Waarom is gewicht zo'n issue?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 17:47

Volgens mij ben jij nu juist op je tenen getrapt Tylano...Practice what you preach ;-)

Blue Eyes, ik snap dat we nu minder energie nodig hebben om te werken (meeste wordt door ons gedaan en velen hebben een kantoorbaan), maar als je minder energie nodig hebt heb je naar mijn weten ook minder honger (je lichaam heeft minder nodig).

Daarnaast ken ik iemand die zwaar lichamelijk werk doet en toch obesitas heeft. Heeft al een maagverkleining gehad maar toch blijft diegene veel te dik. Werk bestaat uit hovenierswerk en vaak ook timmerwerk. Iets waar je flink kalorieen van verbrand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 17:49

A3a1 schreef:
SusanH schreef:
Ik heb gisteren het programma Vet gelukkig terug gekeken. Diep triest eigenlijk dat dik zijn het enige is waar wij als mensen van onszelf vinden dat we nog op mogen discrimineren. En dat wordt dan ook volop gedaan, want het is iets wat ook nog eens heel zichtbaar is vanaf de buitenkant. Er wordt van alles over gezegd en gevonden door iedereen die niet dik is. Die ontwikkeling die hierboven genoemd wordt als reclame voor ongezonde levensstijl is voor dikke mensen juist heel fijn omdat ze eindelijk eens als iets anders als puur negatief in beeld worden gebracht. Verder ben ik het heel erg eens met wat hierboven gezegd wordt. Het is toch bizar dat de operatie wel vergoed wordt. Maar in het voor en na traject mag je het lekker zelf uitzoeken.

Das wel erg kort door de bocht, mensen discrimineren op kleur, op m/v zijn, op leeftijd, op achternaam, op IQ enzovoort.
Het mag niet maar het gebeurd wel.

Maar eerlijk is eerlijk, als ik in de sollicitatiecommissie zit en ik kan een fitte slanke persoon voor het zware werk in de zorg kiezen dan neem ik die aan.
Hoewel ik verbijsterd ben hoeveel echt veel te dikke mensen bij ons werken en die dus niet kunnen rennen bij alarm, zuchtend en puffend hun werk doen, niet goed voor inspirerende samenwerking.
En jonge meiden die zelf al zo te zwaar zijn en dan tegen clienten moeten zeggen dat ze maar 1 koekje bij de koffie mogen, maar 1x op mogen scheppen, de weegschaal pakken en moeten zeggen, jammer Jan, een kilootje erbij.

Onze te dikke bedrijfsarts, die een fitheidsprogramma voorschrijft, is ook ridicuul omdat hij zelf hijgend de trap op loopt en zegt tegen Marietje dat ze vage vermoeidheidsklachten heeft.

Dus ja, ik vind er wel wat voor te zeggen dat er een soort van aangepast beleid van mensen aannemen is.

Ik werk in de zorg, met overgewicht. Maar heb ondanks dat zeer goede conditie en het zit mij niet in de weg. En hebben aantal bewoners met zeer zware zorg.

Daarnaast kan iemand met overgewicht meer liefdevolle zorg geven dan iemand die netjes op gewicht is. En een enorme heks is.

Wel moet er bij nog 20 a 25 kilo af. En ben er al 20 kwijt. Maar echt makkelijk is het niet.

Zeg je netjes nee tegen een gebakje. En krijg je alsnog commentaar. Dat het best wel voor 1 keer kan. Of dat het een gebakje light is :+

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 17:50

eekhoornerik schreef:
Volgens mij ben jij nu juist op je tenen getrapt Tylano...Practice what you preach ;-)

Blue Eyes, ik snap dat we nu minder energie nodig hebben om te werken (meeste wordt door ons gedaan en velen hebben een kantoorbaan), maar als je minder energie nodig hebt heb je naar mijn weten ook minder honger (je lichaam heeft minder nodig).

Daarnaast ken ik iemand die zwaar lichamelijk werk doet en toch obesitas heeft. Heeft al een maagverkleining gehad maar toch blijft diegene veel te dik. Werk bestaat uit hovenierswerk en vaak ook timmerwerk. Iets waar je flink kalorieen van verbrand.

