Shampoobars van shampoobars.nl

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 16:22

Wat een enorm leuk en interessant topic :D

Ik ben al jaren groot lush fan en hou van hand gemaakte zepen. Maar, heel eerlijk, ben ik ook gek van rituals of TBS, omdat ik die geurtjes heerlijk vind.

Van mezelf heb ik lang haar, slag en een drogere haarstructuur. Hoeveel serum/olie/maskers je erin doet, stylen en in model föhnen is echt nodig wil ik geen 'coupe ontploft' hebben. Kokos vet doe ik er regelmatig is, ook verf ik met henna.

Ik ben zo benieuwd naar (voor/na) foto's! Shampoo bars van lush heb ik in het verleden wel gebruikt, maar ik zag toen weinig verschil. Wie weet doet een van deze producten dat wel?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 16:54

Resistance schreef:
Ik heb inmiddels de Godiva bar van de Lush geprobeerd, en echt geweldig resultaat! :D M'n haar is hartstikke mooi en glad en ziet er enorm sterk uit! :D

Lynnepinny schreef:
Godiva is geweldig ja! Ik gebruik het nu al ruim een jaar denk ik. Mijn haar is behoorlijk lang, dik en krullend, maar toch blijft het erg mooi na deze shampoo. Het is nog steeds een beetje stro-achtig, maar wel goed te behandelen, en het geeft ook wel extra volume daardoor :o
Trouwens wel in combinatie met Lovely Blends avocado conditioner, ik zoek eigenlijk nog een goede vaste..

Moet ik Godiva ook maar eens proberen.. :D
Op het moment vind ik seanik en jason and the argan oil het fijnst.
Daarnaast Honey I washed my hair, jumping juniper en lu.llaby geprobeerd. Lu.llaby vond ik echt niet fijn, moeilijk uit te wassen en ik hou niet van de lavendel geur.. :+ De andere twee waren oke, jumping juniper ruikt heel zoet, hou ik van. Eerst volgende die ik ga testen is montalbano, die ruikt heerlijk naar citroen, moet alleen eerst even de andere bars opmaken voordat ik aan deze begin.

Ik gebruik de vaste sugar daddy-o conditioner erbij. Anders krijg ik klitten. Andere vaste conditioners nog niet getest, de conditioners gaan echt mega lang mee. :D

Berdien

Re: Shampoobars van shampoobars.nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 17:45

Ik heb mijn haar nu twee keer gewassen met de kamille bar van MetOlijf en dat is toch wel heel fijn :D Mijn hoofdhuid was na het vele wisselen van de afgelopen weken echt héél boos := hele dag jeuk. Na één keer wassen met de kamille bar was het over!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 18:07

Maris schreef:
Inmiddels heb ik met metoliijf gemaild en kreeg ik vriendelijk antwoord terug. Dit antwoord mocht ik ook hier op het forum plaatsen. MIsschien dat meer mensen er wat aan hebben :

Voor koud gefabriceerde zepen, zoals bij Aleppozeep, wordt loog gebruikt. Een andere naam daarvan is natriumhydroxide; een vorm van bijtende soda (dat is de vertaling van natriumhydroxide). Vervolgens worden de oliën verwarmd tot ongeveer zestig graden en de oliën en loog met een blender gemengd: vervolgens wordt het mengsel gegoten in een vorm, uitgehard en wordt enkele weken nagerijpt. Je hebt dan een heerlijke zeep van oliën, maar heb je ook nog de anorganische verbinding van de loog, de natriumhydroxide. Dat is geen schadelijk ingrediënt, het wordt al eeuwenlang gebruikt, maar kan het haar wel heel snel uitdrogen. Vandaar dat je haar na het shampooën weleens stijf of piekend aanvoelt: de soda, natriumhydroxide, werkt uitdrogend. Het gevolg is dan dat je eigen lichaam een tegenreactie maakt: zo wordt er meer talg aangemaakt en krijg je dus sneller last van vet haar. Heel veel mensen vinden het fijn om met zeep hun haren te wassen, maar het kan ook gemakkelijk irriteren. We adviseren daarom ook om niet met een verzeepte olie je haren te wassen. Dit geldt dus niet alleen voor Aleppozeep (wat verder een fantastische zeep is), maar alle zepen die op die manier worden geproduceerd en je voor haarverzorging gebruikt. Onze shampoo bars zijn niet op basis van zeep, maar op basis van een mild kokosschuim (dat zijn de kleine korreltjes die je op de foto van onze shampoo bars ziet) in combinatie met oliën, lecithine, plantextracten, vitaminen en kruiden. Hiermee heb je wel het gemak van een blokje zeep, maar heb je niet de talg strippende effecten die een zeep wel kan hebben.

