Bewust alleenstaand moeder worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Re: Bewust alleenstaand moeder worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 17:52

Shadow0, ja misschien wel...

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 17:56

chanel1985 schreef:
2 ouder gezinnen moeten daar toch ook aan denken.
Ik snap niet wat de relevantie hier van is in dit topic.

Daarom zeg ik ook 'iedereen', geldt evengoed voor een koppel.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 18:00

Sclimpre schreef:
Voor mensen die alleen hun kind opvoeden omdat de omstandigheden zo zijn heb ik heel veel respect. Vaak is dat niet makkelijk.
Maar bewust voor een kind kiezen zonder partner vanuit een eigen kinderwens, daarin mis ik de vraag wat je je kind te bieden hebt. En dan bedoel ik het echt niet financieel.

In je eerste bericht hier was het enkel gericht op een alleenstaande moeder. Daar vraag je je af wat een alleenstaande moeder te bieden heeft.

Daarna nuanceer je je bericht omdat er reactie op kwam.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 18:01

Shadow0 schreef:
Kinderen zijn denk ik ook niet gemaakt om opgevoed te worden door twee ouders. Volgens mij hebben ze een veel breder netwerk nodig.

_/-\o_

KarinX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 18:26

Hier een hele waardevolle video om de feiten op een rijtje te krijgen:
https://www.youtube.com/watch?v=o1xf78EltKM
Intro duurt tot 9.20 ofzo.

Bronvermelding staat in de omschrijving.

Kost je een uur, maar op basis hiervan heb ik mijn beslissing in ieder geval gemaakt.
Gaat wel om de toekomst van je kind

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 18:42

Albert schreef:
Bewust alleenstaande moeder is jou recht, alleen, je kind is geen bewust vaderloos kind.
Is verder geen kritiek hoor, alleen een gedachte.

Een heel goed punt trouwens. Niet zozeer mbt met 'vader' al is dat el mijn mening, maar vooral omdat de moeder dan ALLE rollen vervult heeft geen aflossing van de wacht.
Dat is niet alleen een zware taak maar ook een erg eenzijdige inbreng voor de opvoeding. Geen ruggespraak/klankboord voor beslissingen ook.

Imo en ongewenste situatie voor het kind.
Heb nu een vriendin met aan 15-jarige dochter. Pa is vroeg tijdens de zwangerschap weggelopen en onvindbaar.
Zonder meer bewonderenswaardig hoe ze EN brood op de plank brengt EN er is voor haar dochter. Het resultaat is echter wel een ongezonde wederzijds afhankelijke situatie en ihoogst beperkte tunnelvisies/opvoeding. Dochterlief is bepaald niet gebaat geweest bij het onvrijwilige alleenstaande moederchap.

Kortom imo:
- kortzichtig
- egoistisch
- niet in het belang van het kind

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 18:53

Hier even verderop woont een (na scheiding) alleenstaande moeder met twee zoons, maar haar ex is een paar straten verderop gaan wonen om er toch voor de jongens te zijn. Het was dan wel niet meer wenselijk om samen onder één dak te wonen, maar ook voor deze jongens heel fijn dat ze evengoed door beide ouders opgevoed worden. En het mooie is dat de ouders elkaar niet de loef afsteken, maar gewoon heel eerlijk blijven opvoeden. De sfeer in huis is verbeterd en de jongens komen door deze regeling niets te kort door de scheiding. Daarnaast wordt er ook veel opgepast door opa en oma.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 18:58

Shadow0 schreef:
Kinderen zijn denk ik ook niet gemaakt om opgevoed te worden door twee ouders. Volgens mij hebben ze een veel breder netwerk nodig.

Correct. Een 'stam-verband' is beter.
Ligt in onze samenleving een beetje complex. De grotere gezinssituatie met meer kinderen, oma in huis, oom of tante als buren is normaal gesproken verleden tijd.
Grotere gezinnen met meer ouders samenwonend of een commune-verband zijn ook ongewoon.
Woongroepen zijn nog het meest haalbaar maar hoeveel zijn er daarvan en hoeveel duurzaam?

