Futloos, moe en toch actief zijn.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 11:46

Niks mis met een "opgelegde" taak. Als dat werkt en hij het ook die dag doet, prima +:)+ . Beter als blijven hopen dat hij uit zichzelf het wel ziet en doet, terwijl hij het gewoon niet ziet of niet wil zien.

Doordeweeks de boel een beetje bijhouden en in het weekend even samen de schouders eronder, dan is het ook met een uur klaar. Wil hij dat niet, dan maar iets minder investeren in zijn motoren en investeren in dingen die de boel gemakkelijker maken (werkster, ramenwasser)

Als het werkt, dan werkt het. Een begin om verder op te borduren, succes!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 11:52

Wat betreft het schoonmaken zou ik gewoon eens een lijst maken met alle taken (van was vouwen tot ramen zemen, auto wassen, koken... is een lange lijst), met daarbij hoeveel tijd het kost en hoe vaak jullie (!) willen dat het gebeurt. Dan is het daarna een kwestie van eerlijk verdelen en met een beetje geluk zijn er taken die jij haat en je vriend prima wil doen (bij ons thuis is dat stofzuigen en dweilen) en andersom (de was ophangen en vouwen). En als je tegen dingen aan blijft lopen, dan kun je altijd nog voor een goede schoonmaakster gaan :D Als er budget voor is dan zou ik het mezelf altijd zo makkelijk mogelijk maken. Robotstofzuiger, vaatwasser, droger, etc :)

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:21

secricible schreef:
Goed dat jullie bezig zijn maar volgens mij heb je nog een zware dobber. Ik herken echt heel veel van jou in mezelf en bij ons kwam dezelfde conclusie: hem een taak geven. Eerlijk? Voor mij werkt het niet.
Want dan doet hij het niet meteen, en ik wil het wel meteen van mijn lijstje af hebben. Maar omdat ik de taak aan hem heb gegeven kan ik het ook niet meer zelf doen (want dat eindigt in "dat zou ik toch doen!") Ik geef hem dus alleen een taak als ik zelf laat thuis ben en geef aan of hij dat gedaan wil hebben als ik er ben.
Maar het scheelt dat ik 32uur werk en hij 40, dus het grote huishouden doe ik zelf op mijn vrije dag. En dat werkt voor ons echt veel beter, want ik wil zelf die controle houden dat het gedaan wordt wanneer ik het wil en wanneer het mij stoort. Maar ik ben wel zover dat ik me besef dat dat mijn probleem is en dat ik zelf zou moeten leren loslaten daarin :+

Het is een verschil tussen mannen en vrouwen ;-) mannen zien de taak soms echt niet.
Maar dat neemt niet weg dat ze niet pro actief kunnen worden! Dat hij opgelegde taken uit wil voeren is een stap de goede richting op! Alleen hij zal toch echt ook pro actief moeten worden, zo werkt dat in een relatie. Als jij hem continu orders moet geven, gaat hij je alsnog geestelijk leegzuigen!!!

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:30

Kamy schreef:
secricible schreef:
Goed dat jullie bezig zijn maar volgens mij heb je nog een zware dobber. Ik herken echt heel veel van jou in mezelf en bij ons kwam dezelfde conclusie: hem een taak geven. Eerlijk? Voor mij werkt het niet.
Want dan doet hij het niet meteen, en ik wil het wel meteen van mijn lijstje af hebben. Maar omdat ik de taak aan hem heb gegeven kan ik het ook niet meer zelf doen (want dat eindigt in "dat zou ik toch doen!") Ik geef hem dus alleen een taak als ik zelf laat thuis ben en geef aan of hij dat gedaan wil hebben als ik er ben.
Maar het scheelt dat ik 32uur werk en hij 40, dus het grote huishouden doe ik zelf op mijn vrije dag. En dat werkt voor ons echt veel beter, want ik wil zelf die controle houden dat het gedaan wordt wanneer ik het wil en wanneer het mij stoort. Maar ik ben wel zover dat ik me besef dat dat mijn probleem is en dat ik zelf zou moeten leren loslaten daarin :+

Het is een verschil tussen mannen en vrouwen ;-) mannen zien de taak soms echt niet.
Maar dat neemt niet weg dat ze niet pro actief kunnen worden! Dat hij opgelegde taken uit wil voeren is een stap de goede richting op! Alleen hij zal toch echt ook pro actief moeten worden, zo werkt dat in een relatie. Als jij hem continu orders moet geven, gaat hij je alsnog geestelijk leegzuigen!!!

Maar is dat echt zo? Ik heb namelijk het idee dat dit vaak gebruikt wordt door mannen die het nogal makkelijk vinden dat een vrouw (waarom, geen idee?) alles in huis doet.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:39

Sunrise_ schreef:
Maar is dat echt zo? Ik heb namelijk het idee dat dit vaak gebruikt wordt door mannen die het nogal makkelijk vinden dat een vrouw (waarom, geen idee?) alles in huis doet.