De zeepbars van metolijf zijn dus niet te vergelijken met andere handgemaakte ( met loog gemaakte ) zepen, begrijp ik uit dit verhaal.

Hm dat verklaard misschien wel mijn al zo snel weer vette haar.

Godiva van Lush zitten sulfaten in zag ik..ik dacht dat dat juist weer slecht was voor je haar..

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 18:33

Ik merk er niks van, in elke shampoo zit dat zo'n beetje wel. Volgensmij heeft het inderdaad uitdrogende eigenschappen, maar dan vooral op je huid. Ik heb soms als m'n haar net droog is wel een beetje een droge hoofdhuid, maar last heb ik er niet van. Zal wel per persoon verschillen.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 19:01

https://nl.lush.com/article/geen-gestres-om-sls
Citaat:
Experts zijn het erover eens dat natrium lauryl sulfaat (SLS) veilig én effectief is. ... SLS wordt al sinds 1930 veilig en succesvol gebruikt, maar toch heeft het een slechte reputatie. Experts zijn het erover eens dat het veilig is om te gebruiken, al kan SLS wel wat uitdrogend werken. Dit kan een probleem zijn voor mensen met droog, bewerkt of afrohaar, of mensen met huidaandoeningen zoals eczeem of psoriasis.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 20:06

Berdien schreef:
Ik heb mijn haar nu twee keer gewassen met de kamille bar van MetOlijf en dat is toch wel heel fijn :D Mijn hoofdhuid was na het vele wisselen van de afgelopen weken echt héél boos := hele dag jeuk. Na één keer wassen met de kamille bar was het over!

Maar dus wel weer met SLES begreep ik nu .... ( die van metOlijf)
En idd Lush is met SLS

Niet gemakkelijk om een fijne haarzeep te vinden die geen SLS of SLES bevat en toch goed schoonmaakt.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 20:14

Maris schreef:
Maar dus wel weer met SLES begreep ik nu .... ( die van metOlijf)
En idd Lush is met SLS

Niet gemakkelijk om een fijne haarzeep te vinden die geen SLS of SLES bevat en toch goed schoonmaakt.

Op de site van Metolijf staat bij bijvoorbeeld de rozenbar wel "100% vrij van SLS/SLES, alcohol & parabenen"

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 20:21

Ja ik wilde het inderdaad net herstellen. Op de site van metolijf staat idd dat de haarzeep zonder SLS of SLES is ! https://www.metolijf.nl/shampoo-bar-olijfolie

In de zeepbar van metOlijf zit sodium coco sulfaat. Hmmm maar ook daarover verschillen de meningen weer. zie b.v. https://zolea.be/all-about-sodium-coco-sulfate/ Volgens deze site zou het bijna op hetzelfde neerkomen als SLS...
Op een engelse site, zelfde conclusie ( geloof ik , even snel gelezen ) : https://www.r10labs.com/sodium-coco-sul ... ifference/ En nog eentje : https://www.zeroxeno.com/blog/sodium-la ... co-sulfate

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 20:32

Maris schreef:
Inmiddels heb ik met metoliijf gemaild en kreeg ik vriendelijk antwoord terug. Dit antwoord mocht ik ook hier op het forum plaatsen. MIsschien dat meer mensen er wat aan hebben :

