Het uitsluiten van psychiatrische aandoeningen is hetzelfde verhaal - ik vind het een fout van de diagnosticus om een depressie te missen en het dan maar op CVS te gooien. Een ernstige fout. Zeker omdat het gewoon bekend is dat CVS een hoge comorbiditeit kent met psychiatrische aandoeningen, zou men daar extra alert op moeten zijn. Al mag CVS dan weer niet gediagnoseerd worden in de aanwezigheid van een depressie (of eetstoornis, of schizofrenie, of morbide obesitas, etc), dus dat is ook weer zo'n dingetje. 'Ga maar eerst je depressie of je overgewicht wegwerken, want anders kun je geen CVS-diagnose krijgen'.
(Voor alle duidelijkheid: dit zijn niet mijn woorden, ik vind dit juist een diagnostisch vraagstuk waar een beter beleid bij moet komen - het één sluit het andere imo namelijk niet uit. En ja, om het zeker te weten moet je inderdaad eerst vrij van depressie/obesitas/enzovoort zijn, maar dat is helemaal niet zo simpel natuurlijk...)
En een verkeerde diagnose komt helaas inderdaad voor, net zoals mensen met PDS die later een ernstige darmaandoening zoals collitis ulcerosa (schrijf ik het goed?) blijken te hebben, of mensen met een licht hartruisje die stiekem een ernstige hartafwijking blijken te hebben, en zo kunnen we er allemaal nog een hele hoop bedenken. Ik denk dat, naast een bepaald foutenpercentage dat je altijd zult hebben (waar mensen werken...), het ook heel erg aan de diagnosticus ligt. Maar het zou natuurlijk niet mogen!
Ik heb laatst nog wat gelezen over het percentage verkeerde diagnoses mbt dit onderwerp, ik zie in mijn notities "zelfde foutenpercentage als andere aandoeningen" staan, maar dat is ook lekker duidelijk

Volgens een ander artikel hebben 20 tot 25% van alle mensen op een gegeven moment in hun leven last van langdurige vermoeidheid (en dit zijn dan nog alleen degenen die daarvoor naar de huisarts stappen). Slechts bij 1% van alle mensen die hiermee naar de HA stappen kan er geen aanwijsbare reden gevonden worden - en dat zijn dan degenen die de CVS-stempel krijgen. Let op (en dat had ik ook beter moeten doen): dit gaat over de US en de UK. Ondanks dat onze gezondheidszorg qua kennis en ontwikkeling gelijk loopt, kan ik inderdaad niet stellen dat CVS ook hier weinig wordt gediagnoseerd, ik weet alleen de cijfers uit de US+UK.
Dan heb ik je wb het onderzoek verkeerd begrepen TeszZz! Er zijn namelijk wel studies waar er zo'n klein aantal proefpersonen wordt gebruikt, maar die laat ik over het algemeen links liggen vanwege de beperkte waarde. Mag ik vragen of jouw trial gepubliceerd is? Ben wel benieuwd hoe ze die kromme manier van selecteren hebben gerapporteerd namelijk

GET is inderdaad een twijfelgevalletje. Ik sta er zelf niet zonder meer achter, het principe van operante conditionering vind ik een te simpele en eenzijdige oplossing voor een zo complex en veelomvattend probleem. Dan is CGT al heel wat integraler en meer in lijn met het biopsychosociale model. Maar ook CGT moet op het gebied van CVS en chronische pijn nog beter uitgewerkt worden, kijken welke elementen uitvergroot of toegevoegd moeten worden (en welke eventueel weggelaten kunnen worden) om het effectiever te maken. Maar we zitten alvast op de goede weg zeg maar. Mettertijd wordt het hopelijk zodanig goed "gefine-tuned" voor CVS dat de effectiviteit er alleen maar beter op wordt.
Het was niet mijn bedoeling om CGT als wondermiddel te brengen wat voor iedereen werkt, mijn excuses als dat zo overkwam! Maar ik zie het als volgt: er is gewoon geen traditionele "cure" voor, dus bij gebrek daaraan, zou ik echt iedereen CGT willen gunnen, want als het voor jou werkt, hoe geweldig zou dat zijn? En als het niet werkt is het natuurlijk jammer, maar dan heb je het geprobeerd. Er zijn nu eenmaal weinig tot geen opties, en de mensen die er wat aan hebben zijn er natuurlijk hartstikke blij mee.
Ik vind medische psychologie zo'n boeiend onderwerp, ik kan er met liefde hele boekwerken over neertypen, maar ik ga het hierbij laten in dit topic. Wat ik hier allemaal zit te vertellen heeft niks meer te maken met de vraag van TS, en het voegt ook niks toe mbt eventuele steun door lotgenotencontact (waarin ik dit topic mogelijk zie ontaarden, wat natuurlijk heel fijn is!). Misschien maak ik nog wel eens een apart topic om een fijne en boeiende discussie hierover te hebben, maar ik vind dit niet de geschikte plek daarvoor, daar werd namelijk totaal niet om gevraagd. Ik word irritant enthousiast als ik eenmaal begin te typen, en voor je 't weet is er geen houden meer aan

Dus ik wens iedereen hier nog veel sterkte en veerkracht, met wat voor chronische klachten dan ook, en ik hoop dat jullie hier steun bij elkaar kunnen vinden wanneer je weer eens een ondoordachte opmerking naar je hoofd krijgt geslingerd!