Help mijn vriend is coke verslaafd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 23:14

Shadow0 schreef:
Wat een nare tekst zeg - en het geeft volgens mij ook een wat vertekend beeld van middelengebruik /misbruik. Al is het maar omdat de meeste mensen niet in drugs belanden omdat ze het willen uitproberen, maar om bepaalde problemen te hanteren. Dit klinkt erg als de propaganda van de 'just say no' campagne of 'DARE to resist drugs' en dat had niet zoveel effect omdat het uitgaat van een verkeerde opvatting over verslaving.

Ik vraag me eigenlijk af of het zin heeft, voor TS en haar vriend, dat er nu alleen maar doembeeld op doembeeld gestapeld wordt? Er zijn ook mensen die wel degelijk afkicken en herstellen. En wat daarbij helpt: een omgeving die daarin steunt. Daarbij is het belangrijk om je eigen grenzen in de gaten te houden, maar de kans op succes is veel groter als iemand niet keihard afgewezen wordt.

Je mag jezelf best de vraag stellen hoever je als omgeving moet gaan om iemand te helpen. Iemand die niet geholpen wilt worden, gaat ook niet afkicken en zolang de vriend van ts niet in een afkickkliniek gaat zitten, gaat een steunende omgeving weinig verschil uitmaken.

Dit betekent niet dat je niet om diegene kan geven en betekent ook niet dat degene die verslaafd is zelf ook niet kapot gaat aan wat hij of zij andere aandoet, maar als puntje bij paaltje komt staat op lijst van prioriteiten bij een verslaafde drugs op nummer 1.

Shadow0

Re: Help mijn vriend is coke verslaafd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 06:17

Het is zeker belangrijk om je eigen grenzen goed in de gaten te houden. Maar dit topic is net een week oud. Een klein beetje realisme is wel zo eerlijk. Het is niet zo dat je besluit om er iets aan te doen en dat je dan een paar uur later alles op orde hebt.
Dit soort problemen ontstaan niet zomaar, ze stoppen ook niet zomaar. TS wil haar vriend de kans geven daar wat aan te doen, dan heeft dat ook wat tijd nodig.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 07:04

Wat raar om te zeggen dat een steunende omgeving niet uit maakt. Dat maakt wel degelijk verschil.

De verslaving overwinnen moet je vriend zelf doen, maar steun van het thuisfront is echt wel van essentieel belang.

Sterkte TS, dit kon wel eens een hele lange weg worden. Wees niet bang om af en toe even afstand te nemen als je het niet meer trekt.

Schaduw25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 08:38

Emmaa_ schreef:
TS, ik kan me haast niet voorstellen dat dit ooit nog om kan schakelen naar een gezonde relatie. Zelfs als hij al z'n beloftes nakomt en vanaf nu schoon schip maken ben je zijn verzorger geweest, degene die hem vertelt dat hij moet douchen, degene die zijn kamer opruimt, degene die zijn zooi voor hem weghaalt omdat hij zelf niet sterk genoeg is om het weg te mieteren na al die grote praatjes dat hij wil stoppen. Naast het feit dat dat zo'n lastige positie is om weer uit te komen kan ik me haast niet voorstellen dat hij zo makkelijk uit deze verslaving gaat komen. Ik krijg heel sterk de indruk dat hij liegt.

Zelfs bij een hele betrokken psycholoog betwijfel ik het of die een vrije zondag op gaat geven om met iemand in gesprek te gaan - weten jij/zijn moeder zeker dat hij daar überhaupt geweest is? De praatjes dat er zogenaamd een psycholoog vijf dagen per week voor hem klaarstaat is sowieso bullshit, hij wil gewoon niet opgenomen worden omdat hij dan pas echt geconfronteerd wordt met z'n eigen onzin. Ik kan je ook garanderen dat hij die zooi niet gratis gekregen heeft. Daar doen dealers niet aan, en goede vrienden ook niet. Mijn gok is dat hij liegt omdat hij niet wil toegeven hoe veel geld hij erin heeft gestoken.

Daar komt nog bij wat Furrow zegt. Als hij daadwerkelijk aan het afkicken was had hij daar ook fysieke bijwerkingen van gehad.

