Veganisme - extremisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

Re: Veganisme - extremisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 08:20

Bij ons zijn er ook nooit doekjes om gewonden. Rundergehakt groeit niet in pakjes aan de boom. Mensen eten milennia lang vlees, waarom zouden vleeseters dan nu aan de schandpaal genageld moeten worden?

Mensen die verkiezen alleen biologisch vlees te eten, doen ook wat zij goed vinden. Vegetariërs / veganisten doen wat zij goed vinden. Geen van deze is slecht, tot het moment dat het extreem wordt.

Als vegetariër ben ik belaagd door mensen (middelbare school) die me voor gek hielden, gingen pesten, etc. Er zijn genoeg vegetariërs / veganisten die te pas en te onpas mensen erop blijven wijzen dat ze vreselijke mensen zijn, en de meest belachelijke acties uithalen om dat duidelijk te maken.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 08:37

chanel1985 schreef:
Maar dan nog is dat toch een persoonlijke keuze? Dat jij die keuze niet maakt, is uw keuze. Een ander heeft toch hetzelfde recht als jij om haar keuze te maken?

Een 'persoonlijke' keuze insinueert dat alleen jij iets van die keuze merkt/dat de keuze alleen om jou gaat. Met de keuze om vlees te eten beëindig je echter ook het leven van een dier. Je kan dus helemaal niet over een persoonlijke keuze praten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 08:38

xLes schreef:
Mijn mening? Als je écht het milieu wilt redden, blijf dan eerst en vooral kinderloos.
Er zijn véél te veel mensen op deze aardbol. Om terug naar een goed evenwicht te komen waar dieren ook goed behandeld kunnen worden, moet het aantal mensen drastisch verminderen... We kunnen natuurlijk niet gewoon mensen gaan afknallen maar we kunnen wel een geboorgebeperking instellen. Maar als je daarover begint steigeren ze ook allemaal...

Klopt helemaal dat er gewoon te veel mensen zijn. Ik zou zelf ook geen kinderen willen. Maar als alle slimme mensen die om de natuur geven ineens geen kinderen meer zouden krijgen dan heb je heel zwart-wit twee generaties later een wereld vol domme mensen die er maar op los fokken en helemaal niet meer aan natuurbehoud doen. Voor een goed evenwicht moet er idd gewoon aan geboortebeperking worden gedaan. De 1-kind-wet in China heeft wonderen verricht, dat land heeft nooit zo veel welvaart en werkgelegenheid gekend als tegenwoordig. Als dat in de hele wereld werd ingevoerd, dan pas zou de wereld er echt beter op worden.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 08:40

Een interessant topic. Zie veel reacties waarvan ik denk: huh?

Ik ben zelf vegetariër en vind de stap om veganist te worden te moeilijk. Ik denk persoonlijk dat bijna iedereen die er goed over nadenkt eigenlijk wel weet dat een meer veganistische wereld beter en eerlijker zou zijn (wat mij betreft is het een vorm van extremisme om te beweren dat het nu prima is geregeld met de voedselvoorziening zoals die nu is).

Maar iedere pietluttige verandering is voor een conservatief wezen als de mens ontzettend moeilijk. Als alleen al het poppetje dat het 8 uur journaal voorleest verandert staat Nederland op zijn kop. Laat staan het verzet dat je kunt verwachten als je aan iemands schotel komt.

We geven alleen niet graag toe dat we conservatieve wezens zijn, we zien onszelf liever als innoverende wondermachines die dagelijks vernieuwingen en verbeteringen doorvoeren. En dus gaan we op zoek naar excuusjes om ons te verweren tegen soortgenoten die roepen dat we ons sneller moeten vernieuwen. We noemen die soortgenoten dan extremisten, lastpakken, idioten enzovoorts. Als je dat met een hele groep doet, voelt het al snel alsof je gelijk hebt en kan alles lekker bij het oude blijven.

Ik kan veganisten alleen maar waarderen. Het vergt heel wat moeite om zo door het leven te gaan, moeite die ik niet kan opbrengen. In een van mijn lessen heb ik ook een veganist zitten die laatst een veganistische vriendin mee had. Ze praatten tussendoor enorm veel over bewust eten en wisselen tips uit. Af en toe moest ik ze er even aan herinneren dat ze er voor de les waren en dan was de aandacht er weer bij.

Tja, het is iets dat hen bezighoudt. Is dat raar/extremistisch/slecht?

Ik vind het juist goed dat er altijd mensen zijn die zich bezighouden met de vraag: Is alles goed geregeld zoals het nu is geregeld?

