Over de zin en onzin van alternatieve geneeswijzen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 11:59

Indestal schreef:
Dit weet alternatief ook!

Sorry, maar dat is niet juist. Jouw traditionele Chinese geneeskunde heeft er geen flauw idee van hoe het menselijk lichaam in elkaar steekt.

Indestal schreef:
Regulier schrijft alleen medicijnen voor en voor elke bijwerking weer een ander medicament, totdat de kast leeg is en je met de rest moet dealen...als ze niet kunnen snijden, dan wel vullen met pillen, maar beter worden is niet de issue, onderdukken van symptomen en andere symptomen die omtstaan als bijwerking beoordelen of die levensbedreigend zijn...

De enige bedoeling van regulier is ziektes voorkomen, ziektes genezen, of de genezing van ziektes te bespoedigen. Als jij werkelijk gelooft dat regulier alleen wil snijden en pillen verkopen, dan kun je veel beter bij je reguliere dokter wegblijven. Kunnen julllie beiden opgelucht zijn.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 12:01

Weet je ik denk dat zowel reguliere zorg en de alternatieve zorg (voor mij vooral de acupunctuur en shiatsu) mensen positief kunnen helpen, maar bij een verkeerde diagnose zal bij beide niet het gewenste resultaat gehaald worden, of de klachten juist erger worden.

Daarnaast heeft mijn moeder voor ze zichzelf therapeut mocht noemen eerst haar westerse medische basis kennis moeten behalen en dat is niet een simpel cursusje van 1 week..

Ook werkt ze nauw samen met de huisarts en belooft zei ook nooit dat ze iemand 100% beter kan maken, ze zegt altijd ik kan kijken wat ik voor je kan doen. Dus geen loze beloftes, denk ook dat het goed is dat ze in China met de chinese artsen mee heeft mogen lopen, in de ziekenhuizen in China word meer chinese geneeskunde gebruikt dan westerse geneeskunde. Ook worden er weinig reguliere westerse medicijnen voor geschreven. Wij hebben daar in de apotheek in het ziekenhuis mee mogen kijken hoe ze kruiden voorbereiden en veel uitleg gekregen over de werkzame stoffen in bepaalde kruiden, heel erg interessant.

Ik ben altijd heel erg sceptisch over veel zweverige dingen, tot ik bewijs heb gezien dat iets wel of niet werkt. En ik was erg onder de indruk van de gezondheidszorg in China :)

Maar om te gaan roepen dat het te maken heeft met placebo vind ik een beetje jammer eigenlijk, vooral omdat het is bewezen dat acupunctuur in dit geval zeker wel werkt.

Nogmaals iedereen is vrij om te denken, doen en geloven wat hij of zei wil.. Maar probeer wel respectvol naar elkaar te blijven, ook al denk je iets anders ;) Daar doel ik vooral mee op BigBen, vind jouw reacties niet echt respectvol, prima dat jij er anders over denkt. Maar ga geen dingen roepen waar je geen weet van hebt!! Aangezien iedere acupuncturist in het bezit moet zijn van het diploma westerse medische basiskennis, mag toch aannemen dat die mensen dan toch zeker wel weten hoe het menselijke lichaam in elkaar steekt.

Edit: Even een link voor je bijgevoegd over wat je zoal moet kennen kwa lichamelijke kennis voor je jezelf acupuncturist of shiatsu therapeut mag noemen.
https://www.qing-bai.nl/westerse_medische_basiskennis

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 12:26

CharmingS schreef:
Nogmaals iedereen is vrij om te denken, doen en geloven wat hij of zei wil.. Maar probeer wel respectvol naar elkaar te blijven, ook al denk je iets anders ;) Daar doel ik vooral mee op BigBen, vind jouw reacties niet echt respectvol, prima dat jij er anders over denkt. Maar ga geen dingen roepen waar je geen weet van hebt!!

Respectvol ? Ik probeer altijd beleefd te blijven, maar ik heb geen enkel respect voor mensen die complete onzin uitkramen. Waarom zou ik ?

CharmingS schreef:
Aangezien iedere acupuncturist in het bezit moet zijn van het diploma westerse medische basiskennis, mag toch aannemen dat die mensen dan toch zeker wel weten hoe het menselijke lichaam in elkaar steekt.

Best mogelijk dat een acupuncturist weet hoe het menselijk llichaam in elkaar zit, maar traditionele Chinese geneeskunde weet dat niet. Met andere woorden, traditionele Chinese geneeskunde is gebaseerd op ideeën omtrent het menselijk lichaam die compleet onjuist zijn.

