Misselijkheid door anti-depressiva of iets anders?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lady24

Re: Misselijkheid door anti-depressiva of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 11:29

Dat is lastig als je niet kunt slapen door dat rotgevoel. En zo blijf je dan bezig..

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 11:33

Is het mogelijk dat je misselijkheid enorm stress gerelateerd is? Alle symptomen die je opnoemt, in combinatie met het je ontzettend druk maken om de misselijkheid lijken me stress gerelateerd.
Ik begrijp heel goed dat het ontzettend vervelend is steeds misselijk te zijn. Maar het verhaal komt over alsof je dusdanig bang bent voor de misselijkheid dat het daardoor je klachten al verergerd. Ook het angstgevoel voor het slapen gaan ondersteunt het vermoeden wat. Hiermee wil ik natuurlijk niet zeggen dat het puur psychisch is. Wel denk ik dat het voor jezelf verstandig is om te kijken of je er minder krampachtig mee om kan gaan en of je er misschien met je psycholoog over zou kunnen praten.
Maag en darm klachten hangen vaak samen met angst, stress en eventuele depressie namelijk. Aangezien je al bekend bent met dit soort dingen zou het mij niet verbazen als het samenhangt met psychische klachten. Daarmee bedoel ik dus niet dat de misselijkheid er niet is, maar wel dat je het met je gedachten kan beïnvloeden. Hoofd en lichaam hangen erg samen.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 11:45

Zou allemaal goed kunnen wat je zegt. Maar ik vind het zo raar dat dit allemaal plotseling gebeurd is, dat ik van de 1 op de andere nacht ziek werd en het daarna niet meer gestopt is.. En dat het ook soms momenten gewoon goed gaat, waarna het ineens plots weer op komt zetten. De maagzuur en een maag die ik constant voel verklaart dat denk ik ook niet.. het komt en gaat.

Ook ging het de laatste tijd juist goed met me. Ik heb geen angsten en ook geen depressie.. het ging gewoon goed met me.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 11:49

Soms kan het zijn dat als je ziek wordt onbewust angst opbouwt om het weer te krijgen en er daardoor langer in blijft hangen. Misschien juist als je erbij stil staat? (moment dat het goed gaat denken, Oh het is weg, waardoor dat weer een trigger is voor nieuwe spanning?)
(Overigens kunnen geïrriteerdheid en spanning ook een lichte depressie/burnout als onderlaag hebben, en doordat ook irritatie en spanning stress factors zijn, is het mogelijk dat dit soort klachten een fysieke uitwerking hebben. Dingen die je wegstopt/onderdrukt kunnen zich vervolgens fysiek gaan uiten bijvoorbeeld.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 12:18

Kan zo zijn hoor, dat als het idd weg is dat je denkt "oh ik ben niet misselijk" waardoor het weer begint. Maar dat lijkt me met de maagzuur niet zo te zijn.. maagzuur heb ik al langer met vlagen last van.

Wat raad je aan? Toch een psycholoog opzoeken als de klachten niet weg willen gaan volgende week?
Momenteel ben ik net begonnen met esomeprazol, om eens te kijken of dat nog iets uit gaat maken..

O ja, even toevoeging, vaak als ik net wakker ben heb ik nergens last van.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 12:26

Nou het is wel zo dat maagzuur ook door stressachtige omstandigheden wel meer kan worden. Daarom is het misschien verstandig dit ook even met de huisarts t overleggen of hij/zij denkt dat de klachten kunnen worden veroorzaakt door je psychische staat. Soms is de angst voor misselijkheid genoeg om misselijk te worden. In combinatie met wat stress en gebeurtenissen erom heen kan dit dus lichamelijk geuit worden. Als de huisarts die visie deelt, zou ik zeker naar psycholoog of iets in die richting gaan zoeken. Een psycholoog zou kunnen helpen, maar er zijn ook wel behandelaren in het alternatieve circuit die naar lichaam en geest kijken.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 12:27

Dan ga ik dit zeker aankaarten bij het volgende bezoek aan de huisarts. Bedankt!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 08:53

Ivy_ schreef:
Kan zo zijn hoor, dat als het idd weg is dat je denkt "oh ik ben niet misselijk" waardoor het weer begint.

....er is een kreet die luidt: "je gedachten kennen het woordje 'niet' niet ".
Zou je naar een psycholoog gaan, kun je daar uitgebreid over praten!
Het is een grappig principe. Je "moet" je richten op hetgeen je WEL wilt.
Citaat:
Maar dat lijkt me met de maagzuur niet zo te zijn.. maagzuur heb ik al langer met vlagen last van.
Als gezegd: vaak is last hebben van maagzuur een kwestie van dat de maag te weinig maagzuur heeft en om haar werk te doen te hard met spieren moet kneden.
Puur fysiek dus.
Citaat:
Momenteel ben ik net begonnen met esomeprazol, om eens te kijken of dat nog iets uit gaat maken..
[/quote]
Slik je er vitamine B complex bij....?

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 09:24

Nee, moet dat? :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 10:51

;) Het is geen wettelijke verplichting.

Maar wel een betrouwbare manier om de bijwerkingen klein/ weg te houden.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 10:54

Ik heb nog geen enkele bijwerking opgemerkt in ieder geval, slik ze nu vanaf vrijdag. Maar die kunnen nog komen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 11:02

Fijn, dat het vanaf vrijdag in elk geval niet slechter gaat!

(...nu ja, zo begrijp ik je bericht - please correct me if I am wrong!)

De precieze werking van de verschillende ssri's is een beetje gokken en waarschijnlijk ben jij een van de zeer velen die geen lichamelijke diagnose heeft gekregen - dus of er bijwerkingenkomen, zo ja welke en hoe erg: "koffiedik".

(Een lichamelijke diagnose gaat er over dat jouw psychische klachten "nagemeten" worden in je lichaam: is iemand somber omdat er te weinig serotonine is...? Hoe staat het met noradrenaline, cortisol, dopamine, etc. Dan een verhaal met kop en staart maken (= dat is in wezen een diagnose ) en dan kan er gericht een middel, al dan niet een ssri worden gekozen.)

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 11:28

Afgelopen zaterdag wilde ik naar een vriendin toe (half uur met de auto) en ik werd van tevoren al wat misselijk. Daardoor ga ik erg op mn ademhaling letten maar ik vermoed dat dat hyperventilatie opwekt. Ik adem dan niet snel ofzo, maar voel het in mijn mond tintelen en de spieren in mijn handen gaan enorm strak staan. Dus dat was niet zo fijn..
Gisteren kreeg ik opeens maagpijn, later is het ook wel weer weggegaan maar maag bleef vervelend voelen. Ook wel weer wat last van maagzuur af en toe nu.

Ik hoef voorlopig even geen antidepressiva meer. Ben er helemaal even klaar mee haha. Wie weet in de toekomst nog. Wil eerst dat die vervelende misselijkheid en maagklachten weg zijn en dat ik weer fatsoenlijk kan eten.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 13:15

Morgen staat er weer een afspraak bij mijn nieuwe huisarts. Ik blijf constant mijn maag voelen, wordt met vlagen nog wat misselijk en voel me in het geheel gewoon echt niet goed. Kan helemaal niets want zodra ik dus wel iets ga doen (zeker met deze hitte) word ik nog beroerder.

Ik zou bij God niet meer weten welke richting ik nog op moet denken en wat ik kan doen om beter te worden.
Maagbeschermer (de esomeprazol) lijkt nu ook niet zoveel te doen.
Het duurt inmiddels nu al 4 weken en ik ben het zó onwijs beu.