hij dan levend bij mij wordt weggehaald, en na een paar uur dood en koud terugkomt.
Door dit topic ga ik mijn keuze om donor te zijn dus met mijn partner bespreken, en wellicht ook met mijn dochter.

Overigens ben ik zelf wel echt voorstander van het donorschap, omdat er zóveel mensen zijn die wachten op een donororgaan, en maar zó weinig matches. Ook heb ik bloedgroep O negatief, wat inhoudt dat ik ook aan alle andere bloedgroepen kan doneren. Slechts 7% heeft O negatief en er is een schreeuwend tekort aan donoren in deze bloedgroep.
Helaas kan ik mijn bloed niet doneren door medicatiegebruik, maar anders had ik dat zeker gedaan.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 08:20

Nikass schreef:
Magrathea schreef:

En die patient heeft dit ook overleeft en leeft nu zelfstandig en functioneert met een afgestorven herstenstam?

Ik hoop met alles in mijn lijf dat mijn nabestaanden niet tegen mijn beslissing in gaan, welke beslissing ik ook maak. Die maak ik bij leven, bewust en zou ik graag bij (hersen)dood voortgezet zien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 08:38

Ik denk dat je zo'n uitgesproken mening vooral ook heel duidelijk moet communiceren naar de mensen om je heen. Want op papier zie je natuurlijk geen verschil tussen een JA die wat naïef ingevuld is, een JA met de gedachte "als mijn nabestaanden het niet aankunnen vind ik het prima als ze weigeren" of een JA die betekent dat je het ècht wilt en het gewoon moet gebeuren en even grof gezegd, je nabestaanden dat maar hebben te accepteren of ze er nou nog jaren last van houden of niet.

Als je JA zo ontzettend duidelijk is en je dat ook heel duidelijk gecommuniceerd hebt dan denk ik ook dat het een stuk minder moeilijk zal zijn voor nabestaanden om daar gewoon in mee te gaan, want dan is het denk ik een soort troost om te weten dat je dit echt héél graag wilde.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 09:19

Nikass schreef:
Magrathea schreef:

Een van de handelingen bij het hersendoodprotocol is dat je van de beademing af gaat om te kijken of de ademreflex zelf komt. Dan was er inndit geval dus geen sprake van hersendood.

Als je het linkje wat ik postte erop naleest (wat volgens mij niemand doet gezien sommige vragen maar okee) staat daar dat je wel degelijk sterft bij de familie, en daarna ga je pas weg. Er wordt niets uitgenomen terwijl je nog aan de beademing ligt. Er is geen hartslag, niks. Hoe iemand hier verwacht dat je zonder hersenfunctie én zonder hartslag nog pijn kunt voelen is mij een raadsel :o?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 09:23

Van mij mogen ze sowieso pakken Wat er bruikbaar is
Ik heb er niks meer aan , dus why the hell not , nu opeens nee zegen omdat ik de wijze waarop ze de wet vormgeven begin ik niet aan , daar heb je maar 1 partij mee
Degene die zou ontvangen en die heeft het niet verzonnen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 09:27

Magrathea schreef:
Nikass schreef:

Een van de handelingen bij het hersendoodprotocol is dat je van de beademing af gaat om te kijken of de ademreflex zelf komt. Dan was er inndit geval dus geen sprake van hersendood.

Als je het linkje wat ik postte erop naleest (wat volgens mij niemand doet gezien sommige vragen maar okee) staat daar dat je wel degelijk sterft bij de familie, en daarna ga je pas weg. Er wordt niets uitgenomen terwijl je nog aan de beademing ligt. Er is geen hartslag, niks. Hoe iemand hier verwacht dat je zonder hersenfunctie én zonder hartslag nog pijn kunt voelen is mij een raadsel :o?

Er worden idd verbazingwekkend veel keuzes gebaseerd op info die niet klopt en op spookverhalen :=

Ik las ook ergens dat er veel geld in omgaat dus dat het onbetrouwbaar is. Hoezo is iets onbetrouwbaar als er veel geld in omgaat? Die behandelingen zijn nu eenmaal duur :=

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 09:29

Ik sta al zo'n 40 jaar geregistreerd als donor.

Ik zie geen enkele reden om dit te herzien. Wel heb ik een tiental jaar geleden de bepaling toegevoegd dat ik niet aan de kunstmatige beademing wil liggen nadat mijn lichaam/ hersenstam al dood is.

