Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sourire

Re: Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 21:57

Hier vandaag ook maar 1 strip meegekregen (de "gewone"). Ze hopen wel weer wat binnen te krijgen maar de datum wordt steeds verschoven werd mij verteld. Vind het wel wat zorgwekkend, dit is "maar" de pil en al vervelend genoeg.

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 22:05

Helaas kampen wij ook op het werk met dit probleem. Ze worden mondjesmaat uitgeleverd.
Vandaag gelukkig wel 20 doosjes microgynon 30 binnen gekregen, maar waren zo op aan de bestelde recepten.
Het is echt een typisch Nederlands probleem, want in België zijn ze volop verkrijgbaar. Dit weet ik doordat onze apotheker ook in België een apotheek heeft.

De pil is helaas al het zoveelste medicijn wat niet te leveren is.......

Voorheen kreeg je de pil maar voor 6 maanden, uitzondering voor een jaar was ivm stage/werk in het buitenland. Maar dit is blijkbaar gewijzigd. Wanneer/waarom geen idee. Dit kan wel nog afwijken per apotheek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 22:08

SRY schreef:
Helaas kampen wij ook op het werk met dit probleem. Ze worden mondjesmaat uitgeleverd.
Vandaag gelukkig wel 20 doosjes microgynon 30 binnen gekregen, maar waren zo op aan de bestelde recepten.
Het is echt een typisch Nederlands probleem, want in België zijn ze volop verkrijgbaar. Dit weet ik doordat onze apotheker ook in België een apotheek heeft.

Voorheen kreeg je de pil maar voor 6 maanden, uitzondering voor een jaar was ivm stage/werk in het buitenland. Maar dit is blijkbaar gewijzigd. Wanneer/waarom geen idee. Dit kan wel nog afwijken per apotheek.

Nee hoor, in België zijn ze ook niet leverbaar. Ik wacht nu al ruim twee weken op een nieuw doosje. Er schijnt in de hele omgeving nog één van dit merk/dosering te zijn en daarvoor heeft mijn apotheker zeker 15 collega's op moeten bellen.

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 22:22

Judith_ schreef:
SRY schreef:

Nee hoor, in België zijn ze ook niet leverbaar. Ik wacht nu al ruim twee weken op een nieuw doosje. Er schijnt in de hele omgeving nog één van dit merk/dosering te zijn en daarvoor heeft mijn apotheker zeker 15 collega's op moeten bellen.

Hmm dat is raar dan >;) Zie wel dat we beide in een andere omgeving zitten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 23:08

SRY schreef:

Ik weet niet wat de termijn voor "voorheen" is, maar ik ben nu 28 en ik bestel al sinds mijn 16 per jaar :j
Daarvoor was het al wel mogelijk om per jaar te bestellen maar vond ik dit zelf niet prettig :n

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 00:02

M_D_H schreef:
SRY schreef:

Ik weet niet wat de termijn voor "voorheen" is, maar ik ben nu 28 en ik bestel al sinds mijn 16 per jaar :j
Daarvoor was het al wel mogelijk om per jaar te bestellen maar vond ik dit zelf niet prettig :n

Tijdens mijn opleiding is geleerd 6 maanden en een jaar is een uitzondering. Ben in 2010 afgestudeerd. Maar in mijn stageperiodes heb ik gemerkt dat apotheken er verschillend mee omgaan.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 10:02

Ze worden nu voor woekerprijzen op marktplats aangeboden door mensen die over hebben/niet meer gebruiken :=
Tjah wat moet je er anders mee, er is tekort en als je ze terugbrengt apotheek, sorden ze vernietigd :')

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 11:22

Mijn pil was tijdelijk ook niet te verkrijgen. Ik ben toen door de apotheek op de wachtlijst gezet, en werd toevallig gisteren gebeld dat mijn pil weer voor 3 maanden op voorraad is :) Hopelijk zijn de problemen daarna weer opgelost. Ik ben nu uit noodzaak een maand gestopt met de pil, maar elke keer beginnen en dan weer stoppen vind ik ook niet ideaal.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 11:40

Celiien schreef:
Ze worden nu voor woekerprijzen op marktplats aangeboden door mensen die over hebben/niet meer gebruiken :=
Tjah wat moet je er anders mee, er is tekort en als je ze terugbrengt apotheek, sorden ze vernietigd :')

Slim.
Als de NVWA hierachter komt kun je een hoge boete verwachten.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 11:55

Ik heb even gekeken op marktplaats maar ik krijg geen een advertentie gevonden. :P

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 12:11

Zie rtl nieuwbericht, ze worden ook massaal verwijderd door marktplaats _O-

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 12:14

Jammer anders had ik ook even adv geplaatst }> :') :')

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 12:30

Ik zat er ook nog aan te denken :')
Maar kan er vriendinnen blij mee maken dusja :=