Tuurlijk, uitzonderingen heb je altijd. Bij sommige mensen zit het er nu eenmaal niet in om slank te worden.
Ik ben het op zich met je eens dat we minder honger zouden moeten hebben als we minder doen, maar zoals gezegd: in ons eten worden ook bepaalde stofjes verwerkt die een hongergevoel opwekken (mn E621 staat hierom bekend, zit zo'n beetje in alles wat hartig is). Daarnaast worden we door middel van advertenties etc heel de dag geconfronteerd met voedsel en jawel... zien eten doet eten.

Edit: mensen die zwaar lichamelijk werk doen, zijn vaak mensen die lager opgeleid zijn en juist die groep staat erom bekend dat ze meer overgewicht hebben. Dat zal ook te maken hebben met minder kennis over gezonde voeding, sociale normen (wederom: zien eten doet eten, als je in je omgeving veel mensen hebt die te zwaar zijn, wordt dat de norm), maar ook de prijs van gezonde voeding tov minder gezonde voeding én het aanbod aan winkels in wijken waar meer lageropgeleiden wonen (bv meer snackbars in achterstandswijken).
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 26-10-18 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 17:52

Te dik zijn is ook juist iets waar wel wat aan kan worden veranderd. Je huidskleur, ras, handicap etc kun je niks aan doen.
Dus discriminatie is niet echt het juiste woord denk ik.
En ik vind inderdaad dat we al dood worden gegooid met voedsel reclame en onzin, daar hoeft geen propaganda voor dik zijn bij... Het is gewoon iets wat echt niet gezond is, daar maak je imo geen reclame voor. Voor roken wordt ook geen reclame meer gemaakt. Obesitas of roken.. Ik weet niet wat de cijfers zijn, maar qua doodsoorzaak zal het me niks verbazen dat het niet ver uit elkaar ligt.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 17:54

Vind dat iedereen zelf moet weten wat ie eet,maar ga dan niet lopen miepen dat je te dik bent.
En met excuses en smoesjes aankomen om het maar te verklaren.
Een verslaving begrijp ik best, maar zit ook in je hoofd.
En ik bedoel ermee dat als je het voor een dier of kind of wie dan ook wel kunt plannen, waarom voor jezelf dan niet?
Ik heb zoiets van als ik lekker wil leven en niet op wil letten, dan sport ik er gewoon wat meer bij.
Maar ik let wel op ( heb auto-immuun ziekte) en moet er juist op letten.
Dan leer je dat wel.
En let je op signalen van je lichaam.
Waarom kan de knop dan wel om als je bijvoorbeeld ernstig ziek word van slechte voeding? Moet dat dan eerst zover komen?

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 17:56

tylando schreef:
Vind dat iedereen zelf moet weten wat ie eet,maar ga dan niet lopen miepen dat je te dik bent.
En ik bedoel ermee dat als je het voor een dier of kind of wie dan ook wel kunt plannen, waarom voor jezelf dan niet?
Ik heb zoiets van als ik lekker wil leven en niet op wil letten, dan sport ik er gewoon wat meer bij.
Dan leer je dat wel.
Waarom kan de knop dan wel om als je bijvoorbeeld ernstig ziek word van slechte voeding? Moet dat dan eerst zover komen?

Goh ik wist niet dat ziekte en medicatie smoesjes waren.... te veel eten is echt niet de enige reden van te dik zijn.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 17:57

Tylando, ik vind je hard en weinig begripvol. Ik ben ook niet te zwaar, ik moet er wel op letten, ik ben wel zwaarder geweest. Maar ik zal de laatste zijn om iemand te veroordelen die afvallen of op gewicht blijven moeilijker vindt. Er kan namelijk veel meer achter zitten dan wat jij denkt. Van psychische problemen tot sociale factoren en alles daartussenin.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 17:58

Waar lees je dat ?
Als je naar eerdere reacties kijk heb ik duidelijk gezegd dat ik niet doel op mensen die ziek zijn of wat met medicatie te maken hebben.

