AD(H)D, lotgenoten & tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Summerdreams

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 20:04

Herkenbaar margrathea.
Ik ging naar spanje en natuurlijk had ik geen schengenverklaring voor de ritalin omdat dat er steeds “niet van kwam” dus maar een week gestopt.
Ondanks dat ik daar niks hoefde te doen behalve luieren, kwam ik mezelf wel tegen..

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 20:09

Ik mag nu vanwege zwangerschap geen methyl slikken, maar is maar goed dat ik niet veel moet.
Functioneer gewoon niet. Was in begin gewoon echt gedeprimeerd (kan ook hormonen zijn). Krijg huishouden moeilijk gedaan. Slaap veel slechter. Snoep meer.
Ben gewoon blij als ik weer mag slikken.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 20:11

Ik begin mezelf onderhand ook wel beu te worden. Heb mezelf echt voorgenomen om elke dag iets te doen en het zo goed bij te houden. Is een week goed gegaan en toen stond ineens de hele keuken weer vol afwas en rommeltjes overal zodat ik er echt weer niet tegenop zie het op te lossen |o

Morgen maar weer opnieuw proberen, loop ondertussen ook al weer achter met alles wat boven gedaan moet -O-

Nou heb ik meer dan alleen add maar denk dat het een heel groot deel is. Misschien volgende keer bij de psychiater toch maar vragen of ik weer mag proberen medicatie te slikken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 21:43

Nota bene terwijl ik mijn vorige bericht typte in dit topic heb ik dus ook iets laten aanbranden in de oven. Man man het is een wonder dat ik nog nooit een woningbrand heb veroorzaakt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 21:45

Magrathea schreef:
Nota bene terwijl ik mijn vorige bericht typte in dit topic heb ik dus ook iets laten aanbranden in de oven. Man man het is een wonder dat ik nog nooit een woningbrand heb veroorzaakt.

Herkenbaar ook weer :+
Ooit in mijn chaos hoofd een pizza 10 minuten in de magnetron gezet ipv de oven, kon hij niet zo goed tegen _O-

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 21:46

Gadver :=

Mijn ding in de oven was gelukkig niet helemaal aangebrand, heb het wel opgegeten. Het was nog best te pruimen +:)+

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 09:37

Magrathea schreef:
Pfff, ik ben nu een tijdje van de medicatie af. De bijwerkingen werden een beetje eng (pijn op de borst, associeer ik toch vooral met hartklachten). Maar ik merkte een week na de laatste keer medicatie dat het me toch wel echt hielp. Ik zit nu weer 100% in een oneindige stressflow van dingen vergeten. |(
Gelukkig ga ik morgen weer praten met de ADD consulent. Is een tof mens, ik ben blij dat ik die stap heb gezet.

Wat ontzettend naar zeg, ik had vooral last van hartkloppingen, gejaagd gevoel in bovenlichaam. Maar echt pijn op de borst klinkt echt niet cool. Wat goed dat je een ADD consulent hebt! Is zij/hij een soort coach? Waar helpt zij jou vooral mee?

_lautje_ schreef:
Ik mag nu vanwege zwangerschap geen methyl slikken, maar is maar goed dat ik niet veel moet.
Functioneer gewoon niet. Was in begin gewoon echt gedeprimeerd (kan ook hormonen zijn). Krijg huishouden moeilijk gedaan. Slaap veel slechter. Snoep meer.
Ben gewoon blij als ik weer mag slikken.

Balen dat je ook somberheidsklachten krijgt, merk je ook meer stress en spanning?

Azmay schreef:
Ik begin mezelf onderhand ook wel beu te worden. Heb mezelf echt voorgenomen om elke dag iets te doen en het zo goed bij te houden. Is een week goed gegaan en toen stond ineens de hele keuken weer vol afwas en rommeltjes overal zodat ik er echt weer niet tegenop zie het op te lossen |o

Morgen maar weer opnieuw proberen, loop ondertussen ook al weer achter met alles wat boven gedaan moet -O-

Nou heb ik meer dan alleen add maar denk dat het een heel groot deel is. Misschien volgende keer bij de psychiater toch maar vragen of ik weer mag proberen medicatie te slikken.

Neem je nu wel of geen medicatie? Ik begrijp dat gevoel van jezelf helemaal beu zijn heel goed, maar toch is dat ook niet eerlijk naar jezelf toe. Bekijk iedere dag opnieuw, schrijf dingen op, niet alles tegelijk willen qua huishouden.

