Eiceldonatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:50

De standaard kosten worden niet gefactureerd.
Ziekenhuizen betalen iedere maand een gigantisch basistarief aan de verzekeraar om je überhaupt te mogen behandelen.
De daadwerkelijk handeling factureren ze dan en die zie jij.
De achtergrondkosten ziet niemand.

Ik vind het ook heel erg krom dat adoptie niet vergoed wordt :j
Die kosten staan totaal niet in verhouding.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:52

Sizzle schreef:
Zie mijn edit.

Denk je serieus dat een OP met chirurgen en verpleegkundigen en alle apparatuur voor een paar 100 euro uitkan?

Sizzle: Waar lees je dat ik dat zeg?
Ik zeg enkel dat het hier geen 1000 euro per dag kost als je in het ziekenhuis ligt na een keizersnede?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:59

Anoniem schreef:
Ik vind het knap hoor, als mensen kunnen doneren en dan geen band met het kind kunnen voelen.

Ik had er 15 jaar geleden waarschijnlijk veel lichter over gedacht. Zo van "ach, het is maar een eicel." Nu snap ik dat er een wezentje van komt dat waarschijnlijk op me lijkt, zowel in uiterlijk als karakter. Waarin ik dingen van mezelf terugzie als ik het in de ogen kijk. En een nieuw mens dat dingen van zichzelf kan herkennen in mij en op een bepaalde manier verbonden met me is. .

En hoe je erover denkt, kan dus veranderen door de jaren heen. En het lijkt me best rot als je er later achter komt dat het veel meer met je doet. Dat het op een dag voelt als veel meer dan een simpel "bouwsteentje". Voor het gezin waar je kind in opgroeit trouwens ook. Want die zitten daar waarschijnlijk ook niet op te wachten.

En nee, ik snap ook niet waarom de (aanstaande?) vader in dit verhaal per se een kind van zijn eigen genen wil, terwijl hetgeen de eiceldonor levert tot slechts "een bouwsteentje" wordt gereduceerd. Hoe zit dat eigenlijk? Zijn genen nou belangrijk of niet?

Voor mij persoonlijk in ieder geval wel. Belangrijk genoeg om ze niet af te staan. Om mijn nageslacht niet op te laten groeien bij wildvreemden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 23:02

Op de behandelfactuur inderdaad niet nee.
In de achtergrond betaal je ook nog flink voor o.a. het gebouw zelf, dat probeer ik duidelijk te maken.
De echte kosten die heen en weer gaan zijn gigantisch.

Terug OT nu :D

Een hoop mannen willen evengoed geen zaad doneren vanwege de 'bloedband' kwestie.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 23:09

Maar zaaddonatie is minder omstreden dan eiceldonatie, terwijl het in feite over hetzelfde gaat. Enkel is de behandeling heftiger dan bij zaaddonatie. Tuurlijk zullen er mannen zijn die dit ook niet willen, maar alleen al de algemene indruk is anders dan bij eiceldonatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 23:27

Sizzle schreef:
Een hoop mannen willen evengoed geen zaad doneren vanwege de 'bloedband' kwestie.

...en dat snap ik heel goed. Maar wat ik niet zo goed snap is dat de man van TS per se een kind wil met zijn eigen genen, maar dat TS een gedoneerde eicel degradeert tot een bouwsteentje. Ik kan dat niet goed rijmen met elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 23:28

chanel1985 schreef:
Maar zaaddonatie is minder omstreden dan eiceldonatie, terwijl het in feite over hetzelfde gaat. Enkel is de behandeling heftiger dan bij zaaddonatie. Tuurlijk zullen er mannen zijn die dit ook niet willen, maar alleen al de algemene indruk is anders dan bij eiceldonatie.

Misschien omdat bij mannen het er ook vaak stukken minder emotioneel aan toe kan gaan dan bij vrouwen?
En ze eigenlijk ook al gewend zijn om er heel wat door de gootsteen te spoelen?