Als zulke mensen er niet waren, hadden we het wiel nog moeten uitvinden. Dat is ook uitgevonden door een extremist die zich niet wilde neerleggen bij de wet dat je op zware dingen nou eenmaal je rug moet vertillen.

Of een recenter voorbeeld: stemrecht voor vrouwen. Denk je dat dat er geweest was als vrouwen dat heel netjes alleen hadden aangekaart op een moment dat het de mannen goed uitkwam? De vrouwen die zich daarvoor in hebben gezet werden in hun tijd ook belachelijk gemaakt en als extremisten gezien. Waarschijnlijk waren ze naar mening van sommigen ook irritant in de omgang omdat ze 'voortdurend maar over dat stemrecht blijven zeuren'.

Ik zie 'bekerende' veganisten als mensen die door hebben dat er iets heel nodig moet worden veranderd en daar hun best voor doen. Zelf ben ik dat pad niet opgegaan omdat ik meer van het leven wil genieten en niet voortdurend 'strijd' wil leveren, maar dat betekent niet dat mijn uit gemakzucht geboren besluit beter is dan hun pad.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 08:49

Goede voorbeelden, arno :j Mooie post. Kan ik het alleen maar mee eens zijn!

Ik wil ook nog wel even zeggen dat thuis veganistisch eten helemaal niet zo'n lastige, grote stap is als je al vegetarisch eet. Het valt mij thuis erg mee. Melkproducten zijn echt makkelijk te vervangen! Maar dat mag ik natuurlijk niet zeggen, want dan ben ik extremist en dring ik mijn mening op, toch? ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 08:52

Mijn kinderen weten prima wat ze eten, gelukkig wel.
Ze hebben een paar jaar terug nog hun eigen kalf uitgezocht die is geslacht.

Maar vleeseters... zeggen : oh heb je lekker een kippenpootje mmmm.
Vegetariërs (degene die extremer zijn), zeggen: Je weet dat dat kipje heeft geleefd en een pappa en mamma heeft gehad?
Dat ze allemaal heel zielig zijn opgegroeid en dat ze niet konden lopen omdat ze zo dik zijn gevoerd?!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 08:53

Melk zou ik niet missen, dat gebruik ik nu ook amper.
Ik hou wel heel veel van eieren, maar zie daar ook niet echt het kwade van in. De kipjes leggen toch wel een ei, dan kun je ze net zo goed op eten. Weggooien is ook weer zo wat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 08:56

8nnemiek schreef:

Ik wil ook nog wel even zeggen dat thuis veganistisch eten helemaal niet zo'n lastige, grote stap is als je al vegetarisch eet. Het valt mij thuis erg mee. Melkproducten zijn echt makkelijk te vervangen! Maar dat mag ik natuurlijk niet zeggen, want dan ben ik extremist en dring ik mijn mening op, toch? ;)

Wij eten thuis, melk-/ei-/ en sojavrij.
Soms iets melk (hoeft gelukkig niet 100% melkvrij te zijn).
Wel vlees, want mijn dochter (die een periode geen vlees wilde) had een ernstig B12 te kort waarbij pilletjes niet meer voldoende waren.

Ben benieuwd waardoor melk (op rijstmelk na) makkelijk te vervangen is en waarbij er voldoende B12 in zit.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 09:01

8nnemiek schreef:

Nu je het zegt, de veganist heeft beloofd volgende les allemaal veganistische kazen mee te nemen om uit te proberen :)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 09:04

Melk is prima te vervangen, maar hoe vervangen de veganisten kaas?
En kom dan niet aanzetten met gistvlokken. Die zijn misschien een prima hartig alternatief door warme gerechten, maar ze doen het beroerd op een kaasplankje met een glaasje wijn of port erbij. Zijn er echt goede veganistische alternatieven voor de veelheid aan (Franse) kazen?

Zelfde met eivervangers. Door baksels kunnen ze prima, maar een spiegelei met zacht lopende dooier kun je er niet mee maken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 09:08

Oomens, sommige dingen zijn niet te vervangen maar zul je gewoon moeten laten als je bepaalde keuzes maakt.
Ei is er volgens mij 1 van.
Kaas daar zijn trouwens flink wat opties in .
Van plakjes zoals van die hamburgersmeltkaas, tot blokken die te schaven zijn zoals gewone hollandse kaas.
Wilmersburger bijvoorbeeld.
Maar er zijn nogal wat merken plantaardige kaas te krijgen, de 1 beter lijkend als de ander

Even algemeen:
Wat wel weer grappig is, zijn de opmerkingen
"De vleeseters nemen gelijk weer houding x aan"
De vega's nemen gelijk weer houding x aan"
"De vegans nemen gelijk weer houding x aan"
Dat is dus echt niet iets voorbehouden aan 1 van de groepen, maar gewoon de mensch...
Ikke vind en wat ik vind is een feit en gij zult het met me eensch zijn nondeju.

