misbruik of??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:26

Misschien moet je eens contact opnemen met Emily Gruiters, ze is drama therapeut en heeft les gegeven op de HBO in Nijmegen, kan haar niet via internet vinden maar via de HAN in Nijmegen moet het vast lukken.
Ze is erg goed in haar werk, werkt prive vn met kinderen

Hoenuverder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 07:41

Inmiddels een gesprek gehad met de JP, zij heeft zich voornamelijk geconcentreerd op mijn dochter en haar vielen een paar dingen op, waaronder een verhoogde ademhaling en rond de hete brij draaien.
Zij heeft me ook een stappenplan gegeven waarmee ik aan de slag ga.

Verder hebben we een tijdje geleden de verjaardag van mijn dochter gevierd, waarbij dus ook die mensen uitgenodigd waren.
Dit was voor mij extreem moeilijk, en ik was heel blij dat ik steun had van een naaste.
Opvallend was de aanhaligheid van deze mensen, wat mij al vaker op was gevallen tijdens bezoekjes daar enz.
Maar goed, ook daarmee heb ik geen bewijs en mag ik niet beschuldigen.
Mijn dochter gedroeg zich wel normaal, maar ja, ook dat is niet heel gek omdat ze het gewend is.
Ik ben heel blij dat het achter de rug is, en kan nu weer verder stappen ondernemen.

Alle instantie's zijn traag, VT is nog het snelst en daar heb ik ook veel aan.
PB's ga ik later vandaag beantwoorden, heb wel alles gelezen.

Rocamor

Re: misbruik of??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 07:44

Nou TS, hierbij dus een hulpverlener die zich niet zomaar met een kluitje in het riet liet sturen door jouw dochter. Dat is fijn natuurlijk.

Heeft zij ook nog hulp voor jou zelf aangeraden?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 14:31

Enorm pittig lieve TS, helemaal omdat ik meer en meer het idee krijg dat deze 'oppassers' naaste familie van je is. Heel veel sterkte, als dit alles waar is, dan gaat er nog veel meer gebeuren in de familie...
Hou je sterk en blijf achter je dochter staan.
Knuffel

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 15:07

Wat zitten jullie in een moeilijke situatie zeg!
Ik snap dat je een afkeer had tegen de oppassers op de verjaardag van je dochters, er gaan toch allemaal gedachten door je hoofd. Elke aanraking (al is het maar een hand) zal wel een koude rilling veroorzaakt hebben bij jou....
MAAR stel dat hun niets hebben gedaan en dat het misschien door iemand anders is gedaan kun je dan niet beter op korte termijn samen met een hulpverlener met hun het gesprek aan gaan? Misschien gaat jouw dochter wel naar de konijntjes van de buren kijken bijvoorbeeld als ze daar is en kan het daar gebeurd zijn ofzo.... Of buiten aan het spelen met andere kinderen (misschien experimenteren en schaamt ze zichzelf daarvoor)...
Ik bedoel het absoluut niet aanvallend en probeer mee te denken of er niet nog andere opties zijn.... Sterkte!

Hoenuverder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 20:30

Rocamor schreef:
Nou TS, hierbij dus een hulpverlener die zich niet zomaar met een kluitje in het riet liet sturen door jouw dochter. Dat is fijn natuurlijk.

Idd, maar dit duurt inmiddels al 3 maanden eer deze JP doordrongen is van het feit dat er iets niet klopt.
Het is versneld door deze situatie EN dat ik een geluidsopname heb doorgestuurd, de JP zal nu ook regelmatiger met kortere tussenpozen langs komen.
Zij vermoed iets in de trant van ODD, en daar ben ik toch heel erg van geschrokken!
Echter, zij gaat ook zorgen dat mijn dochter verder en dieper onderzocht word op geestelijk/emotioneel vlak.

@storm, het gaat "gelukkig" niet om familie, maar nauwe banden zijn er idd wel degelijk en er gaat voor zowel mij als dochter heel veel veranderen mocht mijn vermoeden waar zijn.

@amies100, is "helaas" echt niet mogelijk dat een ander (misschien) aan mijn dochter heeft gezeten buiten deze mensen om.
Dit kan ik echt zeer stellig beweren.
Lief dat je mee denkt, dat waardeer ik enorm, zo heb ik ook meerdere tips en inzichten gekregen.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 21:39

Jeetje zeg, wat maak jij mee..
Ik kan me voorstellen dat je je enorm verscheurd voelt tussen wat je denkt maar niet zeker weet..

