Narcisme, wat is jouw ervaring?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe heb jij narcisme ervaren?

Een ouder, geen last van gehad
6 (2%)
Een ouder, matig last van gehad
23 (9%)
Een ouder, veel last van gehad
88 (34%)
Een partner, geen last van gehad
3 (1%)
Een partner, matig last van gehad
22 (8%)
Een partner, veel last van gehad
113 (44%)

Totaal aantal stemmen: 255

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 19:17

DezeNaam schreef:
Babootje; ik volg online mensen NPS en er zijn er zeker wel die naar therapie gaan... Het zijn alleen vaak -zoals veel mensen met een cluster B persoonlijkheidsstoornis- geen makkelijke mensen om te doorgronden. Maar er zijn genoeg mensen met NPS die trauma's hebben (NPS komt vaak net door trauma's..), zich bewust zijn van hun gedrag, en hieraan willen werken.

Die zijn er zeker wel. Maar die komen er in de regel niet uit eigen initiatief. Soms op aandringen van ouders of partner die vermoeden dat er wat mis is. Maar depressieve klachten of verslavingsproblematiek zijn vaker redenen dat iemand met een behandeling begint. Behandeling is afhankelijk van hoe NPS bij de persoon tot uiting komt. Er is geen instelling die zegt dat NPS niet te behandelen is, maar feit is, dat de slagingskans - juist door hetgeen NPS kenmerkt - uiterst gering is. Omdat het voor hen vrijwel onmogelijk is om op een realistische manier naar zichzelf te kijken.

WowAmigo

Re: Narcisme, wat is jouw ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 19:41

Die ervaring heb ik ook inderdaad Babootje.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 19:44

Ik ook..

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 20:12

Vaak zal het wel onmogelijk zijn om hun gedachtegang helemaal te veranderen, maar waarom moet dat dan per se? Is dat omdat het beter voor jou persoonlijk is of voor hun zelf? Als iemand met NPS gewoon normaal kan functioneren in de maatschappij, zonder andere mensen te manipuleren en te kwetsen, dan lijkt het mij al heel wat.

Vaak komt dat niet uit eigen initiatief inderdaad, ofwel door de omgeving of door onderliggende problemen. Maar dat ze al gaan is al een heel ding... Er zijn er genoeg die dat niet doen, omdat ze hun problemen misschien niet inzien maar de kans is ook groot dat het komt door alle stigmatisering. Ik zie niet in wat er mis mee is als ze voor onderliggende problemen gaan, als je er even aan denkt dat die onderliggende problemen vaak de oorzaak zijn van NPS...

De persoon met NPS die ik volg heeft zelf ook last van haar NPS. Zij gelooft dus ook gewoon oprecht dat zij de beste is in alles wat ze doet, op school, werk... Ja fijn dat je denkt dat je de beste bent zou je zeggen, maar als het in werkelijkheid dan tegenvalt kunnen ze ook een hele slag krijgen. Het is niet zo dat mensen met NPS zich nooit slecht kunnen voelen, er bestaat ook zoiets als self devaluing, dat hebben zij ook. Al zullen de meesten dat niet naar buiten toe laten merken.
Maar om terug te komen op mijn verhaal, doordat zij dus denkt dat ze de beste is en het zelfs beter weet dan profs, loopt ze daar vaak tegen de lamp. Hierdoor vindt het vaak onterecht als ze slechte punten krijgt, of is ze niet geneigd om de richtlijnen te volgen omdat ze die van zichzelf beter vindt. Wat ook zorgt dat ze met zichzelf in conflict geraken, niet slagen op school, moeite hebben met interpersoonlijke relaties... En ja, als je oprecht gelooft dat je het beter weet, dan is dat ook een moeilijk iets om te veranderen. Het is niet simpelweg wat betweterig zijn, het is echt iets dat vast zit in hun hoofd, waarschijnlijk doordat er door gebeurtenissen in hun leven bepaalde (verkeerde) connecties gevormd zijn in de hersenen. Die gedachtegang verbreek je niet zomaar. Daarom is het naar mijn mening ook moeilijk om te zeggen dat ze enkel door dit een slecht mens zijn, uiteindelijk kunnen ze er zelf weinig aan doen. (En nee hiermee wil ik abusief zijn niet goedpraten, dat is iets heel anders.)
Het punt is wel dat zij zich bewust is van die gedachtegang, en als er bewustwording is ben je al heel wat verder.

