Intermittent fasting; wie heeft hier ervaring mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 10:37

Selket schreef:
Yellowgrey & Nieky, same here.. Volgens BMI licht overgewicht, maar durf toch wel van mezelf te zeggen dat ik een gezond lijf heb wat hooguit iets strakker kan :) Vorig jaar was ik 15 kilo lichter, hoorde ik van iedereen dat ik te dun aan het worden was en als ik daarvan de foto's terugzie was het met kleren aan idd mooier, maar ik was echt 'skinny fat', terwijl ik nu veel gespierder en gezonder ben :)

Ja lastig vind ik dat altijd :( Ik was tot mijn 18e altijd veel dunner, maar ook niet "fit". Toen had ik ook gewoon kwabjes, alleen woog ik daarmee dan 60 kg (ben 1.76m) omdat ik totaal niet sportte. Nu is het wel teveel, ik zou graag maat 40 hebben ipv 44, maar ik heb ook wel veel meer spieren gekregen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 11:22

Selket schreef:
Fijn dat het zo gemakkelijk ging Remember! Lijkt het je trouwens niet moeilijker om sommuge dagen wel en andere dagen niet aan IF te doen? Raakt je lichaam niet sneller gewend wanneer je het 'fulltime' doet waardoor het gemakkelijker wordt? Die link heb ik even opgeslagen, vanavond eens even lezen :)

Geen idee, dat zal ik wel gaan ervaren, ik ben sowieso niet van het heel strak dingen wel/niet doen, laat me wat dat betreft echt leiden door hoe ik me voel. Dus als ik me minder fit voel door af te wisselen zal ik er meer structuur in aanbrengen, en als 't niet zo veel uitmaakt zal ik rustig ook eens minder lang vasten als me dat uitkomt. Het idee achter crescendo is dat blijkbaar veel vrouwen door IF hun hormoonhuishouding door de war schoppen, maar nu ik wat verder heb gelezen komt dat waarschijnlijk meer door tijdens de 'eettijd' structureel te weinig te eten (en het eigenlijk een soort crashdieet wordt), dan door het principe van IF op zich. Ik hoef niet bang te zijn dat ik te weinig eet :Y) , zodoende durf ik het wel aan om 't gewoon meerdere dagen achter elkaar te doen.

Maanlicht

Re: Intermittent fasting; wie heeft hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 10:36

Dat doe ik ook Remember! De ene dag heb ik totaal geen honger, en voel ik me top, de andere dag voel ik me wat minder fijn en dan vast ik minder lang.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:09

Gisteravond vanaf ong 18.45 tot vanmorgen 10.15 gevast, 8 uur ging de wekker. Vind het bijzonder dat ik 's avonds (uurtje of 10/11) wel wat last van lekkere trek/honger heb maar 's ochtends eigenlijk helemaal niet. Tuurlijk zou ik lekker kunnen eten maar zeker niet zo'n 'ik MOET wat hebben' gevoel en ook totaal geen onrustige of knorrende buik ofzo. En zeker na een kop koffie echt vol energie :Y) ! Sporten gistermiddag ging overigens prima, maar daarvoor had ik natuurlijk al gegeten.

Wat ik wel merk is dat ik er nog veel over aan het denken ben, hoe het voelt en of ik nou wel of geen honger/trek heb, hoe lang 't al geleden is, probeer te vergelijken met andere momenten enzo, zal de nieuwigheid wel een beetje zijn!

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 20:02

Hoe zouden jullie het indelen als je 's ochtends vroeg bv sporten gaat? Tijden verschuiven, doorbijten of zijn er wellicht tips voor?

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 20:37

silverdapple schreef:
Hoe zouden jullie het indelen als je 's ochtends vroeg bv sporten gaat? Tijden verschuiven, doorbijten of zijn er wellicht tips voor?

Ik houd dezelfde tijden aan, vind het wel fijn om gevast te sporten :)

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 21:56

Juist super fijn om te sporten zonder iets te hebben gegeten :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 22:03

Ik snap het toch ook niet helemaal? Ik eet in het weekend tussen 10 en 18.30 maar ik snack in de avond gewoon nooit, dus doe ik ook aan intermittent fasting zonder me er bewust van te zijn? Of moet de tijd dan nog korter?

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 22:28

Eet nu tussen 11 en 7 maar ga binnenkort weer wandelen (niet echt sporten dus, maar wel bewegen) en dan begin ik 's ochtends rond een uur of 9 à 10... en loop ik ca. 8 tot 20 km.
Dus ik weet niet of ik het volhoud om zo lang met een lege maag te lopen. Vandaar dat ik het vraag. En anders eet ik van te voren gewoon iets, hoor, ga het mezelf niet moeilijk maken.