Nikass' verhaal lees ik als dat de artsen op een ongelukkig moment de vraag naar donatie hebben gesteld.
("Maar of er een goed moment bestaat" kun je je uiteraard afvragen. Mensen zijn bang, verdrietig, boos, willen niet denken aan de optie van overlijden... Dan valt de vraag al snel verkeerd.)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 09:39

Ik heb jaren vol overtuiging met een donorcodicil gelopen. Want net als anderen was ik er van overtuigt dat dat het beste was om te doen. Inmiddels is mijn vader overleden en toen zijn bij mij de ogen wel open gegaan. onmiddellijk in nee veranderd. Toen mijn vader nog in coma lag was alles nog prima. Veel aandacht voor de patiënt en de familie. Vanaf het moment dat de toestemming verleend was, was er duidelijk een andere agenda. Waarbij men niet helemaal transparant was over de gang van zaken.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 09:41

Nikass schreef:
Magrathea schreef:

Als je het linkje wat ik postte erop naleest (wat volgens mij niemand doet gezien sommige vragen maar okee) staat daar dat je wel degelijk sterft bij de familie, en daarna ga je pas weg. Er wordt niets uitgenomen terwijl je nog aan de beademing ligt. Er is geen hartslag, niks. Hoe iemand hier verwacht dat je zonder hersenfunctie én zonder hartslag nog pijn kunt voelen is mij een raadsel :o?[/quote]

Precies dit! Vond het artikel heel verhelderend en raad het aan om voor mensen die vragen rond dit onderwerp hebben het te lezen.

Dus nog even voor de duidelijkheid je 'levende' naaste wordt niet weg gehaald en ijskoud terug gebracht terwijl jij probeert te rouwen. Ook worden er geen organen uit gehaald terwijl deze persoon aan de apratuur zit

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 09:44

Magrathea schreef:
Hoe iemand hier verwacht dat je zonder hersenfunctie én zonder hartslag nog pijn kunt voelen is mij een raadsel :o?

Hoezo geen hartslag? In coma heb je een hartslag.
En geen hersenfunctie is gebaseerd op onderzoek - iets wat kan veranderen na nog meer onderzoek...
Er zijn artsen die van mening zijn veranderd, die eerst vóórstander waren, maar daarna tegenstanders.
Ik ben van mening dat er een hoop informatie bewust niet wordt gegeven.

Er zijn wel meer dingen op aarde die (nog) niet logisch zijn... neem zoiets als paragnosten of mensen die op de operatie tafel precies kunnen vertellen wat ze daar gezien en gehoord hebben - dingen die ze nooit hadden kunnen weten en geen verklaring voor gevonden kan worden..
Ze nu (eerst niet) weten dat sommige mensen wel pijn ervaren bij een operatie terwijl ze "in slaap" worden gehouden. Dat werd weggewuifd als "kan niet".

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 09:46

Maar om te beslissen of je hersendood bent halen ze je van de machines af. Als je lichaam dan zelf blijft ademen ben je niet hersendood. Als je niet ademt wel en dan stopt je hart ermee
Dus nee dan heb je geen hartslag

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 09:47

Amber_anne schreef:
Maar om te beslissen of je hersendood bent halen ze je van de machines af. Als je lichaam dan zelf blijft ademen ben je niet hersendood. Als je niet ademt wel en dan stopt je hart ermee
Dus nee dan heb je geen hartslag
Maar dan is het dus wel de vraag of de ademhaling wegblijft vanwege het hersendood zijn, of staat dat dan vast?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 09:47

Jennyj01 schreef:
Ik heb jaren vol overtuiging met een donorcodicil gelopen. Want net als anderen was ik er van overtuigt dat dat het beste was om te doen. Inmiddels is mijn vader overleden en toen zijn bij mij de ogen wel open gegaan. onmiddellijk in nee veranderd. Toen mijn vader nog in coma lag was alles nog prima. Veel aandacht voor de patiënt en de familie. Vanaf het moment dat de toestemming verleend was, was er duidelijk een andere agenda. Waarbij men niet helemaal transparant was over de gang van zaken.

Afschuwelijk lijkt me dat.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 09:53

Jennyj01 schreef:

Ik ben dus uit principe meteen veranderd naar 'Nee' zojuist!

Wat afschuwelijk..
Alles draait hier om geld... vreselijk, over de rug van verdrietige mensen!