3:Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - Lees de OP!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 12:42

Het 'gedegen' wetenschappelijk onderzoek dat er wel zou zijn, is gefinancierd door Coca Cola...

Let wel, ik ben voor wetenschap en wetenschappelijk onderzoek en misschien gebruik ik niet de juiste woorden omdat ik in een andere academische richting werk, maar het enkele feit dat iets niet wetenschappelijk is bewezen wil nog niet zeggen dat het niet zo is.

"De wetenschap" weet nl. nog heel veel niet ook niet t.a.v. de werking van het menselijk lichaam en de invloed van allerlei stoffen daarop. Dat is ook helemaal niet erg, zo blijft er ten minste steeds iets te onderzoeken en komt men steeds verder maar gebruik het dan ook niet als argument dat het dus niet zo is. Het staat hoogstens nog niet wetenschappelijk vast.

Een ieder moet maar kijken wat hij/zij met de informatie doet. Het is inmiddels redelijk off-topic dus ik ben hier klaar.

IMANDRA

Re: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 12:47

Wat je zegt klopt niet helemaal ;).
Het is ook niet wetenschappelijk bewezen dat vaccins zorgen voor autisme. Of dat WiFi allergieën kan veroorzaken. Dat wil niet zeggen dat het wel kan: uit vele onderzoeken is namelijk geen significant verband gebleken (dus maw: 'er is niks uit het onderzoek gekomen'). Maar dat wil niet zeggen dat het nog steeds mogelijk is dat men allergisch is voor WiFI. Dat er niks uit het onderzoek is gekomen wil gewoon zeggen dat er niks is om uit het onderzoek te komen ^^.

Heb je een link naar dat wetenschappelijk onderzoek? Nu ben ik wel benieuwd. Dan kan ik even kijken hoe 'gedegen' dat onderzoek is ^^. Dat iets gefinancierd is door Coca Cola wil nog niet meteen zeggen dat het onderzoek ook goed is uitgevoerd, of dat journalisten etc. het niet uit het verband hebben getrokken ^^.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 12:50

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 12:53

Nee ik bedoelde het wetenschappelijke onderzoek waar Henshem het over heeft, haha.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 12:54

Oh haha sorry :o

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 12:54

NP. Ga de de docu eens opzetten (ben vandaag toch de hele dag bezig met scriptie dus dan heb ik iets om naar te luisteren haha).

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 13:01

BMI vind ik meer een richtlijn dat iets waar je vast aan MOET houden. Volgens de bmi berekening moet ik minder dan 75 kilo wegen km onder de 25 te zitten. Ik heb brede schouders en brede heupen, als ik onder de 75 kilo weeg dan ziet het niet uit.
Heb mezelf nu als doel 80 gesteld en kijk dan hoe ik me daarbij voel.
Vanochtend gaf de weegschaal 89.9 kilo aan. Helemaal blij dat ik onder de 90 zat :D
Nu kun je denken dat dat nog teveel is, zeker weten, maar ik kom van een dikke 113 kilo af dus ben hier al superblij mee.

Suiker probeer ik te vermijden. Ik ben de eerste weken echt 'afgekickt' van suiker. Voorheen altijd in de thee, vaak zoet broodbeleg, siroop drinken etc.
Nu ik zo goed als geen suiker meer binnen krijg voel ik me zoveel beter! Heb ook veel minder trek in zoetigheid.

Mijn lijstje vandaag;
O; cracottes met kaas en met jam, frambozenyoghurt
L; brood met smeerkaas, kipfilet en ei
A; uit eten bij de Griek

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 13:06

Als ik stiekem mee lees, zal ik mezelf ook even netjes voorstellen. :o

Ik ben Kim, ben in de afgelopen 3 jaar van 70/75 naar (vanochtend op de weegschaal, nuchter, aangekleed en met schoenen) 96,3 kg gegaan. Er moet dus nodig wat vanaf.
Ik ben zo'n 1.67 m lang, en een zittend beroep. Eigen baas, dus zit alleen. Wel twee hondjes die er een paar keer per dag uit moeten voor een plasje. En ik eet nogal makkelijk(en graag! )
Van de week besloten dat er nodig iets moet veranderen. Ik zit in principe 3 tot 4 dagen per week alleen op de zaak. (rest van de tijd is vriendlief er ook, en dan eet ik echt veel minder, (iets met uitslapen en dus 1 maaltijd minder per dag + nagenoeg niet snacken, alleen bij de tv in de avond)
Mijn plan voor de dagen dat vriendlief werkt, aangezien daar het probleem vooral ligt;

