Schaam jij je voor je lichaam?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: Schaam jij je voor je lichaam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:02

Schamen doe ik mij niet. Kan het mooier, oh ja zeker.

Ik ben helaas gezegend met een vrij ronde ribbenkast en een buikje. Hoeveel ik ook train of hoe strak ik in mijn vel zit, dat blijft een dingetje.

Ben nu op mijn 40e fitter dan ooit, maar maatje 36 ga ik nooit inpassen.

Sauna's zijn heerlijk. Iedereen is lelijk in zijn blote kont haha. Dat is echt prima voor je eigenwaarde hoor. Dan zie je pas dat aan elk lijf wel wat mankeert. De keren dat je een 'perfect' lijf voorbij ziet komen kan ik per jaar op 1 hand tellen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:15

pien_2010 schreef:
En veel haargroei weg laten laseren kan heel veel opluchting geven en levensgeluk elke dag. Gewoon voor gaan.

Grappig dat haren weg laseren wel als heel normaal en gewenst wordt gezien maar een spuitje Botox of filler is voor velen not done. Het heeft een slecht imago door de beelden in de media maar met mate ziet niemand het en kan je er echt heel blij van worden. Ik zie het een beetje als permanente make-up. Met make up shape je je gezicht en contouren ook. Ik kan nu makkelijk zonder make up de deur uit. Hoef de donkere kringen onder mijn ogen niet weg te werken, hoef geen blush te dragen om te accentueren, hoef geen lippenstift meer te dragen, ideaal. En het geeft veel zelfverzekerdheid. Ik krijg vaak van mensen te horen dat ik straal, dat ik er zo krachtig en zen uitzie. Dat zit hem inderdaad van binnen, dat klopt! Maar je gevoel van binnen is een combinatie van diverse dingen en dat zit hem natuurlijk niet alleen in je uiterlijk. Maar het kan je wel meer in balans brengen. En dat straal je uit.
Jonge meiden zijn vaak onzeker en die kunnen doorslaan hierin. Die zouden hun geluk meer van binnen moeten zoeken in plaats van buiten te blijven sleutelen. Daar ben ik het mee eens.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:26

Ik ben over het algemeen tevreden met mijn lichaam, zelfs trots om eerlijk te zijn. Ik heb gewoon geluk hoor, ik hoef er niet echt iets voor te doen.

Een jaar of 3 geleden had ik plots een extreme allergische reactie op mijn hormonaal spiraal; ik stond van onder mijn kin tot op mijn enkels echt vol met uitslag. Ja, toen schaamde ik me wel, het zag er vreselijk uit, ik had net schurft oid. Dat is gelukkig wel over gegaan toen ik het spiraal liet verwijderen.

Sinds een jaar of 2 hebben mijn broer en ik plots blaasjeseczeem. Het is niet besmettelijk, dus heel gek dat we het op dezelfde moment gekregen hebben. Er is niet veel dat werkt, merken we. Met stress flakkert het enorm op, alsook als het heel warm is. Onze ouders hebben/hadden hier ook last van. Echt schamen doe ik me daar niet voor, maar als mijn voeten weer eens vol kapot gekrabde blaasjes staan, zal ik toch liever een sneaker dan sandaaltje dragen. Want het ziet er niet zo netjes uit haha. Met de blaasjes op mijn handen heb ik minder moeite, misschien ook gewoon omdat die moeilijker te verstoppen zijn - ik ben nl. niet van plan heel de dag door handschoenen te dragen.

Al met al ben ik wel gelukkig met mijn lichaam. Ik ben klein, maatje 36, alles staat imo in verhouding. Ik heb heupen en een poep, mijn borsten zijn niet te groot of te klein, mijn knieën zien er normaal uit, en die sporadische striem trek ik me niet aan. Ik ben 32 nu, al al +10 jaar grijs - trek ik me ook geen bal van aan.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:31

Ik was ontevreden over mijn lichaam maar schamen absoluut niet.
Ik heb wel een knop omgezet om tevreden te kunnen zijn.
Een complete aanpassing van voeding en sporten.
dat is en blijft keihard werken om er zo uit te zien maar ben wel ontzettend blij met mezelf nu!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:40

Suzanne F. schreef:
pien_2010 schreef:
En veel haargroei weg laten laseren kan heel veel opluchting geven en levensgeluk elke dag. Gewoon voor gaan.

