Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Hilary schreef:Het lijkt mij wel belangrijk om na te vragen of dit in een ander ziekenhuis (als je aan name-dropping wil doen: dr. Moons, UMC Utrecht) endoscopisch zou kunnen. Ik heb een ESD gezien van een grote poliep op de overgang slokdarm-maag (een poliep is een voorstadium van kanker); die poliep hebben ze er dus zonder operatie uitgehaald. Of dat mogelijk is bij jou kan ik niet beoordelen (maar daar zijn ook second opinions voor, en jouw arts zou best contact met Moons op kunnen nemen om eea te bespreken en "de plaatjes" te bekijken).
Danseresje schreef:Zo'n ESD op die plek lijkt me ook nog aardig wat risico's meebrengen....stenose van de sphincter (sluitspier) bij die overgang. ESD's geven ook littekens met daarbij horende complicaties die je op bepaalde plekken niet wil hebben..... Vooral omdat je de peristaltiek wil blijven behouden, anders wordt eten en drinken een lastige aangelegenheid.
Daarnaast heeft het er ook mee te maken hoe het tumorweefsel groeit of gegroeid is. Als het al door de wand heen groeit, dan is een ESD geen optie....
Danseresje schreef:TS, allereerst heel veel sterkte met alles wat er nu op je pad komt.
Vraag ook of je een rondleiding op de i.c. kan krijgen, geeft je toch een beetje een beeld, want het is een wereld apart.Hilary schreef:Het lijkt mij wel belangrijk om na te vragen of dit in een ander ziekenhuis (als je aan name-dropping wil doen: dr. Moons, UMC Utrecht) endoscopisch zou kunnen. Ik heb een ESD gezien van een grote poliep op de overgang slokdarm-maag (een poliep is een voorstadium van kanker); die poliep hebben ze er dus zonder operatie uitgehaald. Of dat mogelijk is bij jou kan ik niet beoordelen (maar daar zijn ook second opinions voor, en jouw arts zou best contact met Moons op kunnen nemen om eea te bespreken en "de plaatjes" te bekijken).
Zo'n ESD op die plek lijkt me ook nog aardig wat risico's meebrengen....stenose van de sphincter (sluitspier) bij die overgang. ESD's geven ook littekens met daarbij horende complicaties die je op bepaalde plekken niet wil hebben..... Vooral omdat je de peristaltiek wil blijven behouden, anders wordt eten en drinken een lastige aangelegenheid.
Daarnaast heeft het er ook mee te maken hoe het tumorweefsel groeit of gegroeid is. Als het al door de wand heen groeit, dan is een ESD geen optie....
fenja schreef:Ik moet nog gesprekken krijgen maar ga zeker een paar dingen navragen als ik weer naar de arts toe moet. Dus als jullie nog tips hebben om ergens aan te denken dan hoor ik het graag en misschien is het handig hier een quote lijstje van te maken. Mijn hoofd is nog steeds en grote chaos dus als er iemand dat voor mij zou willen doen van dingen die in het toppic genoemd worden graag.
kimmie261 schreef:is er een slokdarmkanker forum,of vereninging?
misschien kan je daar bv vragen welk ziekenhuis het beste is om heen te gaan,denk dat het wel goed is daarin wat wijs te worden, dit is echt wel zaak om het resoluut aan te pakken.
heb je al een vrijwilliger gevonden om wat informatie wat in het topic staat te verzamelen voor je?
SpeechLess schreef:Begrijp ik het nu goed dat je eerst chemo en bestraling krijgt en daarna de operatie? Weet je al hoe vaak je chemo en bestraling krijgt, of krijg je dat nog te horen?fenja schreef:Ik moet nog gesprekken krijgen maar ga zeker een paar dingen navragen als ik weer naar de arts toe moet. Dus als jullie nog tips hebben om ergens aan te denken dan hoor ik het graag en misschien is het handig hier een quote lijstje van te maken. Mijn hoofd is nog steeds en grote chaos dus als er iemand dat voor mij zou willen doen van dingen die in het toppic genoemd worden graag.
Misschien heb je hier wat aan qua vragen die je kunt stellen? https://www.kanker.nl/bibliotheek/kanke ... ehandeling
Ik vond ook deze site: http://www.slokdarmkanker.info , zag er uit als een informatieve site en wellicht vind je het fijn om eens te bekijken
Annem84 schreef:Misschien ook hier nog een tip.. Al je reiskosten worden ook vergoed! dus niet alleen van de bestralingen maar ook alle onderzoeken en zo.. Dus goed even bijhouden op een lijstje welke data je in het ziekenhuis bent geweest of de parkeerkaartjes bewaren. Via je zorgverzekering kun je een reiskosten formulier opvragen.
Maar wel echt balen dat je operatie even op losse schroeven staat.. Is elke keer toch een stap in de richting van genezing dus kan me voorstellen dt je die gewoon zo snel mogelijk wil laten plaatsvinden.