Baby slaapt niet door, ouders ondertussen vermoeid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

thequeensmum

Re: Baby slaapt niet door, ouders ondertussen vermoeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 09:48

Heb het nig even nagezocht. Het boekje heet Slaap kindje Slaap. Schrijver is Eduard Estivill. Ik zou het sowieso eens lezen, wat heb je te verliezen?

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:09

Slaapcoach een idee? Hoor er vaker goedde berichten van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:15

Wauw wat veel reacties al, lief dat jullie allemaal zo meedenken, reageer even algemeen hoor.

Ze is nu dus anderhalf, onlangs wel inderdaad ook een tand en een kies doorgekregen maar die zijn inmiddels al door, die periode was ze idd nog iets heftiger als een ‘normale’ nacht.
Overdag wil ze niet super veel eten maar eet eigenlijk over het algemeen goed, savonds met avondeten eet ze ook echt wel meer dan genoeg en savonds voor ze naar bed gaat krijgt ze een pyamapapje, drinkt ze ook altijd leeg.

Als ze snachts wakker word is het ook echt huilen, niet krijsen, als we er niet op in gaat dan gaat ze steeds harder, heb niet het idee dat ze pijn heeft, meer dat ze dondersgoed weet dat ze haar zin krijgt.
Ook wel eens geprobeerd haar te laten huilen, dat we er wel even heen gingen dat ze niet in totale paniek raakt oid maar als ze die fles niet krijgt houd ze niet op.
En als het er nou gewoon bij bleef om haar Eem fles te geven en daarna klaar hoor je ons niet zeuren maar ze gaat nu dus een uur na de fles ofzo weer huilen en drammen en wil dan niks, niet getroost worden, geen fles, niks.
Snachts heeft ze 2 knuffeldoekjes in bed waar ze graag op sabbelt, het is ook niet dat ze die kwijt is zeg maar. Speentje wil ze niet trouwens.
Nachtlampje maakt ook geen verschil uit, dromen hebben wij ook aan gedacht maar ze is echt heel erg wakker als wij bij haar komen.
Ze voelt nooit koud aan, altijd lekker warm en komt ook eigenlijk nooit boven haar dekbedje uit, we hebben haar in een slaapzak waarvan we de onderkant onder het matras hebben zodat ze niet naar boven kan kruipen.
Ook wel eens zonder slaapzak geprobeerd of met slaapzak en dan niet onder vastmaken maar ook dat maakt geen verschil.

Chiropracter hebben we inderdaad nog nooit geprobeerd, dit vind ik nog wel een hele goede optie!
Boekje van slaap kindje slaap ga ik ook eens lezen, ook goede tip!
Slaapcoach ga ik eens onderzoeken of dat wat is, nog niet eerder van gehoord.

Ik heb zelf wel het idee dat als mijn man een nacht of paar nachten niet thuis slaapt (hij moet nog wel eens voor zijn werk naar het buitenland) het een periode beter gaat.
Mijn man hoort echt alles, oordoppen maakt niks uit trouwens.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:21

En bij jullie in bed laten slapen?
Dat doen we hier meestal. Hem in z’n eigen bed laten slapen kost ook uren en hij wordt dan ook steeds wakker. Wij leggen hem bij ons in bed als hij snachts wakker wordt. Gaat meestal wel goed tenzij hij er echt geen zin in heeft. Maar hij voelt zich dan wel meer geborgen dan in z’n eentje op een kamer.

Een voeding snachts met 1,5 is echt niet raar, die zou ik blijven geven. Dat stopt vanzelf wel weer. Dat lijkt me nog meer problemen geven als je dr ook geen fles geeft. En als ze die vraagt en helemaal opdrinkt heeft ze hem ook nog echt nodig.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:27

Je hebt van die slaapcoaches of trainingen voor het kind om bestaande dingen te doorbreken. Aardstralen in haar kamertje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:42

Bij ons in bed ook inderdaad geprobeerd maar omdat zij zo ontustig slaapt slapen papa en mama allebei niet, dus soms slaapt 1 van ons op de logeerkamer met haar.
Fles krijgt ze sowieso zolang ze er nog om vraagt, dat is het ding niet, wel dat ze daarna nog een keer wakker word en dan niks goed genoeg is, dat gedeelte breekt ons op.