@moonsparkle, idealiter is het ongeveer 16 uur vasten dus ja, eigenlijk doe je onbewust aan IF. ;)

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 22:51

Ja, mits je ook geen calorieën drinkt Moonsparkle ;)

Je kunt 't toch gewoon een keer proberen om nuchter te gaan sporten/wandelen? Denk dat het sowieso voor iedereen anders is dus moet je het maar ervaren :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 22:53

silverdapple schreef:

Ik houd gewoon dezelfde tijden aan , ik ben 'S ochtends 3 keer per werk nogal actief (vergelijkbaar met een paar uur sporten) en heb nergens last van als ik dit nuchter doe
Juist niet zelfs
Dus ik pas niks aan

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 23:16

Nuchter sporten is hier echt een no go. Ik wou het vanochtend min of meer proberen, had enkel een klein glas verse sinaasappelsap op, maar ik kwam niet verder dan 3km lopen toen voelde ik me echt flauw.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 07:14

Als je iets rustiger begint dan merk je dat je na ongeveer 10/15 min op je normale manier kunt sporten. Het is ook een kwestie van wennen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 10:33

moonsparkle schreef:
Nuchter sporten is hier echt een no go. Ik wou het vanochtend min of meer proberen, had enkel een klein glas verse sinaasappelsap op, maar ik kwam niet verder dan 3km lopen toen voelde ik me echt flauw.

Maar dat is dus niet nuchter.
De meeste mensen hebben gedurende de nacht hun koolhydraten volledig opgebruikt bij IF en zitten dus in de ochtend tegen ketose aan (vetverbranding). Als je dan niks eet blijf je in die modus en daar kun je prima op sporten.
Ga je 's ochtends een glas jus drinken (vol khd) dan zit je weer in de koolhydraatverbranding en zal je lichaam tussen tegenstribbelen want die tank is bijna leeg.

Een beetje alsof je twee benzinetankjes hebt. Overstappen naar de reservetank is moeizaam, maar omdat je slaapt merk je dat niet. Als je dan's ochtends een beetje benzine in de eerste tank gooit dan is dat zo leeg en stribbelt je lijf daar weer op tegen. En dan voel je je verrot.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 11:03

Heb het nog niet durven proberen i.v.m. inspanning op de morgen. Maar morgen ochtend naar studie dus denk dat het dan wel kan.

Als een glas sinaasappelsap niet werkt dan denk ik dat het ook niet slim is de dag te starten met citroen water? Dat was mijn eerste plan, evt met wat chia zaad. Maar aangezien in citroen ook wel wat suiker zit gooi je dan eigenlijk het systeem waar je op wil teren die eerste uren in de war als ik het goed begrijp.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 11:53

Dat klopt inderdaad. Vasten is vasten, alleen zwarte koffie, thee en water. Anders is het geen vasten.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 11:57

Ik doe het inderdaad ook prima op fasted cardio :j Krachttraining vind ik lastiger zonder te eten, maar dat doe ik meestal niet 's ochtends.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 12:20

Ik had gisteren tegen half 9 nog een flinke punt cheesecake :9 , dus vanmorgen ontbijt maar meegenomen naar stal en eerst even gereden (half uurtje maar). Uiteindelijk tegen 11 wat gegeten en toen had ik ook echt wel trek, maar het rijden en beetje rommelen op stal ging prima! Morgen heb ik zakenlunch, misschien kijk ik wel even of ik vanavond laat nog wat eet en dan doorpak. Zit alleen tussen m'n oren dat ik dan morgen zo lang al wakker ben voor ik weer ga eten }:0!

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:11

Ik heb in het begin ook heel veel moeite gehad om 'nuchter' te sporten, inmiddels gaat dit vele male beter.
het is idd echt even wennen en ik heb het rustig opgebouwd met hardlopen, gebruikte hierbij de app Hardlopen met Evy Gruyaert. Zij verteld je wanneer je moet lopen en wandelen en bouw je in 10 weken op naar 30 min voluit hardlopen.
Dit helpt echt enorm!! ook al heb je conditie is het echt even schakelen om zonder ontbijt te gaan sporten..

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:20

Goof schreef:
Ieder persoon eet in principe toch enkel tussen bepaalde tijden?
Ik eet tussen 7.30 en 18.30.
Heeft dat nu ineens een naam? :? :?

Dat dus :D

Ik begrijp dit allemaal niet zo erg.
Als je gewoon met mate eet, meestal op vaste tijden, let op wat je eet ( dus veel zelf maken en niet de kant en klare producten uit de winkel ), eet naar behoefte en energieverbruik moet alles toch niet zo moeilijk zijn?

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:22

secricible schreef:
Dat klopt inderdaad. Vasten is vasten, alleen zwarte koffie, thee en water. Anders is het geen vasten.

En hoe zit dat met suikervrije kauwgom? O:)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:22

Selket schreef:
secricible schreef:

En hoe zit dat met suikervrije kauwgom? O:)

Daar zijn de meningen over verdeeld :D

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:24

mirim schreef:
Goof schreef:

Als je gewoon met mate eet, meestal op vaste tijden, let op wat je eet ( dus veel zelf maken en niet de kant en klare producten uit de winkel ), eet naar behoefte en energieverbruik moet alles toch niet zo moeilijk zijn?

Voor sommige mensen wel... En dan is het toch heel fijn om bepaalde handvatten te hebben als richtlijn die het net wat gemakkelijker maken :)

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:25

secricible schreef:
Daar zijn de meningen over verdeeld :D

En jouw mening? ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:30

mirim schreef:
Goof schreef:

Fijn dat het voor jou en anderen zo werkt
Helaas is er gewoon geen universele waarheid en werkt het voor een ander net even anders