Ja narcisten hebben soms een negatieve invloed op mensen hun leven, maar ze strugglen ook met zichzelf. Ik denk dat Resistance dat ook duidelijk wou maken. Het lijkt me niet leuk om een stoornis te hebben en dan altijd te moeten lezen hoe slecht je bent. Net zoals bij een borderline stoornis, als je dat intypt krijg je vaak ook 'hoe een borderliner te herkennen', 'borderline personality disorder relationships',... Nee, het zijn misschien geen gemakkelijke mensen, maar ook wel mensen die soms wat begrip verdienen.

En hiermee wil ik nu niet zeggen dat je begrip moet hebben voor een partner die je kapot gemaakt heeft (al kan begrijpen waar het gedrag vandaan komt soms handig zijn). Ik heb het nu gewoon over het feit dat mensen cluster B al snel eng vinden, zonder helemaal te weten wat het helemaal inhoudt en wat die persoon aan zijn stoornis wil doen. En dat mensen iemand te snel als 'narcist' bestempelen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 20:15

En ik dus ook...

Met mijn broer heb ik echt alle banden moeten verbreken. Moeten, want zijn gemanipuleer en gelieg was slopend, dat alles terwijl je iemand probeert te helpen. Neemt niet weg dat ik er echt wel hartzeer van heb, want ik weet hoe het komt dat hij zo geworden is. Niemand wordt geboren met een persoonlijkheidsstoornis. En van alle persoonlijkheidsstoornissen is NPS wel 1 van de vervelendste die je kunt hebben. De slaagkans van de behandeling van de stoornis zelf is gering. En het komt eigenlijk meestal neer op het behandelen van de bijkomende problemen, zoals depressie en verslaving (in zijn geval dan).
Als je iets aan alcoholisme wil doen, dan moet je toch echt bij jezelf beginnen. Maar als je de schuld steeds bij een ander, de omgeving of het verslavingsgen legt... Tja dan houdt het allemaal wel op. Dus blijft het op en af en niet te helpen helaas.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 20:20

Het is je goed recht natuurlijk om slopende relaties te breken... Ik wil enkel maar zeggen dat dit dus niet altijd het geval moet zijn voor elke persoon met NPS. Dat het een moeilijke stoornis is, dat is helemaal waar natuurlijk. Helaas krijgen ze niet allemaal het inzicht dat ze deze stoornis hebben...

Maar ik zal het er hier gewoon bij laten. :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 20:46

Dat zegt Babootje toch ook niet?

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 21:13

Wat zegt zij niet? Als het gaat over het laatste zinnetje; ik vind het nu gewoon niks meer toevoegen aan het topic dus ik laat het er gewoon bij. Was niet met bijbedoelingen ofzo.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 21:19

Popstra schreef:
Heel eerlijk, is de hele nieuwe generatie ook niet een tikkeltje narcistisch? Kijk op FB en Insta hoe te gek men zichzelf wel niet vind!

Ik wil hier toch even nog op in gaan ook al is dit 3 pagina's terug.
Je moet een nieuwe generatie en de nieuwe technologie wel erkennen, dingen zijn nu eenmaal anders als 20 jaar geleden. Dat mensen nu meer selfie's, foto's en blogs opstarten heeft volgens mij echt niets met narcisme te maken, ze komen er nu ook achter dat de generatie vanaf 2000 ook veel meer druk voelt en vaker depressief is/burnouts voelt.
Sorry dat dit even off topic is maar dit maakt me een beetje boos, narcisme heeft echt niets te maken met de Instagram en Facebook generatie. Want de meeste jongeren vind zichzelf zeker niet heel wat. Integendeel, men ziet een veel grotere onzekerheid, druk en depressie. Zeer jammer deze reactie >;) :n

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 21:26

CalipsoLover schreef:
Popstra schreef:
Heel eerlijk, is de hele nieuwe generatie ook niet een tikkeltje narcistisch? Kijk op FB en Insta hoe te gek men zichzelf wel niet vind!