De psycholoog komt aan huis, zijn moeder of ik zijn er vaak bij als hij binnen komt.
Janneke2 schreef:
Emmaa_ schreef:
Zelfs bij een hele betrokken psycholoog betwijfel ik het of die een vrije zondag op gaat geven om met iemand in gesprek te gaan - weten jij/zijn moeder zeker dat hij daar überhaupt geweest is?

Hoe zit het trouwens met de urine controle?
Doorgaans gaat dit via ambulante verslavingszorg. En daar zijn psychologen op afroep.

Gewoon bij twijfel een belletje. Checken dat hij idd een gesprek heeft gehad.

Urine controle toont dat hij niks geeft gebruikt afgelopen 48 uur, we hebben nu 2 negatieve controles gehad.
Gisteren is hij bij de huisarts geweest, voor andere klachten dan coke gerelateerde klachten maar hij heeft wel gevraagd of er sporen van coke waren gevonden in zijn bloed 3 weken geleden, dit waren er zeer weinig maar ze waren er wel.

Gisteren zag ik weer de man waar ik verliefd op ben geworden, vrolijk, opgewekt, verzorgd en totaal niet de depressieve, gebruikende hij van afgelopen maanden. Wel vond hij het niet leuk dat ik z'n wiet heb weggedaan maar na mijn uitleg begreep hij het wel.

Hij heeft nu ook eindelijk een man gevonden waar hij gesprekken op hoog niveau mee kan hebben. Meneer is hoogbegaafd en had niet het idee dat mensen hem begrepen, dit heeft hij nu wel.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 08:53

Je praat alles goed en houdt hem ontzettend de hand boven het hoofd. Herkenbaar overigens, dit heb ik immers ook 3 jaar gedaan. Ga bij jezelf na of je liefde voor hem niet te veel op hoop gebaseerd is. Ik zal je zeggen dat het heel vermoeiend is om continue te blijven hopen dat het beter wordt. Het is niet zo dat als hij van de coke af kan blijven, hij niet meer verslaafd is. Dit blijft áltijd aanwezig en áltijd is er een kans dat hij terugvalt. Dat wil niet zeggen dat het hem niet gaat lukken. Integendeel, hij kan clean worden en het kan goedkomen. Maar dit zal altijd onderdeel blijven van jullie leven samen, houdt dat in je achterhoofd.

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 09:16

Dus hij is ook softdrugs verslaafd? Of rookt hij af en toe een joint?

Als ie helemaal zou willen genezen, zou hij daar ook mee moeten ophouden.

80 uur werkweek is wel veel als je tussendoor nog blowt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 09:41

linnnh schreef:
Je praat alles goed en houdt hem ontzettend de hand boven het hoofd. Herkenbaar overigens, dit heb ik immers ook 3 jaar gedaan.

Zou je dit concreet kunnen maken...?

Waar ligt voor jou de grens tussen iemand als persoon steunen en iemands verslaving goedpraten...?

Zijn wiet is weggegooid.
Okee, 'ook dat nog' - ik ken de combinatie als coke pm te presteren ('up') en dan wiet om te relaxen ('down').
Dat hij het 'niet leuk vindt' is menselijk - maar dat het spul is afgevoerd is toch niet faciliteren lijkt mij.

Hij was bij de huisarts voor andere klachten, maar het cokegebruik is ter sprake geweest. (Lijkt mij geen goedpraten.)

Er zijn inmiddels twee urinecontroles geweest en nog negatief ook. Uiteraard ben je er dan nog lang niet - maar het lijkt mij niet 'hopen tegen beter weten in'.

Citaat:
Het is niet zo dat als hij van de coke af kan blijven, hij niet meer verslaafd is. Dit blijft áltijd aanwezig en áltijd is er een kans dat hij terugvalt. Dat wil niet zeggen dat het hem niet gaat lukken. Integendeel, hij kan clean worden en het kan goedkomen. Maar dit zal altijd onderdeel blijven van jullie leven samen, houdt dat in je achterhoofd.

Voor alcohol is dit beeld omstreden "eens verslaafd altijd verslaafd".
Ik weet niet de precieze stand van zaken mbt cocaïne.
Bij heroïne is het voorbij een bepaald punt in de praktijk bewezen, maar dat gaat over daklozen zonder familie, vrienden en zinvolle bezigheden met doorgaans ook nog een serie andere lichamelijke kwalen.

