In de overgang- wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 22:47

Inmiddels bijna 68 jaar en 13 jaar geen menstruatie meer. En dat is ook het enige. …
Ik merk nog steeds dat ik een “ hormoonweek” heb.
Humeurig, vreselijke zweetaanvallen en vochtvasthouden en niet vooruit te branden zo moe.
Na een week gaan de gordijnen weer open,plas ik in 1 dag het extra gewicht er weer af en voel mij weer prima ( alhoewel ik evengoed nog zwetend wakker kan worden)
Volgens de huisarts kunnen sommige vrouwen dit nog wel tot hun 80e jaar hebben, heerlijk opwekkend dus en niets aan te doen.

Connaisseur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 22:56

Ik ben inmiddels ookal bijna 4 jaar in de overgang. Door kanker behandelingen op mijn 25e werd ik 's nachts ineens drijfnat wakker. Sindsdien heb ik tibolinia en dat gaat goed. Soms nog wat opvliegers maar tot zover geen klachten. Dit is nodig om vroegtijdige botontkalking enzo te voorkomen. Mag het slikken tot 50 jaar, benieuwd hoe het dan verder gaat..

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 23:02

Sinds kort aan de Tamoxifen ivm hormoongevoelige borstkanker maar ook door de chemo al in de overgang. Ik ben 45 jaar. 's nachts last van mijn benen en armen. Opvliegers heb ik zo heel nu en dan, tijdens mijn chemotherapie flink maar niet echt met kletsnatte laagjes. Vermoeidheid is wel een dingetje nu maar ik ben ook net een paar keer geopereerd dus dat werkt ook niet mee.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 23:12

Ik ben ook vroeg in de overgang gekomen.
Mijn menstruatie is nooit regelmatig geweest.

Voor bv botontkalking zou ik toch gaan.

Je hebt in Rotterdam een poi poli voor vrouwen die vervroegd in de overgang zijn

Eerste gesprek was met een man de arts.

En de sreening was met een vrouw en doen zij daar.altijd met een vrouw.
Vragenlijst invullen, gewicht, lengte, echo en bloedprikken

Ik slik femoston.

Moska

Re: In de overgang- wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:58

Dat is heftig [***]. Kan me voorstellen dat je dan niet op een gynaecoloog zit te wachten. Je zou anders misschien eens een afspraak met een overgangsverpleegkundige kunnen maken ( kan ook alleen telefonisch). Bloedonderzoek is ook een mogelijkheid, maar je slikt de pil nog, dus die optie is er (nog) niet voor je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:23

Moska schreef:
Dat is heftig [***]. Kan me voorstellen dat je dan niet op een gynaecoloog zit te wachten. Je zou anders misschien eens een afspraak met een overgangsverpleegkundige kunnen maken ( kan ook alleen telefonisch). Bloedonderzoek is ook een mogelijkheid, maar je slikt de pil nog, dus die optie is er (nog) niet voor je.

Bedankt voor de tip! Ik zal eens overleggen:)

colette40

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:27

Ik zit ook in de overgang.
Snachts is het ergst , wel twintig opvliegers.
Ik laat ongeveer drie keer per jaar een ganglion stelade blokkade zetten .
Heb daar ergveel baat bij , opvliegers nagenoeg weg.
Zitten geen hormonen in , zeker geschikt voor als je tamoxifen moet slikken ,dus erg veel bijwerkingen waarschijnlijk

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:03

Ik doe ook gezellig mee. Opvliegers had ik al een aantal jaren, maar die waren niet zo heel erg, rood hoofd en wat warmer. Maar nu staat regelmatig het zweet op mijn voorhoofd en ik drijf mijn bed uit in de nacht. Om daarna weer te liggen rillen (letterlijk) van de kou omdat het zweet op mijn lijf zijn werk (te) goed doet.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:08

Ik ben sinds vorig jaar in de overgang. Ik ben nu 49. Ik heb 4 maanden opvliegers gehad en ben 1 x ongesteld geworden in maanden tijd.
Migraine is stukken minder geworden. *\%/* Helaas m'n rusteloze benen wel erger geworden. -O- Ik hoop dat dat nog wat kalmeert.