Ochtend (rond 8 uur/half 9); 3 boterhammen(bruin, schoonvader bakt al het gewone brood zelf) iets van vleeswaren(kalkoen,boterhamworst,ham,boerenmetworst,snijworst), jong belegen kaas en soms pindakaas. En een fatburner(kom ik op terug)
Tussendoor; Meestal pak ik dan niks. Maar evt een stuk fruit of groente(komkommer,tomaatje)
Lunch; Shake. (modifast kom ik op terug)
Tussendoor; iets van smoothie/fruit/kwark oid.
Avond; eten wat de pot schaft. Minder rijst/aardappels en dergelijke. Meer groenten.
Tussendoor/snack; Alleen als ik echt honger/zin heb. Nu al regelmatig komkommer oid.

Modifast/fatburner; Ik kan door mijn gezondheid niet echt veel bewegen. Heb een hoop (contact) allergieën en een paar voedingsallergieën. Daarnaast komt mijn allergie o.a. tot uiting op mijn voeten, waardoor deze regelmatig open liggen.
Omdat ik dus vrij weinig kan bewegen, zou die fatburner en modifast moeten helpen om net iets makkelijker gewicht te verliezen. Iets wat ik natuurlijk goed in de gaten ga/moet houden.

Verder lees ik vooral mee, in de hoop variatie in mijn eten te vinden en natuurlijk voor goede tips.

Net ook my fitnesspall ding geïnstalleerd en aangemaakt. Zodat ik mijn beweging en voeding ook wat beter in de gaten kan houden. Daar word nu 1320 calorieën geadviseerd als ik het goed onthouden heb. :)

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 13:09

jaimy10 schreef:
Vind k wel erg weinig borstnoot.. Heeft MFP dat berekend?

gribaldi schreef:
Borstnoot, 1280 kcal lijkt mij wel erg weinig hoor.. Weet niet precies hoe zwaar je bent en hoe lang?

Jep, ik heb in moeten vullen hoe oud ik ben, hoe groot, hoe veel ik weeg, en hoeveel ik wil wegen. Ik heb toevallig twee weken geleden een nieuw paspoort aangevraagd, dus mijn lengte is zeker. Gisteren heb ik me gewogen dus dat ook.

Ik heb in gevuld:
- Vrouw
- 19 jaar oud
- 1.67 groot
- 69 kilogram
- streefgewicht 58 kilogram
- Ik niet veel beweging heb op een dag (student, daarnaast rijd ik wel paard maarja ik beweeg niet heel de dag door)

De app heeft me ook aan geraden dat ik 0,5 kilo per week moest verliezen. (kon ik zelf aangeven, maar 0,5 is dus aanbevolen dus dat heb ik ook aangeklikt)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 13:11

@Borstnoot & kiwiwitje: check even de OP. Daar staat een link in om je 'goede' kcal te berekenen. MFP is over het algemeen wat laag in kcal :)

Ben nu net de docu aan het kijken, en irriteer me al aan het ding dat hij niet eens calorieën telt. Hoe hou je de 'condities' dan gelijk? Hij pakt oa 2,5 portie cereal, en in cereal zit vaak best veel calorieën... Ik durf te wedden dat hij in de suikerconditie al meer kcal eet. Dat kan ook een grote impact hebben.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 13:19

borstnoot schreef:
jaimy10 schreef:
Vind k wel erg weinig borstnoot.. Heeft MFP dat berekend?

gribaldi schreef:
Borstnoot, 1280 kcal lijkt mij wel erg weinig hoor.. Weet niet precies hoe zwaar je bent en hoe lang?

Jep, ik heb in moeten vullen hoe oud ik ben, hoe groot, hoe veel ik weeg, en hoeveel ik wil wegen. Ik heb toevallig twee weken geleden een nieuw paspoort aangevraagd, dus mijn lengte is zeker. Gisteren heb ik me gewogen dus dat ook.

Ik heb in gevuld:
- Vrouw
- 19 jaar oud
- 1.67 groot
- 69 kilogram
- streefgewicht 58 kilogram
- Ik niet veel beweging heb op een dag (student, daarnaast rijd ik wel paard maarja ik beweeg niet heel de dag door)

De app heeft me ook aan geraden dat ik 0,5 kilo per week moest verliezen. (kon ik zelf aangeven, maar 0,5 is dus aanbevolen dus dat heb ik ook aangeklikt)

Als ik via die site je BMR bereken zit je aan 1521. Beweging heb ik normaal laten staan en dan zou je 1825 kcal moeten eten om gelijk te blijven en 1726 om af te vallen. (heb je even naar 60kg gezet want weet je doel niet) Ik zou dus persoonlijk wel wat hoger gaan zitten dan die 1280 kcal.

