Intake met de kraamzorg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Re: Intake met de kraamzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:12

Hier ook 72 uur met gebroken vliezen gelopen. Gelukkig geen AB infuus en katheter. CTG heeft ook nog om gezeten idd, maar ze hadden de banden niet goed vastgemaakt dus die verschoof elke keer :+

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:30

Pinacolada schreef:
Hangt er ook heel erg vanaf hoe groot je kindje is denk ik. Heb je een prematuur of een lichte kleine baby is het heel anders dan een van 10 pond bij wijze van.

nee, mijn dochter had de eerste 2 dagen niets gegeten/gedronken maar het lag aan mijn tepel die was te kort! en idd eerst veel huilen en toen erg rustig idd. Pff die weeg momenten vreselijk!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 18:24

Ik heb goed voorbereid maar het ging niet. zoals gehoopt. Cest la vie

Als het kind maar gezond is.

Het bizarre is dat veel mensen je vervolgens een schuldgevoel aanpraten.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 21:56

Keet schreef:
Ik lag aan het infuus (weeenopwekkers) en Gups had een plakker op zijn hoofd voor zijn hartslag. Was ook niet bijzonder mobiel.
Maar door de pijnstilling had ik toch nergens heengekund :+ kon niet eens normaal uit mijn woorden komen..... compleet high en van de wereld

Dat is helaas geen plakker maar een schroef die erin gedraaid wordt (tenzij je iets anders bedoelt dan ik denk)..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:25

Nee was echt een plakker. Heb hem twee keer langs zien komen want hij schoot los tijdens de persweeën

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:29

Nee hoor, ook hier een plakker op haar hoofdje gehad.

Ga nu na op google gespeurd te hebben toch twijfelen. .

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:42

veerledec schreef:
Dat is helaas geen plakker maar een schroef die erin gedraaid wordt (tenzij je iets anders bedoelt dan ik denk)..

In het hoofdje van de baby?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:49

Ja, als het over een schedelelectrode gaat, om de hartslag te registreren, die wordt in de schedel van de baby gedraaid. Is geen enorme schroef natuurlijk, maar mijn voorkeur heeft het niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:51

Onder de huid, niet in de schedel maar dan spreek je over situaties waar de stress al zo hoog is dat dit er ook nog wel bij kan.
Uitzondering hele dikke vrouwen waar ze geen externe monitoring kunnen doen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:53

Uh ja eens, zal inderdaad wel niet echt ín de schedel gaan, maar in de huid :P. Ik begrijp dat het in ons ziekenhuis redelijk standaard is (bij inleiding misschien vooral?), dus niet alleen in stress-situaties.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:56

Als je bedenkt hoe de baby samengedrukt wordt is zo'n knipje in de scalpel echt in geen verhouding.
Maar meestal voldoet een sticker.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:57

Maar dat samendrukken is onderdeel van het natuurlijke proces en heeft een functie. Is mijns inziens wel iets anders dan ingrijpen van buitenaf.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:59

Maar we knippen/knijpen ook zonder pardon de navel af :+

Als er goed gemonitord moet worden is het sowieso al niet meer natuurlijk maar een potentieel bedreigende situatie.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 23:02

Die laten ze tegenwoordig ook eerst uitkloppen :P.

In de dierenwereld wordt ie vervolgens ook doorgebeten of afgebroken, dat ze daar uiteindelijk een schaar voor pakken vind ik niet heel erg :+.

Edit: net even nagekeken, bij inleiden wordt bij ons idd meteen over schedelelektrode gepraat.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 23:07

Een schedelelectrode geeft een betrouwbaarder beeld dan een ctg, ik kan me voorstellen dat dit soms nodig is. Ik vind het echter niet te vergelijken met de navelstreng doorknippen of iets dergelijks. Het is wel degelijk een medische handeling die je liever niet hebt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 23:21

Ik had ook liever geen keizersnede :+
Of een blaascatheder of infuus, of anti trombose spuiten.
Inknippen is ook niet grappig etc etc.
Als het nodig is, is het nodig.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 23:26

Tuurlijk. Maar het is niet altijd nodig, ook al stelt het zkhs in eerste instantie van wel. Het is altijd goed om door te vragen en te weten dat er keuzes en alternatieven zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 23:36

Dat klopt. Je mag altijd critische vragen stellen.
Maar dingen weigeren die wel nodig zijn is ook niet verstandig.
Laat je voorlichten, maar als er stress komt dan wordt er gewoon gehandeld.
Die baby krijgt later heus geen PTSS omdat hij een gaatje in zijn hoofdhuid had.

Heb je overigens wel eens gezien hoe paard en blauw de balzak van een stuitlig jongetje wordt tijdens een natuurlijke bevalling....reken maar dat dat ENORM zeer doet %)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 23:38

Het is niet voor niks dat je je eigen geboorte niet kan herinneren := dat lijkt me traumatisch :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 23:41

Paard = paars uiteraard :')

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 23:58

Ook hier twee x ingeleid. Beide keren ook met een schedelelectrode. Ze kunnen dan veel nauwkeuriger de hartslag van de baby meten en merken dus ook gelijk dat die daald of de baby zich niet prettig voelt. Wee opwekkers zijn natuurlijk onnatuurlijk en er zijn babys die daar heftig op reageren. Een vacuüm pomp is ook geen pretje. Ik heb liever een gezonde baby met een beetje hulp en die nauwlettend in de gaten word gehouden. Dan dat ze er te laat bij zijn en het mis gaat.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 06:38

Ik zeg toch ook dat het nodig kan zijn, hierboven werd het vergeleken met de navelstreng doorknippen en dat vind ik niet kloppen. Die navelstreng moet sowieso door enige tijd na de geboorte en een schedelelectrode is een medische handeling die niet bij iedere geboorte nodig is en die je liever niet hebt. Ik was ook liever alle keren gewoon natuurlijk bevallen helaas drie keizersneden, waarvan een wegens een dwarsligging, een vanwege een dreigende baarmoeder ruptuur en de laatste was onverwacht negen weken te vroeg. Ik weet heel goed dat het soms anders loopt dan je wil en dat ook al heb je dingen liever niet het toch nodig is.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 08:28

Die enorme bloeduitstorting op z'n hoofd na d'r vacuumpomp was ook niet heel fijn.. Maar ja als het niet gebeurt was wil ik niet weten of het dan wel goed afgelopen was. Kritisch zijn prima maar een beetje vertrouwen hebben mag ook wel. Ze zullen het niet voor niks doen

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 08:31

Je kan wel veel dingen willen, maar in een acute situatie heb je niet veel te willen. Je kan moeilijk eerst nog gaan discusieren of dat wel nodig is, als je kind in hoge nood is en elke seconde telt.

Wat nodig is, is nodig. En ja, dan zijn er soms dingen zoals een bloeduitstorting of een beschadiging, maar als het alternatief de dood van het kind is, dan denk ik dat je liever het eerste hebt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 08:42

Denk ook niet dat er hier ook maar iemand stelt dat het anders is.
Nood is nood en dan is het een kwestie van handelen
Maar geen nood?
Dan mag je kritisch zijn wat je wil en zouden je wensen gewoon gerespecteerd moeten worden

Plan en wensen zijn dan wel weer dingen die idd nogal eens veranderen en bijgesteld moeten worden...