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 12:39

Gadver, wat een gedoe! Ik ben ook al zo’n 3 jaar aan de pil (ben nu 17) vanwege heftige menstruatie klachten, maar de laatste keer ophalen inderdaad ineens een andere (goedkopere) versie meegekregen en 3 strips ipv 6. Ik moet binnenkort weer nieuw halen, en ik wilde eigenlijk graag voor een jaar bestellen omdat ik bijna 18 wordt, maar die droom zal wel weer in duigen vallen :n

Als het niet zo uitmaakte zou ik wel stoppen, maar ik heb altijd zo’n heftige krampen dat ik mijn bed ‘s ochtends niet uitkom- en ik kan me echt niet veroorloven om daardoor veel school te missen :=

Saleisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 12:41

Ik zou zeker met iets als de pil niet via marktplaats gaan kopen. Je hebt gewoon geen garantie wat iemand er mee heeft gedaan. Als ze te warm zijn geworden bijvoorbeeld of al erg oud is de werking verminderd en dat heeft geen prettig resultaat als je daardoor per ongeluk zwanger wordt.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 12:54

Zo, ik heb gelukkig weer voor een jaar voorraad gekregen. :D

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 13:18

Ik zit nu geloof ik aan mijn op een na laatste strip. Ik slik altijd door dus ik ben nog 6 weken voorzien.. denk maar vast een bestelling vooruit plaatsen bij de apotheek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 17:12

Ja, lekker poedersuiker. Ik slik een 24+4 combinatiepil en dacht dat die wel gewoon leverbaar was, dus heb hem besteld bij de apotheek zodat ik hem morgen na een afspraak op kon halen, krijg ik net een mail dat hij voorlopig niet leverbaar is. Wat heel poedersuiker is want ik ben alleen morgen in de stad waar ik hem op zou moeten halen en ik heb maandag nieuwe nodig.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 17:17

Mijn pil was ook niet te verkrijgen, heb nu de lichtere variant meegekregen (levon/ethinyle 100/20) maar daar schijn je wel eerder doorbraken van te kunnen krijgen. Nou we gaan het merken, vind het allemaal maar vervelend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 17:27

Voor mij is het probleem een beetje dat ik PMDS heb en dat ik dus echt in een flinke hel beland als ik zomaar even een zwaardere of lichtere pil neem of overstap naar iets anders. Al helemaal als het voor een maandje is. Heb er uiteindelijk even achteraan gebeld en bij hun zijn alle pillen pas eind december weer leverbaar omdat ze alle vrouwen van microgynon aan het overzetten zijn op andere pillen. Lekker handig want nu is er helemaal niks meer. Heb even gebeld naar de apotheek hier in het dorp en ik kan thank god alsnog morgen gewoon een doosje ophalen van mijn eigen pil.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 18:17

Lous schreef:
Celiien schreef:

Slim.
Als de NVWA hierachter komt kun je een hoge boete verwachten.

Denk eerder de Inspectie Gezondheidszorg in plaats van de NVWA, https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ptiepil-op

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 08:37

Goed dat ze ingrijpen. Wat een prijzen ook zeg :wow:

Maar ik snap het wel. Ik heb ook nog 1 volle strip en 1 strip waar een pil uit is (reservestrip) microgynon 30 van Mylan liggen. Niet dat ik ze zou willen verkopen, maar als ik een ander er mee zou kunnen helpen... Tsja, ik snap dat er mensen met het handen in het haar zitten en die specifieke pil nodig hebben. En ik ga het niet meer gebruiken, de apotheek mag het niet terug nemen, dan verdwijnt het dus de vuilnisbak bij de apotheek in.

Positief nieuws: ik zit nu een weekje aan de Marvelon en tot nu toe voel ik me eigenlijk veel beter. Toch nog een positieve draai dus +:)+

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 11:34

Pff, gelukkig dat je nog een doosje kunt ophalen Em. Ben je toch weer 3 maanden 'gered'. Hopelijk hebben ze het t.z.t. op orde want ik vind het maar niks, heb nu een ander doosje, andere kleur pil, andere sterkte. Gisteravond de eerste ingenomen dus even afwachten wat het doet.. Maar eh, ik heb veel gemist denk ik, Badhoevedorp *\%/* Samenwonen daar? <3

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 11:49

flappie28 schreef:
Denk eerder de Inspectie Gezondheidszorg in plaats van de NVWA, https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ptiepil-op

Ik weet niet hoe dat precies werkt. Misschien werken ze wel samen.
Aangezien de NVWA dit ook doet voor medicatie op recept voor dieren waar in gehandeld word.
Zoals bijvoorbeeld Pracent.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 12:07

Net nadat ik een jaarvoorraad microgynon 20 binnen had gekregen, toch besloten om helemaal te stoppen met de pil. Heel veel strippen over dus. En als je dan nu leest dat er een tekort is terwijl ik steeds aan het twijfelen ben of ik ze nu maar eens in de prullenbak ga gooien... Ik snap dat er regels zijn maar kunnen ze hiervoor niet eens een uitzondering maken? Als ze de strip toch volledig controleren of deze nog gesloten is oid. Ik ga eens kijken of ik mensen in mijn omgeving blij kan maken met deze strips.