CharmingS schreef:
Edit: Even een link voor je bijgevoegd over wat je zoal moet kennen kwa lichamelijke kennis voor je jezelf acupuncturist of shiatsu therapeut mag noemen. https://www.qing-bai.nl/westerse_medische_basiskennis

Indrukwekkend.
Twintig lesdagen van 4 uur, waarin je alles leert over Anatomie, Fysiologie, Pathologie, Psychologie, Psychiatrie, Farmacologie.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 12:55

Citaat:
Respectvol ? Ik probeer altijd beleefd te blijven, maar ik heb geen enkel respect voor mensen die complete onzin uitkramen. Waarom zou ik ?

Dat zegt meer over jouw dan over een ander, aangezien het voor jou misschien onzin is maar iemand anders misschien niet, daarom kun je toch wel gewoon normaal reageren?

Citaat:
Best mogelijk dat een acupuncturist weet hoe het menselijk llichaam in elkaar zit, maar traditionele Chinese geneeskunde weet dat niet. Met andere woorden, traditionele Chinese geneeskunde is gebaseerd op ideeën omtrent het menselijk lichaam die compleet onjuist zijn.

Weer heb je het fout, aangezien je dus GEEN therapeut kunt worden zonder de westerse medische basiskennis. Daarnaast is acupunctuur hetzelfde als TCG alleen een therapeut die TCG doet die gebruikt dus ook nog kruiden.

Citaat:
Indrukwekkend.
Twintig lesdagen van 4 uur, waarin je alles leert over Anatomie, Fysiologie, Pathologie, Psychologie, Psychiatrie, Farmacologie.

Als je even verder zou hebben gelezen als de 1e alinea dan kun je zien dat dit voor een groot deel een thuis/zelf studie is. Ik heb toevallig de boeken hier nog liggen over alle kennis die je moet hebben om examen te kunnen doen, gaat wel wat meer tijd in zitten dan 20 lesdagen van 4 uur..

Mijn moeder(en een hoop andere vast en zeker ook) heeft 2 jaar kei hard zitten blokken om dit examen te behalen..

Zou je toch aanraden om te zorgen dat je overal van op de hoogte bent voor je hier dingen gaat roepen, want je denkt dat je alles zo goed weet, maar je geeft mij het gevoel dat je alles maar een beetje van google af trekt om je gelijk te halen.. Zonder dat je daadwerkelijk weet wat het allemaal in houd.

Maar ook nog leuk nieuws:
3 maanden terug kwam een vrouw bij ons in de praktijk die niet zwanger kon worden, zei was hier al 4 jaar mee bezig en zowel in Nederland als in België in het ziekenhuis geweest en verschillende dingen geprobeerd.

Deze vrouw kwam bij ons nadat ze positieve verhalen had gehoord over acupunctuur, dus mijn moeder heeft samen met haar leraar deze vrouw behandeld. Vanochtend kreeg ik een hele blije mevrouw aan de telefoon dat ze een test had gedaan en ze zwanger is *\o/* . Het is echt nog heel erg pril en we hopen natuurlijk voor deze vrouw dat alles goed gaat verlopen :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 13:44

CharmingS schreef:
Citaat:

Dat zegt meer over jouw dan over een ander, aangezien het voor jou misschien onzin is maar iemand anders misschien niet, daarom kun je toch wel gewoon normaal reageren?

Citaat:

Weer heb je het fout, aangezien je dus GEEN therapeut kunt worden zonder de westerse medische basiskennis. Daarnaast is acupunctuur hetzelfde als TCG alleen een therapeut die TCG doet die gebruikt dus ook nog kruiden.

Citaat:
Indrukwekkend.

Als je even verder zou hebben gelezen als de 1e alinea dan kun je zien dat dit voor een groot deel een thuis/zelf studie is. Ik heb toevallig de boeken hier nog liggen over alle kennis die je moet hebben om examen te kunnen doen, gaat wel wat meer tijd in zitten dan 20 lesdagen van 4 uur..

Mijn moeder(en een hoop andere vast en zeker ook) heeft 2 jaar kei hard zitten blokken om dit examen te behalen..

Zou je toch aanraden om te zorgen dat je overal van op de hoogte bent voor je hier dingen gaat roepen, want je denkt dat je alles zo goed weet, maar je geeft mij het gevoel dat je alles maar een beetje van google af trekt om je gelijk te halen.. Zonder dat je daadwerkelijk weet wat het allemaal in houd.

Maar ook nog leuk nieuws:
3 maanden terug kwam een vrouw bij ons in de praktijk die niet zwanger kon worden, zei was hier al 4 jaar mee bezig en zowel in Nederland als in België in het ziekenhuis geweest en verschillende dingen geprobeerd.