Al met al is het al HEEL wat wanneer de ouders er in slagen om in een duurzaam stabiel thuis met twee ouders te voorzien.

Mooie oplossing Shenavallie.

KarinX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 19:54

Shenavallie schreef:
Hier even verderop woont een (na scheiding) alleenstaande moeder met twee zoons, maar haar ex is een paar straten verderop gaan wonen om er toch voor de jongens te zijn. Het was dan wel niet meer wenselijk om samen onder één dak te wonen, maar ook voor deze jongens heel fijn dat ze evengoed door beide ouders opgevoed worden. En het mooie is dat de ouders elkaar niet de loef afsteken, maar gewoon heel eerlijk blijven opvoeden. De sfeer in huis is verbeterd en de jongens komen door deze regeling niets te kort door de scheiding. Daarnaast wordt er ook veel opgepast door opa en oma.

Statistisch gezien nog steeds slecht voor de kinderen.
Minder slecht dan slechts één ouder, maar nog steeds slecht.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 19:57

Het is kiezen tussen twee kwaden en dan lijkt dit de beste oplossing. Voor hen dan.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:18

Het is vooral in het begin genoemd, "je moet alles alleen doen"
Mijn man is DA, heeft eigen kliniek, mijn ouders wonen hier ruim 700km vandaan, schoonouders bijna 300km verder alsook de rest van de schoonfamilie.
Bijna alles komt dus op mij neer (en als ik werk, 20u per week, gastouder ) mijn man gaat vroeg weg en komt la1t thuis, vanochtend is hij om 7 uur vertrokken en is nu nog niet thuis.
Daarbij geef ik borstvoeding dus de nachten zijn ook voor mij, en in het weekend (1 1/2 dag) wil mijn man ook geaag wat bijkomen.
Maar goed, dit wisten wij ook van te voren.
Tuurlijk ben ik wel eens moe, maar dat is vooral nu ik nog naar een evenwicht aan het zoeken ben tussen de twee kids.
Maar zoals al eerder benoemd het is het zeker waard.

Ik denk ook dat er bewust voor kiezen makkelijker is dan er alleen voor te komen staan terwijl je hier niet voor kiest.

En kinderen kiezen er nooit voor om ter wereld te komen, is altijd vanuit de wens van de ouder (s).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:52

Jes schreef:
En kinderen kiezen er nooit voor om ter wereld te komen, is altijd vanuit de wens van de ouder (s).

Die keuze brengt verantwoordelijkheid mee, plichten.

Ouderschap is geen recht, het kind heeft wel rechten.

Het is imo laakbaar om bewust te kiezen voor een slechte situatie voor het kind.

KarinX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:57

Huertecilla schreef:
Jes schreef:

Die keuze brengt verantwoordelijkheid mee, plichten.

Het is imo laakbaar om bewust te kiezen voor een slechte situatie voor het kind.

idd voor je eigen ego

KarinX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:11

Olikea schreef:
Ik vind dat er hier wel heel hard geroepen wordt dat het allemaal zooooo heeeel zwaar is.. Natuurlijk is het pittig.. Maar het is elke seconde waard..
Onze zoon heeft bijna 2 jaar bij mij gedronken, het eerste jaar nog zeker 3 of 4 nachtvoedingen..
Dus dat kon ik niet aan zijn pappa overlaten.. Ik was degene met de melkbar. (natuurlijk dit is eigen keuze.. maar toch he)
Alle voedingen waren sowieso voor mij.. En kijk nou.. ik leef nog. Sterker nog, ik vond het een geweldige periode.. Natuurlijk was ik wel eens moe, maar als ik dan naar onze kleine man keek was het dat allemaal waard..