Grappig dat haren weg laseren wel als heel normaal en gewenst wordt gezien maar een spuitje Botox of filler is voor velen not done. Het heeft een slecht imago door de beelden in de media maar met mate ziet niemand het en kan je er echt heel blij van worden. Ik zie het een beetje als permanente make-up. Met make up shape je je gezicht en contouren ook. Ik kan nu makkelijk zonder make up de deur uit. Hoef de donkere kringen onder mijn ogen niet weg te werken, hoef geen blush te dragen om te accentueren, hoef geen lippenstift meer te dragen, ideaal. En het geeft veel zelfverzekerdheid. Ik krijg vaak van mensen te horen dat ik straal, dat ik er zo krachtig en zen uitzie. Dat zit hem inderdaad van binnen, dat klopt! Maar je gevoel van binnen is een combinatie van diverse dingen en dat zit hem natuurlijk niet alleen in je uiterlijk. Maar het kan je wel meer in balans brengen. En dat straal je uit.
Jonge meiden zijn vaak onzeker en die kunnen doorslaan hierin. Die zouden hun geluk meer van binnen moeten zoeken in plaats van buiten te blijven sleutelen. Daar ben ik het mee eens.

Dat maak jij van mijn post (zie vetgedrukte), het zij zo. Nogmaals iedereen moet vooral zelf weten en doen. Ben je alleen bewust dat Botox GEEN permanente make up is, net als silicone geen push up bh is.
Het enige wat ik wil bereiken met mijn opmerkingen is:
1. Ben gelukkig met je lijf, ongeacht of je wel of niet ingegrepen hebt middels hulpmiddelen
2. Als je (nog) geen ingrepen hebt gedaan, denk er heel erg goed over na, voordat je het gaan doen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:51

Ik bedoelde de permanente make up tussen haakjes en dan doelde ik op fillers en niet de Botox. Maar goed, maakt niet uit. Ik begrijp wat je bedoelt hoor. Ik denk alleen wel dat er een taboe op rust en dat het met mate gewoon helemaal prima is.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:55

Suzanne F. schreef:

nou dat idd, die gaan ook vaak veel te ver, en gaan allemaal zo op elkaar lijken, met allemaal dezelfde dikke lippen, donkere wenkies, vette nepwimpers, en dikke bossen extentions

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:17

fokfanaat schreef:
Suzanne F. schreef:

nou dat idd, die gaan ook vaak veel te ver, en gaan allemaal zo op elkaar lijken, met allemaal dezelfde dikke lippen, donkere wenkies, vette nepwimpers, en dikke bossen extentions

Daar ligt mijn bezorgdheid totaal niet.

Maar wat doet al dat gesleutel aan de lijven als die vrouwen 30, 40, 50, 60, 70, 80 jaar zijn? Als je jong bent dan denk je dat je eeuwig jong blijft, maar geloof me het leven heeft haast en vliegt. En zoals ik nu, als je 60++ bent, dan voelen de meeste vrouwen zich gewoon nog 30 hoor. Dus een fijn en gezond lichaam is wel heel erg tof. Dat heb je zeker zelf niet voor het kiezen, daarvoor hoeven we alleen maar om ons heen te kijken, alleen hoeven we zelf ons lichaam ook niet de soep in te helpen. Want wat doet dat gesleutel op lange termijn met je lichaam?
Kijk nu bv het hele debacle met de sillicone borstvullers. Dat gaat helaas te vaak niet goed. Dus ben blij met je mooie strakke kleine tietjes. De kans als je 50++ bent of 60++ dat je vanzelf een grote boezem krijgt is heel erg groot. Een grote boezem is ook niet alles hoor. Maar ook daarvoor geldt als het in het redelijke blijft en je hebt er geen rugpijn of schouderpijn door, het is ook wat het is.

