No Sugar November

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 15:26

Gruis schreef:
Ik vind de smaak van vleesvervangers helemaal niet zo super eigenlijk, maar ik wil toch wat _O- . Ik vind het broodbeleg van de Vegetarische Slager niet heel gek qua ingrediënten hoor, maar misschien laat ik me misleiden? https://www.devegetarischeslager.nl/pro ... anse-worst

Er zit glucosestroop in deze 'ham'. Dat is zo'n beetje de slechtste variant van suiker die je kan nemen :(
En ook dextrose, dus nee ik zou deze overslaan.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 15:33

Ik doe ook mee!

Voorheen altijd best wel suikervrij gegeten en veel gesport. Sporten doe ik nog steeds, maar door een wat meer chaotisch leven (laatste jaar studie, op diverse plekken "wonen" e.d.) eet ik toch te makkelijk een koekje, een bak Danio (70!! gram suiker) of chocolade/chips.. Ik drink nu vaker een blikje cola/sinas of ice tea en bijna elke dag wel een glas ranja.

Wow, nu ik dit zo opschrijf kom ik er pas achter hoeveel suiker ik eigenlijk binnen krijg!

Mijn doelen dus:
- Geen snoep, koek & chocolade meer (en wellicht geen chips)
- Geen frisdrank en/of ranja
- Geen zoete koffie/chocolademelk of thee met honing
- Weinig alcohol (wordt lastiger, student haha, maar dan voor de minst suikerige variant gaan)
- Geen zoet broodbeleg

En ik kook redelijk gezond, maar wil ook nog van de pakjes en zakjes en dergelijke af die ik soms gebruik.

Zo te lezen nog een flinke winst te behalen dus!

& ik ben ook wel benieuwd naar de PB!

Blue_Eyes

Re: No Sugar November

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 15:38

Net op tijd, ik doe ook nog mee met de 'suikervrij-light'! Dus: geen koek, snoep etc, wel gewoon brood etc. En ik vind dat ik komende zondag op de 90ste verjaardag van mijn opa wel een klein stukje gebak mag, dat kan ik die arme oude man niet aandoen :D

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 15:41

Wat misschien wel een goede tip is voor mensen die graag hun bord vol hebben. Neem een klein bord! Ik heb dat ergens gehoord en geprobeerd. Voor mij helpt dit enorm. Ik moet alles mijn bord leegeten van mezelf, ik overeet mezelf snel. Met een klein bord heb ik toch mijn zin(bord leeg), maar minder in mijn buik.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 15:45

melissa_b schreef:
Wat misschien wel een goede tip is voor mensen die graag hun bord vol hebben. Neem een klein bord! Ik heb dat ergens gehoord en geprobeerd. Voor mij helpt dit enorm. Ik moet alles mijn bord leegeten van mezelf, ik overeet mezelf snel. Met een klein bord heb ik toch mijn zin(bord leeg), maar minder in mijn buik.

Ik ben juist bewust meer gaan eten, anders snack ik vanalles weg in de avond. Scheelt wel dat ik geen vlees of kaas meer pak.

Niet voor de tv eten helpt overigens ook veel ;)

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 15:52

Ohja sorry Azmay dat is mijn kortzichtigheid geweest. Ik vergeet soms dat niet iedereen die een dieet doet wilt/moet afvallen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 16:17

Wat ik wel grappig vind; waarom volstaat een boterham niet gewoon in de ochtend? Of een bakje muslie met yoghurt?

Geheelonthouding is al moeilijk, en met die rare gerechten maak je het jezelf ook minder leuk (wie heeft zin om sochtends vroeg wrapps te verpakken :') hoe kom je er op?)

Doe gewoon kleine dingen, geen cola doordeweeks, geen suiker in de koffie/thee, beperk snoepen, laat de chips gewoon staan, eet wat de pot schaft maar kook vers in plaats van pakjes.

Van gekke gerechten wordt niemand blij (vooral niet als je er uren voor in de keuken moet staan).

Met mate is volgens mij het belangrijkste.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 16:18

eenitraM een boterham volstaat zeker voor mij! Helaas heb ik daar niet elke dag trek in en als ik tijd heb vind ik het leuk om gerechtjes uit te proberen :D

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 16:46

Ik vind het een mooie uitdaging! Ik doe ook mee in november, en hoop zo door te kunnen in 2018!
Ik had al de suikerinname verminderd, nu proberen nog iets meer te laten staan...
Geen suiker in de thee, daar kan ik nog steeds niet aan wennen...

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 16:57

Ik ben al op de proef gesteld vandaag met gebak vanochtend van een collega, maar wijselijk afgeslagen. Wel uit gewoonte een pepermuntje gepakt, die zat al in m'n mond voor ik het door had :')

Bij mij zit het met name in het laten staan van bijvoorbeeld de appelsap en chocolaatje hier en daar. Ben niet echt een snoeperd maar yoghurt met hagelslag is ook niet best natuurlijk ook al is het hele pure :D

Mijn wijntje op de vrijdagavond laat ik niet staan trouwens, dat is 1 glas en ik geniet wel graag een beetje. Geen honing in de thee doe ik dan weer wel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 17:04

eenitraM schreef:
Wat ik wel grappig vind; waarom volstaat een boterham niet gewoon in de ochtend? Of een bakje muslie met yoghurt?

Geheelonthouding is al moeilijk, en met die rare gerechten maak je het jezelf ook minder leuk (wie heeft zin om sochtends vroeg wrapps te verpakken :') hoe kom je er op?)

Doe gewoon kleine dingen, geen cola doordeweeks, geen suiker in de koffie/thee, beperk snoepen, laat de chips gewoon staan, eet wat de pot schaft maar kook vers in plaats van pakjes.