Ik vind het zelf ook nogal gemakkelijk als iemand alles in huis doet. En al heb ik een vrij hoge tolerantiegrens, die van mijn wederhelft ligt nog nét een tikkie hoger. Dus moet ik hem soms eraan helpen herinneren dat we katten en vissen hebben, en helaas geen kaboutertjes. Als dat echt gaat irriteren maak ik daar een punt van, en dan hebben we die discussie weer een tijdje niet. Maar onderhoud is bij ons noodzakelijk, helaas...

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:41

phormicola schreef:
Cowboy55 schreef:
Ben blij dat jullie samen hiermee aan de slag gaan. Lijkt me een stuk beter dan de meest gangbare suggestie op Bokt.....

Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Ik spreek niet voor anderen maar ik heb tien jaar van m'n leven weggegooid omdat ik ook dacht dat je maar moest blijven werken aan de relatie. Hij heeft in die tien jaar geen vinger uitgestoken in het huis, werkte niet en omdat hij Amerikaans was kreeg hij geen bijstand, stak geen vinger uit naar ons kind, liet mij hangen en wurgen met het kleine beetje geld dat we hadden én vond het een goed idee om mij dagelijks op m'n fouten te wijzen terwijl hij lekker zat te gamen :wow:
Zo'n relatie wens ik niemand toe, vandaar mijn waarschuwing. Mijn ex had ook altijd de beste wil en er veranderde niets.

Mijn opmerking was dan ook niet specifiek op jou gericht. Of misschien juist wel helemaal niet op jou gericht. Je geeft slechts een waarschuwing af. Meer niet.

Maar een groot deel van de reacties zijn (bijna) oneliners a la 'wegwezen, nu!'. Gegeven de voor handen zijnde info (of beter: het gebrek daaraan) snap ik niet hoe mensen tot dit soort oneliners kunnen komen. Persoonlijk zou ik in deze situatie geen relatie-advies durven geven op basis van minder dan een A4tje info over TS, haar vriend en de hele setting. Zal wel een social media ding zijn....

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:41

Haha het is niet voorbehouden aan mannen hoor, ik heb er zelf ook een handje van. Leg iets op de trap en ik loop er gerust een week omheen zonder te bedenken dat het misschien mee naar boven moet. M'n vriend is beter in dat soort dingen 'zien' dan ik dus volgens mij is het gewoon persoonsgebonden en niet geslachtsgebonden. Maar het is natuurlijk prima aan te leren, gewoon iedere dag (2 dagen, week..) even een rondje huis lopen en goed kijken wat ergens ligt waar het niet thuishoort.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:00

Citaat:
Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Ik spreek niet voor anderen maar ik heb tien jaar van m'n leven weggegooid omdat ik ook dacht dat je maar moest blijven werken aan de relatie. Hij heeft in die tien jaar geen vinger uitgestoken in het huis, werkte niet en omdat hij Amerikaans was kreeg hij geen bijstand, stak geen vinger uit naar ons kind, liet mij hangen en wurgen met het kleine beetje geld dat we hadden én vond het een goed idee om mij dagelijks op m'n fouten te wijzen terwijl hij lekker zat te gamen :wow:
Zo'n relatie wens ik niemand toe, vandaar mijn waarschuwing. Mijn ex had ook altijd de beste wil en er veranderde niets.

Citaat:
Mijn opmerking was dan ook niet specifiek op jou gericht. Of misschien juist wel helemaal niet op jou gericht. Je geeft slechts een waarschuwing af. Meer niet.

Maar een groot deel van de reacties zijn (bijna) oneliners a la 'wegwezen, nu!'. Gegeven de voor handen zijnde info (of beter: het gebrek daaraan) snap ik niet hoe mensen tot dit soort oneliners kunnen komen. Persoonlijk zou ik in deze situatie geen relatie-advies durven geven op basis van minder dan een A4tje info over TS, haar vriend en de hele setting. Zal wel een social media ding zijn....

Of ervaringen uit het verleden :) zonder meteen je verleden op tafel te gooien.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:02

secricible schreef:
Maar het scheelt dat ik 32uur werk en hij 40, dus het grote huishouden doe ik zelf op mijn vrije dag. En dat werkt voor ons echt veel beter, want ik wil zelf die controle houden dat het gedaan wordt wanneer ik het wil en wanneer het mij stoort. Maar ik ben wel zover dat ik me besef dat dat mijn probleem is en dat ik zelf zou moeten leren loslaten daarin

Maar is dat echt zo? Ik heb namelijk het idee dat dit vaak gebruikt wordt door mannen die het nogal makkelijk vinden dat een vrouw (waarom, geen idee?) alles in huis doet.[/quote]

Het is meer een uitspraak van mijn moeder ;-) terwijl mijn pa echt meehelpt in het huishouden!
Ik denk dat een man makkelijker "niks doet" dan een vrouw.
Maar ik heb 2 gezinnen in mijn omgeving die gescheiden zijn, omdat de man geen eigen initiatief toonde. Alles moest aangegeven en voorgekauwd worden. Dat breekt op een gegeven moment op.
Tis toch fijn thuiskomen en er voor je gekookt is, opgeruimd huis en je vriend zegt: vanavond es lekker samen relaxen! Ipv ik doe mijn opgelegde taak en dan vlucht ik weer naar mijn motor....