Deze vrouw kwam bij ons nadat ze positieve verhalen had gehoord over acupunctuur, dus mijn moeder heeft samen met haar leraar deze vrouw behandeld. Vanochtend kreeg ik een hele blije mevrouw aan de telefoon dat ze een test had gedaan en ze zwanger is *\o/* . Het is echt nog heel erg pril en we hopen natuurlijk voor deze vrouw dat alles goed gaat verlopen :j

Een vriendin is al 7 jaar geleden onvruchtbaar verklaard. Ze heeft geen cyclus.
En ze heeft niks gedaan aan reguliere of alternatieve therapie. En is toch zwanger geworden. Sommige dingen in het leven gebeuren gewoon zonder verklaring. Dat wil niet zeggen dat het werkt.
Je kan ook op je kop gaan staan en op je handen drie keer rondjes draaien en dat een aantal keer per dag doen en dan wel zwanger worden. Maar dan weet ook iedereen dat het toeval is en dat het niet aan die ‘therapie’ ligt.

CharmingS

Re: Over de zin en onzin van alternatieve geneeswijzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 14:01

Nogmaals, mensen mogen geloven wat ze willen.. Ik denk wel dat de acupunctuur hier een bijdrage aan de zwangerschap heeft kunnen leveren, of het nu te bewijzen is of niet. Ik ben super blij voor deze mevrouw dat ze nu eindelijk zwanger is, of dat nu door de acupunctuur is gekomen of niet.

Daarnaast moet ik zeggen dat ik het vaker tegen kom de laatste tijd, dat vrouwen die niet zwanger kunnen worden op de 'normale' manier en in het ziekenhuis niet veel wijzer zijn geworden, toch opeens zwanger worden na een aantal acupunctuur behandelingen..

Nog een voorbeeld, mijn ex had ontzettend veel last van astma en allergieen, vooral voor honden katten en paarden. Hij is 6 x bij een acupuncturist geweest en heeft daarna zijn inhalers niet meer nodig gehad..

Een vriendin heeft 2 jaar terug te horen gekregen dat ze in de overgang zat en dat ze nooit meer zwanger zou kunnen worden, nu heeft ze een aantal behandelingen gehad bij mijn moeder en krijgt ze opeens weer een cyclus..

Nogmaals ik probeer niemand iets aan te praten, maar om het nu allemaal weg te schuiven als onzin vind ik een beetje jammer, daarnaast is het niet voor niets dat mensen niet meer zo snel naar een ziekenhuis gaan en eerder kiezen voor alternatieve mogelijkheden ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 14:18

Citaat:
Citaat:
Indrukwekkend.

Dit klinkt naar de Plato/ cipion norm.
Daarmee wordt een therapeut geacht door westerse, reguliere instanties (geneeskundigefaculteit universiteit Leiden stelde Plato op) op gelijk niveau te staan met verpleegkundigen en fysiotherapeuten vwb medische basiskennis.

Uiteraard - hoe indrukwekkend iemand dit vind is een eigen keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 14:45

Indestal schreef:
[***] wat had je aan je schouder? Was dat al bekend? Al helemaal in kaart gbracht middels rontgen en andere onderzoeken? Wat heb je de acupuncturist verteld? Wat was je verwachting en wat heeft hij je aan verwachting mee gegeven?

Dit vraag ik omdat er mensen zijn die nono over hun eigen lichaam weten, amper er naar hebben laten kijken, niet voor zichzelf kunnen zorgen, maar dan binnen komen....jij gaat het heel maken, jij gaat moj genezen, ik hoef niks te doen....deze mensen krijgen meestal lid op de neus en gaan klagen.

Net als bij regulier heb je goede en slechte artsen, heb je dat ook bj alternatief therapeuten.

Alles in kaart gebracht. Mri en röntgen. Pees chronisch ontstoken daardoor gezwollen, slijmbeurs ontstoken en alles wat daarbij komt. Ben destijds al een keer geopereerd. Ik heb dat exact zo verteld aan de acupuncturist. Hij gaf aan dat wederom opereren absoluut niet nodig zou zijn. Helaas bleek hij ongelijk te hebben.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 14:47

[***] schreef:
Indestal schreef:
[***] wat had je aan je schouder? Was dat al bekend? Al helemaal in kaart gbracht middels rontgen en andere onderzoeken? Wat heb je de acupuncturist verteld? Wat was je verwachting en wat heeft hij je aan verwachting mee gegeven?

Dit vraag ik omdat er mensen zijn die nono over hun eigen lichaam weten, amper er naar hebben laten kijken, niet voor zichzelf kunnen zorgen, maar dan binnen komen....jij gaat het heel maken, jij gaat moj genezen, ik hoef niks te doen....deze mensen krijgen meestal lid op de neus en gaan klagen.

Net als bij regulier heb je goede en slechte artsen, heb je dat ook bj alternatief therapeuten.

. Ik heb dat exact zo verteld aan de acupuncturist. Hij gaf aan dat wederom opereren absoluut niet nodig zou zijn. Helaas bleek hij ongelijk te hebben.