Van gekke gerechten wordt niemand blij (vooral niet als je er uren voor in de keuken moet staan).

Met mate is volgens mij het belangrijkste.

Zo is het idd. Toen ik 20 jaar geleden stopte met het eten van suiker bestonden al die "rare" gerechten nog niet en ik heb het ook gewoon overleefd tot nu toe met normaal eten en wat kleine aanpassingen :j . Maar goed, het is ieders eigen keus natuurlijk en je moet doen wat voor jezelf prettig voelt.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 17:26

Waar vooral de valkuil zit tegenwoordig is dat echt vrijwel alles suiker bevat. Je ontkomt niet aan het zelf maken van je voedsel, zelfs een beetje mayonaise zit al suiker in, je chips bevat suiker, je broodbeleg (vleeswaren), stukje vlees in het schap bij de supermarkt. Overal tref je suiker aan in verschillende vormen.

Osianaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 17:28

Rena100 schreef:
Waar vooral de valkuil zit tegenwoordig is dat echt vrijwel alles suiker bevat. Je ontkomt niet aan het zelf maken van je voedsel, zelfs een beetje mayonaise zit al suiker in, je chips bevat suiker, je broodbeleg (vleeswaren), stukje vlees in het schap bij de supermarkt. Overal tref je suiker aan in verschillende vormen.

En dat is precies wat ik nu tegenkom.. de crackers die ik altijd eet tussen de middag bevatten dus suiker. Wat ga ik nu eten? Elke dag salade is ook zo wat..

0,3 gram suiker per cracker.. jeetje!

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 17:30

Er zijn wel crackers zonder suiker hoor! Moet je even goed zoeken, dat wel.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 17:32

Leuk! Heb het 2 jaar volgehouden maar afgelopen zomer toch weer wat suiker gaan eten en nu pak ik af en toe een stukje chocola of wat anders zoetigs dus ik doe ook mee (maar ga dan na november gewoon door)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 17:36

melissa_b schreef:
Kaka helpt me even verder.. Wat bedoel je met K&K?

Oh sorry, afkorting is macht der gewoonte :') Kant en klaar dus.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 17:40

Osianaa schreef:
Rena100 schreef:

En dat is precies wat ik nu tegenkom.. de crackers die ik altijd eet tussen de middag bevatten dus suiker. Wat ga ik nu eten? Elke dag salade is ook zo wat..

0,3 gram suiker per cracker.. jeetje!

Je kunt ze ook zelf maken! Is wel even een klein werkje, maar misschien meteen een zootje in 1 keer maken? Er zijn trouwens inderdaad ook crackers met minder suiker :)

Osianaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 17:43

Rena100 schreef:

Tot nu toe nog niet gevonden. En ik maar denken dat ik zo goed bezig was met de crackers :') volgende boodschappenstop is de lidl. Ik keek bij de wortels (als tussendoortje) en ook daar zit gewoon suiker in! Maar dat is goede suiker toch? -O-

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 17:45

Osianaa schreef:
Rena100 schreef:

Tot nu toe nog niet gevonden. En ik maar denken dat ik zo goed bezig was met de crackers :') volgende boodschappenstop is de lidl. Ik keek bij de wortels (als tussendoortje) en ook daar zit gewoon suiker in! Maar dat is goede suiker toch? -O-

Die 0,3 gram suiker in een cracker zou ik echt niet wakker van liggen, de 50% suiker van mijn pure chocolade is minder handig :Y)
Je hebt ook gewoon suiker nodig om te overleven he, je kan niet helemaal zonder suiker.

Het geraffineerde suiker moet je vermijden, maar je hoeft je echt niet om elk mini beetje druk te maken hoor ;)
Laatst bijgewerkt door Azmay op 31-10-17 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 17:46

Bevatten ze suiker in de analyse of in de ingrediëntenlijst? Speltmeel bevat met 0.5g suiker/100g de minste suiker, maismeel bevat 7.5g suiker/100g, tarwemeel bevat 1.5g/100g, roggemeel 2.8g/100g. Een beetje suiker kan dus ook gewoon uit het meel komen.

mrieeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 17:54

Leuk, ik wil ook meedoen! Begin morgen wel, maar omdat ik al voor de hele week eten in huis heb, begin ik 6 november pas echt streng. Overigens vind ik natuurlijke suikers wel oke en zal ik die wel blijven eten.

Osianaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 17:58

Even kijken of het lukt om een afbeelding toe te voegen via mobiel.
Afbeelding

Dit zijn de crackers die ik altijd heb. Ik heb eigenlijk continu gekeken naar koolhydraten, en daaronder staat dan 'waarvan suikers'. Dan kijk ik goed toch? :+

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 17:59

Osianaa schreef:
Even kijken of het lukt om een afbeelding toe te voegen via mobiel.
[ [url=m/cCGZv2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit zijn de crackers die ik altijd heb. Ik heb eigenlijk continu gekeken naar koolhydraten, en daaronder staat dan 'waarvan suikers'. Dan kijk ik goed toch? :+

Dat zijn suikers uit het meel, daar ontkom je niet aan. Er is niets aan toe gevoegd dus lijkt mij prima.

(overigens is die palmolie dan wel weer een beetje jammer maar dat is een andere zaak :o )

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 18:10

Het is inderdaad onderdeel van de analyse, maar niet van de ingrediënten, die is dus prima.

Osianaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 18:15

Mizora schreef:
Het is inderdaad onderdeel van de analyse, maar niet van de ingrediënten, die is dus prima.

Dus als ik het goed begrijp, moeten suikers tussen de ingrediënten staan?

Voel mij echt een beetje dom nu haha.