Ik ben blij dat je dochter hulp heeft en ik hoop dat, wat het ook is, boven tafel komt wat er aan de hand is zodat jullie de volgende stap kunnen nemen in het verwerken van dit alles.
Sterkte!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 22:15

Ts hoop dat het snel beter gaat en je dochter durft te vertellen wat er is..

Ben nu op nl3 aan het kijken gaat over misbruik. Enorm heftig! Moet gelijk aan jou en je dochter denken.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 08:31

Kan je niet aan dat stel vragen wat ze die dag gedaan hebben en wie er geweest zijn. En dezelfde vraag thuis stellen aan dochterlief? En dan die 2 verhalen naast elkaar leggen? Als er dan iets niet klopt/overeenkomt..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 09:41

Hoenuverder: ik vind zo'n diagnose als ODD best heftig klinken, vooral als er concrete vermoedens zijn van een alternatieve verklaring die alleen niet te bewijzen zijn. ODD wordt gezien als (grotendeels) aangeboren, en grotendeels ongeneesbaar. Dat maakt het behoorlijk anders dan vrijwel vergelijkbaar gedrag dat eerder voortkomt uit een traumatische ervaring.

Nog groter probleem: het is maar de vraag of een dergelijk label werkelijk deuren open zet naar goede hulp. Als de insteek immers is 'dit is toch niet te genezen, we kunnen hooguit het kind trainen om zich beter te gedragen' dan doe je een kind met trauma ernstig tekort door het niet te horen en alleen maar te willen veranderen.
Ook is de vraag of je kind niet flink meer getraumatiseerd wordt door verder uitstel van behandeling, en door het verdere onderzoek (dat is immers ook vrij intensief, en een kind dat iets wil verbergen heeft dan heel veel energie nodig om voortdurend op haar hoede te zijn. Dat draagt niet bij aan haar gevoel van veiligheid.)

Ik zou als je daar financieel toe in staat bent / als je de juiste verzekering hebt, echt op zoek gaan naar een vrijgevestigd therapeut in de net-wat-buiten-reguliere hoek die ervaring heeft met traumaverwerking en misbruik bij kinderen. En die dan therapie inzet, niet op het herbeleven van het trauma, en/of cognitieve gedragstherapie, maar het herkennen en omgaan met gevoelens, en het herkennen en omgaan met grenzen.

Dat kan volgens mij zonder dat er precies duidelijk is wat er gebeurd is toch veel brengen. Het kan namelijk volgens mij ook kinderen met allerlei labels veel brengen. Gewoon beginnen bij het kind, niet bij de labels, ruimte en veiligheid bieden, en dan eens kijken.

Ondertussen zou ik thuis zeker inzetten op een aantal dingen: heldere structuur en regels met ook heldere consequenties die je niet te emotioneel probeert uit te voeren maar wel volhoudt. Ruimte scheppen waarin je dochter zich zeker kan voelen een haar zelfvertrouwen kan vergroten, en positieve dingen benoemen. Ruimte scheppen waar je dochter zich kan uiten, in allerlei vormen, en haar energie en frustratie een beetje kwijt kan.
Ook kijken of de boosheid en driftbuien ergens op volgen - is het vermoeidheid, teveel prikkels, een reactie op eisen, een reactie op affectie? Wat gebeurt er, niet alleen de paar minuten die de aanleiding zijn voor de ruzie, maar vooral in de tijd daarvoor? (Dat is trouwens vaak heel moeilijk om te zien als je in de situatie bent, en iets waarbij een blik van buiten heel verhelderend kan werken, dus als je ouderbegeleiding kunt krijgen die daar met een open blik in staat, dan kan dat wellicht veel brengen. Maar als je het eens rustig op een rijtje zet, ontdek je zelf misschien ook patronen. En dan kan je daarop inspelen, door de aanleiding niet helemaal te vermijden, maar wel iets te doseren bv.)

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:53

Poeh, ik heb even ODD zitten lezen. Ik moet zeggen, zover ik uit je verhaal kan opmaken dat ik dat dan niet in je dochter terugvind. Jij bent de enige denk ik, die dat zou moeten kunnen "herkennen" dan. Een labeltje is makkelijk te geven. Ik ga wel mee met schadow, mocht je het kunnen betalen, kijk dan of je zsm een behandeling op kan starten. Mocht het ODD zijn zou dat daar ook meer bij naar voren moeten komen. Het blijft een zoektocht, sterkte sterke mams, al weet ik dat het af en toe niet zo voelt. Je bent het wel!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 12:30

ODD vind ik ook niet echt passen. Kinderen kunnen sowieso buitensporig reageren als er iets traumatisch is gebeurd, dat hoeft niks te maken te hebben met ODD.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:36

Joolien schreef:
ODD vind ik ook niet echt passen. Kinderen kunnen sowieso buitensporig reageren als er iets traumatisch is gebeurd, dat hoeft niks te maken te hebben met ODD.