:wow: Dat mag hij als therapeut helemaal niet eens zeggen.. Slechte zaak. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen zulk soort dingen zegt en doet. Maar ik snap wel dat als je zo'n ervaring hebt gehad je niet snel weer voor alternatief zou kiezen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 14:53

Maakt niet uit dat hij dat gezegd heeft. Zijn behandeling deed gewoon werkelijk NIETS.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 15:01

CharmingS schreef:
Citaat:

Ik reageer normaal. Wat klaar en duidelijk onzin is noem ik onzin, en wat klaar en duidelijk kwakzalverij is noem ik kwakzalverij. Misschien besef jij dat niet (langer), maar dat is een normale reactie. Het is net abnormaal om te blijven vasthouden aan opvattingen uit de vroege middeleeuwen. Niet direct omdat het opvattingen uit de vroege middeleeuwen zijn, maar wel omdat ondertussen op alle mogelijke manieren is aangetoond dat die opvattingen verkeerd zijn.

CharmingS schreef:
Citaat:

Ik ben niet duidelijk genoeg geweest. Zelfs al weet de acupuncturist hoe het lichaam in elkaar zit, acupunctuur zelf is gebaseerd op ideëen over het menselijk lichaam die onjuist zijn. Met andere woorden, dat de acupuncturist een bepaalde medische kennis bezit helpt hem/haar niet verder, want acupunctuur zelf, de behandelwijze, is gebaseerd op foute uitgangspunten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:10

Janneke2 schreef:
.

Hoe doe jij dat met natuurlijk bekappen trouwens?
Ook hartstikke alternatief....

Ja dat is een lastige,de naam is zó ontzettend ongelukkig gekozen. Ik werd niet goed van klanten die op het woordje NATUURLIJK afkomen en dan blij vertellen dat met een wichelroede is vastgesteld dat de nieren niet goed werken en dankzij druppeltje X het paard weet ik veel wat voor gel.l allemaal. Toen het aantal vaagklanten te erg werd heb ik op mn website een anti alternatief spamfilter geschreven :+

We zijn geen voorstander van alternatieve geneeswijzen, ondanks dat we ‘natuurlijk’ bekappen. De naam is ooit ongelukkig gekozen, want die wekt soms de verkeerde suggestie of verwachtingen. De methode is ontwikkeld door twee hoefsmeden uit de VS; Jaime Jackson en Pete Ramey. Wij werken volgens hun methode; de witte lijn methode. Deze methode gaat uit van het voorkomen van gevoeligheid en is het belangrijk dat het paard comfortabel blijft lopen. Bij ernstige hoefproblemen adviseren we hoefschoenen of eventueel plakschoenen/plakbeslag, we kunnen hoefschoenen aanmeten of plakschoenen aanbrengen indien nodig. Beweging is namelijk essentieel voor de genezing, beweging is doorbloeding en doorbloeding is nodig voor genezing. Voor gezonde hoeven moet een paard bewegingsvrijheid hebben, daarom kunnen wij niets voor een paard en zijn hoeven betekenen als het paard enkele of meerdere uren per etmaal op stal staat.

Bij het behandelen van hoefproblemen vinden we het belangrijk dat er ook een veearts bijgehaald wordt en dat er reguliere medicijnen verstrekt worden. Alleen van reguliere medicijnen zijn namelijk werking en bijwerking goed onderzocht en is de samenstelling ook exact bekend. Kruiden hebben geen constante samenstelling, daardoor is de dosis moeilijk vast te stellen. Homeopathische middelen vallen sowieso af, hiervan is nog nooit enige werking vastgesteld in wetenschappelijk onderzoek, anders dan het placebo effect. Ook de biotensor en andere wichelroedes zijn geen serieuze diagnostische methode; de resultaten zijn niet nauwkeurig, niet herhaalbaar en niet reproduceerbaar. Een bloedonderzoek, röntgenfoto of echoscan kan nooit worden vervangen door een onderzoek met een biotensor/pendel/wichelroede!

We staan altijd open voor nieuwe inzichten, maar pas wanneer deze duidelijk onderbouwd en of bewezen zijn. Natuurlijk bekappen past wél hierbij, omdat deze wijze van bekappen gebaseerd is op de anatomie van de hoef en het optimaal functioneren. Er is niets alternatiefs of zweverigs aan, anders waren wij als chemisch en natuurkundig ingenieur, resp. docent natuurkunde en wiskunde nooit overtuigd geraakt.

Omgekeerd kan ook gesteld worden dat de eerste persoon die ooit een ijzer onder een paardenhoef sloeg, geen kennis had van anatomie of de functies van de paardenhoef, maar was op zoek naar een snelle oplossing voor de gevolgen van slechte voeding en huisvesting. Bovendien leven we in de 21e eeuw, waarin er betere en moderne manieren van hoefbescherming zijn; hoefschoenen en plakschoenen. We rijden tenslotte ook niet meer rond met houten wielen bedekt met ijzeren strips, maar op wielen met rubberen banden. Hoefijzers stammen uit dezelfde tijd als aderlatingen en horen wat ons betreft ook in die tijd thuis.

http://www.jantineleeflang.nl/natuurlijkbekappen/

Sindsdien is het aantal vaagklanten afgenomen, prima, want ik moest wel keihard worden. Je paard HB door PPID en je wil met kruiden aan de gang? Prima bel een andere bekapper dan kom ík niet meer. Dan is je paard namelijk kansloos in de genezing.