Prrrr

Re: Waarom is gewicht zo'n issue?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 17:59

Alsof je dat aan de buitenkant kan zien?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 18:01

Dan maar hard en onbegrip hebben. Ja misschien wel.
Maar waarom dan dit topic?
Blijkbaar mag je dit soort dingen niet zeggen want dan valt iedereen over je heen.
Geef alleen mijn mening .

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 18:05

Dus wens jullie veel succes in dit eenzjdige topic .
De andere kant mag blijkbaar niet gehoord worden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 18:06

'Ik geef alleen mijn mening' heeft al veel relaties kapotgemaakt.

Waarom dit topic? Lees de OP, zou ik zeggen. De vraag was: waarom is overgewicht zo'n gevoelig onderwerp? Je bent het levende antwoord op die vraag. Namelijk omdat mensen met overgewicht zo enorm worden veroordeeld door anderen. Ze zijn zwak, slap, ongezond, eetverslaafd, een last voor de maatschappij, oh ja en ook nog dom en het is allemaal hun eigen schuld.
Zou jij het fijn vinden om dat over jezelf te horen? En dat terwijl het zo simpel dus écht niet is.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 18:09

Dat zijn jouw woorden :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 18:10

Ik begrijp eigenlijk niet waarom mensen denken te kunnen ver- en oordelen over anderen?

Of dit nu over gewicht of wat dan ook gaat uiteindelijk. Ga eerst eens bij jezelf te rade wat er allemaal niet perfect is aan jezelf, voordat je over een ander gaat miepen.

Daarom is het over het gewicht van anderen praten, roddelen, afkeuren een issue en om niets anders, het is simpelweg ongepast.

En om nu te gaan stellen dat alle dikke mensen geen conditie hebben of geen zwaar werk aan kunnen is ook een vooroordeel van jewelste; ik ken genoeg grote en zware mensen die bergen kunnen verzetten waar je u tegen zegt, terwijl die kleinere en slankere nog geen pak boter kunnen versjouwen.
Het is verdorie net als met paarden: We zijn allemaal verschillend, verschillende verslavingen (ook neurotisch met je gewicht bezig zijn en je half dood sporten is een verslaving, ik denk dat 99,9% van de bevolking wel op de een of andere manier ergens aan verslaafd is, maar dat terzijde) en verschillende kwalen en mankementen.

Hou gewoon eens op met het veroordelen van een ander omdat die niet aan jouw persoonlijke ideaal beeld voldoet, zal jij vast en zeker ook niet voor die ander doen...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 18:14

tylando schreef:
Dat zijn jouw woorden :evaw:

Goh, wat een volwassen manier van reageren. Maar dat is slechts mijn mening ;)

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 18:31

tylando schreef:
Dan leer je dat wel.

Het plannen is het probleem niet. Het volhouden en niet toegeven aan je honger of lekkere trek dat is het probleem.
Al plan je nog zoveel, komt er weer iets voorbij waardoor je bv weer even minder sterk in je schoenen staat en daar gaat het alweer. Zelfde met bv emotie eten, dat zit zo vastgeroest en diepgeworteld dat het niet maar even plannen is en klaar.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 08:23

tylando schreef:
Dan maar hard en onbegrip hebben. Ja misschien wel.
Maar waarom dan dit topic?
Blijkbaar mag je dit soort dingen niet zeggen want dan valt iedereen over je heen.
Geef alleen mijn mening .

Uiteraard mag je je mening geven, alleen mag er dan ook gezegd worden dat het misschien niet zo simpel is aan jij denkt? Natuurlijk verbaas ik mij ook erover dat mensen het zó ver laten komen, maar eten heeft enorm veel met verslaving en emotie te maken. Wij mensen kunnen nu eenmaal overal aan eten komen, het geeft een directe bevrediging. Dát maakt het natuurlijk niet te vergelijken met een dier wat niet even langs de benzinepomp kan rijden voor een reep chocola.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 08:31