Aardstralen ook laten checken maar is het ook niet, bedje ook wel eens verplaatst of aan het hoofdeinde hoger gezet, ook geen verschil.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:48

Ja, dat snap ik. Die van ons heeft ook een periode elke nacht van 3-6 lopen spoken. Maar het gaat echt weer over. Heb je nu niks aan, maar je overleeft het wel. Het hoort nu eenmaal bij kids. Zelf ken ik er weinig die wel gewoon ‘s nachts slapen, en als je zo’n kind hebt, heb je echt geluk. Wij horen helaas ook bij de nachtbraakclub :')

Het heeft mij dus geholpen om het gewoon maar te nemen zoals het komt en te wachten tot het overgaat. Al die oplossingen die toch niet gaan werken kosten ook alleen maar energie en je erbij neerleggen niet.
Je kan nog wel proberen of ze soms pijn heeft door er een zetpil paracetamol in te stoppen.

Als ze 16 is, is ze vast met geen stok uit bed te slaan 8-)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:50

Geen chiropractor, dat is nog te invasief bij die kleintjes. Ga naar een goede osteopaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:59

Osteopaat is al geprobeerd maar die kan niks vinden bij haar.

Zetpil hebben we ook wel geprobeerd maar ook dat heeft geen effect, ik ben er ook wel vrij zeker van dat het geen pijn is.

Met onze oudste hebben we nooit geen slaapproblemen gehad, die sliep inderdaad met 12 weken oud al door van 19.00 tot 7 uur, luxe!
Opgevenment begon hij wel te dromen maar dat hadden we al snel door en dat was inderdaad een fase, hoort er ook bij.

Ik ben wel van het moto dat ze ooit wel zou doorslapen en zie wel hoe de nacht verloopt maar mijn man hoort dus alles, ondanks oordoppen, en kan slecht in slaap vallen maar moet wel gewoon de volgende dag werken, hij is ook degene die er vrijwel elke nacht uitgaat.

Overdag middagslaapje slaapt ze trouwens prima, soms word ze tussendoor eens wakker en geeft een gilletje maar hoef ik niet naar haar toe en valt ze weer in slaap

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:02

Probeer het idee van dat een kind moet doorslapen eens los te laten. Mijn oudste sliep pas door met 2,5. De jongste is 10 maanden en wordt iedere nacht zo'n 5x wakker.

Zoek naar de weg met de minste weerstand, ook als dit niet in het ideale plaatje past. Voor ons betekent dit dat mijn vriend en ik niet samen slapen. Ik slaap met de kleinste samen. Veel verklaren ons voor gek, maar als we het anders doen slapen we een stuk slechter en mijn nachtrust is me heilig.

Het is echt maar tijdelijk gelukkig :)

Hoe communiceren jullie met haar 's nachts? Ik zou het minimaal houden in ieder geval en zeker geen vragen stellen.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:23

Waarom gaat je man er elke nacht uit? Je geeft aan dat hij niet werken
Dan kun jij dat toch beter doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:33

tokedri schreef:
Waarom gaat je man er elke nacht uit? Je geeft aan dat hij niet werken
Dan kun jij dat toch beter doen?

Ja dat zeg ik ook elke keer tegen hem, ik zeg maak mij dan wakker (ik hoor haar dan dus nog niet, hij wel) maar dat doet hij dus niet.
Heb het er met hem al zo vaak over gehad maar ik word dus wakker omdat hij dan een fles aan het maken is en dan wil hij niet dat ik het als of overneem, koppig geval.

Levert ook vaak een woordenwisseling op midden in de nacht omdat ik het wil doen zodat hij zijn rust kan pakken maar dan zegt hij dat hij er toch al uit is en niet kan slapen.
Hij is diegene die het niet kan loslaten, ik wel.
Heb het idee ook dat hij er te snel naartoe gaat en als hij dus een paar nachten van huis is het een stuk beter gaat, 9 vd 10x slaapt ze dan in ene wel door of hoef ik er maar 1x naartoe om haar de fles te geven.

Nu ik er zo over nadenk, het word tijd dat hij een paar nachten weer naar het buitenland toe moet _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:35

Om een iets ander geluid te laten horen:
Citaat:
"I assure them that most healthy full-term infants are sleeping through the night (which really means that they go back to sleep on their own after normal nighttime wakings) by three or four months of age. Certainly by six months all healthy babies can do so".
(Richard Ferber - director of The Center for Pediatric Sleep Disorders, at Children's Hospital Boston)

Ik zou je aanraden een goed boek over het onderwerp te lezen en meteen aan de slag te gaan met de gegeven informatie. Bij ons was het ook een en al problemen in het begin (tweeling, te vroeg geboren, laag gewicht, borstvoeding lukte niet dus moest het met een lepeltje gebeuren wat flink wat tijd kost) maar toen ze ongeveer 6-7 maanden oud waren sliepen ze netjes de hele nacht door (minder dan 1x per maand dat er eentje begint te huilen 's nachts). Dat kostte wat moeite, maar dat was het zeker waard. Alles wat we deden was gebaseerd op het boek "Solve your child's sleep problems - Richard Ferber".