En qua gebit heb ik ook al meegemaakt dat iemand zei dat haar paard niet naar de tandarts hoefde omdat de paragnost had gezegd dat ie geen last van z'n tanden had, bla bla. Somebody shoot me please....

Bij tijd en wijlen gooi ik een anti alternatief blog op mn website, dat zal ook al schelen in de aantrekkingskracht van vaagklanten. Dus mijn klantenkring beperkt zich tot mensen die regulier denken en hun paard buiten hebben, niet zo'n grote doelgroep dus, maar prima, liever dat dan vaagklets.

http://www.jantineleeflang.nl/category/ ... eeswijzen/

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 21:00

Arabesk schreef:
Janneke2 schreef:
.

Hoe doe jij dat met natuurlijk bekappen trouwens?
Ook hartstikke alternatief....

Toen het aantal vaagklanten te erg werd heb ik op mn website een anti alternatief spamfilter geschreven :+

Helpt dat ook tegen mensen die 'lekker losgaan'...?

Citaat:
We zijn geen voorstander van alternatieve geneeswijzen, ondanks dat we ‘natuurlijk’ bekappen. De naam is ooit ongelukkig gekozen, want die wekt soms de verkeerde suggestie of verwachtingen. De methode is ontwikkeld door twee hoefsmeden uit de VS; Jaime Jackson en Pete Ramey. Wij werken volgens hun methode; de witte lijn methode. Deze methode gaat uit van het voorkomen van gevoeligheid en is het belangrijk dat het paard comfortabel blijft lopen. Bij ernstige hoefproblemen adviseren we hoefschoenen of eventueel plakschoenen/plakbeslag, we kunnen hoefschoenen aanmeten of plakschoenen aanbrengen indien nodig. Beweging is namelijk essentieel voor de genezing, beweging is doorbloeding en doorbloeding is nodig voor genezing. Voor gezonde hoeven moet een paard bewegingsvrijheid hebben, daarom kunnen wij niets voor een paard en zijn hoeven betekenen als het paard enkele of meerdere uren per etmaal op stal staat.

Wij van bekappen natuurlijk hebben een duidelijke visie - prima.
Deze Jackson en Ramey 'stellen nadrukkelijk iets voor': echte vaklui.

Wat dit te maken heeft met alternatieve geneeswijzen is mij van A tot Z onhelder.
(Al kan ik mij de associatie voorstellen.)

Citaat:
We staan altijd open voor nieuwe inzichten, maar pas wanneer deze duidelijk onderbouwd en of bewezen zijn. Natuurlijk bekappen past wél hierbij, omdat deze wijze van bekappen gebaseerd is op de anatomie van de hoef en het optimaal functioneren. Er is niets alternatiefs of zweverigs aan, anders waren wij als chemisch en natuurkundig ingenieur, resp. docent natuurkunde en wiskunde nooit overtuigd geraakt.

Mee eens.
Citaat:
Omgekeerd kan ook gesteld worden dat de eerste persoon die ooit een ijzer onder een paardenhoef sloeg, geen kennis had van anatomie of de functies van de paardenhoef, maar was op zoek naar een snelle oplossing voor de gevolgen van slechte voeding en huisvesting.

Djengis Khan had zijn dieren vast niet 22 uur in een box.
(Ff off topic, maar ik ben verbaasd.)

Citaat:
Bij tijd en wijlen gooi ik een anti alternatief blog op mn website, dat zal ook al schelen in de aantrekkingskracht van vaagklanten. Dus mijn klantenkring beperkt zich tot mensen die regulier denken en hun paard buiten hebben, niet zo'n grote doelgroep dus, maar

.... alsof jij de wereld indeelt in vaagklanten en diegenen die regulier denken.
Moet je zelf weten, maar ik ben er teveel wetenschapper voor. (Wie niet regulier denkt valt af als zijnde vaagklant - moet ik op mijn werk meer aankomen... _/-\o_ )

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 21:08

De energiebanen zijn al lang geleden wetenschappelijk aangetoont.

