Rauwe melk - wie drinkt het?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 11:01

Veulen84 schreef:
Morganlefay schreef:
Moedermelk is wat anders dan koemelk.
De halve aardkloot en vooral de Oosterlingen is niet gebaat bij koemelk(iets met lactose intolerantie). Rauwe melk (ben van voor '60) was absoluut not done mede omdat er anders werd gemolken. De huidige melk is zo schraal en zo bacterievrij gemaakt dat daar de meeste mensen geen buikpijn meer van krijgen.

Lactose-intolerantie betekend dat je last hebt van lactose. Dat komt omdat je lichaam niet genoeg lactase (De tegenhanger) aanmaakt om al die lactose te verwerken. Echter in rauwe melk zit lactase. In supermarkt melk dan weer niet. Dat is er namelijk uit gehaald met verhitten. Een groot deel van de mensen met lactose-intolerantie verdraagt wel rauwe melk.
De reden dat wij 'oosterlingen' meer last hebben van koemelkallergie of lactose intolerantie heeft vooral veel te maken met de manier waarop we voeren. Dat heeft invloed op de samenstelling van de melk. Dat is de reden dat biologische melk of melk van gras gevoerde koeien beter smaakt en hier in het topic wordt aangeraden. Mais of soja gevoerde melk heeft een heel andere eiwit en melkzuur verhouding.
Als je veel melk drinkt (zoals ik bv) dan kan je het verschil in structuur goed proeven en voelen in je mond.

Oh en dit is nog een interessant artikel om eens te gaan lezen. Het is vrij duidelijk: http://www.vakbladdezelfkazer.nl/2015/0 ... auwe-melk/

Het voeren van maïs en soja heeft zeker effect op het gehalte van eiwit in de melk, maar als je echt verschil wil zien dan kan je beter naar de verschillende rassen kijken. Een Jersey of MRIJ heeft namelijk een veel hoger eiwit percentage in de melk dan een holstein koe.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 11:27

secricible schreef:
....
Waarmee je alleen (deels) antwoord op vraag 1, de rest sla je voor het gemak maar over :)
Daarnaast verwijst je artikel naar de website van marino water advies. De bronvermelding die zij er onder hebben staan linkt vervolgens naar een filmpje van de NOS waarin iets heel anders wordt gezegd... (https://nos.nl/video/492058-rivm-kwalit ... -maat.html). De tekst die zij claimen dat van het rivm komt kan ik niet terugvinden op hun website....

Edit: sorry, het kwam niet eens van marino wAter advies, het wordt geclaimd door kinetico waterfilters. Maar hun link komt wel bij hetzelfde nosartikel uit.

Nou vooruit dan. Van het RIVM 2013. Was niet zo moeilijk te vinden.

In dit artikel wordt met name de zorg uitgesproken dat deels de drinkwaterbronnen onvoldoende zijn.
Maar hey, alles oke want de waterzuiveringsbedrijven kunnen het nog perfect aan toch?

https://www.rivm.nl/Documenten_en_publi ... drinkwater

Wederom een overheidsverhaal:
Soms is er een normoverschrijding van een bepaalde stof maar het wordt zo snel mogelijk opgelost.
Niets aan het handje toch?

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -nederland

Een onderzoek van het AD.
Ben blij niet in Zuid-Holland te wonen. De hoeveelheid Gen-X zou nog niet te hoog in het drinkwater zitten maar zit er dus wel in. Wat het op langere termijn in het menselijk lichaam doet in welke hoeveelheid is niet eens bekend. Dat is elders al meerdere keren in de media aangehaald. Dus hoe kunnen ze nou zeggen dat het nog binnen de veilige norm valt?

https://www.ad.nl/binnenland/chemische- ... ~aff9db4a/

Heel simpel, mijn geloof dat de overheid het beste met ons voor heeft is bij mij al jaren flink gedaald. En dat is mijn goed recht.

Kijk alleen maar 's naar Chroom6 waar onze overheid jarenlang de andere kant heeft opgekeken en werknemers hier in de buurt gewoon met die kankerverwekkende troep heeft laten doorwerken terwijl de overheid wist van de gevaren van die stof.

Maar nogmaals ik stop met dit topic want het waterverhaal is behoorlijk off-topic en ... ieder moet toch voor zichzelf weten of ze gewoon kraanwater blijft drinken of liever via een filterapparaat.
Laat ieder in z'n waarde en stop met afbranden van mensen die er anders over denken dan het grootste gros van Bokt.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 11:28

Ik drink rauwe melk zo af en toe.
Als ik melk drink uit de supermarkt dan zijn mijn darmen minstens 3 dagen van slag, maar van rauwe melk heb ik geen last.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 12:02

Ik ben opgegroeid op rauwe melk.
Vind melk uit de supermarkt ook gewoon vies, smaakt niet eens meer naar melk haha.

