Maand zonder alcohol wie wel of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 10:48

karuna schreef:
Vreemd om een topic te openen over een maand niet drinken door iemand die geen alcohol drinkt. :+

Dus mijn vraag aan de bokkers, wie doet er mee en kan iemand me vertellen waarom de reactie vooral is ik ga het proberen.

https://www.nu.nl/eten-en-drinken/56760 ... redirect=1

Ik doe niet mee. Ik heb eigenlijk altijd wel ergens in de maand een verjaardag of etentje en dan wil een alcoholisch drankje drinken.
Tuurlijk ik kan de drankjes laten staan, kan.

Je zet me wel aan het denken, maar daar blijft het voorlopig bij :j

Urbanus

Re: Maand zonder alcohol wie wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 11:03

Hier doen jongeren eerder een ballonnetje dan alcohol drinken. Alcohol is duurder en lastiger te krijgen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 11:05

lieveli schreef:
Hier doen jongeren eerder een ballonnetje dan alcohol drinken. Alcohol is duurder en lastiger te krijgen.

Dat zou ik ook doen als ik nu 16 was vrees ik, gewoon om te proberen :D

R_oo_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 11:09

Ik kan beter een maand zonder alkehol als zonder chocolade :') :=

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 11:11

Essia schreef:
Sureido, mijn reactie is beslist niet persoonlijk geschreven maar ingestoken vanuit het opvoedkundige en educatieve. Lees het nog eens door zonder jezelf in de rol 'drinker' te plaatsen. Heb ik daar last van? Nee, ik heb al lang besloten hoe ik over drank denk. Hebben jongeren daar last van? Ja, want zij zijn die mening nog aan het vormen en zien op social media dat het normaal is. Kijk maar hoeveel mensen erin getagd worden.

Het enige waar ik wel last van heb is dat
sommige zwangere vrouwen in mijn omgeving een wijntje belangrijker lijken te vinden dan het welzijn van hun ongeboren kindje.
Shoot me.

Hoezo? Je zegt dat ze niet drinken (maar ze missen t wijntje wel) en dan vinden ze volgens jou wijn belangrijker dan hun ongeboren kind?
Jij praat over imago.... nou dit soort veroordelende dingen zeggen vind ik iemand totaal niet sieren.

lieveli schreef:

Lachgas is ook gewoon heerlijk :')
het verbaast me wel dat om wiet (hier in de buurt) krampachtig wordt gedaan, en lachgas kan je aan de tap halen terwijl dat ook niet ongevaarlijk is.

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 11:16

WesternWay schreef:
Essia schreef:
Sureido, mijn reactie is beslist niet persoonlijk geschreven maar ingestoken vanuit het opvoedkundige en educatieve. Lees het nog eens door zonder jezelf in de rol 'drinker' te plaatsen. Heb ik daar last van? Nee, ik heb al lang besloten hoe ik over drank denk. Hebben jongeren daar last van? Ja, want zij zijn die mening nog aan het vormen en zien op social media dat het normaal is. Kijk maar hoeveel mensen erin getagd worden.

Het enige waar ik wel last van heb is dat
sommige zwangere vrouwen in mijn omgeving een wijntje belangrijker lijken te vinden dan het welzijn van hun ongeboren kindje.
Shoot me.

Hoezo? Je zegt dat ze niet drinken (maar ze missen t wijntje wel) en dan vinden ze volgens jou wijn belangrijker dan hun ongeboren kind?
Jij praat over imago.... nou dit soort veroordelende dingen zeggen vind ik iemand totaal niet sieren.

Kom op zeg, wat is dit nu voor een aanvallende reactie. Ik vind dit echt belachelijk. Ik zei toch al dat het niet gaat om de 'goh hier zou een wijntje lekker bij zijn' maar bij de mensen die echt overdreven doen alsof een zwangerschap vreselijk is WANT ze mogen niet drinken en op het kraambed kan er maar beter een fles wijn klaar staan. Ik neem aan dat jij het verschil daartussen ook voelt? Ik neem aan dat ik me over dat laatste ongemakkelijk mag voelen?