Als iedereen dat nou eens laat... zou het een stuk relaxter zijn.

Je hebt idd hele irritante veganisten... van die predikers die de waarheid verkondigen ...
Maar ook bloedirritante alleseters die ten alle tijden een vega of vegan op ieder puntje proberen te tackelen.

En eerlijk?
Als ik een vegetariër tref die geen vlees eet "want dat is zielig voor de diertjes" dan wil ik die met liefde en zeer zeker ook plezier van het gebruik van melkproducten , eieren en snoep en snaai met dierlijke ingredienten af helpen door tot in detail uit te leggen wat er bij komt kijken om die producten te produceren.

Wij eten trouwens wel deeltijd vlees, maar wel biologisch of vergelijkbaar. Vegetarisch en vegan gerechten zijn hier ook veel voorkomend. Heb jaren vegetarisch geleeft.
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 25-05-16 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 09:10

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 09:13

Moet je tofu wel te hachelen vinden...ik ben best goed in de keukenaar tofu begin ik niet meer aan...
Ik blijf altijd de textuur en de basissmaak terugvinden in gerechten, ongeacht bereidingswijze en beide zijn goor in mijn beleving

To top that, word ik er ook misselijk van.

Bandaloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 09:26

oomens schreef:
En kom dan niet aanzetten met gistvlokken. Die zijn misschien een prima hartig alternatief door warme gerechten, maar ze doen het beroerd op een kaasplankje met een glaasje wijn of port erbij. Zijn er echt goede veganistische alternatieven voor de veelheid aan (Franse) kazen?

Zelfde met eivervangers. Door baksels kunnen ze prima, maar een spiegelei met zacht lopende dooier kun je er niet mee maken.

Waarom 'moet' dat vervangen worden? Ik eet zelden nepkaas en geen eivervangers. Ik mis niets hoor.
Voor buitenlandse nepkaasjes schijnt dit erg goed te zijn: http://www.charlysallisfair.nl

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 09:28

Bandaloe schreef:
oomens schreef:

Waarom 'moet' dat vervangen worden? Ik eet zelden nepkaas en geen eivervangers. Ik mis niets hoor.
Voor buitenlandse nepkaasjes schijnt dit erg goed te zijn: http://www.charlysallisfair.nl

Het 'moet' zeker niet vervangen worden, maar dan betekent dat dus dat veganistisch eten er niet inzit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 09:31

Ik hoop dat ik op onderstaande quote mag reageren zonder dat andere bokkers dat zien als 'vega(n)s die hun mening opdringen', want dat gebeurt hier erg veel in het topic. -O- Iemand roept iets of stelt een vraag, een vega(n) gaat daar op in of geeft goedbedoeld advies, en dan is dat ineens een extremist die de mening opdringt. :x De paar mensen die zoiets zeiden, vorige pagina of twee geleden, moeten even het verloop van dit topic toch wat beter onder de loep nemen. Bijv. beginnende bij de satirische 'what if meat eaters acted like vegans' (ik vind hem erg grappig, overigens), waar deze personen dan weer níets van te zeggen hebben, maar wel direct op de kast zitten vanwege vega(n) memes die daarna worden geplaatst.

Brainles schreef:
Ben benieuwd waardoor melk (op rijstmelk na) makkelijk te vervangen is en waarbij er voldoende B12 in zit.

Bijna alle soorten plantaardige melk zijn verrijkt met B12 waardoor ze net zoveel als zuivel bevatten, dus dat is op zich heel fijn :) Maar voor de situatie met jouw dochter lijken zowel supplementen in hoge dosis als evt. injecties mij dan toch veel geschikter dan de melk, waarmee je ook maar een 'gewone' dosis B12 binnen krijgt na een paar glazen, en dat klinkt alsof dat niet genoeg is?

Soms heb ik wel het idee (en dat is niet onderbouwd, puur op ervaringen) dat een B12-probleem alleen niet uitsluitend in voeding zit, maar misschien ook een opnameprobleem is. Ik ken meerdere mensen met een B12tekort, en nog meer mensen met een vitamine Dtekort (ook schaars in plantaardige voeding) en géén van allen is vegetariër of veganist. Het zijn ook niet de mensen die bewust minder vlees eten oid. Gewoon mensen met een 'normaal' eetpatroon.

oomens schreef:

Toen ik en mijn vriend echt pas veganistisch waren gaan eten, hebben we in Berlijn echt een héérlijk kaasplankje gehad. De smaak van kaas zat toen nog goed erin omdat we nog niet zo lang veganistisch aten, maar ik kan zeggen: ze smaakten goed, geweldig, en niet te vergelijken met bijvoorbeeld Wilmersburger of edelgist.