Je moet een nieuwe generatie en de nieuwe technologie wel erkennen, dingen zijn nu eenmaal anders als 20 jaar geleden. Dat mensen nu meer selfie's, foto's en blogs opstarten heeft volgens mij echt niets met narcisme te maken, ze komen er nu ook achter dat de generatie vanaf 2000 ook veel meer druk voelt en vaker depressief is/burnouts voelt.
Sorry dat dit even off topic is maar dit maakt me een beetje boos, narcisme heeft echt niets te maken met de Instagram en Facebook generatie. Want de meeste jongeren vind zichzelf zeker niet heel wat. Integendeel, men ziet een veel grotere onzekerheid, druk en depressie. Zeer jammer deze reactie >;) :n

Klopt, en helaas is daar al die nieuwe media zeer schuldig aan. Jonge mensen proberen zo veel mogelijk een schijnwereld te laten zien. En er zullen altijd mensen zijn die hun bestaan ophangen aan uiterlijke schijn en dat is iets om zeker bij stil te staan wanneer mensen zelf kinderen in de puberleeftijd hebben, houd de vinger aan de pols want sommige kinderen worden er zeer onzeker en ongelukkig van.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 22:32

CalipsoLover schreef:
Popstra schreef:

Dat vond ik dus ook..
Iedereen heeft trekjes van welke stoornis dan ook.
Maar om dat vergelijk te trekken vind ik niet reëel

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 22:37

Ik vind het zeer disrespectful, en zeker omdat ik zelf getuige ben van het "uitvallen" van deze generatie. :( Juist om die onzekerheid en druk. Jammer dat dit dan weer benadrukt wordt op een negatieve manier.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:11

Lusitana schreef:
Narcisme op zich is gewoon het erg bezig zijn met jezelf en dat zie je inderdaad in de jongere generatie erg. Narcisme wordt pas een echt probleem als er kwalijke trekken aanzitten en dat heeft dan ook een toevoeging. Dan wordt het een syndroom en heet het ziekelijk narcisme.

Overigens wil ik de mensen hier vragen om ook eens in te lezen over psychopaten.
https://vitaalgezond.com/psychopaat/

Er zijn namelijk overeenkomsten en ik zie hier dingen aan narcisten geplakt worden die meer bij psychopaten horen. Of gewoon bij "gemeen zijn". Niet iedereen die gemeen is heeft een persoonlijkheidsstoornis.
Geweldadige en gemene ouders kunnen ook gewoon geweldadige en gemene kinderen geven omdat zij hun kinderen niet de tools meegeven om op een normale manier een conflict op te lossen. Ze geven altijd het voorbeeld van pesten, escalaties en geweld.

Ik kan hier een heel simpel voorbeeld geven van een verschil.
Je wordt ziek op vakantie. De narcist is helemaal van de rel want nu heb je haar/zijn vakantie verpest want haar/zijn wensen kunnen niet verwezelijkt. (Dat zij/hij je daarvoor beschuldigd en je dus kwetst is een bijwerking, niet het doel). Zij /hij laat je verder ook creperen, het interesseert ze niet hoe jij je voelt, maar wat het doet met hén.
Een gemeen persoon ziet het als een kans om zelf wat van de vakantie te maken. Zij/hij laat je misschien alleen, maar misschien zorgt zij/hij ervoor dat je eten en drinken op je kamer krijgt. Maar niet klagen, want dan krijg je de wind van voren.

Bij de narcist draait het allemaal om wat dingen voor henzelf betekenen.
Ze zijn alleen bezig met jouw gevoelens als ze je kunnen gebruiken om er zelf beter van te worden. Daarvoor kunnen ze inderdaad gemene spelletjes inzetten, maar het doel gaat altijd om henzelf.

Het is heel makkelijk om lijstjes van stoornissen langs te gaan en daar dingen in te herkennen, maar het probleem is dat heel veel dingen op meerdere lijstjes voorkomen en, sterker nog, ook wel voorkomen bij mensen die niet echt last hebben van een stoornis.

Dat artikel! Ik herken mijn broertje er in. Echt in alle punten. Hij heeft alleen nog nooit in de cel gezeten want voor de buitenwereld is hij perfect. Maar verder klopt het helemaal. Wat eng!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:35

CalipsoLover schreef:
Popstra schreef:

Popstra heeft wel een punt met dat het verschijnsel van de narcistische persoonlijkheidsstoornis iets is van de moderne tijd. Deze stoornis werd voor het eerst in de DSM IIIR opgenomen en daar staat specifiek vermeld dat deze stoornis door de tijd heen steeds vaker voorkomt en dat dat mede komt door meer individualisering in de maatschappij, zelfactualisatie en het ik-tijdperk. Er is een sociale voedingsbodem ontstaan voor narcisme en dus ook voor het ontstaan van deze stoornis. Niet zozeer vanwege internet, maar wel sinds ongeveer WOII.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 00:14