Voor koud gefabriceerde zepen, zoals bij Aleppozeep, wordt loog gebruikt. Een andere naam daarvan is natriumhydroxide; een vorm van bijtende soda (dat is de vertaling van natriumhydroxide). Vervolgens worden de oliën verwarmd tot ongeveer zestig graden en de oliën en loog met een blender gemengd: vervolgens wordt het mengsel gegoten in een vorm, uitgehard en wordt enkele weken nagerijpt. Je hebt dan een heerlijke zeep van oliën, maar heb je ook nog de anorganische verbinding van de loog, de natriumhydroxide. Dat is geen schadelijk ingrediënt, het wordt al eeuwenlang gebruikt, maar kan het haar wel heel snel uitdrogen. Vandaar dat je haar na het shampooën weleens stijf of piekend aanvoelt: de soda, natriumhydroxide, werkt uitdrogend. Het gevolg is dan dat je eigen lichaam een tegenreactie maakt: zo wordt er meer talg aangemaakt en krijg je dus sneller last van vet haar. Heel veel mensen vinden het fijn om met zeep hun haren te wassen, maar het kan ook gemakkelijk irriteren. We adviseren daarom ook om niet met een verzeepte olie je haren te wassen. Dit geldt dus niet alleen voor Aleppozeep (wat verder een fantastische zeep is), maar alle zepen die op die manier worden geproduceerd en je voor haarverzorging gebruikt. Onze shampoo bars zijn niet op basis van zeep, maar op basis van een mild kokosschuim (dat zijn de kleine korreltjes die je op de foto van onze shampoo bars ziet) in combinatie met oliën, lecithine, plantextracten, vitaminen en kruiden. Hiermee heb je wel het gemak van een blokje zeep, maar heb je niet de talg strippende effecten die een zeep wel kan hebben.

De zeepbars van metolijf zijn dus niet te vergelijken met andere handgemaakte ( met loog gemaakte ) zepen, begrijp ik uit dit verhaal.

Dit zag ik niet aankomen.. toch misschien een "ongezonde " hype!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 20:35

Aleppo bestaat al eeuwen in deze formule, het is juist een van de weinige daadwerkelijke hypoallergene producten die bestaan. :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 20:39

magda_90 schreef:
Aleppo bestaat al eeuwen in deze formule, het is juist een van de weinige daadwerkelijke hypoallergene producten die bestaan. :)

Ja klopt, maar volgens metOlijf bevat het dus wel zouten uit de loog en is het daarom uitdrogend.

Pff helemaal zo simpel nog niet om een fijne haarzeep uit te kiezen zo !

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 20:49

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 21:56

Ze bevatten allemaal gewoon óf loog, of sulfaten, al dan niet "zacht" gewonnen (Joost mag weten wat dat inhoudt).

Afijn, werfzeep werkt voor mij beter, veel minder jeuk en minder snel vet naar mijn idee.
Nu 2x mee gewassen en nagespoeld met de azijn (al wil ik daar echt iets voor dat lekkerder ruikt).

Jessy_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 22:03

Ik heb een zeep gekocht van chagrin valley en daar nu 2 keer mijn haar mee gewassen. Ik krijg wel echt een vettig was laagje over m’n haar heen dus de 2e keer ook met azijn gespoelt maar het vet bleef. Volgende keer ga ik een hogere concentratie azijn proberen al moet ik dan wel een oplossing gaan vinden voor onze natuurstenen vloer...
Iemand tips voor dat was laagje?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 22:06

Jessy_luna schreef:
Ik heb een zeep gekocht van chagrin valley en daar nu 2 keer mijn haar mee gewassen. Ik krijg wel echt een vettig was laagje over m’n haar heen dus de 2e keer ook met azijn gespoelt maar het vet bleef. Volgende keer ga ik een hogere concentratie azijn proberen al moet ik dan wel een oplossing gaan vinden voor onze natuurstenen vloer...

Nee helaas. Ik herken het vettige laagje, ook met andere handgemaakte loog zepen. Chagrin valley heb ik idd ook geprobeerd en nog tig merken.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 22:20

Dat is inderdaad wel echt iets van zeep ook. Zo'n laagje...