Dus ik heb geen principieel bezwaar cq principiële bezorgdheid maar meer een "wat doet dit met je lichaam in de toekomst?". En als oudere vrouw (60++) vind ik dat ik die vragen wel mag stellen, want ook als je 60++ bent of 70++ is het fijn als je lichaam nog kan wandelen, kan poetsen kan tuinieren en kan werken. Nogmaals, daar heb je ook geluk bij nodig, maar bezin eer ge begint en blijf ongelooflijk kritisch van wat jullie aan je lichaam willen laten doen. Zijn die lippen nog zo mooi als je 50, 60 of 70++ bent etc zijn geen leuke vragen maar wel terechte vragen in mijn ogen.
Volgens mij is daar heel weinig data van op dit moment.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:27

Je moet natuurlijk goed blijven nadenken maar heel eerlijk, ik zelf leef in het nu. Altijd al gedaan en het interesseerde me eigenlijk nooit hoe iets er uit ziet als ik 60+++ zou zijn.
Juist omdat het leven zo snel voorbij schiet lekker doen wat je denkt dat goed voor jou is.
Op je 20e denkt niemand nou als ik de 40 gepasseerd ben dan ben ik vast wel een keer blij met alles.

Zo denk ik niet over als ik 70 ben. Wellicht ik er dan geen eens meer ben.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 13:00

996981 schreef:
Mooi om te lezen hoe goed de sauna kan zijn voor het zelfvertrouwen. Ik geloof oprecht dat social media funest is voor het zelfvertrouwen van veel mensen. Op insta volg je bijvoorbeeld vooral vaak mensen die je inspireren, die zijn hoe jij wil zijn. Daardoor vertroebelt denk ik je realiteit. In de sauna zie je álle lijven zonder filters en touch-ups.

Nou, dit dus precies. Ik zit tegenwoordig niet veel meer op social media (ja Bokt, maar dat is anders :') ), en dat neemt toch meer spanning en onzekerheden weg waarvan ik me niet eens bewust was dat ik ze had.
Het is altijd heel even inkomen, maar na de eerste vijf minuten ofzo vind ik het echt een verademing om daar rond te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 13:43

fokfanaat schreef:
Suzanne F. schreef:

Echt zo zonde dit, deze trend begrijp ik sowieso niet!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 14:00

Popstra schreef:
Je moet natuurlijk goed blijven nadenken maar heel eerlijk, ik zelf leef in het nu. Altijd al gedaan en het interesseerde me eigenlijk nooit hoe iets er uit ziet als ik 60+++ zou zijn.
Juist omdat het leven zo snel voorbij schiet lekker doen wat je denkt dat goed voor jou is.
Op je 20e denkt niemand nou als ik de 40 gepasseerd ben dan ben ik vast wel een keer blij met alles.

Zo denk ik niet over als ik 70 ben. Wellicht ik er dan geen eens meer ben.

Dat is je goed recht. Of het echt verstandig is??

Jaren geleden, zag ik een onderzoeksreportage op TV. Het ging over een groot onderzoek, tussen tweelingen, die kwamen uit families die genetisch het goed voor elkaar hadden. De mensen werden op de een of andere manier oud tot erg oud in die families.
Ze hadden de tweelingen uitgezocht waarvan de een dacht zoals jij, en als het om levensstijl ging minder gezonde keuzes maakte (hiermee zeg ik dus niet dat jij dat ook doet hé!!) en de andere absoluut gezonder leefde en dus andere keuzes maakte. Het verschil tussen de een eiige tweeling, met het zelfde genetische materiaal en het verschil in hun fysieke leeftijd (bij beide gelijk natuurlijk) en hun biologische leeftijd (werd gekeken naar allerlei bloedwaardes, ziektes wel of niet, gewicht, hart , condities etc etc) was echt enorm.
Er werd toen bewezen, dat genetisch gezond materiaal dus niet automatisch zegt dat je daarmee later een "jongere" oude dag hebt.
Ik was nog jong toen ik dat zag. En ik heb tot op de dag van vandaag, dat ik toch de keuzes probeer te maken van de gezonde tweeling zus. Die andere zus, tobte heel erg veel met haar gezondheid. En dat was dus niet bij één tweeling zo, maar echt de een na de andere en dat vond ik heel indrukwekkend.

