Zeilen, wie nog meer?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 20:38

Wat een leuk vooruitzicht!!! Heb je foto’s?

Wij hebben sinds december 2018 onze boot, een Nienke I, en die hebben we nu in twee seizoenen opgeknapt. Dit jaar voor het eerst gewoon lekker zeilen zonder dat we telkens dingen moeten aanpassen omdat dingen niet werken.

Dit winter staan een aantal dingen op de planning waaronder nieuwe lieren, zonnepanelen en het maken voor een boegspriet.

Afbeelding


Leuk om hier meer zeilende bokkers te treffen +:)+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 21:40

Afbeelding

Dit is ze <3. Hier nog in de verkoophaven.

We horen als het goed is morgen of dinsdag wanneer we in de haven hier terecht kunnen, dus kunnen we ook kijken wanneer we haar naar huis kunnen brengen *\o/*.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 21:42

Oh maar dat ziet er al heel netjes uit!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 21:45

M_i_R schreef:
Oh maar dat ziet er al heel netjes uit!

Ja, ze is heel goed onderhouden. De mast moet wel echt gedaan worden, dat valt op de foto niet op. En de kuip ook :)).

En die grijze vlekken op de romp gaan we ook even netjes maken, maar dat is volgens vriendje even een likje zwarte verf.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 23:53

Zat net even in jouw topic te neuzen Annemiek en zag daar een dekluik waarvan de kit vervangen is. Wij hebben ook nog een paar van die juweeltjes liggen. Hoeveel tijd ben je kwijt geweest aan dat ene luik? Wij hebben drie luiken, vier bank delen en twee vloer panelen. Ik zie er een beetje tegenop :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 08:15

M_i_R schreef:
Zat net even in jouw topic te neuzen Annemiek en zag daar een dekluik waarvan de kit vervangen is. Wij hebben ook nog een paar van die juweeltjes liggen. Hoeveel tijd ben je kwijt geweest aan dat ene luik? Wij hebben drie luiken, vier bank delen en twee vloer panelen. Ik zie er een beetje tegenop :=

Ik heb wel een beetje medelijden met je :=.

Wat voor boot hebben jullie?

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 08:39

Zie foto hierboven! Een Nienke I uit ergens midden jaren ‘60. Stalen zeilboot met dooskiel en kimkielen, 80/90 cm diepgang. Met achterkajuit, super handig voor the kid. Ideaal voor op het wad :)

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 08:43

Mooie boot Mir, en wat fijn dat jullie er na een hoop werk nu heerlijk mee kunnen zeilen. Het lijkt me heerlijk om te kunnen droogvallen!
Hoe gaan jullie de boegspriet maken?

Wij hebben in totaal ongeveer een volle dag gewerkt aan twee luiken. Moet ik er wel bij zeggen dat we niet overal het ideale gereedschap voor bij ons hadden en alles met de hand hebben gedaan. Eerst met een krabber de naden eruit gehaald, dan met een mes de randen schoon gesneden, met schuurpapier alle restjes kit eruit en de naden wat dieper geschuurd, waarbij we ook een schroevendraaier hebben gebruikt als beitel omdat we geen echte hadden die er tussen past.. Even stofzuigen en schoonmaken met aceton, tape op de bodem, kitten, gladstrijken, en een tijdje later vlak afsteken en vlakschuren. We gebruiken daar teakdecking systems voor. Werk je met sikaflex dan moet je ook nog een primer gebruiken.
De rest gaan we iets anders doen. De naden eruit met een multitool, we hebben een frees om de naden dieper te frezen, we gaan het dek afplakken met tape zodat er zo min mogelijk nageschuurd hoeft te worden, en we hebben een opzetstukje voor de kitspuit waarmee de naad direct vlak wordt gedrukt. Dat zou veel werk moeten schelen :))

San, waaw die ziet er goed uit zeg! Duidelijk te zien dat het schip goed onderhouden is. Ik hoop dat jullie snel een plekje in de haven toegewezen krijgen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 09:01

M_i_R schreef:
Zie foto hierboven! Een Nienke I uit ergens midden jaren ‘60. Stalen zeilboot met dooskiel en kimkielen, 80/90 cm diepgang. Met achterkajuit, super handig voor the kid. Ideaal voor op het wad :)

Ik sliep nog, sorry :o.

Mooie boot ook, ik vind stalen en houten boten toch wel echt het mooiste.