(Oma is een kind van de 60er jaren. Veel mensen gebruikten een paar keer verschillende middelenen stopten daarna gewoon. Ik weet dat de huidige Nederwiet - die we beter Upperwiet kunnen noemen- in het niet valt bij de Rode Libanon die ik rookte.)

De grote psychologische valkuil die de gedachte 'iemand blijft altijd verslaafd' vormt, is dat je als omgeving precies dat creëert wat je niet wil.
In hoeverre iemand die het totale 12 stappen programma van de AA heeft doorlopen precies is - daar valt over te debatteren.
Maar in het partner programma van de 12 stappen staat nadrukkelijk niet 'blijf hem altijd met een schuin oog bekijken, vertrouw hem nooit meer'.

En 80 uur werken is gewoon verboden.
In de 19e eeuw ging de baas rond met de jeneverfles om te zorgen dat de werknemers het maar uithielden.
In de 21ste eeuw doet deze baas het niet openlijk en is de jeneverfles vervangen door cocaïne en wiet.
In beide gevallen: er is veel meer aan de hand dan enkel en alleen een psychologische kwestie.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 10-07-18 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 09:50

@Janneke, waarom zou een alcoholist wel altijd verslaafd blijven en iemand die harddrugs gebruikt niet?

Het staat inderdaad nadrukkelijk niet in het partnerprogramma, maar dat betekend niet dat de angst voor terugval er niet is. Zowel bij 'de verslaafde' als bij 'de partner van' is er (in de praktijkgevallen die ik ken) sprake van angst om weer terug te komen op het punt waar ze ooit geweest zijn.

Mbt het goedpraten en hand boven de hoofd houden; er zijn een aantal dingen die TS schrijft praktisch niet mogelijk. Dit zijn dingen die partner beweert en TS gelooft. Met goedpraten bedoel ik niet dat ze het naar ons toe goedpraat wat haar partner doet, maar goedpraten voor haarzelf.
Klein voorbeeld: TS geeft aan dat haar partner absoluut acuut wil stoppen met gebruiken. Er ligt nog wel coke in de kast, wat er een paar dagen al ligt. TS praat dit goed door te vinden dat de weg naar de kast toe onbegaanbaar is en partner er toch niet bij kan. Waarom ligt het daar dan? Hoe komt het daar? Waarom zou een verslaafde zijn stash bewaren op een plek waar hij er niet bij kan?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 09:54

linnnh schreef:
Je praat alles goed en houdt hem ontzettend de hand boven het hoofd.

Er gebeuren positieve dingen. Dat is niet 'goedpraten', dat is 'het goede zien.'

Hij staat open voor hulp, zoekt die hulp ook (bij huisarts en psycholoog), heeft al stappen gezet, heeft recent niet gebruikt, wat zou je nou nog meer willen?

Citaat:
Dit blijft áltijd aanwezig en áltijd is er een kans dat hij terugvalt. Dat wil niet zeggen dat het hem niet gaat lukken. Integendeel, hij kan clean worden en het kan goedkomen. Maar dit zal altijd onderdeel blijven van jullie leven samen, houdt dat in je achterhoofd.

Vast, maar such is life. Mensen dragen hun leven mee, natuurlijk. En bijna iedereen maakt wel een aantal behoorlijk moeilijke perioden door - die altijd deel van hun geschiedenis zijn maar niet hun hele verdere leven hoeven bepalen. Als we iedereen afschrijven die ooit in de problemen is geraakt krijgen we een hele kale wereld.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 10:21

linnnh schreef:
@Janneke, waarom zou een alcoholist wel altijd verslaafd blijven en iemand die harddrugs gebruikt niet?

Goede vraag - nou het antwoord nog.

Ik ben opgevoed met 'er is psychologische verslaving en lichamelijke verslaving'.

Clean worden is de lichamelijke afkick. Bij alcohol duurt het anderhalve dag.
Bij valium 6 weken.

Een deel van de psychologische verslaving van heroïne is dat de high erg lekker schijnt te zijn - de dip daarna verschrikkelijk.
De mensen die het een paar keer probeerden en toen stopten zijn zeldzaam, maar het is wel gebeurd.

En de jeneverfles waarmee de baas rondging in de 19e eeuw: die mensen hadden nul mogelijkheden om te ontsnappen, vooral omdat ze dus zaterdagmiddag in het cafe van de baas werden uitbetaald.