De wetenschap vind nog steeds uit, zoals een nieuw orgaan net onder de huid....tja misschien komen we dan wel dichter bij de acupunctuur

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 21:09

Ik kom uit het fundamenteel onderzoek en als me iets duidelijk is, is het wel dat we nog altijd veel te weinig kennis hebben om echt te begrijpen war werkt en wat niet :+
Het moeilijkste is nog altijd om dogma‘s te doorbreken die men voor ‚waarheid‘ hield. Dan wordt je paper rustig jaren lang afgewezen :')

Mijn man zit in een vakgebied waar ook echt nog veel te doen valt en hij zegt ook eerlijk dat je soms gewoon maar op basis van wat klachten begint met een medicijnen gok en dan domweg na enkele weken vraagt of het beter gaat. Indien niet: volgende poging totdat er evtl niets meer aan te bieden is. Deze uitgedokterden kijken daarna uiteraard uit wanhoop overal verder.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 21:15

[***] schreef:
Maakt niet uit dat hij dat gezegd heeft. Zijn behandeling deed gewoon werkelijk NIETS.

...balen dat het niets deed. Garanties bestaan niet - maar rot blijft het.

En als hij daadwerkelijk gesteld heeft 'dat hij 100% zeker de operatie kon voorkomen' is hij zijn boekje te buiten gegaan.

Soms kan er heel erg veel 'met naalden', maar als de ontsteking samenhangt met te weinig vitamine B12 (ik noem maar een dwarsstraat) wordt het ingewikkeld...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 06:36

Janneke2 schreef:
[***] schreef:

En als hij daadwerkelijk gesteld heeft 'dat hij 100% zeker de operatie kon voorkomen' is hij zijn boekje te buiten gegaan.

Soms kan er heel erg veel 'met naalden', maar als de ontsteking samenhangt met te weinig vitamine B12 (ik noem maar een dwarsstraat) wordt het ingewikkeld...

Dat garanties niet bestaan klopt. De ontsteking heeft in mijn geval niets met te weinig vit B12 te maken.

Ik heb al eerdere discussie gevoerd over alternieve geneeswijzen en wat mij altijd opvalt is op het moment dat ik mijn ervaring deel (het werkt niet), ik altijd een aantal standaard antwoorden of vragen krijg:

Heb je wel een "goede" benadert?
Tja, niet alles is te genezen.
Heb je je verwachting uitgesproken? (Het lijkt mij logisch dat een arts begrijpt dat ik van mijn klachten af wil!?)
Oh mijn arts zou nooit zoiets zeggen!
Maar wat jou overkomen is, dat is niet de normale gang van zaken hoor. Dat hoort niet.
Misschien mankeerde je paard niets en heb je een verkeerde voorstelling van zaken gegeven?

En zo zijn er nogal wat dingen die ik te horen heb gekregen.

Ik heb o.a. geprobeerd (bij paarden):
Cranio
osteo
chiro
Dry needling
Massage (JM methode, waarvan geclaimd wordt dat het wetenschappelijk bewezen is, maar ik heb nog nooit ergens een onderzoek kunnen vinden, ook de diverse therapeuten hebben mij nooit een onderzoek kunnen laten zien :D )

Bij mijzelf:
Dry needling en acupunctuur.

Dit is intussen 2 jaar geleden en wat mij betreft, nooit meer.

Dus wat mij persoonlijk betreft? Het werkt niet!

En nogmaals; ik had zo ontzettend graag gewild dat het wel iets zou doen.

Ik vind de posts van BigBen en Arabesk erg fijn om te lezen. Het bevestigd wat ik heb ervaren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 08:10

[***] schreef:
Janneke2 schreef:

Dat garanties niet bestaan klopt. De ontsteking heeft in mijn geval niets met te weinig vit B12 te maken.

Dat is de nadere diagnose - 'dat je schouder geblesseerd is' weet je zelf ook wel (daar heb je geen enkele deskundige bij nodig).

Ik roep altijd:'een diagnose is een verhaal met kop en en staart': wat gebeurt er in jou lichaam dat er klacht X (en wellicht ook Y en Z) optreden...?
Acupunctuur heeft daar oa het polsvoelen voor.
En er is de gewone medische basiskennis van 'bursitis, ontstoken slijmbeurs zou op een gebrek aan B12 kunnen wijzen'.
Uiteraard kan het arme ding ook gaan ontsteken omdat ivm eerdere klachten de slijmbeurs overvraagd werd. (Etc.)

Maar zou B12 de oorzaak zijn geweest, dan heeft het zin dat de acupuncturist dit weet (iedereen die lid is van een door de zorgverzekering erkende beroepsvereniging weet dit/ hoort t te weten) - en dan heeft 'prikken' weinig zin.
Citaat:
Ik heb al eerdere discussie gevoerd over alternieve geneeswijzen en wat mij altijd opvalt is op het moment dat ik mijn ervaring deel (het werkt niet), ik altijd een aantal standaard antwoorden of vragen krijg:

Heb je wel een "goede" benadert?
Tja, niet alles is te genezen.
Heb je je verwachting uitgesproken? (Het lijkt mij logisch dat een arts begrijpt dat ik van mijn klachten af wil!?)
Oh mijn arts zou nooit zoiets zeggen!
Maar wat jou overkomen is, dat is niet de normale gang van zaken hoor. Dat hoort niet.
Misschien mankeerde je paard niets en heb je een verkeerde voorstelling van zaken gegeven?