Heb 2 site's gedaan en de andere zei zelfs dat je 1772 kcal per dag mag eten.

Zou zelf even bedenken wat je wilt want 1280 kcal is wel op het randje :)

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 13:20

IMANDRA schreef:
@Borstnoot & kiwiwitje: check even de OP. Daar staat een link in om je 'goede' kcal te berekenen. MFP is over het algemeen wat laag in kcal :)

Ben nu net de docu aan het kijken, en irriteer me al aan het ding dat hij niet eens calorieën telt. Hoe hou je de 'condities' dan gelijk? Hij pakt oa 2,5 portie cereal, en in cereal zit vaak best veel calorieën... Ik durf te wedden dat hij in de suikerconditie al meer kcal eet. Dat kan ook een grote impact hebben.

Hij krijgt net zoveel kcal binnen dan als hij normaal at met groente en fruit toch? Althans zo kwam het gisteren over op mij. Ze hebben hem dacht ik gewoon eten gegeven of aangegeven wat hij kon eten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 13:21

gribaldi schreef:
IMANDRA schreef:

Hij krijgt net zoveel kcal binnen dan als hij normaal at met groente en fruit toch? Althans zo kwam het gisteren over op mij. Ze hebben hem dacht ik gewoon eten gegeven of aangegeven wat hij kon eten.

Ja zit nu op 27 minuten, maar ze zeggen nergens iets over kcal. Hij 'telt' alleen zijn 'eetlepels suiker'. Voor zover ze vertellen dan ^^.

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 13:22

Yes ga mee met Gribaldi. Als je nu al op 1200 gaat zitten kan je nooit meer afbouwen.. Ik zou lekker omhoog gaan, ook lekker voor jezelf hihi :))

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 13:32

Haha ja het is wat vaag inderdaad Lisa. Maar moet zeggen dat kinderlunch trommeltje wat hij op het einde krijgt dan denk ik wel van huh oké krijgen die kinderen met dat voedsel echt zoveel suiker binnen?

Maar de dip die hij krijgt met af kicken vind ik wel grappig, ik wist precies wat hij voelde haha.

Daarna kwam er trouwens een aflevering over zout. 2 gr per dag is prima, wij als mensen eten ongeveer 6gr per dag. Hij at 15 gr en de dokter zei dat is niet goed. (weet niet meer precies wat hij allemaal at hoor)

Het is trouwens de week van Food dus vandaar zoveel docu's.

Jaimy hoe gaat het met je blessure? Heb je veel last? :)

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 13:34

jaimy10 schreef:
Yes ga mee met Gribaldi. Als je nu al op 1200 gaat zitten kan je nooit meer afbouwen.. Ik zou lekker omhoog gaan, ook lekker voor jezelf hihi :))

Doe ik dat!
Ik vond het zelf best wel mee vallen hoe weinig ik mocht eten, ik kan er best veel mee, met die 1200 calorieën. (zal ook wel komen omdat ik niet ontbijt).

Maar ik ga rond de 1500 zitten dan denk ik. Ik kijk dan hoe het bevalt, is het te moeilijk, dan rond de 1700. Denk ik dat ik wat meer kan pushen ga ik langzaamaan naar onderen.

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 13:38

Elke dag fysio. Wat een mazzel _O-
En een uur cardio p dag en moet zeggen.. Dat ik verrassend goed genees.. Mag met 10 min weer dus ben benieuwd!!

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 13:40

Ik wil mij ook graag (weer) melden. Ben sinds ik samen woon aardig wat aangekomen. Nu al een half jaar goed op weg met naar de sportschool te gaan en paardrijden weer op te pakken. Nu ook weer begonnen met MFP en al 1 kilo kwijt in 2 weken!. Wel vind ik het erg moeilijk om mijn macro's passend te krijgen heb het momenteel op 40%koolhydraten (50% was aanbevolen) 30% vet en 30% eiwit.
Ik heb mijn calorieën 1590 staan aangezien ik een best actieve baan heb (werk op een woongroep in de gehandicaptenzorg, dus loop veel en soms ook fysieke inspanning).