Ik heb vorige week, na maanden weer aanklungelen en meer somberheid, depressieklachten en burn-out klachten, besloten dat ik er ook klaar mee ben. Ik wil mij weer goed voelen en niet meer zo ontzettend lopen piekeren en vermoeid daarvan zijn. Vandaag opnieuw begonnen met methyl. Ik ben er best een beetje gespannen voor, want het is bij mij al zo'n 8 jaar geleden dat ik voor het laatst genomen heb.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 09:44

Ik slik nu helemaal geen medicatie, is een paar jaar geleden dat ik methylfenidaat en concerta slikte. Toen ik nog een dagelijks leven had met werk en school enzo :o

Ben nu wel zo ver dat ik leuke dingen niet meer probeer uit te stellen of af te zeggen maar het paardrijden schiet er toch tussendoor. Dat lukt gewoon niet op de een of andere manier.

Zit ook continu tegen overspannen zijn aan, blijf het knap vinden zonder verplichtingen :+

Hoop dat de medicatie jou de rust brengt die je nodig hebt Unseen.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 09:52

Knap van je dat je leuke activiteiten wel probeert te doen! Denk je niet dat juist bij de paarden zijn (rijden of niet) je wat rust kan geven?

Die verplichtingen zijn er voor jou dan misschien niet, bedenk wel dat de hoeveelheid aan gedachten/piekeren/somberheid die je vaak ziet bij ADD ontzettend vermoeiend is. En dat je jezelf helemaal gek kan maken met nadenken over ogenschijnlijk onbelangrijke dingen. Overspannenheid staat niet gelijk aan overwerkt zijn, al komt dat vaak samen voor. Van teveel werk in te weinig tijd, verplichtingen, nare sfeer op werk kan overspannenheid ontstaan. Maar overspannenheid is zoals het al zegt; teveel spanning. Die je in sommige gevallen ook zelf creëert door bv. zo veel te piekeren. Niet zo gek dus dat je je vaak overspannen voelt ook al heb je voor jouw idee geen verplichtingen. :)

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 09:54

Ik ben er echt even te lang uit, maar mag je koffie drinken icm methylfenidaat? Van alcohol weet ik nog dat ik dat maar liever niet deed omdat ik dan als een blok in slaap viel, maar mijn lijf schreeuwt nu om koffie :')

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 09:57

Unseen schreef:
Knap van je dat je leuke activiteiten wel probeert te doen! Denk je niet dat juist bij de paarden zijn (rijden of niet) je wat rust kan geven?

Die verplichtingen zijn er voor jou dan misschien niet, bedenk wel dat de hoeveelheid aan gedachten/piekeren/somberheid die je vaak ziet bij ADD ontzettend vermoeiend is. En dat je jezelf helemaal gek kan maken met nadenken over ogenschijnlijk onbelangrijke dingen. Overspannenheid staat niet gelijk aan overwerkt zijn, al komt dat vaak samen voor. Van teveel werk in te weinig tijd, verplichtingen, nare sfeer op werk kan overspannenheid ontstaan. Maar overspannenheid is zoals het al zegt; teveel spanning. Die je in sommige gevallen ook zelf creëert door bv. zo veel te piekeren. Niet zo gek dus dat je je vaak overspannen voelt ook al heb je voor jouw idee geen verplichtingen. :)

Ik heb ze aan huis en heb 2,5 jaar met veel lol de verzorging gedaan ondanks dat ik weinig aan rijden toe kwam maar ben het helemaal beu. Heb er geen lol meer in -O-
Dus ben aan het plannen en kijken hoe ik het op kan lossen, waarschijnlijk komt er een te koop en gaat de ander in pension.

Ik pieker inderdaad enorm veel, al voelt het nu of het mee valt maar ik ken mezelf en stress gewoon veel (ook vaak om niets of dingen waar ik niets aan kan doen). Ben er aan aan het werken maar partonen die er 25 jaar in zitten veranderen niet zomaar :+

Ik deed gewoon alles met methylfenidaat, koffie lijkt me geen probleem je mag immers ook cola drinken ;)

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 10:01

Azmay schreef:
Unseen schreef:

Ik heb ze aan huis en heb 2,5 jaar met veel lol de verzorging gedaan ondanks dat ik weinig aan rijden toe kwam maar ben het helemaal beu. Heb er geen lol meer in -O-
Dus ben aan het plannen en kijken hoe ik het op kan lossen, waarschijnlijk komt er een te koop en gaat de ander in pension.