En kinderen krijg je.. Die neem je niet.

mee eens.
maar jij bent niet alleenstaand toch, of wel?
mensen klagen dat het zwaar is om alleenstaande moeder te zijn.
dat is het ook omdat het, tenzij je thuis werkt, onmogelijk is om een goede alleenstaande moeder te zijn.
je kunt niet uit huis werken en er voor je kind zijn tegelijk. niet wat veel mensen willen horen maar zo is het wel.
ja, je kunt je kindje wel in het kinderdagverblijf proppen of ergens anders, maar iemand anders je kind laten opvoeden is niet wat een moeder zijn inhoudt.

KarinX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:16

hidsiiiggg schreef:
Ik sluit me trouwens bij olikea! Hier ook bv... gemiddeld nog wel 6 x per nacht:) ruim 8 maanden nu. ik doe een fulltime universitaire studie en ben alleen. Wel veel steun van omgeving! ik heb het nog helemaal niet als zwaar ervaren :+ Ik vind het heerlijk. Het is druk dus een goede planning is vereist maar het is prima te doen allemaal. Zelf kan ik niet zo goed tegen de uitspraak dat kinderen hebben zo zwaar is... dat is maar net wat je er zelf van maakt en je eigen instelling. (In veel gevallen)

wat je er zelf van maakt?
je zegt zelf dat je hulp hebt van de omgeving.
logisch, want als je een full time universitaire studie doet hou je niet veel tijd over.
je geeft aan dat je alleen bent. je moet dus ergens je financiën vandaan halen.
waar je dat vandaan haalt gaat niemand wat aan maar je gaat mij niet wijsmaken dat het is "wat je er zelf van maakt en je eigen instelling" als je afhankelijk bent van zoveel anderen.
niet iedereen kan dit regelen.
een vriendin van mij heeft er voor gekozen om thuis te blijven om hun kindje zelf op te voeden. dit kan inderdaad zwaar zijn. en zij is zelfs getrouwd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:22

KarinX schreef:

'Statistisch' doet er niet toe voor individuele gevallen. Je kunt geen algemene statistiek projecteren op een individuele situatie - en naar bewust ongehuwde moeders is volgens mij niet zoveel specifiek onderzoek gedaan.

(Stefan Molineux vind ik trouwens zeer gekleurd en niet bepaald het lichtend voorbeeld als het gaat om een emotioneel stabiele basis. Ik heb bij hem nog nooit erkenning van het bestaan van liefde geconstateerd - hij wijst alles af en iedereen doet het verkeerd... maar dat lijkt me om een of andere reden niet echt een houdbaar standpunt.)

Huertecilla schreef:

In theorie klinkt dat heel makkelijk. Maar in de praktijk vraag ik me dan af op welk moment je als mens je rechten verliest? Waarom zou je als mens een van die heel belangrijke natuurlijke behoefte aan ouderschap niet mogen vervullen? Die behoefte is niet bij iedereen aanwezig, maar overduidelijk wel bestaand, en in veel mensen erg sterk.
Het klinkt allemaal zo heerlijk dogmatisch... maar uiteindelijk gaat het om mensen, en sociale verbindingen, en misschien moet dat wat meer centraal staan.

... En dan zouden we ons ook nog af kunnen vragen waarom we kinderrechten vooral belangrijk vinden als we er andere mensen (meestal (toekomstige) moeders) mee om de oren kunnen slaan, maar dat ze makkelijk uit het zicht verdwijnen als het gaat om het organiseren van goede kinderopvang (zelfs van belang als je alle moeders dwingt om thuis te blijven), onderwijs dat niet al vanaf dag 1 de zwakken veroordeelt, een goede balans tussen de diverse terreinen (zoals werk buitenshuis met terreinen van zorg en opvoeding), of het behouden van de kinderombudsman, die zoveel werk maakte van het opkomen voor kinderrechten.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:28

Karinx: Dus alle alleenstaande moeders zijn slechte moeders volgens jou?