Verder wat info over mij
Ymke
21 jaar
Nijmegen
1.60
62 kg
Fitness 3/4x per week paardrijden 1/2x per week lange afstanden en galoptraining
Doel: Afgetraind raken, niet echt een gewicht kwa cijfers
Valkuil: weekenden en drink graag een glaasje (of meer) alcohol)

Edit:
Morgen heb ik een bruiloft van hele goede vrienden die al het eten en drinken hebben afgekocht, dus graag willen dat wij veel eten en (alcohol) drink. Vandaag maar al vast een balansdagje waarbij ik onder de 1000 kcal probeer te blijven
Laatst bijgewerkt door Ymke_Z op 02-06-17 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 13:44

henshem schreef:
Het 'gedegen' wetenschappelijk onderzoek dat er wel zou zijn, is gefinancierd door Coca Cola...

Wat een kul. Er zal best wel onderzoek gedaan zijn door coca cola, maar er is ook heel veel onderzoek gedaan door de WHO en anderen. Bovendien maakt het in principe niet uit wie het financiert, goed wetenschappelijk onderzoek kun je herkennen doordat het door iedereen te herhalen is en iedereen moet het kritisch kunnen bekijken. Dat dat niet altijd perfect verloopt ben ik me van bewust, maar onderzoek keer op keer manipuleren is niet mogelijk.

henshem schreef:
Let wel, ik ben voor wetenschap en wetenschappelijk onderzoek en misschien gebruik ik niet de juiste woorden omdat ik in een andere academische richting werk, maar het enkele feit dat iets niet wetenschappelijk is bewezen wil nog niet zeggen dat het niet zo is.

Vind je dat zelf niet een beetje verkeerd om redeneren? Als wetenschapper zul je overal aan moeten twijfelen, maar zeggen dat bakkabouters bestaan "omdat het nog niet bewezen is dat het niet zo is", tja, zo kan ik er nog wel 100 bedenken. Dan kun je alles wel als waar aannemen en dan kom je ook meteen op ke volgende alinea..

henshem schreef:
"De wetenschap" weet nl. nog heel veel niet ook niet t.a.v. de werking van het menselijk lichaam en de invloed van allerlei stoffen daarop. Dat is ook helemaal niet erg, zo blijft er ten minste steeds iets te onderzoeken en komt men steeds verder maar gebruik het dan ook niet als argument dat het dus niet zo is. Het staat hoogstens nog niet wetenschappelijk vast.

Correct, maar als je zo wil redeneren dan kun je niks meer eten of drinken (of juist alles...). 10 jaar geleden leerde ik in de opleiding tot dietist dat verzadigd vet "de duivel" was en leerde we light en eierkoeken voor te schrijven. Ondertussen blijkt dat totaal verkeerd om te zijn. Dat betekend niet dat je alle wetenschappelijke informatie overboord moet gooien en daarom slecht "wetenschappelijk" onderzoek als dit moet gaan volgen. Je zal het moeten doen met de informatie die er is en daar naar goed vermogen op handelen. Paniek zaaien met zo'n docu maakt de wereld niet duidelijker.
Nogmaals: ik pleit niet voor suiker, over het feit dat suiker ongezond is is de wetenschap ondertussen ook volledig overtuigd. Ik vind dit alleen ene slechte docu omdat ze zeggen dat de kcal uit suiker zich anders zouden gedragen als de kcal uit andere voeding. Dat is volledige onzin. Suiker heeft slechte eigenschappen in ons lichaam, maar niet omdat die kcal je sneller dik zouden maken dan de kcal uit vet of eiwitten.

henshem schreef:
Een ieder moet maar kijken wat hij/zij met de informatie doet. Het is inmiddels redelijk off-topic dus ik ben hier klaar.

We proberen in dit topic juist om uit te gaan van onderbouwde kennis en tegenwicht te bieden aan alle flauwekul die er de rondte doet om mensen duidleijkheid te bieden. Dus wat je doet is gewoon niet tof...

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 13:47

@Sec _/-\o_

Was er trouwens ook niet iets dat vet eten die suikerschommelingen weer een beetje dempte? (weet het niet zeker hoor)
Volgens mij eet die man uit de docu ook vetarm...

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 13:54

Zaai ik paniek met zo'n docu? Kom op zeg, gewoon op de publieke omroep te zien. Vanavond trouwens in de herhaling.
Je erkent zelf dat een aantal jaar geleden eierkoeken en light producten het motto waren. Niet raar dat mensen kritisch worden indien allerlei adviezen die met overtuiging werden gebracht achteraf niet goed blijken te zijn geweest.
Dus de onderbouwde kennis in dit topic is de kennis van nu en niet meer of minder.