Het welzijn van je ongeboren kindje hoort toch altijd op nummer 1 te staan, en iets als alcohol drinken is dan toch vanzelfsprekend een offer wat je zonder te klagen doet? Misschien hebben wij andere normen en waarden hoor, maar volgens mij heb je andere dingen te doen op je kraambed.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 11:20

Dat mag want ieder mag voelen wat hij of zij wil maar ik zou zeggen leven en laten leven. Wees blij dat ze niet drinken tijdens de zwangerschap. Je weet niet hoe het voor hen is want je staat niet in hun schoenen. Ik lees trouwens niks aanvallends in mijn reactie? Ik vind het gewoon nogal wat om te zeggen dat iemand meer om drank zou geven dan om haar ongeboren kind. Dat vind ik dan eerder aanvallend overkomen :?

Edit: andere normen en waarden misschien ja. Of ik probeer (probeer want ook ik ben maar eens mens :+) minder veroordelend te zijn naar anderen dan jij.

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 11:22

Dat ligt dan volledig aan jou andere manier van interpreteren, want ik ben alleen informerend aan het beschrijven welke factoren icm alcohol voor mij vervelend aanvoelen.

Of je hebt gewoon een minder sterke mening over de rol die alcohol speelt in het dagelijks leven. Dat heeft niks met veroordelen te maken!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 11:26

Essia schreef:
Kom op zeg, wat is dit nu voor een aanvallende reactie. Ik vind dit echt belachelijk. Ik zei toch al dat het niet gaat om de 'goh hier zou een wijntje lekker bij zijn' maar bij de mensen die echt overdreven doen alsof een zwangerschap vreselijk is WANT ze mogen niet drinken en op het kraambed kan er maar beter een fles wijn klaar staan. Ik neem aan dat jij het verschil daartussen ook voelt? Ik neem aan dat ik me over dat laatste ongemakkelijk mag voelen?

Het welzijn van je ongeboren kindje hoort toch altijd op nummer 1 te staan, en iets als alcohol drinken is dan toch vanzelfsprekend een offer wat je zonder te klagen doet? Misschien hebben wij andere normen en waarden hoor, maar volgens mij heb je andere dingen te doen op je kraambed.

Ik vond 9 maanden niet drinken ook jammer. Het koste 0,0 moeite. Maar met kerst een doorbakken biefstuk en een glas druivensap(echt druivensap dus he...geen alcohol) dat maakt het kerstdiner echt minder lekker voor mij. (wat,...smerig...een doorbakken biefstuk is gewoon smerig)

Dat mag je dan toch zeggen?

Dat betekend niet dat ik het welzijn van mijn kind niet voorop stel. Dat doe ik juist wel.

Maar als je er niet over mag klagen dan zijn we wel heel erg aan het overdrijven met ze allen.

Overigens vond ik zwanger zijn ook echt vreselijk. Niet omdat ik niet kon drinken maar omdat ik 2 x 9 maanden misselijk geweest ben. Maar goed...das een ander onderwerp.

Bij de eerste mocht ik vanwege complicaties ook alleen maar op de bank zitten(nee echt ik mocht niks) mag je daar ook niet over klagen? Ging tenslotte ook over het wel zijn van mijn kind.

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 11:28

Jij beschrijft nu toch precies de situatie waar ik geen moeite mee heb?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 11:29

oh...sorry...verkeerd gelezen :o :o? }:0

Leest nog een keer.

Maar je zegt toch dat je moeite hebt dat vrouwen klagen tijdens de zwangerschap dat ze geen wijn mogen drinken?

Ik heb ook wel eens geroepen: he nu zou ik een glas willen.
Dat kan je interpreteren als moeite hebben om het te laten staan.

Maar dat was het niet. Ik heb nooit getwijfeld zal ik dan toch stiekum een glas drinken. Ik ben ook niet bijna gezwicht.

Het koste geen moeite. maar soms even er van balen...ja dat wel.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 13-01-19 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 11:34

Ach sommige moeders drinken gewoon door.
Is toch niet erg dat je kind geboren word met afweikingen en de eerste periode van zijn/haar leven doodziek in het ziekenhuis ligt.

Ik heb sws geen probleem met het drank gebruik opsich of andere middelen zolang andere maar geen last van je ondervinden is het toch leven en laten leven. (ben zelf ook niet heilig.)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 11:36

Brainfail schreef:

En dat begrijp ik dus weer niet.