Heb de schoonmaakzeep ook binnen en dat ruikt naar pure nostalgie.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 22:44

Corine1981, jij gebruikt nu werfzeep ( met loog ) en metolijf zeep ( met SCS) toch ? Welke bevalt beter ? Zit er een groot verschil tussen naar je idee ?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 23:01

Maris schreef:
Corine1981, jij gebruikt nu werfzeep ( met loog ) en metolijf zeep ( met SCS) toch ? Welke bevalt beter ? Zit er een groot verschil tussen naar je idee ?

Ik heb allebei nog maar 2x gebruikt.
De metolijf bar was heerlijk, maar ik hield jeuk.. sowieso 2 dagen redelijk haar, niet langer.
Deze overigens i.c.m. Nature best conditioner.

Werfzeep 1x met de gewone shampoo en 1x met de kruiden shampoo gewassen en uitgespoeld met azijn.
Het gevoel vind ik onder de douche echt niets, vettig en het luchtje vind ik niet echt geweldig.
Maar, geen jeukende hoofdhuid meer en ook makkelijk 2 dagen mooi haar.

Edit, omdat ik 2 dingen tegelijk gewijzigd heb is het vrij lastig om te zeggen waar het aan ligt.
Dochterlief had na de rozenbar gelijk mooi glanzend haar (die had ik mee naar het zwembad) Met de werfzeep heb ik het nog niet droog gezien...

Edit 2, oh en ik zie een héél duidelijk verschil in volume met de werfzeep.

Kanji91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 23:22

Nou.. ik ga na het lezen van dit topic het ook proberen! Net de kamille van Metolijf besteld. Krijg die als het goed is dinsdag avond. Ben benieuwd! Idee er achter vind ik echt super dus wel het proberen waard.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 23:32

Jessy_luna schreef:

Laat je het azijnmengsel wel even inwerken voordat je het weer uitspoelt? 1-2 minuten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 11:32

Corine1981, met metolijf zeep is er geen conditioner extra nodig toch ? Tenminste niet volgens de site zelf. Jammer dat je er jeuk van kreeg, maar misschien moet je hoofdhuid ook even wennen aan een product ?!
Bij jou werkte de werfzeep dus eigenlijk gelijk al beter begrijp ik.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 22:56

Dag 3 :(

Afbeelding

Morgen snel weer wassen.

Denk dat de shampoo bar van metolijf toch prettiger wast.
Voor mijn gevoel wordt het daarmee schoner, misschien gewoon de kamille variant proberen en een solid conditioner.

Ik vind de nadelen van werfzeep vooral de lucht eigenlijk.
En omdat ik het naspoel met azijn ruikt het afschuwelijk :r

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:14

Eigenlijk zijnn er 3 soorten shampoo bars geloof ik ?
1 een bar met nog redelijk troep erin zoals SLS zoals die van LUsh
2. eentje met o.a. SCS erin, een milde (?) sulfaat zoals die van metOlijf
3. een zeepbar met loog erin. Puur natuur, maar kan nog irriteren door de aanwezige zouten erin. Zoals de werfzeep, de soap7 zeep, de chagrin valley zeep etc etc.

Of zien jullie dat anders ?

Corine1981, volgens metOlijf is er geen conditioner nodig na hun shampoobar toch ?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:17

Maris schreef:
Eigenlijk zijnn er 3 soorten shampoo bars geloof ik ?
1 een bar met nog redelijk troep erin zoals SLS zoals die van LUsh
2. eentje met o.a. SCS erin, een milde (?) sulfaat zoals die van metOlijf
3. een zeepbar met loog erin. Puur natuur, maar kan nog irriteren door de aanwezige zouten erin. Zoals de werfzeep, de soap7 zeep, de chagrin valley zeep etc etc.

Of zien jullie dat anders ?

Corine1981, volgens metOlijf is er geen conditioner nodig na hun shampoobar toch ?

In mijn ogen droogt de sls erg uit, dus na die metolijf gebruik ik juist graag conditioner.

Nu alleen werfzeep gebruikt en geen azijn, ik kwam er in eens toch doorheen dus kennelijk leert mijn haar...:) benieuwd of het vetvrij is wanneer het droog is.