80/90 cm is echt weinig! Die van ons heeft 60 cm diepgang.

@8nnemiek, ja he. Ze is van een echte liefhebber geweest en dat is te zien.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 09:46

Even korte (hum hum) spam van ons opknap traject

Afbeelding
Afbeelding
Zo hebben we haar naar huis gehaald. Van het kleine haventje waar ze lag bij Muiden naar Almere overgestoken op 16-12-18 en vanaf daar op transport. Incompleet en jaren achterstallig onderhoud door het overlijden van de eigenaar. Roest, lekkage, missende onderdelen, maar toch verliefd op het type.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Kaal halen om de schade te bepalen

Afbeelding
Ugly inbetween fase



Afbeelding
Het teak in kwestie #) hier prachtig in de olie en lijkt het heel wat maar de naden zijn niet goed meer.


Afbeelding
Aardig af maar van binnen hebben we het eerste jaar de boel de boel gelaten om gewoon lekker te kunnen zeilen


Afbeelding
Maar die kant had nog wel wat liefde nodig

Afbeelding
Inmiddels ook gefixt


Afbeelding
Grootschoot losgekoppeld van de kleine en onhandige overloop die bovendien op hoogte “rats daar gaan de kindervingertjes” zat vlak voor de uitgang van de achterkajuit en verplaatst naar de punt van de AK

Afbeelding
En nu lekker veel zeilen

Nog meer dan genoeg te doen maar dit is al heerlijk. Droogvallen hebben we nog niet gedaan maar aan de grond lopen wel :+ en dan ligt ze als een huis :roll:
Laatst bijgewerkt door M_i_R op 17-08-20 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 09:52

Zo wat een werk :oo! Maar echt ontzettend mooi opgeknapt <3, mooi lettertype voor de naam ook :j

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:00

Merci :D
godzijdank hebben we mijn vader die al zo ik mij kan heugen en daarvoor boten heeft en heeft gehad dus die helpt ons vaak en is onze vraagbaak :list:

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:04

Ideaal! Het is ook wel echt een avontuur,zo'n boot. Zo iemand als jouw vader, hebben wij in mijn schoonvader. Vriendje zit in de staalbouw, dus dat is ook handig.

Al ben ik wel blij dat onze boot niet zo'n project is als die van jullie :=.

Ja, heerlijk. Ik kan ook echt niet wachten tot we de onze naar huis kunnen halen. Alles uitmesten, schoonmaken, wassen, ik verheug me daarop :o.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:07

Wonen jullie in de buurt van de Waddenzee? Ideaal natuurlijk ook jullie boot voor het wad <3

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:08

M_i_R schreef:
Wonen jullie in de buurt van de Waddenzee? Ideaal natuurlijk ook jullie boot voor het wad <3

Nee :)). Wij wonen in Rhenen, de boot komt in Maurik te liggen.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:12

Ok! Ik ken het daar helemaal niet maar op de kaart zie ik zo niet direct groot water in de omgeving? Waar zeilen jullie?

@annemiek: dank voor de uitleg! Maar eens kijken of ik daar zin voor kan maken deze winter.

Hoe we de boegspriet gaan maken weten we nog niet precies. De vorige eigenaar was er mee begonnen volgens zijn weduwe, alleen was dat nog wel echt een prototype waarmee we niet zoveel konden. We hebben twee Genua’s bij deze boot: een hele grote witte en deze rode/bruine. Die witte is met de huidige plaatsing en deze Lieren niet te zeilen en ook de rode mag voor het mooie nog wel een stukje naar voren, dan kunnen we in een betere hoek aantrekken.
Laatst bijgewerkt door M_i_R op 17-08-20 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:38

M_i_R schreef:
Ok! Ik ken het daar helemaal niet maar op de kaart zie ik zo niet direct groot water in de omgeving? Waar zeilen jullie?

Maurik zit een leuk watertje bij voor de beginselen en gewoon chill zeilen. Er zijn daar veel eilanden waar je aan kunt leggen om even te zitten, voor echt zeilen gaan we naar Loosdrecht, Gooisemeer of door naar Friesland. Dat is een halve dag varen.

Gianti

Berichten: 10956
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:59

Oh wat leuk een zeiltopic <3 Als klein meisje op een zeilboot 'opgegroeid'. Ik vond niets zo geweldig als met de boot op vakantie.

