Sara18 schreef:Janneke2, ik denk ook dat het verhuizen even de genadeklap geweest is. Ik ben altijd al een (te) perfectionist geweest. Nu dus ook.. en het zit inderdaad niet in je uiterlijk, dat weet ik diep van binnen ook wel ergens, maar probeer dat "stemmetje" maar eens aan de macht te krijgen! Ik wil aan het perfecte plaatje voldoen, ik wil aardig gevonden worden, een goede indruk achterlaten. Zeker een teer en kwetsbaar punt wat nu een beetje aan het doorslaan is. En hoe "makkelijk" ik dit even op internet zet, hoe moeilijk ik het vind om erover te praten.
Het gaat zogezegd om je inherente waarde als mens. Dit soort stemmetjes zijn er op uit om die inherente waarde te vernietigen.
...en verhuizingen zijn gemene triggers: we zijn als mensen sociale wezens, mje verliest een deel van je netwerk, moet nieuwe mensen leren kennen "en dan komt de boe-ouder". Boe-ouder is een vertaling van 'pig parent', een term uit transactionele analyse. (Zeer de moeite waard! Je kunt er ook tot op de huidige dag cursussen in volgen.)
Een boe-ouder is zo'n naar stemmetje in jezelf, is 'iemand' met priemende ogen, een dwingende stem en een enorme wijsvinger. Die dus zeg
dat jij als mens niet zou deugen, noemt duizend dingen op die je FOUT doet en hamert op 'mag niet', en 'je moet zo'.
En aan de orde is : gebruik je gezonde verstand (plaatselijk jargon in transactionele analyse "je volwassene", dwz kijk nuchter naar de feiten), hamer op je eigen inherente waarde en streef naar sociaal contact dat jouw inherente waarde bevestigt. En: wat in TA heet: "geef je kind de ruimte", je spontaniteit, je intuïtie, je emoties, je creativiteit - en maak plezier.
En er zijn wel meer specifieke manieren om rottige stemmetjes te ont-tronen. Van tegenspreken tot belachelijk maken tot 'een kleine taak geven'.
Een valkuil : de rottige stemmetjes kunnen mooie dingen beloven. Dat het geluk jou toelacht als je slank zou zijn, etc. Zorg dus voor gezonde alternatieven: heb je plekken waar jou gezegd wordt dat het vast wel goed met jou komt, ook als je niet eerst met bloed betaalt...?
En er is een "mooie" paradox: 'het gevecht is soms: blijf uit het gevecht'.
Dwz: hoe nuttig het tegenspreken van nare stemmetjes ook is, contact met vriendelijke mensen is belangrijker.
Psychische problemen moeten aangepakt worden, maar blijf als het even kan wel vriendschappen sluiten, paardrijden en studeren.
Enne:
perfectionisme kan een uitstekende eigenschap zijn.
Op 1 dure voorwaarde: dat het "geen vlucht is voor die 'priemende ogen van de boe-ouder"'.
Als jij als mens niet houdt van slappe compromissen, maar vindt dat er echt iets 'moet staan' - uitstekend!
Citaat:
En ik zie ook wel in dat mijn eetgewoontes uit de hand lopen.. maar probeer er maar eens vanaf te komen, het stemmetje welke zegt dat ik perfect moet zijn, dun moet zijn, licht moeg zijn wint constant. Best raar, een constant conflict met jezelf hebben.
Ik lig nu al weer wakker en te stressen over de dingen die ik vandaag gegeten heb
Och, een beetje conflict met jezelf is normaal, maar er wakker van liggen: liever niet.
Maar in termen van TA: jouw volwassene heeft groot gelijk!
En dat gestress lees ik als de pig parent die weer eens vindt dat je stout bent geweest en veeeel te veel hebt gegeten.
Citaat:
En enorm bedankt voor je steun! Ik hoop zo dat ik eens een zorgeloze week kan hebben zonder dat ik mij druk hoef te maken over mijn uiterlijk, gewicht en eten. Het niet meer constant compenseren door minder te eten en veel te gaan sporten na een eetbui.
....gesteld dat je er geen nieuwe boe-ouder van maakt: het kan zin hebben om je zo'n week voor te stellen.
Wat zegt je gezonde verstand qua eten, maar ook mbt contact met mensen;
wat wil je er graag in hebben qua plezier, fijne sociale contacten, ontspanning,
en last but not least hoe ga je pig parent van repliek dienen.