Ik pieker inderdaad enorm veel, al voelt het nu of het mee valt maar ik ken mezelf en stress gewoon veel (ook vaak om niets of dingen waar ik niets aan kan doen). Ben er aan aan het werken maar partonen die er 25 jaar in zitten veranderen niet zomaar :+

Ik deed gewoon alles met methylfenidaat, koffie lijkt me geen probleem je mag immers ook cola drinken ;)

Nee ik begrijp heel goed dat die patronen niet zo maar te veranderen zijn, ik kamp met hetzelfde :Y) Ik probeer je alleen uit te leggen dat ik het niet zo gek vind dat je je overspannen voelt. Neemt niet weg dat het ontzettend rot is. Ik bedoelde het als hart onder de riem :(:)

Als paarden ook gaan voelen als verplichting dan vind ik het heel dapper dat je gaat zoeken naar een goede oplossing voor hen, en daarmee ook voor jou.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 11:50

Koffie drinken mag op zich wel maar ik kreeg er wel last van hartkloppingen van enzo. Maar 1 kopje koffie per dag moet wel lukken. Ook een koffie verkeerd met amandelmelk werkte hier goed. :) Maar zeker niet te laat, m.n. van de methyl sliep ik slecht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 12:45

Ik kom hier ook even om het hoekje kijken. Ben een paar maanden geleden gestopt omdat ik erg veel fysieke klachten kreeg van de Concerta, maar merk de laatste weken dat het niet goed met me gaat. Ben erg neerslachtig, krijg niets voor elkaar (alles is rommelig, ik vergeet letterlijk alles) en dat gevoel van neerslachtigheid wordt alleen maar versterkt omdat ik boos op mezelf word. Ben dus nu weer begonnen met concerta. Niet ideaal want ik vind de fysieke bijwerkingen nog steeds eng en heel onprettig, maar ik woon net samen met mijn vriend en ik begon echt te merken dat het een negatief effect op onze relatie had. Nu dus maar een weekje overbruggen met, en daarna heb ik een afspraak met de huisarts om te kijken of er misschien een andere oplossing is.

Hier dus weer even minder goed nieuws -O- Baal enorm van mezelf want dacht dat ik na twee jaar intensief slikken echt wel weer zonder kon, maar ik ben zo'n wrak dat ik er ook niet echt aan kan wennen..

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 17:33

Goedemiddag, ik lees al een tijdje mee en herken ontzettend veel van jullie.
Momenteel zit ik met een burn-out thuis, het is al zo ver opgelopen dat ik mijn werkgever binnenkort voor de rechter sleep maar dat is een andere discussie. Gaat er iig om dat ik momenteel enorm veel stress heb en mijn (niet gediagnostiseerd maar voor mij nu overduidelijk) add niet bepaald mee werkt omdat ik een mega uitstelvermogen heb.
Mijn behandelaar wilde mij al aan de medicatie maar ik ben hier erg huiverig voor omdat ik nooit goed reageer op dingen. Zijn er hier mensen die hun voeding aangepast hebben en flinke verbetering ondervonden?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 17:37

Elinaa schreef:
Momenteel zit ik met een burn-out thuis, het is al zo ver opgelopen dat ik mijn werkgever binnenkort voor de rechter sleep maar dat is een andere discussie. Gaat er iig om dat ik momenteel enorm veel stress heb en mijn (niet gediagnostiseerd maar voor mij nu overduidelijk) add niet bepaald mee werkt omdat ik een mega uitstelvermogen heb.
Mijn behandelaar wilde mij al aan de medicatie maar ik ben hier erg huiverig voor omdat ik nooit goed reageer op dingen. Zijn er hier mensen die hun voeding aangepast hebben en flinke verbetering ondervonden?

Jeetje wat balen :(:)

Medicatie reageer ik altijd "goed" op eigenlijk dus wat dat betreft kan ik weinig zinnigs zeggen.
Voeding heb ik zowel met een gevoeligheidstest als zelf experimenterend gedaan.

Uiteindelijk nog het beste resultaat met plantaardig en weinig suiker.
Maar, het staat niet in vergelijking met de verlossing die zo'n stom pilletje bied :o

Door dit topic de psychiater die ik al 2 maanden zou bellen maar gebeld voor een afspraak. Is het echt een ramp op een afspraak te krijgen op de locatie hier |o
Kan ook nooit eens mee zitten he :')

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 17:55

Elinaa schreef:

Ik heb mijn voeding niet aangepast maar...
Mijn moeder is mondhygiëniste waardoor wij altijd van haar moesten opletten met suikers.