Nu ben ik eindelijk zelf met zeil lessen begonnen (gewoon in een valkje), maar helaas in verleden met zo'n valk omgeslagen. Merk dat ik helaas flink angst erin heb zitten -O- Dus nog een lange weg te gaan -O-

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:03

Wat vervelend Giolli. Rustig aan en dan groeit het vertrouwen vast weer. Was je zelf destijds de schipper? Merk dat daar bij mij veel verschil zit. Vroeger was ik matroos en nu kapitein. Verschil in verantwoordelijkheid maakt me toch voorzichtiger merk ik maar doordat ik zelf bepaal vind ik het nu wel veel leuker.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:48

Voor de geïnteresseerden, Marcel's green soap heeft biologisch afbreekbare en milileuvriendelijke toiletblokken :).

Ik word daar blij van, want zo'n klein hokje wil je wel een beetje fris houden :o.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:49

Gianti schreef:
Oh wat leuk een zeiltopic <3 Als klein meisje op een zeilboot 'opgegroeid'. Ik vond niets zo geweldig als met de boot op vakantie.

Nu ben ik eindelijk zelf met zeil lessen begonnen (gewoon in een valkje), maar helaas in verleden met zo'n valk omgeslagen. Merk dat ik helaas flink angst erin heb zitten -O- Dus nog een lange weg te gaan -O-

Ach wat jammer... Ik kan het me wel voorstellen dat je angstig bent. Misschien een idee om eerst in een andere boot weer ervaring/durf op te doen?

Hopelijk ben je er snel vanaf en kun je weer zonder angst rond zeilen +:)+.

Imre

Berichten: 14232
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:19

Gianti schreef:
Oh wat leuk een zeiltopic <3 Als klein meisje op een zeilboot 'opgegroeid'. Ik vond niets zo geweldig als met de boot op vakantie.

Nu ben ik eindelijk zelf met zeil lessen begonnen (gewoon in een valkje), maar helaas in verleden met zo'n valk omgeslagen. Merk dat ik helaas flink angst erin heb zitten -O- Dus nog een lange weg te gaan -O-


Heeeel herkenbaar! Tot en met mijn 16e elke zomer op het water geweest, vorig jaar na al jaren van plan zijn maar niet doen eindelijk zeilles genomen, na ruim 20 jaar niet in een boot, vond het heerlijk, ook zelf nog wat gezeild daarna en nu durf ik niet meer. Ik heb afgelopen woensdag voor het eerst dit jaar gezeild, mét instructeur. Maar het was ontzettend druk op het meer en ik vond het niet leuk. Bij de steiger werd gezwommen, verderop was zeilkamp en surfkamp bezig, dus overal kinderen kriskras door elkaar, het ging goed, maar heel tof vond ik het niet om daar doorheen te moeten. Als ik gewoon een boot had gehuurd was ik na het zien van de drukte op het terras gaan zitten met een drankje ipv in de boot gestapt. := Als ik eenmaal op het water en uit de drukte ben red ik me prima, maar ik mis routine en handigheid.

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:28

Gefeliciteerd met de aankoop San87! Super leuk. Gaan jullie hem zelf naar huis varen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 18:57

hoefijzer schreef:
Gefeliciteerd met de aankoop San87! Super leuk. Gaan jullie hem zelf naar huis varen?

Dank je wel :D. Het is nog niet allemaal rond, maar we gaan haar idd zelf naar huis varen wanneer er plek is in de haven :j.

Vandaag ook de offerte voor de verzekering binnen, ziet er prima uit. We verzekeren haar all risk inclusief eigen gebrek, dus dat is rond. Nu is het wachten op het koopcontract en de plek in de haven en wachten duurt lang :').

Gem

Berichten: 17554
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 22:20

"Koop een boot en werk je dood" :D

Gianti, weet je wat echt goed helpt? Bewúst omslaan ... bij de waterscouting gaan ze wel eens echt expres omslaan met de 'slechtste' boot (want er kan natuurlijk eens wat breken) met wat jongeren die dat wel eens willen uitproberen. Zwemvesten om, sleepbootje in de buurt. Dan weet je hoe het voelt én dan uiteraard ook proberen om al 'zwemmend' de boot weer recht te krijgen. Leren de kinderen heel veel van.

Ik zat er vandaag nog aan te denken dat ik ook weer eens zin heb om te zeilen. Mijn oudste heeft zijn studievrienden uit Tilburg te logeren en zijn vandaag het water op gegaan met het wachtschip, de sleepboot en een vletje.