De psychologische verslaving is ten dele ook: hoe veel stress heb je (inclusief innerlijke demonen, geldgebrek, herrie, pijn, het ontbreken van sociale steun, etc etc. en dus nadrukkelijk ook de uitputting van een 19e eeuwse werkweek van 80 uur) -
en hoe veel methoden heb je ter beschikking om de stress af te laten nemen. (Veel sociale steun, kunnen mediteren oid, sporten, slapen en uitgerust wakker worden, zinnige dingen kunnen doen etc etc etc.)
Citaat:
Het staat inderdaad nadrukkelijk niet in het partnerprogramma, maar dat betekend niet dat de angst voor terugval er niet is. Zowel bij 'de verslaafde' als bij 'de partner van' is er (in de praktijkgevallen die ik ken) sprake van angst om weer terug te komen op het punt waar ze ooit geweest zijn.

:(:)
Ja.
:(:)
...de optimist zegt, dat de gedachte 'dat nooit meer!' een krachtige richtingaanwijzer kan zijn.

Citaat:
Klein voorbeeld: TS geeft aan dat haar partner absoluut acuut wil stoppen met gebruiken. Er ligt nog wel coke in de kast, wat er een paar dagen al ligt. TS praat dit goed door te vinden dat de weg naar de kast toe onbegaanbaar is en partner er toch niet bij kan. Waarom ligt het daar dan? Hoe komt het daar? Waarom zou een verslaafde zijn stash bewaren op een plek waar hij er niet bij kan?

...uitstekende vragen.
Aan de andere kant: het was niet zo dat ze niet mocht opruimen. De boel is gevonden 'en begraven bij afnemende maan'. Van zijn kant is dat openheid.
En niet ieder mens is volslagen consequent.
Ik ben het met je eens dat het glibberig kan zijn, maar ik neem ook wel eens een beslissing - en weken later tref ik nog iets aan 'oh ja - ik ging dat wegdoen'.

Het glibberige zit er uiteraard in: in de mogelijkheid dat het vooral de verslaving geweest is die drommels goed wist dat het spul op plek X lag, en dat hij 'ja' zei terwijl hij 'nee' dacht -
of zei hij met zijn rationele verstand 'ja', gewoon omdat hij weet dat hij in een moeras terecht is gekomen, en is het nu ploeteren tegen de gewoonte en de verslaving in.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 10:30

Mavelle schreef:
Wat raar om te zeggen dat een steunende omgeving niet uit maakt. Dat maakt wel degelijk verschil.

De verslaving overwinnen moet je vriend zelf doen, maar steun van het thuisfront is echt wel van essentieel belang.

Sterkte TS, dit kon wel eens een hele lange weg worden. Wees niet bang om af en toe even afstand te nemen als je het niet meer trekt.

De grootste paradox bij drugsgebruik, zeker bij door- en doorgebruikers.
Enerzins hebben ze de steun nodig, anderzijds moet je als omgeving die steun geven op een manier dat je niet faciliteert. Terwijl de gebruiker daar wel om zal vragen (geld, onderdak, enz.). In sommige gevallen loopt die paradox inderdaad zo hoog op, dat je als omgeving beter iemand tijdelijk kan laten vallen (of iig het gevoel kan geven hem te laten vallen), dan hem blijven steunen.
Het risico daaraan is alleen dat de kans ook bestaat dat iemand daardoor dieper in de oliebol komt. Een ongelooflijk moeilijk gevecht, voor iedereen. Vooral voor omgeving die er naast staat en niks kan doen.

w.b. het lichamelijk en mentaal verslaafd zijn. Ik geloof dat voor alle drugs kan gelden dat "eenmaal verslaafd, altijd verslaafd". De reden is waarom je het gebruikt. Een keer op een feestje incidenteel zonder enige bijbedoelingen zal de kans op verslaving niet heel groot maken, tenzij je lichamelijk heel makkelijk verslaafd raakt. Maar als het gaat compenseren voor iets wat je mist (dus verdriet gaat verdoven met drank, onzekerheid gaat verbloemen met coke, wat dan ook), of als je lichamelijk erg sterk reageert op het afkicken dan ligt een verslaving op de loer.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 10:58

Mavelle schreef:

Als omgeving ben je vaak aan het faciliteren. Logisch, je wilt iemand helpen want je houdt van diegene, maar door faciliteren wordt ook een verslaving mede in stand gehouden. Wij hebben mijn broer ook alle handreikingen gegeven en hem alle steun geboden, maar iets in hem wil niet afkicken en dus doet hij het niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 11:56

Daarom hamer ik op het punt: steun hem en denk er zorgvuldig over na om niet te faciliteren.