Ik voel me eigenlijk top. Waarschijnlijk ook omdat ik geen 6 a 7 dagen in de maand geen migraine meer heb.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:13

Nog niet echt in de overgang, maar meer het voorstadia.
Menstruatie is enorm wisselend.
Waar ik eerder stipt om de 28 dagen was ging het langzaam naar om de 24 dagen.
Nu is er geen touw meer aan vast te knopen.
Er kan nu 14 dagen maar ook 32 dagen tussen zitten, is iedere keer weer afwachten.
Waar ik eerder altijd duidelijk mijn eisprong voelde, voel ik die nu niet meer. Wel met mijn menstruatie beduidend meer krampen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 11:37

Oh Kiki, dat laatste is herkenbaar. Ik heb nooit veel last van mijn menstruatie gehad. Maar voorgaande keer (net na kerst '21) ben ik van ellende op bed gaan liggen, krom, met 2 pcm. Ik trok het niet meer. En het gutste eruit.

Ik ben nu 47 jaar en heb dat echt nog nooit gehad.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:16

Ik herken dat ook. Dat is zo beroerd. je kunt dan geen kant meer op.

Tijdens het verjaardagsfeestje van mijn 6 jarige dochter in een binnenspeeltuin.
Ik bloedde zo erg die middag. Ik moest iets en ik heb daar toen het hele toilet bevuild. Ik kon er niets aan doen. Het zat op een gegeven moment overal. Ook onder mijn schoenen, dus ik kon geen stap verzetten zonder dat alles onder kwam. Kon wel janken. Maar op het toilet blijven was natuurlijk ook geen optie. Ik had het zo goed en zo kwaad als het kon afgeveegd allemaal. Maar echt hygiënisch schoonmaken kon ik het natuurlijk niet met alleen toiletpapier. Dus toen voelde ik me verplicht om het het (jonge) personeel daar te melden dat het toilet echt even goed schoongemaakt en de vloer geschrobt moest worden. En niet alleen de pot zelf. En meteen.

Ik heb me geloof ik nooit zo ongemakkelijk gevoeld. Het ging ze niets aan wat er aan mankeerde, maar ik moest ze wel duidelijk maken dat het echt schoon moest. Maar ik heb wel vaker forse overgangsklachten als mensonterend ervaren. Leuk is het allemaal niet en soms was het ronduit zwaar.

Maar hey, van nachtelijke opvliegers heb ik dan weer nooit last gehad. Mijn nachtrust heeft er weinig onder geleden :D

Mijn menstruatie is daarna na soms voor langere tijd gestopt. Om weer te beginnen. Tweede helft vorig jaar zelfs weer keurig om en nabij om de 28 dagen. Met veel bijkomende klachten. Nu dus alweer maanden niet ongesteld geweest. En dat brengt mij heel veel rust. Ik leef dan weer.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 14:05

Hoever in de overgang zijn jullie gestopt met anticonceptie? Het is bij mij nog niet van toepassing gezien mijn kunstmatige overgang maar ik ben benieuwd.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 14:07

Ik ben 47 en denk dat ik rond mijn 28ste eerste keer gestopt ben met hormonale AC. Daarna rond mijn 30ste weer een jaartje gebruikt. En daarna een jaar of 5 koperspiraal. Die is er dus al jaren uit. (oh en kindvrij, mocht dat ook nog schelen)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:05

Napie schreef:
Hoever in de overgang zijn jullie gestopt met anticonceptie? Het is bij mij nog niet van toepassing gezien mijn kunstmatige overgang maar ik ben benieuwd.