Sammie

Re: Eiceldonatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 23:32

:=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 23:39

Anoniem schreef:
chanel1985 schreef:

Misschien omdat bij mannen het er ook vaak stukken minder emotioneel aan toe kan gaan dan bij vrouwen?
En ze eigenlijk ook al gewend zijn om er heel wat door de gootsteen te spoelen?

Een man verspreidt zijn genen het meest succesvol als hij zoveel mogelijk vrouwen bevrucht. Omgekeerd gaat die vlieger niet op. Dus het zal wel evolutionair ingegeven zijn.

Het blijven primaten, die mannen. :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 07:22

Maar niet voor niets namen het aantal donors af toen de anonimiteit eraf ging.
Blijkbaar toch ook bang voor de gup op de stoep.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 12:52

Klopt inderdaad mijn vriend zijn voorkeur gaat naar een eigen kindje en niet naar een pleegkind of adoptie kindje.
Ik snap ook heus wel dat je met een adoptie kindje een band opbouwt enz.
Maar staks als alles goed gaat samen naar de echo's, mijn buik zien groeien, het getrappel voelen, de babykamer klaarmaken, zijn of haar eerste kleertjes kopen, de bevalling en alles daarna dat willen we samen ervaren.
En hij hecht daar veel waarde aan.

Wat ik eigenlijk zelf helemaal niet gek vind.
Voor mij is een eicel inderdaad een bouwsteen.
Het begin van iets moois, iets bijzonder een wondertje misschien wel!
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 03-05-16 13:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 12:56

Ik snap de discussie hier zo niet over het geld?
En mensen hebben het over een kind kopen?
En wat maakt het uit of het nou 1000, 3000 of 10000 euro kost...
Wat iemand ervoor over heeft is aan de mensen zelf.
En mensen die het kinderen kopen noemen weten echt niet waar ze over praten.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:58

Het was geen discussie. Maar eerder dat vele het niet oké vinden dat handelingen in het ziekenhuis om kinderen te krijgen wordt vergoed.

Maar dat bij adoptie er geen hulp geboden wordt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 12:58

Sizzle schreef:
Maar niet voor niets namen het aantal donors af toen de anonimiteit eraf ging.
Blijkbaar toch ook bang voor de gup op de stoep.

Klopt bang voor het onbekende.
Het moet ook allemaal nog af gewacht worden hoe dit gaat verlopen.
Als de eerste kids 16 worden.

De 1 zal er behoefte aan hebben en de ander totaal niet.
De ene wensouders vertellen het vroeg, anderen later of misschien sommige vertellen het wel nooit.
Dat mag iedereen voor zichzelf beslissen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 13:11

Niets vertellen aan je kind is geen optie. Dat is nu net het punt dat het niet meer anoniem gebeurt, iedereen heeft het recht te weten waar hij/zij vandaan komt. Bij adoptie wordt erop aangedrongen het zo vroeg mogelijk aan je kind te vertellen. Dan is er niets dramatisch aan en vermijd je dat je kind het toevallig te weten komt en zich bedrogen voelt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 13:22

Niets vertellen is wel degelijk een optie... Je wil niet weten hoeveel kinderen er (ooit) zijn opgegroeid (zonder enig probleem) dat ze zijn adopteert (aangezien tegenwoordig kinderen veelal uit het buitenland komen is dat niet meer zo van toepassing natuurlijk) of een andere vader hebben..

Soms wil een familielid nog eens loslippig zijn. Je kan een probleem ook soms aanpraten hoor :)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 13:36

Maar waarom zou het kind dat niet mogen weten?
Wat bedoel je met 'een probleem aanpraten'?
Er is toch niets verkeerds aan?
Vroeger werd daar allemaal heel geheimzinnig over gedaan. Die tijd zijn we gelukkig voorbij.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 14:11

De term 'wat niet weet wat niet deert' is dan wel van toepassing.

