Zware jeugddepressie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Luca03

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 23:14

Zonnebloem: helaas is dat in mijn ogen geen optie. Ik heb er ook al aan gedacht maar ik voel me dan alsof ik gefaald heb en dat kan er echt even niet bij.

Janneke: ga ik eens zoeken, bedankt!

Vandaag was niet goed, op school oké ik had m'n bezigheid etc. Thuis en ik was meteen weer een chagrijn, alles irriteerde me en ik wou niks doen. Volgens mij overprikkeling, maar ben niet zeker. Het dood zijn/gaan lijkt nog steeds enorm rustgevend en mooi.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 00:36

Een pauze inlassen op school is niet valen meiske.. Ik begrijp wel dat je dat zo voelt hoor.. Toch denk ik dat het je na een paar dagen je wel rust zal geven. Er valt dan zo'n last van schouders.

En natuurlijk wil jij je niet zo voelen! Natuurlijk wil je lekker dingen ondernemen zonder gelijk kapot te zijn van vermoeidheid. Alleen (die burn-out klinkt alsof dat ook jouw probleem is) je lijf heeft rust nodig. Je lijf is uitgeput, dat komt niet door een week lang doorbuffelen, daar is al een lange tijd aan vooraf gegaan. Die tijd heb je waarschijnlijk ook nodig om er weer bovenop te komen.
Stel dat het betekend dat je twee jaar nodig hebt om weer op een goed energielevel te komen, zou je die tijd in jezelf willen investeren? Dat je na die twee jaar weer dingen kan ondernemen zonder gelijk kapot te zijn en daar drie dagen van moet bijkomen?

Ben je nog leerplichtig ts?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 09:44

Ik snap beslist dat je niet zit te wachten op het toenemen van het gevoel van falen!

Maar juist bij een burn out heeft het zin om "alle zwepen die jou opjutten" op een of andere manier te slopen.
Maken jullie daar op therapie plannen voor...?

("Zo moet je niet denken" telt niet mee!!
Dit is op zich een leuk resultaat - maar het is geen enkele aanwijzing hoe je dit moet bereiken. Daarmee dreigt het een extra 'zweep' te worden: weeeer iets dat niet lukt.)

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 10:12

Misschieb helpt het je als ik je een stukje eigen ervaring vertel. Ik ben van 4 vwo teruggegaan naar 5havo, omdat ik in therapie zat en het niet meer goed lukte op school. Aan intelligentie geen gebrek opzich hoor, maar als je er met je hoofd niet bij bent dan lukt het niet.
Na 5havo werd ik opgenomen. Na 1.5 jaar ben ik toch weer teruggegaan naar mn middelbare school (ook al was ik al 19). Nog 3 jaar vwo gedaan en mijn papiertje gehaald. Ik heb dus 9 jaar over de middelbare gedaan. Toen schaamde ik me, ik baalde ervan. Maar nu, ik ben 23 en 2e jaars hbo... Ik ben zo blij dat iik het toen zo gedaan heb. Soms moet je mildere middenwegen zoeken voor jezelf, en is de gewone weg gewoon even teveel

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 19:14

Gas terugnemen kan je goed doen, ookal is dat soms niet gemakkelijk. Anderzijds denk ik dat je daar ook aan toe moet zijn...
Ik heb het in het verleden ook gedaan en moet het nu ook soms doen. Ik had daar ook veel moeite mee in het begin. Het heeft bij mij enkele jaren geduurd eer ik me daar min of meer bij neer kon leggen.
jij kent jezelf het beste TS, luister naar je eigen lichaam en wat dit aangeeft.

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 18:16

zonnebloem18 schreef:
Is het niet te overleggen dat je dit schooljaar even laat voor wat het is? Tuurlijk is school belangrijk, maar op deze manier wordt het sowieso niets. Even een half jaartje aan jezelf werken en zorgen dat je er in september met frisse moed weer tegenaan kan. Het klinkt nu namelijk echt als een burn-out en van stug doorgaan wordt het echt niet beter.