Spiegelei heb ik nog niet in geweldige vorm gezien, maar wel de structuur van een zacht lopende dooier: http://theactorsdiet.com/2016/02/10/veg ... vegan-egg/ of http://freefromharm.org/wp-content/uplo ... -vegan.jpg

Ik kijk nergens meer van op, de meeste gerechten is een lekkere plantaardige variant op te maken, zelfs eggs benedict bijvoorbeeld. Maar het zit hem inderdaad wel in het woordje 'variant' en niet per se 'vervanger'. Ik denk dat dit ook is waar je je als veganist op instelt, en waar je oké mee bent of wordt, omdat je liever het dierenleed voorkomt dan dat je nog steeds alles ter wereld kan eten. Als je gezond kan leven en lekker kan leven, hoef je dan niet alles te vervangen - vanuit mijn perspectief in elk geval :) Soms zijn de plantaardige varianten niet hetzelfde als de dierlijke die je gewend bent, en dat kan echt jammer zijn, er zijn dingen die ik wel 'miste' in het begin. Maar je raakt die smaken ook weer ontwend waardoor je ze minder mist, en raakt telkens weer verrast door geheel nieuwe smaken en gerechten van plantaardig eten.

Daarbij denk ik zelf altijd van... Als dat nou de twee dingen zijn die je bijvoorbeeld enorm zou missen, Franse kaasplankjes en spiegelei, maar de rest is goed te vervangen - is het dan niet het proberen waard om de rest te vervangen en de kaas en het spiegelei gewoon in je voedselpatroon te laten :) ? In het kader van 'stap voor stap' maakt dat natuurlijk al een enorm verschil, en ik denk dat iedereen, vega(n) of niet, dat positief zou vinden?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-05-16 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 09:36

Zelf eet ik wel vlees, maar wel zeer beperkt en ik koop het bij de lokale slager die alles uit de buurt haalt. Zelfde geldt voor vis. Ook beperkt, ik kan namelijk zeer goed genieten van vega(nistisch) eten. :) Zuivel neem ik al heel lang niet omdat ik daar ziek van word. Ik mis het ook niet, want zelfs van optimel zijn er prima vega(n) alternatieven tegenwoordig :D

Vlees/vis helemaal schrappen kan ik niet (want ik vind het wel lekker :o ) en mag ik ook niet wegens mijn gezondheid. Ik neem ijzer uit groentes / noten niet op, dat moet ik echt uit vlees halen of ijzertabletten van de huisarts slikken welke ook weer niet heel bevordelijk zijn voor mijn gezondheid op de langere termijn.

Dus ik probeer de gulden middenweg te vinden voor mij. En ben dankbaar voor alle informatie die mij hierbij kan helpen om deze balans zo fijn mogelijk te houden. Waarbij ik dus inderdaad niet zit te wachten op de extremen (ik weet over de impact van vlees eten etc op het milieu en de gezondheid, dat hoeft mij niet uitgelegd te worden).

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 09:52

Ik ben benieuwd hoe vegetariërs/vega's het voor zich zien dat de hele wereld moet stoppen met vleeseten. Dat zie ik bijvoorbeeld op de pagina van WD zeer regelmatig voorbij komen. Hoe zie je dat voor je bij bijvoorbeeld de Inuit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 10:02

Het is een beetje extreem om te stellen dat alle vega(n)s daar zo over denken ;) Ik vind zelf helemaal niet dat de hele wereld incl de Inuit MOET stoppen met vleeseten. Ik denk wel dat het voor héél veel mensen, de wereld en de dieren veel beter zou zijn als héél veel mensen plantaardig zouden gaan eten. Dat is iets minder zwart-wit dan jij het stelt he :+ In sommige tijden is in sommige extreme gebieden van de wereld het nou eenmaal niet gemakkelijk om op iets anders dan dierlijk voedsel te overleven. Overigens wel een interessant stuk tekst vol wetenschappelijke bronnen hier.
Fijn dat we dat dan nu ook weer de wereld uit hebben. :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-05-16 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 10:02

8nnemiek schreef:
Klopt helemaal dat er gewoon te veel mensen zijn. Ik zou zelf ook geen kinderen willen. Maar als alle slimme mensen die om de natuur geven ineens geen kinderen meer zouden krijgen dan heb je heel zwart-wit twee generaties later een wereld vol domme mensen die er maar op los fokken en helemaal niet meer aan natuurbehoud doen. Voor een goed evenwicht moet er idd gewoon aan geboortebeperking worden gedaan. De 1-kind-wet in China heeft wonderen verricht, dat land heeft nooit zo veel welvaart en werkgelegenheid gekend als tegenwoordig. Als dat in de hele wereld werd ingevoerd, dan pas zou de wereld er echt beter op worden.