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 11:38

Nee Natasja, ik heb moeite met veelvoudig gezeik over per se een wijntje willen drinken. Als ik iemand wekelijks zie en het komt praktisch iedere keer aan bod, dan vind ik dat niet oké. En dit gebeurt in mijn omgeving wel.

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 11:41

Ik drink ook wel graag een glaasje alcohol. Op vrijdag, zaterdag en zondag meestal 2 tot drie glazen cava of wijn, gewoon omdat ik het lekker vind en ervan geniet. Ik zie hier zeker geen probleem in. Een reden voor mij om mee te doen is omdat ik mij wel afvraag of ik meer energie zou hebben, of beter zou slapen zonder alcohol.

Waarom het misschien niet zou lukken om een maand alle alcohol te doen? Als ik op een leuk feestje ben en zin heb in een gaasje zou ik het waarschijnlijk gewoon nemen, omdat ik die "maand zonder alcohol" niet belangrijk genoeg vind

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 11:45

Een maand chocolade zou ik ook gewoon niet aan beginnen, want voor mij is het wel belangrijk om te genieten van de kleine dingen in het leven :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 11:48

Essia schreef:
Nee Natasja, ik heb moeite met veelvoudig gezeik over per se een wijntje willen drinken. Als ik iemand wekelijks zie en het komt praktisch iedere keer aan bod, dan vind ik dat niet oké. En dit gebeurt in mijn omgeving wel.

Wees blij dat iemand daar eerlijk en open over is. Voor sommige mensen is dat gewoon best moeilijk.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 11:56

NatasjavE schreef:
Brainfail schreef:

En dat begrijp ik dus weer niet.

Ik ook niet. Maar ik mis mijn wijntje (en paling, haring, tonijn, sushi) intens. En ja in mijn kraambed vorig jaar at ik sushi en dronk ik een koude prosecco. <3

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 11:59

Binoche schreef:
Ik drink ook wel graag een glaasje alcohol. Op vrijdag, zaterdag en zondag meestal 2 tot drie glazen cava of wijn, gewoon omdat ik het lekker vind en ervan geniet. Ik zie hier zeker geen probleem in. Een reden voor mij om mee te doen is omdat ik mij wel afvraag of ik meer energie zou hebben, of beter zou slapen zonder alcohol.

Waarom het misschien niet zou lukken om een maand alle alcohol te doen? Als ik op een leuk feestje ben en zin heb in een gaasje zou ik het waarschijnlijk gewoon nemen, omdat ik die "maand zonder alcohol" niet belangrijk genoeg vind

Een vraag die bij dan op komt, hoe ga je weten of je meer energie hebt of beter slaapt zonder alcohol als je meteen al jezelf vergoelijkt dat je het niet belangrijk genoeg vind, want dat feestje is toch leuker met alcohol?

Die 2 dingen rijmen niet echt met elkaar en klinkt meer als excuus als werkelijk een poging om een maand zonder drank door te komen :)

Mag hoor uiteraard want het is geen verplichting, maar zelf zou ik dan als ik jou was wel trotser zijn op mezelf als het mij wél zou lukken om voor een paar x een drankje zonder alcohol te drinken op een feestje.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 12:01

Maar waarom is geen alcohol drinken iets om trots op te zijn? :')

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 12:02

__Sannne schreef:
Maar waarom is geen alcohol drinken iets om trots op te zijn? :')

Het gaat toch om een maand niet te drinken in dit topic?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 12:03

Maar het gaat niet om 'niet kunnen' maar om 'niet belangrijk genoeg' vinden en dan is de motivatie er ook niet. Zeggen dat zonder alcohol op een feestje staat iets is om trots op te zijn maakt van die paar glazen wijn meteen iets heel negatiefs. En dat is jammer, probeer een open blik te houden. Je bent niet zwak of dom als je wel drinkt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 12:07

Ik bedoel gewoon trots op jezelf te kunnen zijn en om dan gelijk te weten wat het effect is van niet te drinken.

Daar heeft Binoche het over in haar / zijn bericht.

Als je er dan meteen bij zegt “ dat het toch niet gaat lukken of dat hij/zij het toch niet wilt.

Dan wil je het blijkbaar niet echt weten?

Ik snap dan het bericht al niet :')

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 12:12

Wat is trots...

Afbeelding

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 12:15

Ja?
Ik ben ook wel is trots op mezelf hoor als ik alledaags heb gedaan wat voor mij moeilijk is.