Maris schreef:Inmiddels heb ik met metoliijf gemaild en kreeg ik vriendelijk antwoord terug. Dit antwoord mocht ik ook hier op het forum plaatsen. MIsschien dat meer mensen er wat aan hebben :
Voor koud gefabriceerde zepen, zoals bij Aleppozeep, wordt loog gebruikt. Een andere naam daarvan is natriumhydroxide; een vorm van bijtende soda (dat is de vertaling van natriumhydroxide). Vervolgens worden de oliën verwarmd tot ongeveer zestig graden en de oliën en loog met een blender gemengd: vervolgens wordt het mengsel gegoten in een vorm, uitgehard en wordt enkele weken nagerijpt. Je hebt dan een heerlijke zeep van oliën, maar heb je ook nog de anorganische verbinding van de loog, de natriumhydroxide. Dat is geen schadelijk ingrediënt, het wordt al eeuwenlang gebruikt, maar kan het haar wel heel snel uitdrogen. Vandaar dat je haar na het shampooën weleens stijf of piekend aanvoelt: de soda, natriumhydroxide, werkt uitdrogend. Het gevolg is dan dat je eigen lichaam een tegenreactie maakt: zo wordt er meer talg aangemaakt en krijg je dus sneller last van vet haar. Heel veel mensen vinden het fijn om met zeep hun haren te wassen, maar het kan ook gemakkelijk irriteren. We adviseren daarom ook om niet met een verzeepte olie je haren te wassen. Dit geldt dus niet alleen voor Aleppozeep (wat verder een fantastische zeep is), maar alle zepen die op die manier worden geproduceerd en je voor haarverzorging gebruikt. Onze shampoo bars zijn niet op basis van zeep, maar op basis van een mild kokosschuim (dat zijn de kleine korreltjes die je op de foto van onze shampoo bars ziet) in combinatie met oliën, lecithine, plantextracten, vitaminen en kruiden. Hiermee heb je wel het gemak van een blokje zeep, maar heb je niet de talg strippende effecten die een zeep wel kan hebben.
De zeepbars van metolijf zijn dus niet te vergelijken met andere handgemaakte ( met loog gemaakte ) zepen, begrijp ik uit dit verhaal.
Hm dat verklaard misschien wel mijn al zo snel weer vette haar.
Godiva van Lush zitten sulfaten in zag ik..ik dacht dat dat juist weer slecht was voor je haar..