Ja maar dat is juist de vraag.

Als het toch geen misbruik is maar een 'ongelukje' door het kind zelf dan zou het gedrag van de dochter van de TS in mijn ogen grotendeels wel aansluiten bij ODD.

Dat gezegd hebbende vind ik het niet vreemd dat daar naar gekeken wordt en verder onderzoek komt naar haar.
Daarbij hoop ik dat er nog steeds uit wordt gegaan van misbruik omdat ze daarmee hopelijk ook de ruimte vind om het uit te spreken. Beter uitgaan van misbruik en met het kind dit proberen te verwerken dan andersom.

TS, ik hoop voor jou en je dochter dat de waarheid boven tafel komt. De onzekerheid en twijfel zullen zeker weerslag hebben op jullie beide.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:53

Ik denk dat Shadow's suggestie van therapie over grenzen (durven) aangeven en controle nemen erg goed is. :j Als er iets vervelends gebeurd is (te zien aan de plotselinge gedragsverandering) kan therapie gericht op die dingen erg helpen in het "rust vinden" en eventueel woede of onbegrip verwerken. De woede-aanvallen kunnen bijvoorbeeld ook komen door het gevoel dat ze geen controle heeft/had over dingen die gebeurd zijn of over haar leven. Het kan helpen om haar controle terug te geven over (bepaalde) grenzen in een speel-setting. Ook als er niks gebeurd is kan therapie handvaten geven over wat de woede veroorzaakt.

TS, kun je eventueel bij Veilig Thuis en bij de eigen therapeut jouw eigen vermoedens en twijfels over een eventuele ODD-stoornis kenbaar maken? Als jij als ouder denkt dat de plotse gedragsverandering door een negatieve ervaring/gebeurtenis/omgevings-invloed komt en niet door een aangeboren gedragsstoornis, is dat zeker iets waard. (Helaas wordt er in de zorg niet altijd even goed naar ouders geluisterd, dus blijf dit aangeven!)

Ik vind dat je het super doet TS, luisteren naar je kind, hulptroepen inschakelen en tegelijkertijd een stabiele basis thuis creƫren!

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:43

Hoenuverder schreef:
Rocamor schreef:

Idd, maar dit duurt inmiddels al 3 maanden eer deze JP doordrongen is van het feit dat er iets niet klopt.
Het is versneld door deze situatie EN dat ik een geluidsopname heb doorgestuurd, de JP zal nu ook regelmatiger met kortere tussenpozen langs komen.
Zij vermoed iets in de trant van ODD, en daar ben ik toch heel erg van geschrokken!
Echter, zij gaat ook zorgen dat mijn dochter verder en dieper onderzocht word op geestelijk/emotioneel vlak.

Ik lees al een tijdje mee in het topic maar ik moet zeggen door omstandigheden van vroeger dat ze bij mij ook ODD hadden geconstateerd maar achteraf bleek dat dus gewoon een periode te zijn voornamelijk. Ook hebben ze nu spijt dat ze mij die stempel hebben gegeven aangezien het soms nadelig kan zijn voor werk en school enz.
Dus eerlijk zou ik daar niet teveel naar luisteren en niet te gehaast zijn in die conclusies ook over het algemeen valt ODD wel mee het is alleen wat koppigheid/puberaal gedrag.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 23:52

TS heb je inmiddels meer duidelijkheid?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:11

Wat een heftig topic. Ik kan je niet helpen maar wil wel wat kwijt en dat is dat ik jou een fantastische moeder vind. Heel veel sterkte :(:)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:19

Ik vind Shadow's tip over de soort therapie wel een goeie. Sowieso een goede therapeut lijkt me een goede aanvulling.

Hoenuverder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 13:14

Daar ben ik weer...

Ondanks dat ik niet veel kan melden, word er achter de schermen hard gewerkt met dingen uitzoeken, de juiste therapie vinden enz.
Een oriƫnterend gesprek met de zeden politie staat voor aankomende week op de planning.
Daarnaast word er door de JP veel uitgezocht en nagevraagd bij de instantie waar zij werkzaam is.