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:04

Kamy schreef:
Goed dat jullie bezig zijn maar volgens mij heb je nog een zware dobber. Ik herken echt heel veel van
Het is meer een uitspraak van mijn moeder ;-) terwijl mijn pa echt meehelpt in het huishouden!
Ik denk dat een man makkelijker "niks doet" dan een vrouw.
Maar ik heb 2 gezinnen in mijn omgeving die gescheiden zijn, omdat de man geen eigen initiatief toonde. Alles moest aangegeven en voorgekauwd worden. Dat breekt op een gegeven moment op.
Tis toch fijn thuiskomen en er voor je gekookt is, opgeruimd huis en je vriend zegt: vanavond es lekker samen relaxen! Ipv ik doe mijn opgelegde taak en dan vlucht ik weer naar mijn motor....

Lijkt mij ook hoor. Ik zou sowieso mega afknappen op een man die zegt dat hij 'meehelpt' in het huishouden of 'meehelpt' met het opvoeden van de kinderen. Alsof de vrouw de hoofdverantwoordelijke is.

Duhelo

Re: Futloos, moe en toch actief zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:41

De opgelegde taken kan je gewoon op een prikbord hangen

Of je maakt gezamenlijk een lijstje (hier steek ik tussen werk en paarden door op maandag en dinsdag de wasmachine en droogkast in gang, op woensdag wordt de boel geplooid en in de kasten gelegd, de rest van de week doe ik niks aan de was, behalve eens een hemd strijken voor een feestje ofzo)
Waar je per dag opschrijft wat er moet gedaan worden

bv
Dagelijks: kattenbakken - keuken stofzuigen - opruimen - dieren voederen
maandag: wassen en drogen
Dinsdag - Keuken en bijkeuken dweilen(wij hebben zo een ding om snel te dweilen zonder teveel moeite, op vrijdag hebben we een poetsvrouw.)
woensdag - was plooien
donderdag- living dweilen
vrijdag- slaapkamers stoffen en stofzuigen

op zaterdag neem je dan gezamenlijk de dingen mee dat je anders niet doet (slaapkamers dweilen, ramen lappen, dierverblijven poetsen, auto's wassen, etc ... niet alles iedere zaterdag uiteraard).
Per dag kan je ook prima twee taken op plaatsen, of afspreken dat de een het taakje doet en de ander kookt. en afruimen en afwassen = gezamenlijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:12

Dat 'mannen zien geen taken liggen' vind ik ook zo'n kul-argument.
Het zijn net mensen hoor, die kerels. Manlief hier ziet prima taken liggen. En alstie niet weet hoe het aan te pakken dan vraagt ie het gewoon. Net als een echt mens. :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:13

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Ayasha schreef:
Dat 'mannen zien geen taken liggen' vind ik ook zo'n kul-argument.
Het zijn net mensen hoor, die kerels. Manlief hier ziet prima taken liggen. En alstie niet weet hoe het aan te pakken dan vraagt ie het gewoon. Net als een echt mens. :j

En anders blijft het liggen en vinden ze het vanzelf wel terug.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:27

Volgens mij hebben jullie een prima gesprek gehad TS, succes.
Hebben jullie het er ook over gehad dat hij eigenlijk geen tijd met je wil doorbrengen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 18:57

Nu al enige tijd over is gegaan, wou ik nog even het volgende laten weten.
Hoewel ik hier en daar nog eens een opdrachtje noteer, moet ik aangeven dat mijn vriend spontaan de vuilbakken leegmaakt, het papier en plastiek wegdoet, met regelmaat zelfs de stofzuiger bovenhaalt (en gebruikt), de afwasmachine dagelijks vult en leegmaakt. Hij heeft zelfs spontaan mijn fiets onderhanden genomen en stimuleert mijn paardrijden (dewelke in terug 3 tot 5u per week doe). Ook is mijn schoonmoeder 180° gedraaid en ik heb nu veel meer tijd voor mezelf en anderen. Ik kan niet zeggen dat we wekelijks een uitstap maken, maar we maken veel meer tijd voor elkaar <3

Dus hé, communiceren dat kan je leren! :j