Ik denk dat dus zaken veranderen aan je lichaam je gezondheid wel degelijk kan schade. En dan heb ik het niet over de borstverkleiningen, de flapoortjes die gecorrigeerd worden ea eenmalige ingrepen.

Dus ja in het hier en nu leven is belangrijk, maar weet wel dat je in je jeugd de basis KUNT leggen voor een gemakkelijkere gezondere oude dag.

Heel belangrijk hierbij is te weten dat, er zijn heel veel gezond levende mensen zijn die ongelooflijk veel pech hebben zoals bv Roby hier op Bokt, die te jong is overleden en waar ik nog heel vaak aan denk. HEt is dus niet 1+1 = 2.

En nu zal ik erover op houden :+ :*

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:02

pien: Ouderdom is niet gegarandeerd. Voor hetzelfde geld sterf je op 20 of wordt je zwaar ziek op 20 (en ik weet uit ervaring dat dat niet alleen op een ander gebeurt.) en dan zit je daar met je goede gedrag en heb je die 20 gezonde jaren van alles niet gedaan om te zorgen dat je "gezond" oud wordt en is het nu te laat omdat je de luxe en de fysiek niet meer hebt om het te doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:06

Ayasha schreef:
pien: Ouderdom is niet gegarandeerd. Voor hetzelfde geld sterf je op 20 of wordt je zwaar ziek op 20 (en ik weet uit ervaring dat dat niet alleen op een ander gebeurt.) en dan zit je daar met je goede gedrag en heb je die 20 gezonde jaren van alles niet gedaan om te zorgen dat je "gezond" oud wordt en is het nu te laat omdat je de luxe en de fysiek niet meer hebt om het te doen.

Dat klopt, maar zo gezond mogelijk leven kan nooit kwaad.

En ik zie niet wat je bedoelt met van alles laten in dit kader vd discussie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:12

pien_2010 schreef:
Ayasha schreef:

Dat klopt, maar zo gezond mogelijk leven kan nooit kwaad.

En ik zie niet wat je bedoelt met van alles laten in dit kader vd discussie.

Nou heel ander voorbeeld:
Ik sta vrij vol met tattoo's (en er zijn er nog gepland.)
De vraag die ik standaard krijg is "hoe ziet dat uit als je 60 bent?"
Het antwoord dat ze standaard krijgen is: "Wie zegt dat ik de 60 haal?"
En dat is dan ineens zwartgallig en negatief. :+ Nee, dat is realistisch. Als ik alles wat op mijn 60e potentieel niet meer uit zal zien moet laten dan lig ik straks wellicht op 40 op mijn sterfbed en kan ik terug kijken op alle dingen die ik wilde, maar niet gedaan heb, uit angst voor een toekomst die nooit meer zal komen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:15

Geloof maar dat je, ook al word je relatief jong ziek, je er veel slechter aan toe bent als je ook nog ongezond leeft, geleefd hebt. Juist als je al niet sterk bent zou het beter zijn gezond te leven om datgene wat je nog over hebt, in een zo goed mogelijke conditie te houden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:28

mysa schreef:
Geloof maar dat je, ook al word je relatief jong ziek, je er veel slechter aan toe bent als je ook nog ongezond leeft, geleefd hebt. Juist als je al niet sterk bent zou het beter zijn gezond te leven om datgene wat je nog over hebt, in een zo goed mogelijke conditie te houden.