Dit hield concreet in dat wij maar 2 glazen fris per dag mochten en 2 snoepjes en ook niet veel fruit(dranken).
Daarnaast zijn wij heel consequent opgevoed en ik denk dat je dit kunt terug zien in de leeftijd wanneer er bij ons ADHD ontdekt is.
Ik zelf was 22 en mijn broertje was volgens mij 14 of 15.

Ik zelf merkte vooral verschil toen ik vaker bij mijn schoonouders zat waar we alles mochten pakken en eten en er echte cola werd gedronken. Ik merkte dat ik daar heel druk van werd. Nu probeer ik ook zo min mogelijk suikers en koolhydraten te nuttigen omdat dit beter werkt voor mij :)

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 18:53

Dankjewel voor jullie reactie.
Suikers eet ik al een hele tijd zo min mogelijk maar heeft helaas nog te weinig effect (is is 6 kilo eraf wel leuk meegenomen ).

Azmay, mag ik vragen welk verschil je merkt door dat pilletje?

Mijn hoofd zit overvol en ik word knettergek van alle gedachten en de dingen die ik vergeet. Ik probeer van alles te doen maar er komt overal net niks van terecht.

Wel top dat je je psych gebelt hebt!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 18:53

Unseen schreef:
Ik ben er echt even te lang uit, maar mag je koffie drinken icm methylfenidaat? Van alcohol weet ik nog dat ik dat maar liever niet deed omdat ik dan als een blok in slaap viel, maar mijn lijf schreeuwt nu om koffie :')

Geen problemen mee en ik drink toch gemiddeld 1,5 pot per dag plus een boel Senseo. Af en toe ook een red bull

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 18:56

Caffeine gaat de werking van amfetamines zelfs tegen over het algemeen, dus als je je te opgefokt voelt kan het helpen om een kop koffie te zetten. Klinkt heel averechts maar het werkt echt best goed.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 18:56

Elinaa schreef:
Dankjewel voor jullie reactie.
Suikers eet ik al een hele tijd zo min mogelijk maar heeft helaas nog te weinig effect (is is 6 kilo eraf wel leuk meegenomen ).

Azmay, mag ik vragen welk verschil je merkt door dat pilletje?

Mijn hoofd zit overvol en ik word knettergek van alle gedachten en de dingen die ik vergeet. Ik probeer van alles te doen maar er komt overal net niks van terecht.

Wel top dat je je psych gebelt hebt!

Juist dat overvolle ging eraf bij mij. Alsof er een stoplicht stond, ineens kom ik aan 1 ding tegelijk denken. Heerlijk die rust.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 19:00

Dat klinkt als muziek in mijn oren...vind het doodeng maar dan toch maar eens aankaarten dat ik getest wil worden en medicatie wil proberen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 19:01

Hier geen voeding aangepast. Zelfde verhaal als Azmay, plantaardige voeding maar die pilletjes doen toch echt meer.

Frisdrank drink ik amper, snoepen doe ik ook niet echt, koekjes eet ik wel :j

@Elinaa, het is ook niet dat als je 1x een pilletje neemt je er voor de rest van je leven aan vast zit hè. Ik heb het destijds 2 weken getest en daarna geëvalueerd. Wel kan de opstartperiode wat vervelend zijn, ik had wat lichte klachten zoals vermoeidheid, hoofdpijn, droge mond.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 19:03

Haha jullie geven me niet echt de antwoorden die ik wil horen maar overtuigen mij wel steeds meer dat die pilletjes misschien minder eng zijn dan ik dacht.

Oh die klachten heb ik toch al haha

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 21:06

Ik kom even inbreken. Beetje doorgelezen en veel herkenning. Bij mij is er dus vermoeden van.. Niks officieel nog.

Ik heb vooral last van het heftig voelen.. En vooral op een moment zoals dit als er iets emotioneels gebeurd kan ik dat niet uit mijn hoofd krijgen. Ik zit dan echt vast in de storm in mijn hoofd. Hoe gaan jullie hiermee om?

Hoe is jullie diagnose e.d. gegaan? En wanneer hebben jullie besloten dat je medicatie wilde?