En nee de documentaire maker at niet vetarm. Gewoon even goed kijken. Ik ging gisteravond met een open blik kijken naar deze docu maar heb het idee dat dat niet voor iedereen geldt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 13:58

Maar die kennis van nu is wel onderbouwd door veel goed uitgevoerde wetenschappelijke onderzoeken. Dat valt over de kennis van vroeger niet altijd te zeggen.

Ik heb er eerlijk gezegd best een hekel aan als mensen dingen gaan claimen zoals 'van suiker wordt je dik'. Natuurlijk is je lichaam gecompliceerd, maar het basis idee is, dat als jij meer eet dan je verbrandt, dán kom je aan. Als je minder eet dan je verbrandt, dan val je af. Als jij alleen tafelsuiker eet, en zorgt daarbij dat je minder eet dan je verbrandt, dan val je af. Of dat gezond is, is een tweede.

Het probleem met de docu in mijn opzicht is dat er totaal geen verhoudingen zijn aangehouden, voor zover ik kan zien. Afvallen én gezond leven draait volledig om verhoudingen. Suiker is niet erg, zo lang het met mate is. Vet is niet erg (en zelfs gezond! Zeker voor vrouwen!), mits het met mate is.
Als jij een mooie verhouding qua khd, vet en eiwit eet, dan is er niks aan de hand. Zeker niet als je daarbij nog eens op je kcal let.

En hij zegt letterlijk in de docu: "Ik snack tussendoor veel meer dan eerst". Dan kan ik me best voorstellen dat hij gewoon te veel kcal binnen krijgt, en dus aankomt. Daarbij eet hij (voor zover ik begrijp) vetarme producten en dus krijgt hij geen goede verhoudingen binnen. Tja, dat is ongezond. Dus dan zie je dat aan zijn lichaam(sfuncties) terug.

Edit: nog iets irritants: ze doen in de docu alsof bijv. smoothies slecht zijn. Nee, smoothies zijn niet slecht. Je moet ze gewoon met mate drinken, zoals geld voor ALLES.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 02-06-17 14:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 14:00

Kijk, Sec kan heel goed verwoorden wat ik wil typen! Thnx :D Was nog aan het broeden op een antwoord :+
Henshem paniek, nee hoor. Alleen je verkoopt iets voor waarheid wat jij gelooft. Betekent niet dat het de waarheid ís ;)

Ik denk dat als je gewoon alles met mate eet, je heel prima bezig bent. Ik krijg echt genoeg (toegevoegde) suikers binnen, maar val gewoon prima af. Het leven moet ook leuk blijven, en ik vind het zelf een stuk makkelijker vol te houden door maar zo "normaal" mogelijk te eten, met normaal bedoel ik in dit geval mn verstand gebruiken en niet met alle hypes mee vliegen. Gewoon hoe ik altijd al at, maar dan meer vers, minder snoepen, minder grote porties etc.
Voor een ander werkt het weer prima om zich vast te houden aan een dieet, levensstijl etc. Net wat je fijn vind dus.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 14:02

In de docu komt aan bod dat hij dezelfde hoeveelheid calorieën per dag eet als daarvoor. Alleen andere voedingsmiddelen met verborgen suikers zoals vruchtensappen enz. Hoe vaak hij daarvoor at/snackte is dus niet relevant.

Over een paar jaar zal de wetenschappelijke vlag er weer heel anders voorhangen. Maar dat zien we dan tegen die tijd wel weer in een volgend dieet topic. Gegroet.
Laatst bijgewerkt door henshem op 02-06-17 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 14:05

Nou ik ben nu op 45 min. en het lijkt er niet echt op. Nog niets gezegd over calorieën. Hij zegt zelf dat het ontzettend moeilijk is om op zijn 'daily allowance' van '40 teaspoons sugar' te blijven, en gaat er (bijv. na zijn vliegreis) overheen door een smoothie van 36 teaspoons te drinken. En doet daarbij alsof fruit zo slecht is.. komop zeg.

En dan nog blijft het idee van verhoudingen, wat ik net uitlegde.

Ik vind de docu ontzettend ongenuanceerd en voor mijn gevoel vertellen ze alleen dingen voor het nieuws-gehalte. Mensen die dit zien kunnen denken, OMG ik moet geen fruit(sap) meer eten! Terwijl dat echt niet slecht is. Je moet namelijk niet alleen naar suiker kijken, maar ook naar vitaminen, mineralen, eiwit en vetten.