Er hoeft niks verkeerds aan te zijn en ik zeg ook niet dat je nooit iets moet zeggen, maar ik vind 'niks vertellen is geen optie' en dan iets met recht hebben wel erg stellig gezegd. :)

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 14:40

Ikzelf ben ook nog jong (23), maar ik overweeg het niet om eicellen te doneren. Het is niet dat ik het iemand niet gun om een kindje te krijgen, maar meer dat ik niet tegen het idee kan dat er iemand rondloopt die op mij lijkt en waarvan ik geen idee heb hoe hij/zij opgevoed wordt. Ik zal me toch verantwoordelijk gaan voelen als dat kind dan een slechte jeugd zou hebben of er op een rot manier achter komt dat zijn/haar moeder niet zijn/haar biologische moeder is.

Dit werkt overigens beide kanten op ;) Mocht ik niet zwanger kunnen worden doordat ik of mijn vriend onvruchtbaar blijken, zou ik dit ook niet oplossen met donorzaad/eieren. Het mooie aan kinderen hebben vind ik dat ze op zowel de vader als de moeder lijken. Ik wil dit dus of samen kunnen delen, of een adoptiekindje nemen die mijn liefde goed kan gebruiken. Al sluit ik ook absoluut niet uit dat als het niet lukt mijn vriend en ik gewoon zonder kinderen door zullen gaan. Het gezegde van kinderen "nemen" vind ik zo slecht.. Je "neemt" geen kind, je krijgt het. En als je het niet krijgt dan kan je dat beter accepteren dan krampachtig blijven proberen en daardoor ongelukkig worden vind ik O:)

Maar tegelijk ben ik blij dat er wel eicel- en zaaddonoren bestaan voor mensen zoals TS. Iedereen zou bij zichzelf moeten nagaan wat zij zouden willen/doen wanneer zij niet natuurlijk zwanger konden raken en op basis daarvan besluiten.

Kleine kanttekening.. Als het voor goede vrienden of familie zou zijn zou ik een eiceldonatie wel overwegen. Met naasten weet ik waar het kind terecht komt en maak ik nog deel uit van zijn/haar leven waardoor ik (voor mijn gevoel) nog steeds mijn verantwoordelijkheid kan nemen. Al zal dit het tevens niet makkelijker maken omdat het kind zoveel op je lijkt en ik het dan mogelijk als mijn eigen kind zou gaan beschouwen ipv het kind van de mensen die mijn eicel kregen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 15:29

linnie050 schreef:
Klopt inderdaad mijn vriend zijn voorkeur gaat naar een eigen kindje en niet naar een pleegkind of adoptie kindje.
Ik snap ook heus wel dat je met een adoptie kindje een band opbouwt enz.
Maar staks als alles goed gaat samen naar de echo's, mijn buik zien groeien, het getrappel voelen, de babykamer klaarmaken, zijn of haar eerste kleertjes kopen, de bevalling en alles daarna dat willen we samen ervaren.
En hij hecht daar veel waarde aan.

Wat ik eigenlijk zelf helemaal niet gek vind.
Voor mij is een eicel inderdaad een bouwsteen.
Het begin van iets moois, iets bijzonder een wondertje misschien wel!

Oh, op die manier. Dan snap ik het. Het gaat dus niet om zijn eigen genen, maar om het meemaken van de zwangerschap en geboorte. Zeg ik dat goed?

Bij adoptiekinderen ligt het soms ook wat gecompliceerder qua hechting en hoe ze omgaan met het gevoel dat ze afgestaan zijn. En ze hebben helemaal geen bloedband met de ouders waar ze bij opgroeien. En bij pleegkinderen blijven de ouders vaak in beeld en loop je een aanzienlijke kans dat je ze op een dag weer uit moet zwaaien omdat ze terug gaan naar de ouders. Dat lijkt me niet op te brengen als je zelf een hele sterke kinderwens hebt.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 21:35

Na een tijdje met een paar ogen onder de mee-lees-steen gelegen te hebben wil ik hier nu toch op in gaan.