Accoord: hoe dieper iemand is 'weggezonken' in een verslaving, hoe minder het onderscheid mogelijk wordt.

In termen van TS die zijn kamer opruimde: ze mocht opruimen (...ik heb niet gelezen dat hij daar boos over was)
ze heeft spul aangetroffen dat dus is afgevoerd
en hij praat er over 'dat hij daar van baalt'. (Wat in mijn oren gunstig klinkt. Ik hoor iemand die zoiets moeilijks doet als een verslaving breken toch liever mopperen dan 'stralende tandpasta glimlach'"wauw wat voel ik mij goed!")

Als feministe vind ik dat hij zelf moet opruimen - maar 'voorlopig' (geen idee hoe lang) heeft het zin dat zijn kamer geïnspecteerd wordt en hij zijn urine laat controleren en dat verslavingszorg over de vloer komt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:23

Met alle respect Janneke, ik vraag me af wat jou ervaringen zijn met verslavingszorg

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:48

er staat nu een interessante docu op Netflix, genaamd Recovery Boys. Gaat over een aantal verslaafden die af gaan kicken.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 14:25

secricible schreef:
Met alle respect Janneke, ik vraag me af wat jou ervaringen zijn met verslavingszorg

Het is voor velen moeilijk te zien dat een dak boven zijn hoofd, eten, gezelschap een vorm van faciliteren is. Ook zijn velen redelijk naief over zaken zoals liegen, een verslaafde doet dat.

Elk geval is anders, maar het uitgangspunt blijft dat de verslaafde het zelf moet willen en uiteindelijk doen.
Alles wat het zo iemand in het begin te makkelijk maakt waardoor de echte wil er niet is valt onder zachte heel meesters maken stinkende wonden.

Maar dit zo hier neerzetten gaat TS niet veel helpen. Als wij voor alle valkuilen waarschuwen wordt TS wel heel negatief met info overspoeld. Daarom is de provesionele begeleiding zo belangrijk.
Iemand met mensenkennis in dit vakgebied die kan bepalen waar een lijn moet worden getrokken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 14:37

BMHP schreef:
Het is voor velen moeilijk te zien dat een dak boven zijn hoofd, eten, gezelschap een vorm van faciliteren is.

Het is ook een vorm van menselijke zorg en omgang en de basis van beschaving. Als een bepaalde situatie onhoudbaar is dan is het prima om daarin een grens te stellen, maar dat hangt dan af van bepaalde concrete problemen. Iemand op straat zetten en uitsluiten van menselijk contact alleen maar omdat iemand verslaafd is, is behoorlijk wreed en vergroot de problemen van zoiemand nodeloos.
Laten we ook niet vergeten dat verslaving meestal een gevolg is van andere problemen, bijvoorbeeld psychische problemen. En mensen in psychische nood hebben steun nodig, geen afwijzing.

Ja, hou je grenzen in de gaten. En als het niet gaat dan gaat het niet. Maar mensen al op voorhand volledig uitsluiten, dat is vooral heel traumatiserend voor diegene en draagt helemaal niet bij aan goed herstel.

Citaat:
Ook zijn velen redelijk naief over zaken zoals liegen, een verslaafde doet dat.

Dat hangt er ook maar vanaf. Liegen is geen automatisch gevolg van verslaving. Het kan andere oorzaken hebben en de meeste hangen nou juist samen met de angst om afgewezen te worden.

Citaat:
Alles wat het zo iemand in het begin te makkelijk maakt waardoor de echte wil er niet is valt onder zachte heel meesters maken stinkende wonden.

Dit is absoluut niet waar! Mensen met betere sociale netwerken herstellen vaker en beter. De 'echte' wil is niet iets zwart of wits, en wordt niet sterker door iemand naar de rand van de afgrond te duwen. Soms is die afgrond onvermijdelijk, maar het is beslist geen voorwaarde voor herstel.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 14:50

Uit huis zetten is soms de enige redbare optie Shadow. Dat begrijp je wanneer je zelf iemanf uit huis hebt moeten zetteb vanwege verslaving.