Mijn ouders hebben een boerderij dus dat maakt het wel makkelijker *\o/*

n_love_qwert

Re: Rauwe melk - wie drinkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 12:04

Ik heb in mijn leven ook nog nooit rauwe melk geproefd... Ben nu toch wel benieuwd hoe het smaakt!! :p

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 12:16

In kader van ontopic..
De ultieme rauwe melk, biest, verwerkt tot pannenkoeken.

Afbeelding

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 12:18

Brrr, biest vind ik dan weer echt een hele nare smaak :n
Maar ontopic: die wordt iig eerst goed verwarmd :D

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 12:20

Precies! En dan is het een lekker voedzame maaltijd als mijn peuter zo thuiskomt van de boerenopvang en hele dag lekker buiten heeft gescharreld bij de koeien en geiten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 12:21

Klinkt wel als een heerlijke dag voor kinderen. Lekker als ze zo buiten zijn geweest <3 hopelijk vindt zij het lekkerder dan ik als kind :D

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 12:24

Afbeelding

Bij de beestjes op de boerderij vindt ze het mooiste wat er is.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 12:30

Verwarmd is dat inderdaad helemaal geen probleem. Over dat het smaakt kan je discussiëren.
Ts wilt dit niet opwarmen en zo aan haar 1 jarige baby geven.Dat is iets heel anders.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 14:34

Getup schreef:
ikke schreef:
Tjounge, wat een gezeik zeg. Hoe denk je dat de generatie die nu met pensioen gaat, groot geworden is? Juist, op melk die rechtstreeks bij de boer vandaan kwam.....

Ik weet als kind niet beter en nadat ik verhuisd ben naar een andere regio, vrij snel weer een boer gevonden die het gewoon uit de tank verkoopt. Daar kan geen enkel pak melk tegenop. Ziek worden doe je van meer dingen en het kan helemaal geen kwaad om een beetje weerstand op te bouwen in die idioot steriele wereld van nu......

Dank je, Ikke.
Ik ga niemand zeggen,dat het beter is. Maar t is best grappig dat er geroepen wordt,dat t slecht is etc. Terwijl volgens mij elke boerenfamilie met koeien gewoon melk rechtstreeks uit de tank haalt . Elke dag. Moet in mijn omgeving het eerste boerenkind met n melk intolerantie of allergie etc ook nog tegenkomen , trouwens :Y)

In het geval van TS zou ik het afraden, wij gaven het niet aan onze kinderen toen ze klein waren. Vanaf 2.5 ofzo, geloof ik.

Ugh. Hier doe je nogal een uitspraak. Ik ben moeder van 2 kinderen met een intolerantie en waarvan 1 met forse allergieën kampt. In het geval van de intolerantie gaat het om een vertraging in de rijping van de darmen, waardoor de vertering niet goed gaat. Dit is met álle dierlijke melk zo. Niet alleen koeienmelk wordt niet verdragen

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 16:15

Lactase is het enzym wat lactose afbreekt waar sommige mensen dus allergisch voor zijn. Lactase wordt in hoge mate gevonden in zuigelingen omdat ze dan de moedermelk nog moeten verwerken. Echter, als het dier/mens wordt afgespeent zie je een drastische vermindering in lactose en dus lactase (waarom katten geen melk mogen bijvoorbeeld) en worden veel mensen semi-lactose intollerant door geen persistent gebruik van het lactase enzym. Doe ermee wat je wil! Er is een redelijk makkelijk te lezen engelse wiki over, verder als je engelse termen intypt kom je al een stuk verder ;)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lactase_persistence

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 16:21

Bijna alle volwassen zoogdieren worden lactose-intolerant, dat is een natuurlijk proces waardoor ze niet eeuwig bij de moeder blijven drinken.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 16:29

Benangelique:
Oh maar zeg ook totaal niet, dat het onzin is.Er zijn gewoon mensen / kinderen met intoleranties, waar je als ouder echt niets aan kunt doen ( als in: daar ligt de oozaak).

Baby van een goede vriendin was ook alleen maar aan het gillen...buikpijn en krijsen, zooo zielig. Daar kunnen ze helaas niets aan doen,heeft niets met gewoontes etc te maken. Gelukkig konden ze wel met de kinderarts aan de gang om hier een oplossing voor te vinden.