Ja, met als resultaat dat meisjes baby's te vondeling gelegd of gedood worden want die zijn niet welkom. Als ze het al overleven komen ze in een weeshuis. Ik weet niet of jij wel eens docu's hebt gezien over Chinese weeshuizen, maar dat is janken. Meisjes zijn zelfs daar eigenlijk niet gewenst, er komt toch niemand om ze ooit op te halen. Er is nauwelijks verzorging en in sommige gevallen worden de baby's in donkere kamertjes gelegd waar ze een week later dood uitgehaald worden. Hoppa, weer 1 opgeruimd.
Oh ja, en met als resultaat dat er een zeer ernstig overschot aan mannen is nu, die geen partners kunnen vinden en helemaal niet kunnen voortplanten.

Maar hee, gelukkig gaat het goed met de welvaart +:)+

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 10:07

Kinke schreef:
Ik ben benieuwd hoe vegetariërs/vega's het voor zich zien dat de hele wereld moet stoppen met vleeseten. Dat zie ik bijvoorbeeld op de pagina van WD zeer regelmatig voorbij komen. Hoe zie je dat voor je bij bijvoorbeeld de Inuit?

Grappig hoe je steeds een vraag komt stellen op dat toontje, en vervolgens de onderbouwde antwoorden links laat liggen. Ik heb zo het vermoeden dat je helemaal niet benieuwd bent :)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 10:11

Goof schreef:
8nnemiek schreef:

Ja, met als resultaat dat meisjes baby's te vondeling gelegd of gedood worden want die zijn niet welkom. Als ze het al overleven komen ze in een weeshuis. Ik weet niet of jij wel eens docu's hebt gezien over Chinese weeshuizen, maar dat is janken. Meisjes zijn zelfs daar eigenlijk niet gewenst, er komt toch niemand om ze ooit op te halen. Er is nauwelijks verzorging en in sommige gevallen worden de baby's in donkere kamertjes gelegd waar ze een week later dood uitgehaald worden. Hoppa, weer 1 opgeruimd.
Oh ja, en met als resultaat dat er een zeer ernstig overschot aan mannen is nu, die geen partners kunnen vinden en helemaal niet kunnen voortplanten.

dat ligt helaas aan hun mentaliteit (een jongen is beter dan een meisje) en niet aan het systeem zelf, ik veronderstel dat, mocht het theoretisch hier in Europa zou doorgevoerd worden, dit op een heel andere manier zou gebeuren.

Maar helaas zijn wij niet de grote boosdoeners qua kinderen (al vind ik het persoonlijk wel nogal egoïstisch van mensen die voor meer dan 2 kinderen kiezen, natuurlijk, kinderen krijgen op zich is al egoïstisch..) maar Afrika en Azië, en daar kunnen wij natuurlijk niets aan doen, dus zouden we ons beter concentreren op andere dingen die het milieu minder belasten.
Volgens een TED talk heb ik ooit eens gehoord dat mochten die continenten welvarender worden, het geboortecijfer sowieso zou dalen...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 10:14

Goof schreef:
8nnemiek schreef:

Ja, en ook waren er gedwongen abortussen van al bijna voldragen babies. :(

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 10:15

Goof schreef:
8nnemiek schreef:

Ja, en ook waren er gedwongen abortussen van al bijna voldragen babies. :(

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 10:19

269_life schreef:
Grappig hoe je steeds een vraag komt stellen op dat toontje, en vervolgens de onderbouwde antwoorden links laat liggen. Ik heb zo het vermoeden dat je helemaal niet benieuwd bent :)

Als jij nou gewoon eens stopt met vermoeden wat ik zou denken, dan zou je weten dat ik me dat oprecht afvraag.

En NikkiDeKerf, waar zeg ik dan dat alle vega(n)s zo denken?? Ik zeg dat ik op de FB pagina van WD dit constant voorbij zie komen. "stoppen met vleeseten?" We kunnen prima zonder vlees!" Zonder nuancering, gewoon, iedereen moet daarmee stoppen.
Fijn dat we dit ook weer de wereld uit hebben.