Steeph schreef:Lees even mijn vorige post. Het scheelt maar 10 meisjes tussen de aantal wat gevaccineerd word en het aantal wat langdurige klachten ondervind.
Sorry, maar ik volg die post niet helemaal. Vooral dit stukje vind ik erg vaag:
Citaat:
Laten we de meisjes geboren in 2002 nemen, die zijn namelijk in 2015 gevaccineerd. Hiervan is 48,1% gevaccineerd met twee of drie vaccins (volledig gevaccineerd), 11,5% met één vaccin (reeks niet afgemaakt) en 40,3% heeft het vaccin niet gehaald. Maar 48,1% heeft dus de hele reeks gehad.
In 2015 zijn er in het totaal 99.102 meisjes geweest die opgeroepen zijn om het vaccin te halen.
De HPV vaccinatie beschermt tegen ongeveer 70% van de gevallen van BMHK. Dat komt doordat er verschillende vormen zijn van Humaan Papillomavirus (HPV16 en HPV18). In 2015 kwamen er 715 nieuwe gevallen van BMHK waarvan het lichaam het dus niet zelf geeft kunnen opruimen. Daarvan zijn er 207 komen te overleiden, dat is 29%. Het aantal nieuwe gevallen van BMHK is in de afgelopen jaren niet of nauwelijks afgenomen.
Dus stel, we trekken die 715 nieuwe gevallen van BMHK even door naar het aantal meisjes wat in 2002 geboren is en is opgeroepen voor de vaccinatie: dat zijn er 715 op 99.102 meisjes. Dat is nog geen 0,8% van de meisjes!
Waarom betrek je die 715 gevallen op de groep meisjes die in 2002 geboren zijn? In 2015 zijn zij 13 jaar en het is zeer onwaarschijnlijk dat er binnen de groep 13 jarige, personen zijn met baarmoederhalskanker. Die 715 gevallen liggen verspreid over diverse leeftijdsgroepen, nooit binnen één leeftijdsgroep. Wat zegt die 0,8% eigenlijk?
Verder is er nog niets bekend over eventuele bijwerkingen/gevolgen op de lange termijn. Die zijn niet meegenomen in je berekeningen. Logisch natuurlijk, want daar is nog niets over bekend. Ook is er vanuit gegaan dat het vaccin daadwerkelijk bij 70% van de vrouwen baarmoederhalskanker voorkomt, terwijl dit nog helemaal niet bewezen is.
Je berekening lijkt erg mooi, maar er zijn zo veel onbekende en onvoorspelbare factoren waardoor ik vind dat je niet zo maar kan zeggen dat de kans dat je baarmoederhalskanker krijgt van HPV vele malen groter is dan dat je iets van de prik krijgt.