Zou er ook niet een factor inzitten dat vrouwen meer kunnen zeggen over het functioneren van hun partner als persoon? Denk dat er tijden geweest zijn dat het heel normaal was om je als vrouw te schikken onder het juk van een terrorist van een man, terwijl misschien ondertussen het juist van de man werd verwacht om de leidersrol te nemen qua kennis, sociale contacten en sturende factor voor vrouw en gezin.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 00:22

Dat denk ik. Dat het niet meer wordt, maar wel meer zichtbaar. Vroeger vonden we zulk gedrag normaal, nu (terecht) niet meer.
Ik denk dat er heel wat vrouwen bij een abusive partner zijn gebleven omdat vroeger scheiden not done was, en "zo zijn mannen nu eenmaal".

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:30

Popstra schreef:

CalipsoLover schreef:

Inderdaad. Heel andere discussie.
En het is trouwens ook onderzocht of narcisme in onze samenleving, waarin mensen veel meer op zichzelf gericht zijn dan vroeger, toeneemt.
Onderzoek heeft uitgewezen dat het toenemen van narcisme op een aantal aspecten inderdaad een stijgende lijn laat zien de afgelopen generaties. Het gaat hier dan vooral om gemakzucht, assertiviteit, impulsiviteit en het gericht zijn op uiterlijke en materiële zaken.
Maar de eigenschappen die zich kenmerken bij NPS, zoals het minachten van anderen, gebrek aan inlevingsvermogen. manipuleren nemen echter niet dusdanig toe dat er gesproken kan worden van het toenemen van het aantal personen met narcistische persoonlijkheidsstoornis.
Een diagnose NPS wordt ook niet 'zomaar ' gesteld. Daarvoor moeten er echt een aantal eigenschappen in combinatie met elkaar voorkomen en voortdurend aanwezig zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:27

CalipsoLover schreef:
Popstra schreef:

Kun jij vinden, en zo onaardig reageren met je smilies er bij , ik vind het niet normaal hoe mensen dagelijks bevestiging moeten hebben om hoe goed ze er uit zien of om waar ze mee bezig zijn. En ja dat heeft wel enigszins met narcisme en egoïsme te maken. Daar heeft een professor ( vraag me niet wie) een tijd terug over in de krant geschreven. Plus dat je de reactie hierboven eens moet lezen. Dat het in deze tijd dus een aantal aspecten wel degelijk aan het groeien is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:56

Dat heeft veel meer te maken met framing en een ideaalbeeld waaraan moet worden voldaan. :)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 18:02

Inderdaad, als je een beetje studies gelezen hebt over het uitvallen van >2000 kinderen, wat ik met eigen ogen ook gezien heb, heeft het veel te maken met framing en de druk om zichzelf zo goed mogelijk te tonen, bevestiging zoeken, maar dat heeft niets te maken met egoïsme of narcisme.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 19:34

Interressant dat jouw moeder ook -waarschijnlijk- een narcist is/ was.
Kan dat wel? Ik hang de theorie aan dat een narcist alleen maar een narcist kan zijn/ blijven in een omgeving die hem de ruimte daartoe geeft.
Daarnaast komt t volgens mij sowieso
veel vaker voor bij mannen dan bij vrouwen.
(Waarmee ik niet wil zeggen dat t niet bestaat hoor! ;) )

En ja; ik heb ervaring maar hoef die niet persé te delen. :)

Anyway; klote voor je en ik weet dus hoe t is. Met goeie hulp kom je verder en op je ‘eigen’ benen terecht maar de gevolgen verdwijnen nooit helemaal.
Je ervaringen hebben je nl. voor een groot deel gevormd en gemaakt tot wat & hoe je bent. En ik ben er van overtuigd dat je er voor een deel ook positieve eigenschappen aan over hebt gehouden! (Of ben je alleen maar slecht? :D )
(Welke? ;) Probeer die te onthouden/ daar vaker aan te denken! )

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 19:37

Resistance schreef:
Dat heeft veel meer te maken met framing en een ideaalbeeld waaraan moet worden voldaan. :)

Dat denk ik ook.
Misschien is een deel narcistisch maar ik vermoed dat de meesten juist heel onzeker zijn en daarom op zoek naar (veel) aandacht.
Ik vind het vooral iets triests en zieligs hebben, al die selfies.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 11:41

sflj schreef:
Resistance schreef:

Dat denk ik ook.
Misschien is een deel narcistisch maar ik vermoed dat de meesten juist heel onzeker zijn en daarom op zoek naar (veel) aandacht.
Ik vind het vooral iets triests en zieligs hebben, al die selfies.