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:31

chanel1985 schreef:

En alle moeders die werken blijkbaar ook... Of nee die zijn geen moeder :?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:37

Oei, dan zijn er bijna geen goede moeders :? |o

KarinX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:38

Shadow0 schreef:
KarinX schreef:

'Statistisch' doet er niet toe voor individuele gevallen. Je kunt geen algemene statistiek projecteren op een individuele situatie - en naar bewust ongehuwde moeders is volgens mij niet zoveel specifiek onderzoek gedaan.

(Stefan Molineux vind ik trouwens zeer gekleurd en niet bepaald het lichtend voorbeeld als het gaat om een emotioneel stabiele basis. Ik heb bij hem nog nooit erkenning van het bestaan van liefde geconstateerd - hij wijst alles af en iedereen doet het verkeerd... maar dat lijkt me om een of andere reden niet echt een houdbaar standpunt.)

ben ook niet enorm fan van stephan molyneux, maar dit soort video's met de feiten op een rijtje vind ik zeer handig en informatief. hoe ik over hem als persoon denk hoeft daar niets mee te maken te hebben, toch? :)

wat betreft het statistiek gedeelte, je kunt de video kijken, de powerpoint kijken of de bronvermelding lezen. of zelf research doen, altijd handig natuurlijk. het verandert vrij weinig aan de situatie.
en natuurlijk kun je wel statistiek projecteren op een individuele situatie. de statistische onderzoeken worden gedaan met verschillende individuele situaties, nietwaar?

chanel1985 schreef:

als jij dat graag zo wilt lezen. Prima.

Marley schreef:
En alle moeders die werken blijkbaar ook... Of nee die zijn geen moeder :?

dat is niet wat ik zei.
maar ja, je kunt niet uit huis werken en je kindje opvoeden tegelijk. zo is de realiteit nou eenmaal. je kunt niet op twee plaatsen tegelijk zijn. snap niet waarom dit als een gek idee wordt beschouwd.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:40

KarinX schreef:
Olikea schreef:
Ik vind dat er hier wel heel hard geroepen wordt dat het allemaal zooooo heeeel zwaar is.. Natuurlijk is het pittig.. Maar het is elke seconde waard..
Onze zoon heeft bijna 2 jaar bij mij gedronken, het eerste jaar nog zeker 3 of 4 nachtvoedingen..
Dus dat kon ik niet aan zijn pappa overlaten.. Ik was degene met de melkbar. (natuurlijk dit is eigen keuze.. maar toch he)
Alle voedingen waren sowieso voor mij.. En kijk nou.. ik leef nog. Sterker nog, ik vond het een geweldige periode.. Natuurlijk was ik wel eens moe, maar als ik dan naar onze kleine man keek was het dat allemaal waard..

En kinderen krijg je.. Die neem je niet.

mee eens.
maar jij bent niet alleenstaand toch, of wel?
mensen klagen dat het zwaar is om alleenstaande moeder te zijn.
[u]dat is het ook omdat het, tenzij je thuis werkt, onmogelijk is om een goede alleenstaande moeder te zijn.
je kunt niet uit huis werken en er voor je kind zijn tegelijk. niet wat veel mensen willen horen maar zo is het wel.
[/u]
ja, je kunt je kindje wel in het kinderdagverblijf proppen of ergens anders, maar iemand anders je kind laten opvoeden is niet wat een moeder zijn inhoudt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:43

Alsof moeders geen recht meer hebben als mens?
Het spijt me ernstig... Ik vind mezelf een goede moeder (iedereen die vindt van niet mag tegen de muur praten, heb namelijk absoluut niets te maken met wat een ander vindt van hoe ik mijn taak als moeder uitvoer), maar ik werk en spendeer ook niet iedere vrije minuut aan m'n kind. Ik ben ook nog een mens. Ik ben een moeder, een dochter, zus, vriendin, collega, etc. etc.