En zo zijn er nogal wat dingen die ik te horen heb gekregen.

Tja - de gelovigen.
(Een millimeter verwijderd van '...en als het niet werkt, ligt het aan jou'. Grrrr!!)
|(

Dit is intussen 2 jaar geleden en wat mij betreft, nooit meer.
Citaat:
Dus wat mij persoonlijk betreft? Het werkt niet!

Ja.
Als gezegd: balen...!
Citaat:
En nogmaals; ik had zo ontzettend graag gewild dat het wel iets zou doen.

Tuurlijk...! Heel spijtig dat het zo dus (niet) ging!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 08:26

[***], als ik je lijstje lees, inclusief die JM massage, sorry, maar dan ga ik toch denken aan je rijcapaciteiten...kennelijk mankeert je paard niets aan de skeletdelen...dan ga ik toch denken aan pezen, aanhechtingen en spieren......en dat is het rijtechnische gedeelte, inclusief het wel of niet goed op de voeten staan.

Na jouw bericht ga ik er toch wel van uit dat je slim genoeg bent dit in overweging te nemen....

Aangezien de trekpoppen en trappelzakken ook winstpunten behalen en klasses opschuiven, wil nog niet zeggen dat die paarden correct gereden worden door evenzo capabele ruiters....deze opmerking slaat niet perse op jou, maar wedstrijdruiters die ik persoonlijk ken, of zie op de losrijdterreinen, dat deze paarden “het nog doen” , verbaast mij, maar fijn lipen doen ze allemaal niet, maar ja de oefeningen doen ze wel...

En alternatief is niets meer dan anders dan.....is niks wazigs aan.....JM massage is diepere tissue massage met gebruik van triggerpoints, een zegen voor een paard die volkomen vast is gereden door zijn ruiter en enorm heeft lopen compenseren met verkeerde spieren.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 08:51

Maar het wil toch niet zeggen als het bij een iemand niet heeft gewerkt dat dit voor de ander niet het geval kan zijn? Datzelfde werkt met medicijnen, bij de een slaat het wel aan en bij de ander niet..

Mijn opa lag anderhalve maand geleden met een longontsteking + influenza in het ziekenhuis, en de antibiotica sloeg niet aan.. Dus dan zal ik maar gaan roepen dat antibiotica in zijn algemeen niet werk, omdat die bij mijn opa niet aansloeg?

Bij mij werkt shiatsu bijvoorbeeld niet, maar acupunctuur heeft mij toch al verschillende keren geholpen. Nu ook heb nu 6 verblijfsnaaldjes in mijn oor om mijn spijsvertering wat sneller te laten gaan en mijn trek in suiker te verminderen, ik ben al een week niet meer in de buurt van de koektrommel geweest :Y) . En of dat nou door die naaldjes komt of niet, voor mij werkt het. Dat is dan toch super, wie zijn andere dan om tegen mij te zeggen dat het niet werkt, terwijl ik zelf super tevreden ben?!

Ik zal ook nooit iemand over willen halen om deze behandelingen te ondergaan, dat moet geheel zijn omdat die persoon dat zelf wil. Wel kan ik mijn ervaringen delen..
Denk ook dat het goed zou zijn als de reguliere zorg eens wat meer zou samen werken met alternatieve zorg..

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 10:50

Indestal schreef:
De energiebanen zijn al lang geleden wetenschappelijk aangetoont.

Niet juist. Het bestaan van energiebanen is nog nooit aangetoond, niettegenstaande er honderden pogingen gedaan zijn om dat te doen. Ook de qi of chi, de levensenergie van de Chinese tradionele geneeskunde, bestaat niet, of dan alleen maar als iets symbolisch.

Indestal schreef:
De wetenschap vind nog steeds uit, zoals een nieuw orgaan net onder de huid....tja misschien komen we dan wel dichter bij de acupunctuur

Er is geen nieuw orgaan onder de huid. Het gaat om weefsel dat al veel langer bekend was, dat misschien meer eigenschappen en kenmerken heeft dan vroeger gedacht werd, zodat het eventueel in aanmerking zou kunnen komen om omschreven te worden als een orgaan. Maar ook al klinkt dat interessant, zover zijn we nog lang niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 10:52

Indestal schreef:
[***], als ik je lijstje lees, inclusief die JM massage, sorry, maar dan ga ik toch denken aan je rijcapaciteiten...kennelijk mankeert je paard niets aan de skeletdelen...dan ga ik toch denken aan pezen, aanhechtingen en spieren......en dat is het rijtechnische gedeelte, inclusief het wel of niet goed op de voeten staan.

Na jouw bericht ga ik er toch wel van uit dat je slim genoeg bent dit in overweging te nemen....