En als je dan toch vergelijkt met paarden zie je dat er ook verschil is in hoe dik een paard word.
Zet een gemiddelde fjord en kwpn-er naast elkaar, de fjord moet echt minder eten krijgen en ziet er nog dikker uit dan de kwpn-er.
Dat is bij mensen niet anders. De een kan best veel eten, de ander weinig en komt nog aan.
En ja dan is het gewoon niet handig dat er altijd eten in huis is.
Vergeet daarbij niet dat we het als kinderen vaak al geleerd hebben om het als beloning te krijgen.
Doe je dat goed krijg je een snoepje. Ben je verdrietig gaan we samen een ijsje halen.
Dat leer je dus wel je hersenen. Leer het dan maar eens af.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 08:45

plutolover schreef:
eh ondanks dat ik geen overgewicht heb, vind ik afvallen heel lastig.. ik eet dan dingen die ik wel lekekr vind. Maar bijv sla kan ik de helft weggooien. Daarnaast vind ik sommige gezonde dingen echt duur.... of koop je fruit en denk je he kan er ff mee door,en dan volgende dag of dag daarna is het niet goed meer... en fruit is al zo duur..

ik vind het heel lastig om gezond en lekker te koken en kopen zonder dat ik gelijk de helft weg moet gooien. En uit de vriezer maaltijd vind ik gewoon echt vies.

kwark ben ik ook naar 4/5 dagen zat.. tuurlijk het is een knop omzetten. maar als ik bewust ga dieeten denk ik alleen maar aan ETEN!!! STraks mag ik mijn cracker yeeh. hahah En ja ik vind crackers echt lekker maar voor mij wordt het een soort frustetie. Vooral als ik geen verschil zie op de weegschaal...

ik weet ook ik moet meer drinken daar ligt het bij mij ook grote deels aan

Als tip wat betreft je fruit, haal het bij een groente en fruitboer. Ik haal daar altijd mijn appels en peren, die blijven letterlijk weken goed.

Ze vertellen je ook per soort hoe je ze moet 'verzorgen'.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 08:54

tylando schreef:
Bijvoorbeeld als je paard te dik is.
Dan word er meteen geroepen dat hij moet afvallen, anders word hij ziek! Dus krijgt hij een ander voerbeleid en aangepaste training , meer beweging.

Waarom lukt het bij een dier dan wel ?
En is die discipline daarin er wel?

Omdat je van dat dier houdt. Leer ook van jezelf houden en zo goed mogelijk op dezelfde manier voor jezelf te zorgen.

Omdat een dier meestal opgesloten zit in een hok/stal en zelf niet bij het voer kan, of wel: afhankelijk is wanneer het eten krijgt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 10:30

Wat betreft het te veel eten wat toch wel veel zware mensen doen, veel mensen eten alleen maar wat ze ,,lekker,, vinden. Ik denk dat je dan een stukje opvoeding gemist hebt.
Als ik alleen maar zou eten wat ik lekker vind dan kom ik ook aan! Ik eet heus wel eens wat lekkers maar vooral waar mijn lichaam wat aan heeft. Ik eet ook niet totdat ik nok vol zit. Dat stoort me namelijk ook die mensen die blijven vreten tot ze niet meer kunnen. Dat geen maat kunnen houden daar zouden velen eens bij geholpen moeten worden. Dat is namelijk in mijn ogen wel typisch iets westers. Iets minder in huis halen bijv en iets beter nadenken over wat je naar binnen werkt. Dat zou een goed stukje opvoeding zijn.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 10:44

Maar is er ondertussen ook niet bewezen dat bij veel obese mensen er geen stofje naar de hersenen gaat die aangeeft vol te zitten? Wat bij gewone mensen dus wel zo is.
Zij hebben dus altijd honger en als ze dan eten geen vol gevoel.
Ga daar maar eens tegen strijden, dat is een hele klus.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 10:53

Ik denk dat het ook een soort gewenning is. Toen ik nog flink overgewicht had kon ik hoeveelheden naar binnen schuiven waar ik nu niet meer aan moet denken.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 10:56

Ook natuurlijk. Maar er is wat ik me zo eens herinner een proef geweest op muizen die een bepaald hormoon wel of niet kregen toegediend. Het stofje wat dus aangeeft dat je vol zit.
En bij de muizen was goed verschil te zien welke wel dat stofje kreeg en welke niet.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 10:57

Leptine resistsntie komt inderdaad veel voor in obesitas