Thuiswerken verandert imo niets aan de aandacht voor het kind, werken = werken. Dus als ik thuis aan het werk ben, dan moet mini me zichzelf vermaken. Zou hij op een kdv zitten, dan wordt er gezongen, gedanst en geknutseld.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:47

KarinX schreef:
hidsiiiggg schreef:
Ik sluit me trouwens bij olikea! Hier ook bv... gemiddeld nog wel 6 x per nacht:) ruim 8 maanden nu. ik doe een fulltime universitaire studie en ben alleen. Wel veel steun van omgeving! ik heb het nog helemaal niet als zwaar ervaren :+ Ik vind het heerlijk. Het is druk dus een goede planning is vereist maar het is prima te doen allemaal. Zelf kan ik niet zo goed tegen de uitspraak dat kinderen hebben zo zwaar is... dat is maar net wat je er zelf van maakt en je eigen instelling. (In veel gevallen)

wat je er zelf van maakt?
je zegt zelf dat je hulp hebt van de omgeving.
logisch, want als je een full time universitaire studie doet hou je niet veel tijd over.
je geeft aan dat je alleen bent. je moet dus ergens je financiën vandaan halen.
waar je dat vandaan haalt gaat niemand wat aan maar je gaat mij niet wijsmaken dat het is "wat je er zelf van maakt en je eigen instelling" als je afhankelijk bent van zoveel anderen.
niet iedereen kan dit regelen.
een vriendin van mij heeft er voor gekozen om thuis te blijven om hun kindje zelf op te voeden. dit kan inderdaad zwaar zijn. en zij is zelfs getrouwd.

Serieus?? Welkom in 2016 waar het vaak echt noodzakelijk is om te werken en kind naar de opvang/opa of oma te brengen. Of mogen dan al die mensen waarbij de vader niet genoeg verdient om het hele gezin van te onderhouden geen kinderen krijgen? :?

KarinX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:57

chanel1985 schreef:

Je kunt toch lezen dat ik aangeef dat het geen probleem is om te werken terwijl je kinderen hebt?
Ik geef aan dat je niet op twee plekken tegelijk kan zijn, dus als je wilt werken en je kind wil opvoeden, je thuis moet gaan werken.
gewoon simpele logica :)

verootjoo schreef:
Serieus?? Welkom in 2016 waar het vaak echt noodzakelijk is om te werken en kind naar de opvang/opa of oma te brengen. Of mogen dan al die mensen waarbij de vader niet genoeg verdient om het hele gezin van te onderhouden geen kinderen krijgen? :?

oke dus het feit dat het 2016 is maakt het plots níet slecht voor je kindje op opgevoed te worden door iemand anders (kinderopvang=geen individuele aandacht)? ik heb voor mijn kinderen ook opofferingen moeten maken. welkom in de realiteit waar het vaak echt noodzakelijk is om maatregelen te nemen om je kinderen op te voeden.

waarom voelt iedereen zich hier zo aangevallen door statistieken? dit zijn onderzoeken die zijn gedaan zodat mensen hun kinderen beter kunnen opvoeden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:59

Shadow0 schreef:
... En dan zouden we ons ook nog af kunnen vragen waarom we kinderrechten vooral belangrijk vinden als we er andere mensen (meestal (toekomstige) moeders) mee om de oren kunnen slaan, maar dat ze makkelijk uit het zicht verdwijnen als het gaat om het organiseren van goede kinderopvang (zelfs van belang als je alle moeders dwingt om thuis te blijven),

Het niet ondersteunen van belangen van ouders (vader kan ook thuis blijven) is een non argument.

Op zich stel ik rechten van het kind niet boven die van volwasenen. Mensenrechten zijn mensenrechten.

Het punt in deze is dat volwassenen voor zichzelf kunnen opkomen en een kind niet.
Ouders kiezen vrijwillig om de zorg van een kind zonder keuzes op zich te nemen.
Dat maakt principieel het recht van het kind voor die ouders een plicht voor de ouders.

Een kinderbehoefte is precies dat; een behoefte, geen recht.
In het belang van een eigen behoefte bewust kiezen voor een slechte uitgangspositie voor het opvoeden van een kind vind ik een NoNo.