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:42

Heel vervelend TS.
Ik heb geen tips...

Geen van mijn kinderen sloep door voor hun 1e jaar
Ons eerste kindje dronk tot 14 maand 2 keer per nacht geloof ik en was geregeld uren wakker in de nacht (dan was hij zo wakker dat hij uren aan het spelen was...)

Ons tweede kind slaapt sinds een half jaar pas door. Hij is nu dik 5 jaar.
Was tot 15 maanden echt heel veel wakker... En had heel erg last van terror dreams. Vreselijk... We waren er heel druk mee. Die terror dreams nemen gelukkig nu langzaam af. Huisarts zei dat ze tussen de 4 en 6 jaar er over heen groeien.

Onze jongste (bijna 3)
Sliep tot 15 maanden bij ons in bed dronk nog elk uur en ik liep letterlijk op me tenen. Het had niet langer moeten duren ik trok het geestelijk amper...
Na de 15 maanden ging ze opeens goed slapen. Heerlijk.

Ik ben bang dat je er echt even door heen moet...
Sorry.

Sterkte.
Laatst bijgewerkt door blokje op 05-11-18 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:42

Er is niks mis met de chiropractor. Er wordt niet gekraakt of wat dan ook. Er zit wel verschil tussen chiropractors. Maar die van ons had een klikpen waarmee ze over zijn rug en nek gingen. Het deed absoluut geen pijn. Hij hield bij ons regen het hoofd en voelde er niks van behalve een beetje druk. Een vriendin van mij is naar de osteopaat geweest en heeft haar niet geholpen is uiteindelijk ook naar de chiropractor gegaan waar ze toen wel is geholpen. Heeft ze misschien verborgen reflux? Waardoor er na het eten en ze gaat liggen last krijgt van het maagzuur dat naar boven komt en ze weer terug slikt dat ze daardoor wakker word en dorst krijgt. Misschien haar bedje iets schuin zetten zodat haar hoofd hoger komt te liggen dan de rest van het lichaam. Ik probeer maar iets te bedenken het is ook zo lastig. Maar ik denk ook dat het een beetje een gewoonte is geworden om s nachts te drinken. Dat het echt een paar nachten flink krijzen en huilen wordt en haar niet haar zin geven. Haar proberen te troosten Door bij haar te blijven. Dat je het doorbreekt. Het is echt waardeloos en super zwaar en moeilijk. Misschien nog een idee om een kinder coach in te schakelen. Onze zoon had eetproblemen en zijn naar een kinder coach / logopedist gegaan en zij heeft ons echt verder geholpen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:45

Ik heb lang niet alle adviezen gelezen, dus misschien zijn mijn adviezen al 1000x langs gekomen?

Heeft ze het niet te warm? Wat is de slaapkamer temperatuur? Mijn kinderen hebben alle drie liever een koude kamer en dan lekker onder de dekens (en soms niet eens een pyjama aan). Misschien heeft ze het gewoon te warm?

Daarnaast sliepen al mijn kinderen het liefst op hun zij. Dat is natuurlijk wat lastig bij de kleintjes, maar ik gaf ze een knuffel in de rug zodat ze een beetje schuin lagen zonder dat ze op hun buik konden rollen.

En ze heeft niet gewoon dorst? Dus eventueel een flesje gewoon water bij de hand houden?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:46

Kimbers schreef:
Probeer het idee van dat een kind moet doorslapen eens los te laten. Mijn oudste sliep pas door met 2,5. De jongste is 10 maanden en wordt iedere nacht zo'n 5x wakker.

Zoek naar de weg met de minste weerstand, ook als dit niet in het ideale plaatje past. Voor ons betekent dit dat mijn vriend en ik niet samen slapen. Ik slaap met de kleinste samen. Veel verklaren ons voor gek, maar als we het anders doen slapen we een stuk slechter en mijn nachtrust is me heilig.

Het is echt maar tijdelijk gelukkig :)

Hoe communiceren jullie met haar 's nachts? Ik zou het minimaal houden in ieder geval en zeker geen vragen stellen.

Ik heb ook bij mijn kinderen geslapen had op hun kamer een bed voor mezelf gaf mij heel veel rust.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:50

Ze is nu anderhalf?
En papa gaat iedere nacht naar haar toe?
Het klinkt rot.... maar zo houd je het wel in stand.
Als ze dorst heeft, kan je een anti-lek tuut beker met een paar slokken water in haar bed zetten voor als ze wakker wordt. En dan niet meer naar haar toe gaan.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:59

rien10 schreef:
Ze is nu anderhalf?
En papa gaat iedere nacht naar haar toe?
Het klinkt rot.... maar zo houd je het wel in stand.