Ik heb praktijk ervaring zat. Ik hoef geen denigrerende ‘geloof me maar’ wat dit betreft. ;)
Het enige waar ik spijt van heb is dat ik niet wat minder opgelet heb en minder voorzichtig geweest ben toen in die luxe nog had.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:30

Ok Ayasha, dudlijk en bedankt daarvoor. Tatoos zie ik niet als ongezond risico, maar ik weet er te weinig van af , dat is een feit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:36

pien_2010 schreef:
Ok Ayasha, dudlijk en bedankt daarvoor. Tatoos zie ik niet als ongezond risico, maar ik weet er te weinig van af , dat is een feit.

De meningen zijn verdeeld. Sommige onderzoeken wijzen uit dat ze voordelen hebben voor het immuunsysteem. Maar daar staat tegenover dat de inkt natuurlijk lichaamsvreemd is. Hoewel de controle op die inkt enorm versterkt is. Is er nog steeds de mogelijkheid dat ze kanker verwekkend zouden kunnen zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:37

Ayasha schreef:
pien_2010 schreef:

De meningen zijn verdeeld. Sommige onderzoeken wijzen uit dat ze voordelen hebben voor het immuunsysteem. Maar daar staat tegenover dat de inkt natuurlijk lichaamsvreemd is. Hoewel de controle op die inkt enorm versterkt is. Is er nog steeds de mogelijkheid dat ze kanker verwekkend zouden kunnen zijn.

Ok dat wist ik niet. Weer wat geleerd!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:42

Ayasha schreef:
mysa schreef:

Ik heb praktijk ervaring zat. Ik hoef geen denigrerende ‘geloof me maar’ wat dit betreft. ;)
Het enige waar ik spijt van heb is dat ik niet wat minder opgelet heb en minder voorzichtig geweest ben toen in die luxe nog had.

Was niet denigrerend bedoeld. En ik sprak trouwens ook uit ervaring. Ik ben ervan overtuigd dat ik nu in goede conditie ben omdat ik niet al te ongezond geleefd heb. Ik zie er alleen veel ouder uit dan ik ben. Is ook niet leuk maar beter lelijk en min of meer gezond dan mooi en ongezond.
(Op mijn dertigste had ik de botten van een oud vrouwtje, zou nooit meer goed komen. Op mijn veertigste waren ze weer normaal).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:48

pien_2010 schreef:
Ayasha schreef:

Ok dat wist ik niet. Weer wat geleerd!

De risico’s zouden nog wel eens vergelijkbaar kunnen zijn met bv implantaten :)
Maar dat zal me toch niet tegen houden om ze te laten zetten. Heb niet het ide dat ik ‘ment to be’ ben om oud te worden. :+

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:51

Nee niet echt.
Hoewel ik echt wel weet dat ik geen doutzen ben, vind ik het prima zoals het is.
Er mag voor het mooie 10 kilo af, maar heel eerlijk. Ik voel me prima en ben elke dag in de weer met mesten, hooi sjouwen, loop heen en weer over die trek. Elke dag.
Ik voel me fit, ben zelden ziek en vind mn lichaam prima zoals die is.
Zonde van mn tijd om me ook daar nog druk om te maken. Als n ander het niet mooi vind, kijkt ie toch lekker de andere kant op.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:51

Implantaten gaat toch wel vaak echt mis heb ik begrepen en gezonde vrouwen, helaas te veel al, zijn heel erg ziek door die krengen. Dat zou ik echt niet durven, terwijl mooie tattoo van de hoofden van mijn lieve 3 paarden, daar denk ik overna.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 16:01

pien_2010 schreef:
Implantaten gaat toch wel vaak echt mis heb ik begrepen en gezonde vrouwen, helaas te veel al, zijn heel erg ziek door die krengen. Dat zou ik echt niet durven, terwijl mooie tattoo van de hoofden van mijn lieve 3 paarden, daar denk ik overna.

En daar zie je dus dat hoe serieus je risico neemt volledig af hangt van je prioriteiten. ;)