Ik ben op dit moment 19, maar heb voor mezelf al vrij duidelijk dat ik écht geen kinderen 'hoef'. Ik vind ze gewoon niet leuk. Dat betekend voor mij niet meteen dat iemand anders dat ook niet mag. Dolblij zou ik zijn als ik iemand kan helpen met mijn eicel die ik zelf toch niet gebruik.

Het enige wat me tegen staat is, zoals ook al eerder aangehaald, dat de mogelijkheid bestaat dat er alsnog naar een x aantal jaar een 'kind van jou' op de stoep staat. Opzoek naar biologische moeder. Juist omdat ik zelf niet van kinderen hou, weet ik niet hoe ik zou dealen met zo'n kind/puber. Zou het doneren van eicellen anoniem zijn dan zou ik er geen probleem mee hebben om mensen die graag een kind willen, maar het niet lukt, te helpen.

Over hoe het kind dan opgevoed zou worden maak ik me dan eerlijk gezegd niet zo heel druk. Ouders die een heel traject door moeten om in aanmerking te komen voor een eicel zullen denk ik vast goed gescreend en gevolgd worden, ook vanwege medische redenen. Als het kind net zo nuchter is als ik maak me al helemaal geen zorgen over een eventuele religie :+

Over adoptie vs. zelf verwekken ga ik mijn vingers niet branden, daar lijkt dit topic me ook niet helemaal geschikt voor.

Voor alle dames (en heren) in dit traject en de donoren wens ik heel veel succes!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 15:14

Ts, ik gun je een prachtig bevrucht eitje toe die zich ingesteld in jouw buik!

Ik zal zelf geen donor worden, omdat ik het heel moeilijk zou vinden als iemand anders wel mijn eicel benut terwijl ik (zoals het nu lijkt) nooit mijn wens van een tweede kindje zal vervullen.

Ik wil je ook even een hart onder de riem steken voor morgen en ik hoop dat jij ook zelf je Moederdag ooit zal vieren!

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 15:54

Ik ga volgend jaar op de lijst voor het ontvangen van donorzaad. Waarschijnlijk gaat mijn hele bevruchting plaats vinden met IVF. Dit doordat ik een zware vorm heb van endometriose.
Mochten mijn eicellen goed zijn, ga ik ze zeker ook doneren.
Dit heb ik langere tijd geleden al besloten omdat ik het terug geven vind van iets wat ik ontvang.
Ook gun ik iedereen met een kinderwens een kindje toe :)

Dusja ik ben potentieel eiceldonor!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 22:42

Ik heb alleen de OP gelezen, ik heb mij hier 2 jaar geleden al over ingelezen. Voor nu nog niet zeker dat ons gezin nu compleet is, maar wanneer ik wel zeker ben ga ik zeker serieus overwegen te doneren.
Ik zou geen draagmoeder kunnen zijn, dan zou ik mij echt gaan hechten, eicellen doneren zou ik wel kunnen.

TS ik begrijp heel goed dat je graag zelf het kindje wil dragen, het hele proces is zo mooi.

Iemand een idee hoe het hormoon spuiten precies gaat? Ik ben niet gek op spuite maar als de naald niet te groot durf ik het wel aan en wil ml vast wel de spuit zetten.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 22:46

chanel1985 schreef:
Is dat zo hoog in Nederland? Ik heb 6 dagen voor een keizersnede in het ziekenhuis, als ik de factuur kreeg was het bedrag dat voor ziekenfonds was zeker geen 6000 euro.

Bij mijn zoon heb ik de gefactureerde kosten gezien (Frankrijk) was ruim 5 duizend euro :j
Voor mijn dochter de kosten nog niet gezien.