Ik heb met de juf van mijn dochter 2 goede gesprekken gehad, 1 over haar schoolresultaten die uitmuntend te noemen zijn, en waar ik ongelooflijk trots op ben.
Het andere gesprek ging over het vermoeden ODD, waarbij de juf zeer stellig was dat zij dit echt niet verwachtte bij mijn dochter omdat ze dan ook op school dingen zou moeten laten zien als treiteren van andere kinderen en het gezag van de juf ondermijnen enz.
Dit zijn zaken die zeker niet aan de orde zijn, mijn dochter is juist erg lief en behulpzaam en heeft veel respect voor de juf en andere volwassenen op school.
Dit zijn zo even 2 dingen die ik eruit gepikt heb van het gesprek en van de kenmerken van ODD, maar uiteraard zijn er nog meer dingen die niet bij die vraag ODD passen.
Vraag, want er is nog geen therapie geweest en kan er dus ook niet gesteld worden dat het ODD of iets anders is.

Positief is dat mijn dochter de laatste week enorm aan het veranderen is, dit wel nadat haar oma haar een flinke uitbrander heeft gegeven mbt het gedrag van mijn dochter naar mij toe.
Hier was ze zeer van onder de indruk, en heeft een zodanig positieve uitwerking dat ik kan zeggen dat we al een ruime week geen aanvaringen hebben gehad.
Uiteraard wil ze nog wel afentoe haar zin doordrijven, maar dit negeer ik naargelang de situatie dat toe laat, of ik corrigeer haar wat ze dan ook accepteerd.
Een uitbrander is niet leuk, maar er moest even iets drastisch gebeuren waardoor ze weer met beide voetjes op de grond kwam, en ik ben daarin gewoon minder sterk.

Er is na de verjaardag verder geen contact meer geweest met het oudere stel.
Ik wil nogmaals benadrukken dat daar absoluut geen andere kinderen over de vloer komen die gevaar zouden kunnen lopen.

Verder kan ik niet veel meer melden, behalve dat ik wel heel blij ben met dit topic en de reactie's.
Zodra ik weer meer weet, zal ik het hier melden.
Tevens heb ik een flink aantal pb's beantwoord, mocht ik op jouw pb nog geen reactie gegeven hebben stuur me dan gerust nog een bericht.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 13:45

Fijn dat oma haar optreden Zo een positief effect heeft gehad
snap goed dat jij daar (momenteel?) minder sterk in bent . Jij zit midden in een situatie met zoveel vragen en emotie en waarschijnlijk onzekerheden
Vind je in ieder geval een super moeder en hoop van harte dat je snel duidelijkheid hebt waardoor je dochter snel de juiste hulp krijgt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 16:17

Wat fijn dat het langzaam aan weer beter gaat. Hopelijk durft ze tzt ook haar ding aan jou te vertellen. Gebruikt ze haar zorgen knuffel nog?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 17:14

Fijne update ts. En fijn dat je moeder je even uit de brand heeft geholpen. Daar zijn ze voor. Is ze ook op de hoogte van de situatie? Zodat je er met haar over kan praten.

Zou het gedrag ook verergerd kunnen zijn doordat jij je anders bent gaan gedragen t.o.v. je dochter?

Pfff hopelijk komt er wat uit met alles wat er ingezet wordt en mag ze de juiste therapie krijgen.

Nogmaals sterkte ts.

Hoenuverder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 14:51

De zorgenknuffel word helaas niet gebruikt waarvoor ik hem bedoeld had, mijn dochter gaf tijdens onze laatste aanvaring aan dat ze haar echte geheimen niet aan de zorgenknuffel toe wil/durft? te vertrouwen.
Dit vind ik ontzettend jammer, maar wellicht komt het toch nog, ik heb haar toen verteld dat die knuffel er juist is om haar diepste geheimen mee te delen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:59

Heel veel sterkte. Gelukkig dat haar gedrag een positieve lijn heeft en ook dat juf inziet dat ODD wel rare optie is. Dat betekend toch echt dat hulpverleners verder moeten zoeken.

Ergens intens verdrietig dat een meisje van haar leeftijd kennelijk geheimen heeft die ze niet aan een knuffel wil/durft toe vertrouwen.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:43

Evelijn schreef:
Ergens intens verdrietig dat een meisje van haar leeftijd kennelijk geheimen heeft die ze niet aan een knuffel wil/durft toe vertrouwen.

Mijn gedachte |( |( intens verdrietig