Is zo, maar natuurlijk ook wel heel makkelijk gezegd, een gewoonte afleren is vrij lastig.

Ik werd (en word) niet wakker 's nachts, het huis kan gerust afbranden met mij erin.
De oudste heeft er tot een jaar een potje van gemaakt, vriendlief ging 3x per nacht z'n bed uit en het CB zei: 'je hebt dit zelf in de hand gewerkt, het gaat over als hij 6 jaar is en zelf naar beneden kan lopen voor een boterham'. Anderhalf jaar terug werd deel II geboren en bij iedere halve 'eh' stond paps naast z'n bed. Toen werd ik nog wel wakker (kind lag strak naast me, de eerste week draaide ik nog op adrenaline) en zei ik ook dat hij het op die manier wel zelf in de hand werkte... Toen was het structureel tutje erin, aai over z'n bol en weer verder slapen. Het was gewoon doorslapen na week 1.

Ik denk dat je je er gewoon aan over moet geven... De oudste hebben we op een gegeven moment bij ons in bed gepakt. Beter allemaal slapen met een kind in het midden, dan allemaal als zombie door het leven.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:00

Steeds wakker worden zit in het systeem, zie het als een gewoonte.Ik werk met baby.s en kinderen ik stel bloesem flesjes samen.Er zijn veel kinderen die zonder verklaring vaak wakker worden.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:06

Heel ander geluid: slapen kun je niet afdwingen. Menig ouder gaat een strijd aan en daar wordt geen enkele relatie (ouder/kind of ouders samen) beter van.

Alles is een fase. Kies de weg vsn de minste weerstand. Kind echt wakker? Tutje/borst/fles helpt niet? Om te voorkomen dat iedereen incluis de buren wakker werden, ging ik gewoon met wakker kind naar beneden. Hier is je speelgoed en ik tukte wel door op de bank. Ze worden vanzelf weer moe...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:53

Mijn zoontje is nu 20 maanden en wordt ook nog geregeld wakker snachts voor een voeding. Soms om 02.00 uur en soms om 04.00 en soms slaapt hij door (tot 05.00/06.00). Maar hij gaat meestal wel weer goed slapen na de fles.
Ik laat hem overigens nooit alleen. Hij slaapt in met mij naast zijn bed en een handje op zijn rug. Als ik naar hem toe ga zie ik vaak direct of het om een voedingsmoment gaat of dat hij mij gewoon nodig heeft om weer in slaap te komen.

Hoe vervelend ook, het hoort er idd bij. Wij zijn een heel eind gekomen met de ‘sleep shuffle’ van Kim West. We hebben er uit genomen wat voor ons past en hebben niet alles toegepast (zo blijf ik dus nog steeds dicht bij hem met inslapen), maar het heeft hem wel geleerd dat we slapen in bed en dat wakker worden niet erg is, maar dat we snachts niet opstaan of de kamer uit gaan (muv fles maken).

Laten huilen of alleen laten omdat je kind natuurlijk gedrag vertoont vind ik echt akelig. Kinderen hebben hun ouders nodig en ook op deze leeftijd geloof ik niet in misbruik maken van ouders. Probeer er achter te komen wat er dwars zit, ook al is dat enorm moeilijk bij zo’n kleintje, die het waarschijnlijk zelf nog niet eens snapt. Mijn zoontje heeft duidelijk de behoefte aan nabijheid, wat ik logisch vind. En soms aan een voeding, als hij in een groeispurtje, sprongetje, tandjes, whatever periode zit.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:09

Ik weet niet of het al benoemd is, maar heeft ze geen intolerantie/allergie? Of verborgen reflux?
Daarnaast ben ik voor papjes, maar tegen pyjamapapjes. Daar zitten zo ongelooflijk veel suikers in, dat ik het niet raar vind dat kinderen snachts wakker worden. Is het geen idee om een gewone granenpap te proberen?

Verder hebben sommige kinderen ook gewoon dit soort periodes. Dan is het een kwestie van doorbijten en voor jezelf blijven herhalen dat het een fase is. Maar ik zou daarvoor wel wat dingen uitsluiten. Ik wens je veel succes! Probeer ook overdag een beetje rust te pakken of haar een dagje uit te besteden zodat je even bij kan tanken. Uiteindelijk word je zo prikkelbaar, dat je in zo'n cirkel komt en alles elkaar alleen maar versterkt.
Slaapt ze eigenlijk smiddags ook? En hoe slaapt ze dan?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:18

Misschien al gezegt,maar overdag wakker houden en s'avonds eerder naar bed.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:36

Oververmoeide kinderen slapen over het algemeen nóg slechter dus dat zou ik niet meteen aanraden.
1,5 jaar en een middagdutje overslaan is doorgaans ook wat jong.