En het zorgt voor een luizen epidemie :') Nee, ik ben zelf ook wel schuldig aan selfies hoor. Heb ook een instagram'blog' van +1000 volgers. En ik betrap mezelf ook wel eens op een filter te veel gebruiken om er beter uit te zien. En dan haal ik die er gelukkig ook meestal terug af. Maar het is zeker alles behalve het enige wat ik post. Maar ik zie mensen die dat wel doen en dan denk ik wel eens 'wat ben jij vol van jezelf', maar de meeste personen die dit doen die ik ken zijn juist heel onzeker over zichzelf...

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 21:39

Wat jammer dat er alleen de optie “ ouder met narcisme, of partner met narcisme” is om aan te vinken.
Omdat er volgens mij bovengemiddeld veel bazen, managers en andere personen op posities zitten waar ze hun ( behoefte aan) autoritair narcistisch gedrag kunnen uiten.
Mijn ervaringen met narcistisch gedrag heb ik pas later zodanig kunnen plaatsen helaas. Maar dat geldt denk ik voor de meeste mensen wel die ermee te maken hebben..Je denkt in het begin heel lang: wat is er in godsnaam mis met deze persoon, waarom reageert diegene zo onvoorstelbaar kinderachtig en vals (op vragen die kennelijk niet toegestaan zijn om te vragen, bijvoorbeeld.)
Nu weet ik wel dat iedereen wel hier en daar, populair gezegd, narcistische trekjes heeft. Maar net als bij andere psychische/ psychiatrische stoornissen, er is een grens waar voorbij het destructief wordt voor voornamelijk de directe omgeving. In het geval van mensen met een narcistische persoonlijkheidsstoornis, is het nog veel erger voor de omgeving, omdat de narcist nooit écht de hand in eigen boezem zal steken bij problemen. Daarbij komt nog, dat sommige narcisten ronduit gevaarlijk/ vals/ destructief worden jegens hun directe naasten of werknemers, wanneer die het een keer wagen om nee te zeggen, of het een keer niet eens zijn met de narcist. Ik heb gezien dat iemand zelfs een misbruik verhaal de wereld in slingerde/ verzon als een soort straf naar iemand die altijd “ het slaafje” was totdat ‘ie het zat was. Ze gaan gewoon echt belachelijk ver, vanwege hun totale gebrek aan empatisch vermogen.
Ik zeg er even bij, dat ik nog niet alles gelezen heb in dit topic, dus misschien zeg ik dingen die al eerder zijn genoemd.
Toch vind ik het wel nuttig om dit topic even een schop te geven. Omdat het soms wel lijkt of narcistische trekjes lonen tegenwoordig. Nu is er wel een flink verschil tussen narcistische trekjes en iemand met een echte narcistische persoonlijkheidsstoornis, maar toch..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 10:42

Pocca_Locca schreef:
Toch vind ik het wel nuttig om dit topic even een schop te geven. Omdat het soms wel lijkt of narcistische trekjes lonen tegenwoordig. Nu is er wel een flink verschil tussen narcistische trekjes en iemand met een echte narcistische persoonlijkheidsstoornis, maar toch..

Narcistische trekjes is zeker heel iets anders dan iemand met een narcistische persoonlijkheidsstoornis. Als je eenmaal te maken hebt gehad met iemand met NPS zul je dat verschil zeker zien.

DezeNaam schreef:
Vaak zal het wel onmogelijk zijn om hun gedachtegang helemaal te veranderen, maar waarom moet dat dan per se? Is dat omdat het beter voor jou persoonlijk is of voor hun zelf? Als iemand met NPS gewoon normaal kan functioneren in de maatschappij, zonder andere mensen te manipuleren en te kwetsen, dan lijkt het mij al heel wat.

Iemand met NPS denkt normaal te kunnen functioneren in de maatschappij. Althans dat vindt hij of zij zelf.
Maar niet onbelangrijk, vinden anderen dat ook? Een groot probleem bij mensen met NPS is dat er geen zelfreflectie is. Zij zijn het probleem niet, het is vooral die ander. Maar de invloed van zijn/haar gedrag op de omgeving is groot. Je krijgt niet zomaar het label van NPS opgeplakt. Er moet echt een aantal eigenschappen in combinatie met elkaar voorkomen en voortdurend aanwzig zijn.