Aangezien de trekpoppen en trappelzakken ook winstpunten behalen en klasses opschuiven, wil nog niet zeggen dat die paarden correct gereden worden door evenzo capabele ruiters....deze opmerking slaat niet perse op jou, maar wedstrijdruiters die ik persoonlijk ken, of zie op de losrijdterreinen, dat deze paarden “het nog doen” , verbaast mij, maar fijn lipen doen ze allemaal niet, maar ja de oefeningen doen ze wel...

En alternatief is niets meer dan anders dan.....is niks wazigs aan.....JM massage is diepere tissue massage met gebruik van triggerpoints, een zegen voor een paard die volkomen vast is gereden door zijn ruiter en enorm heeft lopen compenseren met verkeerde spieren.

Ik begrijp je reactie. Ik heb de peuten en paten bij mijn paarden gehad, niet omdat er een blessure was, maar omdat ik zo ontzettend veel "halleluja" verhalen hoorde. Ook wordt overal verteld dat je dergelijke peuten en paten als onderhoud bij je paard moet halen.
Als mijn paarden een blessure hebben (of ik verdenk ze van een blessure, onregelmatigheid of wat dan ook) ga ik altijd direct naar een regulier dierenarts.

De reden waarom ik in het verleden bijvoorbeeld wel eens een osteopaat bij mijn paarden gehad, gewoon omdat dit zoveel op zou leveren voor een paard.

Wat JM is, weet ik. Het gaat mij erom dat men verkondigt dat het wetenschappelijk bewezen is, terwijl dit niet het geval is. Dáár heb ik moeite mee. Ik heb een JM therapeut ooit bij een paard dat KS had (geconstateerd dmv rontgen en echo) horen zeggen dat KS allemaal onzin is en dat hij met zijn massage het paard weer op orde kan krijgen (dit was niet bij mijn paarden maar bij een paard dat bij ons op stal stond). Daarbij zegt mijn eigen dierenarts dat een massage best lekker is voor paard, maar dat het godsonmogelijk is om een paard op die manier met mensen handen te manipuleren. Hetzelfde geldt voor chiro, osteo, cranio enz.

Maar goed, ieder mag doen wat hij/zij wil. Voor mij geen alternatief meer.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:06

Om peuten bij je paard te halen alleen vanwege hallelujah verhalen snap ik niet.....

Een JM masseur die KS als onzin afdoet..zeer vreemd...die zou ik rapporteren bij Ellen Immink, dit is NL niet haar insteek en zo iemand wordt van haar site gehaald...

Is dit uit jouw eerste hand?, Of van horen zeggen..

Een dierenarts vind ik weer erg beperkt....van massage hebben ze geen verstand...of je paard juist bekapt is ook niet en laat dat nu juist meestal een bron van problemen geven.

Met een blessure komt ook eerst de dierenarts bij mij als ik zelf niet weet hoe en wat....maar juist met blessures waar geen potjes en pannetjes tegen helpt, wat een dierenarts juist graag voorschrijft, kan een goede osteopathie of massage bij helpen....pijn is compenseren is verkeerd spiergebruik....verkeerd spiergebruik is pijn is compenseren is pijn is uiteindelijk blessure....vraag je maar eens af waarom veel sportpaarden peesblessure s hebben....de belasting dus..daar gaat een dierenarts niets aan veranderen...na de nodige rust zal de eigenaar toch iets moeten gaan veranderen....en vastgereden spier groepen toch moeten gaan losmaken om niet weer die overbelasting te creëren.

Wat ik zeker snap...wie komt er op je dam!!! Juist dat he??! Voor mij doorslaggevend...zijn er maar een paar..

Zou jouw huisarts massage bij Spierproblemen ook afwijzen? Alle sporters voor gek verklaren?!of heeft jouw paard geen spierweefsel en gebruikt hij alleen zijn botten bij de beweging....beetje arrogante reactie van zo een dierenarts...

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:17

Bigben, de Chinese arts waar ik over spreek is ook westers arts....
Overigens ben jij de gene die volkomen onzin uitkraamt..

Zit nog steeds te wachten op genezing regulier.

Maar ja wat je niet kent dat bestaat niet. Beetje simpel om zo te blijven denken...ik ben uiteindelijk wel uitgepraat met jouw...graag even voorbeelden van genezing regulier met kuur pilgebruik...dus niet de rest van je leven afhankelijk van de pillen. Is geen genezing

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:19

Dus Indestal als ik je laatste berichten goed samenvat, dan ben je een slechte ruiter als de behandeling van een kwakzalver niet aanslaat. En als dat niet het geval is, dan heeft de kwakzalver zich niet aan de kwakzalver richtlijnen gehouden. Maar het kan nooit, maar dan ook nooit aan de kwakzalver behandeling liggen.

Bijzonder...