Deze site is voor jou misschien wel prettig om te raadplegen TS. Ik heb er best wat aan gehad. https://helpmijndierbareisverslaafd.nl

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 14:51

BMHP schreef:
secricible schreef:

Het is voor velen moeilijk te zien dat een dak boven zijn hoofd, eten, gezelschap een vorm van faciliteren is. Ook zijn velen redelijk naief over zaken zoals liegen, een verslaafde doet dat.

(...)

Maar dit zo hier neerzetten gaat TS niet veel helpen. Als wij voor alle valkuilen waarschuwen wordt TS wel heel negatief met info overspoeld. Daarom is de provesionele begeleiding zo belangrijk.
Iemand met mensenkennis in dit vakgebied die kan bepalen waar een lijn moet worden getrokken.

Met alle respect voor de pijn van wie mee werd getrokken in het moeras - ik vind dit idd GEEN manier van doen tegenover TS.

Ik denk juist dat nadenken over mogelijke valkuilen echt helpt.
Dat is geen negatieve informatie, in tegendeel. Dat kan TS juist gigantisch schelen.

Wat mij betreft is het concreet bespreken van de nare, moeilijke zaken,
inclusief dilemma's,
kwesties van 'hoe zorg ik dat hij uit het moeras blijft',
'kan dit faciliteren worden?'
...juist dit soort moeilijkheden bespreken is hoopvol.
Positief ipv negatief.
Niemand beweert dat het makkelijk zou zijn.
Maar cynisme is nergens voor nodig - ook dat is in mijn ogen een soort van meegaan in de verslaving... :o

Efkes voor alle duidelijkheid concreet.
Ik heb een verslaafde broer. (Ex broer.)
Dan kan ik verzinnen dat ik zijn kamerhuur betaal.
Daar zit iets in: die huurpenningen worden geen alcohol (in zijn geval).

En nu de kwestie van faciliteren.
Zo lang die kamer daadwerkelijk functioneert als woning en iemand de kans biedt om een opleiding af te maken - prima.
Graag wel met controle.
...en er zijn natuurlijk opties om het feit dat je over een ruimte beschikt te gelde te maken. Louche types over de vloer, onderhuur - op dat moment wordt het faciliteren.
En moet je dus stoppen.

Waar de "lijn" ligt tussen de persoon steunen en de verslaving mede mogelijk maken: het is dag in, dag uit een kwestie van heel erg precies kijken.
En voor jezelf helder hebben 'ik heb veel voor hem over - maar NIETS over voor de alcohol.' De bereidheid hebben om zodra 'het niet in de haak is' te melden dat de betaling gestopt is.
(...wat hij heel naar vond. - Ja, ik ook.)
Maar hij was kennelijk terug onder het niveau van stap 1 - de erkenning van de machteloosheid tegenover de verslaving. Hij wist wat dat betekende.
(De 12 stappen van de AA.)

Maar ik ben het er principieel mee oneens dat 'de kamerhuur betalen' altijd een vorm van faciliteren zou zijn.
Dat is geen kwestie van 'te goed van vertrouwen zijn', het heeft niets met blind vertrouwen van doen.
Uiteraard kan het zo zijn dat de enige vorm van niet faciliteren is: iemand in de goot laten belanden.
Gelukkig is die route niet voor elke verslaving verplicht.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 15:12

Niniane schreef:
Uit huis zetten is soms de enige redbare optie Shadow.

Dat schrijf ik toch ook?
"Als een bepaalde situatie onhoudbaar is dan is het prima om daarin een grens te stellen, maar dat hangt dan af van bepaalde concrete problemen." en "Ja, hou je grenzen in de gaten. En als het niet gaat dan gaat het niet."

Maar wat mij betreft moet je iemand alleen op straat zetten of het contact verbreken als het voor jezelf niet gaat. Dus ja, als er daadwerkelijke problemen zijn (en daarvan kan ik er genoeg bedenken) dan kan het niet anders en kan het zeker zo zijn dat je iemand het huis uit moet zetten, en dat is heel frustrerend maar dan noodzakelijk.