Maar het slaat zo door...of alles, of niets. Hier ook alweer. Mensen die "pure" melk willen, en anderen die roepen dat je er meteen vanalles van zou kunnen krijgen.

Niet iedereen kan daar tegen, kwestie van proberen. Als ik niet op een boerderij zou wonen, zou ik waarschijnlijk ook nooit melk zo vanuit de tank drinken.

En ik kan het niet met cijfers onderbouwen, maar we hebben nogal wat boerenkinderen in onze omgeving ( en thuis dus :-) ) / familie / kennissen / dorpsgenoten , en er is er serieus geeneen die een ( melk) allergie heeft.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 16:40

Is ook logisch. Zolang je melk blijft drinken blijf je lactase aanmaken en krijg je het dus verteerd.
Moest je na babytijd volledig stoppen met melk en melkproducten dan kan je dat op volwassen leeftijd normaalgezien ook niet meer probleemloos drinken.

Dat de ene melk beter verteerd dan de andere heeft vooral met de eiwit/vet gehalte en verhoudingen te maken.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 19:18

Thioro schreef:
Is ook logisch. Zolang je melk blijft drinken blijf je lactase aanmaken en krijg je het dus verteerd.
Moest je na babytijd volledig stoppen met melk en melkproducten dan kan je dat op volwassen leeftijd normaalgezien ook niet meer probleemloos drinken.

Dat de ene melk beter verteerd dan de andere heeft vooral met de eiwit/vet gehalte en verhoudingen te maken.

Wat zou er dan gebeuren?
Ik heb tot ongeveer mn 3e melk gedronken en daarna wilde ik het niet meer. Nooit meer melk gedronken tot ik op ongeveer 16 jarige leeftijd weer melk begon te drinken. Dat ging prima.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 19:27

snuffie123 schreef:
Thioro schreef:

Wat zou er dan gebeuren?
Ik heb tot ongeveer mn 3e melk gedronken en daarna wilde ik het niet meer. Nooit meer melk gedronken tot ik op ongeveer 16 jarige leeftijd weer melk begon te drinken. Dat ging prima.

Ook geen melkproducten?

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 19:48

Desty schreef:
snuffie123 schreef:

Wat zou er dan gebeuren?

Ook geen melkproducten?

Af en toe kaas op mijn pannekoek of gerspte kaas door de pasta (en nou ik dat schrijf, daar zit natuurlijk ook melk in verwerkt (maargoed dat aten we eens in de drie maanden).

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 20:06

En boter, yoghurt etc etc?

Zolang er in enige vorm lactose binnen blijft komen blijft het lichaam zich daar aan aanpassen.

In sommige andere culturen wordt er borstvoeding gegeven tot een jaar of 2 en daarna niks van melkproducten meer. Die verteren melk minder goed moesten ze dat later toch terug willen drinken.

Zelf verder ook een grote melkdrinker en consumeer vrij veel zuivelproducten. Geen enkel probleem mee. Maar mijn lactase productie wordt ook gewoon goed op gang gehouden :P .

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 09:09

Wel interessant!
Ik heb verder nooit yoghurt, kwark, etc gegeten. En op brood margarine geen boter.

Maar ik begrijp dat als je een beetje binnenkrijgt het gied blijft gaan. Is dat ook als je bijv. Tot je 30e hebt gedronken en daarna 20 jaar niet en op je 50e weer melk gaat drinken?
Mijn laatste vraag want het gaat een beetje offtopic

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 12:22

Vooral het noorden van Europa is genetisch geëvolueerd om een leven lang lactase aan te maken. Je vind deze genen ook terug bij sommige stammen die in de woestijn leven en dus altijd veel melk hebben gedronken. In andere woorden, veel volken die afhankelijk waren van melk om te overleven hebben in de loop van de tijd de vaardigheid gekregen om lactose af te breken. Op andere plekken is bijna iedereen lactose intolerant.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 13:44

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 13:46

Nevermind dat mijn astmaklachten zijn afgenomen sinds ik veganist ben maar okee 8)7

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 13:48

Janneke2 schreef:
http://www.lumc.nl/over-het-lumc/nieuws ... der-astma/

Er wordt gesproken over 'boerderijmelk' die ongepasteuriseerd is.

Lees jij hetzelfde als ik? Ik mis waar ongepasteuriseerd staat namelijk. Ik zie alleen "zo min mogelijk bewerkt".

Margrathea, afname van klachten is wat anders dan het niet ontwikkelen van de aandoening.