Hier ben ik het mee eens, een jaartje overdoen is denk ik de beste keuze :j En wat is nou één jaar op een mensen leven? ;)

Verder wil ik je even een hele dikke knuffel geven :(:) zelf kamp ik ook al jaren met diverse psychische problemen, waar een depressie er een van is. Ik snap ontzettend goed wat je mee maakt, en wil je ontzettend veel kracht toe wensen! Jij kan dit zeker verslaan :(:)

Ik zelf heb altijd, zeker in slechte periodes, erg veel aan afleiding. Deze zoek ik vaak via bokt, boeken of mijn telefoon! Ik weet niet of je van lezen houd? Ik zelf vind het zelf altijd fijn om in een slechte periode 'weg te vluchten' in een verhaal! Mocht je nog onder de 18 zijn kan je altijd gratis lid worden van de bibliotheek! :D (Tenminste, in Nederland, ik weet niet hoe het zit in België)

Zelf heb ik soms ook veel aan afleiding zoeken dmv whatsapp! Vaak klets ik dan met een van mijn beste vriendinnen, juist door er niet over te praten en een beetje over koetjes en kalfjes te praten krijg ik veel afleiding! Dus al je iemand nodig hebt mag je mij altijd pb'en voor mijn telefoonnummer! :D

School is inderdaad ook een punt bij mij, aan de ene kant vind ik het heel fijn dat ik dagvulling heb, maar het fysieke contact en de stress vind ik vreselijk :') verder heb ik geen concrete tips omdat ik zelf ook nog zoekende ben! Dus nogmaals dikke knuffel! :(:)

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 21:01

Even terug een update, ik heb inderdaad nog leerplicht tot mijn 18e dus mijn schooljaar laten voor wat het is, is niet mogelijk. We hebben ondertussen samen gezeten met het CLB (kennen jullie dat in nederland??) en met de leerlingenbegeleiding, mijn moeder en psychologe om te kijken voor een verlichtend lessenrooster. We kregen van het CLB heel veel moed, en na het gesprek vandaag is de moed me weer helemaal in de schoenen gezakt. Ze zijn bereid om mee te werken maar het ideale plan dat wij voor ogen hadden zal niet mogelijk zijn. Over 2 weken is het klassenraad en dan zien we wel wat ze zeggen. Ik ben het zo beu om steeds maar te vechten voor mijn gezondheid, m'n moeder vroeg vandaag of ik liever kanker had gehad dan een depressie en hier kan ik volmondig Ja op antwoorden. Voor kankerpatiënten is er voor mijn gevoel veel meer begrip en hulp, zij hebben bijvoorbeeld bednet (lessen via skype volgen of iets in die aard.) maar voor mij zijn die opties er niet.
Ook heeft mijn vader vandaag gewoon letterlijk gezegd dat hij denkt dat ik de situatie manipuleer om niet naar school te hoeven gaan en mij er makkelijk vanaf te maken, ik word daar zo boos van. Waarom zou je zo'n dingen zeggen over je eigen dochter? Ik heb mij ook niet voor mijn plezier laten opnemen in een instelling en uiteindelijk na mijn opname nog besloten om 3 examens mee te doen. Ik heb dat ook allemaal niet voor mijn plezier gedaan, ik zou veel liever een normale 16-jarige zijn.

Goner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:07

Ik begrijp dat je daar boos om wordt maar ik denk dat je ouders in paniek zijn, niemand vindt het leuk om zijn kind zo in de knoop te zien zitten. :(:)

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 21:41

Dan nog... het is niet de eerste keer dat hij me beschuldigt van situatie's manipuleren maar zo ben ik niet. Zo zit ik helemaal niet in elkaar, dat moet hij toch ook weten lijkt me? Anyways vandaag was een zware, vermoeiende maar goede dag.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 21:50

Fijn dat het vandaag een goede dag geweest is!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 23:21

Het is voor elke ouder lastig om zijn of haar kind zo met zichzelf in de knoop te zien zitten. Ik denk dat het voor je vader een manier is om het een beetje weg te wuiven, van ''ze verzint het vast, dan is het er ook niet.''. Ik heb ook rare opmerkingen van mijn vader (en familie) te horen gekregen, maar hij wist niet hoe hij er mee om moest gaan en op die manier stopte hij het als het ware ''weg.''

Fijn dat je een goede dag hebt gehad :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 02:25

Gefeliciteerd met je verjaardag TS!
Ik hoop dat je er toch een beetje van kunt genieten!