Maar niet alleen maar omdat iemand verslaafd is op zich. Het is niet een doel op zich om iemand die net hulp zoekt voor een verslaving zo ver mogelijk de goot in te trappen om zo te 'motiveren' voor behandeling. Dat is alleen maar wreed, en brengt vooral risico's mee.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 15:25

http://www.al-anon.nl
Op deze site staat een lemma 'teksten' en met name 'loslaten' vind ik erg treffend.

De gedachte 'dat hij vast wel voor mij op zal houden' - die loslaten is zeer aan te raden.
Maar svp ook je eigen pijn onder ogen zien, die genezen en dat niet laten 'verworden' tot wrok.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 17:20

Al dat loslaten komt voor ts pas in zicht wanneer haar vriend toch weer gaat gebruiken en doorgaat op de ingeslagen weg, dan komt loslaten erbij. Ik hoop voor ts dat ze niet in de valkuil van een verslaafde gaat trappen. Gebruiken/betrapt worden/ spijt betuigen/afkicken voor een ander en zodra de controle weg is van de hulpverlening meteen weer gaan scoren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 18:25

...over woorden kunnen we eindeloos debatteren, maar...
ik denk dat loslaten voor TS nu al aan de orde is.
Niet haar vriend en haar liefde loslaten - maar bijvoorbeeld alert zijn op 'als ik maar de perfecte vriendin ben, zal hij voor mij wel stoppen'.

In transactionele analyse heb je de reddingsdriehoek. Speelt ook in heel veel relaties zonder drugs. Niet altijd even makkelijk, maar zeer de moeite waard om je in te verdiepen - en om eventeuele 'reddersrollen' los te laten.
(Diezelfde reddingsdriehoek kent ook 'vervolgersrollen'. Ook daar wordt een mens niet blij van.)

En loslaten is wat mij betreft ook 'nu al' de bereidheid hebben om bepaalde maatregelen te nemen. (Zo van 'je hoopt dat het niet gebeuren gaat, maar als X dan Y en verder geen gesoebat'.)
En uiteraard: niet faciliteren is in wezen ook loslaten. 'Ik geef veel om hem, maar niets om die cocaïne'.

En wat in wezen voor elke vrouw in elke relatie geldt: 'word niet slechts de vriendin van'.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 18:39

Niniane schreef:
Dat ligt aan hoe ervaren de vriend van ts is als gebruiker. Laten we zeggen dat uit één gram cocaïne 10 tot 20 lijntjes worden gehaald, waarvan in het feestcircuit een gebruiker op één avond voldoende heeft aan een kwart tot een halve gram cocaïne. Het effect duurt om en nabij 30 minuten. Een ervaren gebruiker kan op één avond zo 6 lijntjes achterover snuiven. Kan je nagaan hoeveel het je gaat kosten wanneer je de gehele dag door gebruikt en je het niet alleen maar gebruikt voor feestjes.

Een ervaren gebruiker en 6 lijntjes? Hier was het in het verleden bij mensen om mij heen niet gek als er pp zo'n 2 gram per avond doorheen ging :+

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 08:41

Van de coke raak je niet zo makkelijk af, daar is specialistische hulp en zorg bij nodig...en dan ook het hele zelf wat mee oet doen, het besef dat ze alles kunnen verliezen.

Heb ooit verkering met een exverslaafde gehad, de dipjes in het leven blijven maar het gebruik geeft hun niet wat ze willen en dat weten ze! Dat weerhield hem na clean te zijn van gebruik, maar hij kon echt heel diep in de put zitten, dan was hij volledig onbereikbaar, letterlijk. Omdat ze nl in de goot hebben gelegen...hij zei ook altijd, vertrouw en geloof een verslaafde nooit, geef nooit geld wat dan faciliteer je zijn gebruik...pas als ze alles en iedereen kwijt zijn komen ze tot het besef echt te gaan afkicken, zolang de omgeving nog hulp biedt, is de noodzaak er nog niet.

Keihard he? Maar ik hoop dat vriend TS wijzer is en met zijn hoogbegaafdheid eerder inziet welk pad hij heeft gekozen, maar veel verslaafden hebben het in eerste instantie moeilijk met overleven, waardoor drugs hun een betere overlevingsuitweg geeft, hoogbegaafdheid kan ook juist heel moeilijk zijn om in balans te blijven...ik denk dat dit stukje juist goed begeleid moet worden, de rest komt dan wel.