Narcisme op zich is gewoon het erg bezig zijn met jezelf en dat zie je inderdaad in de jongere generatie erg. Narcisme wordt pas een echt probleem als er kwalijke trekken aanzitten en dat heeft dan ook een toevoeging. Dan wordt het een syndroom en heet het ziekelijk narcisme.
Overigens wil ik de mensen hier vragen om ook eens in te lezen over psychopaten.
https://vitaalgezond.com/psychopaat/Er zijn namelijk overeenkomsten en ik zie hier dingen aan narcisten geplakt worden die meer bij psychopaten horen. Of gewoon bij "gemeen zijn". Niet iedereen die gemeen is heeft een persoonlijkheidsstoornis.
Geweldadige en gemene ouders kunnen ook gewoon geweldadige en gemene kinderen geven omdat zij hun kinderen niet de tools meegeven om op een normale manier een conflict op te lossen. Ze geven altijd het voorbeeld van pesten, escalaties en geweld.
Ik kan hier een heel simpel voorbeeld geven van een verschil.
Je wordt ziek op vakantie. De narcist is helemaal van de rel want nu heb je haar/zijn vakantie verpest want haar/zijn wensen kunnen niet verwezelijkt. (Dat zij/hij je daarvoor beschuldigd en je dus kwetst is een bijwerking, niet het doel). Zij /hij laat je verder ook creperen, het interesseert ze niet hoe jij je voelt, maar wat het doet met hén.
Een gemeen persoon ziet het als een kans om zelf wat van de vakantie te maken. Zij/hij laat je misschien alleen, maar misschien zorgt zij/hij ervoor dat je eten en drinken op je kamer krijgt. Maar niet klagen, want dan krijg je de wind van voren.
Bij de narcist draait het allemaal om wat dingen voor henzelf betekenen.
Ze zijn alleen bezig met jouw gevoelens als ze je kunnen gebruiken om er zelf beter van te worden. Daarvoor kunnen ze inderdaad gemene spelletjes inzetten, maar het doel gaat altijd om henzelf.
Het is heel makkelijk om lijstjes van stoornissen langs te gaan en daar dingen in te herkennen, maar het probleem is dat heel veel dingen op meerdere lijstjes voorkomen en, sterker nog, ook wel voorkomen bij mensen die niet echt last hebben van een stoornis.