Ik mag al vanaf mijn 26ste geen hormomen meer, en ben nu 45.
Dit omdat ik er erg slecht tegen kan en er onwijs van ging afvallen iedere keer

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:19

Cookies schreef:
Ik ben sinds vorig jaar in de overgang. Ik ben nu 49. Ik heb 4 maanden opvliegers gehad en ben 1 x ongesteld geworden in maanden tijd.
Migraine is stukken minder geworden. *\%/* Helaas m'n rusteloze benen wel erger geworden. -O- Ik hoop dat dat nog wat kalmeert.

Ik voel me eigenlijk top. Waarschijnlijk ook omdat ik geen 6 a 7 dagen in de maand geen migraine meer heb.

Nog niet in de overgang maar ik lees alvast mee.

Ik heb wel rusteloze benen gehad, dit komt vaak door magnesium tekort. Dit is niet meetbaar in je bloed. Sinds ik magnesium slik heb ik geen last meer. Magnesium tekort komt steeds vaker voor omdat het te weinig in de grond zit dus het voedsel ook steeds armer wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:25

Hier ook de voorstadia, helaas. Nog wel redelijk regelmatig ongesteld, maar de ene keer enorm hevig en de andere keer bijna niet.
Enorm veel last van pijnlijke borsten, in een periode van een maand, ben ik misschien een week van de pijn verlost. Dusdanig dat het mijn oksels ook door trekt. En ik heb erg vaak last van droge ogen als ik wakker wordt?
Ik word 48 binnenkort.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:39

Napie schreef:

Ik moest eigenlijk met 50 stoppen, schijnt beter te zijn, maar ben nog even doorgegaan met de pil want zat in een rottijd en kon dat er echt niet bij hebben.
Assistente wilde eerst nog moeilijk doen maar daar was ik zo klaar mee, oh ja is ook een bijwerking dat je best een ernstig kort lontje hebt :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:43

Napie schreef:

Ik ben al jaren van de anti conceptie, ik en hormonen gaan niet zo goed samen!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:58

Ik kreeg de pil via de Endocrinoloog.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 19:06

Inmiddels al iets van 12 jaar pilloos, wat een verademing was dat :o

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 19:07

Ik ben nu 50 en ja, ik heb ook de verschijnselen. Al sinds m'n 18e niet meer aan de pil, maar wel altijd een spiraaltje gehad. Die heb ik een paar jaar geleden weg laten halen. Toen wel regelmatig weer ongesteld, maar echt minimaal. Nu begin december en daarvoor eind juli voor het laatst ongesteld geweest. Dat vind ik echt wel een enorm pluspunt van de overgang, hahaha

Ik heb "last" van opvliegers, maar zijn toch anders dan ik me had voorgesteld. Ik heb het ineens heel warm en dan echt over m'n hele lichaam. Dus dan moet er ook een trui uit of 's nachts even m'n dekbed weg. Maar zweten doe ik niet, doe ik anders ook weinig.
En inderdaad afvallen is moeizaam.

Als het hierbij blijft ben ik er wel oké mee

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 20:50

Ik kom even binnen vallen om iets te vragen. Voor diegene die aan de pil zijn. Werd bij jullie de dag dat je ongesteld moest worden ook steeds met een dag verlaat?? Ik slik zondag mijn laatste pil en werd altijd woensdag ongesteld, toen werd het donderdag en nu tegenwoordig pas vrijdag.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 20:52

Ik werd het gewoon niet meer dus kan je niet helpen Pindabear!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:05

Pindabear schreef:
Ik kom even binnen vallen om iets te vragen. Voor diegene die aan de pil zijn. Werd bij jullie de dag dat je ongesteld moest worden ook steeds met een dag verlaat?? Ik slik zondag mijn laatste pil en werd altijd woensdag ongesteld, toen werd het donderdag en nu tegenwoordig pas vrijdag.

Hier gestopt, dit is mijn verloop, Eerst, 28 dagen daarna 27, 30, 26, 27 en 23 dagen.

Nog niet echt iets van te maken :')