De opmerking van je vader is pijnlijk maar begrijpelijk. Het is voor ouders erg moeilijk om te zien hoe hun dochter in de knoop zit.
Mijn ouders hebben het daar ook erg moeilijk mee gehad en reageerden ongeveer hetzelfde. Pas veel later konden ze het beter begrijpen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:02

Gefeliciteerd ts! Ik wens je heel veel goede energie toe! Niet alleen voor vandaag maar voor altijd.
Ik hoop dat je lekker kan genieten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:09

Hartelijk gefeliciteerd!

Ik hoop dat je van het mooie weer kunt genieten en een gezellige dag gaat hebben!

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 20:42

Van harte gefeliciteerd! Y)(^)

Goner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 22:08

Van harte gefeliciteerd! Y)(^)

Femke_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 12:18

Hey TS, ik lees al een tijdje mee en vroeg me af hoe het nu met je gaat

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 21:26

Dankje voor alle lieve verjaardagswensen, het was een dag zoals alle anderen (enkel had ik zelf gemaakte cake Y)(^) ). Heb er wel van genoten.

Voor de rest gaat het wel oké, af en toe even mijn mindere momentjes en wat huilbuien als het een drukke dag geweest is. Ik geniet ontzettend van het betere weer en kom dus ook vaker buiten enz. Mijn klas gaat nu op driedaagse, ik heb besloten dat het beter voor mij is om thuis te blijven. 3 dagen in een groep van ongeveer 60 personen (3 klassen gaan mee) functioneren is nog te moeilijk en te vermoeiend voor mij. Verder ziet m'n psychologe een positieve evolutie. Over het algemeen gaat het dus goed :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:49

Wat een goed bericht meis!!
En wat knap dat je er voor gekozen hebt om niet mee te gaan en voor jezelf te kiezen +:)+
Ik wens je nog heel veel zonnestralen toe {:}

horzieloverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:46

Wat fijn! (sorry dat ik zo plots binnenval :') , ik lees al een tijdje mee) En nog gefeliciteerd! een beetje laat, sorry haha

Goner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 22:11

Hallo, hoe gaat het ondertussen? Het is al bijna een halve maand later dus ik vroeg me af of het wat beter met je gaat. :(:)

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 19:54

Het gaat weer even minder, niet slecht maar ook niet goed. De gezinstherapie die is opgestart na mijn opname is voorlopig even stop gezet, het was voor mij te zwaar om elke keer terug met die issues geconfronteerd te worden. Mijn psychiater had het vorige keer wel terug over het afbouwen van mijn medicatie :D. Ben ik wel redelijk trots op, nu na 2 weken vakantie te hebben gehad is het schoolritme terug wennen, daar heb ik het op dit moment wel redelijk moeilijk mee.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:26

Dat zal zeker wel even wennen zijn ja.. Komt vast goed!

Is het nodig om "die issues" steeds aan te moeten gaan? Zijn er geen andere dingen opgepakt kunnen worden met de therapie? Lijkt mij zonder depressie al heel vervelend om het steeds over negatieve dingen te moeten hebben.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 22:43

Inmiddels exact een maand verder en ik voel me nog steeds niet goed... ik dreig weer meer naar zelfverminking te grijpen om te kunnen omgaan met mijn gevoelens. Ook ervaar ik nu veel stress, over 2 weken beginnen mijn examens en ik ben bang dat ik ga falen. Vandaag ook m'n eindwerk moeten presenteren en dat verliep ook niet helemaal zoals ik wou...
En het contact met mijn vader is volledig verbroken, de laatste keren in de gezinstherapie zijn zodanig fout gelopen dat ik meer gebroken buiten kwam dan dat ik daar binnen ging. Ik voelde mij dagen echt volledig leeg gezogen na een sessie. Ook heb ik het gevoel dat m'n psychologe en psychiater niet echt meer kunnen helpen... ik ben terug in m'n safe zone aant kruipen en dat is mijzelf. Wel heb ik over 3 weken een sessie hippotherapie gepland staan en ik hoop dat ik daar iets aan heb..

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 06:48

Meisje toch.. wat verschrikkelijk rot om te lezen..
hoe pijnlijk het ook is.. soms is het beter om iemand los te moeten laten.. wie weet in de toekomst? Misschien dat het dan wel weer lukt?
Het maakt mij wel enorm boos dat je vader je jouw probleem niet erkent!

Ben je bang een onvoldoende te halen met je presentatie?
Waarom ben je zo gestresst voor de examens?

Ik stuur je een pb