Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
lifaya schreef:Ik meld mij even. Ik ga deze week contact opnemen met psyQ, ik denk dat ik mogelijk toch met PTSS kamp... ik heb geen nachtmerries, ik her beleef het trauma niet, maar ik heb wel depressies gehad,verstijf in vergelijkbare situaties en ik "draai de knop om" zeg maar zodat ik er geen emoties uit ervaar. Na mijn trauma ben ik enkele jaren "ontspoort" geweest, daarna in depressie beland en toen ging het even redelijk en nu gaat het weer de foute richting op. Of het echt ptss is weet ik niet maar het is wel allemaal begonnen met 1 gebeurtenis...
lifaya schreef:Dankjewel voor je uitleg. Ik heb vaak het idee dat er weinig begrip is voor Hoe ik op bepaalde situaties reageer. Dan zeggen ze bijvoorbeeld als je niet wilt dan schreeuw je toch, duw je hem toch weg of loop je weg? In hun ogen wil ik het dan dus wel. Ik weet ook niet waarom ik dat niet doe/heb gedaan. Ik weet dat dat het beste is maar om 1 of andere reden lukt het mij niet. Ik laat het dan over mij heen komen en doe alsof er niks gebeurd is. Ik schakel alle gevoelens uit. En dat is gewoon niet goed. Ik moet daar echt verandering in brengen vandaar dat ik dus nu echt besloten heb om die stap te nemen, na 10 jaar...
Fish_n_Chips schreef:Vandaag een tijd bij mijn moeder in de auto gezeten. Ze is zo onwetend op sommige gebieden.. en ik maar denken "je moest eens weten", "je moest eens weten", "je moest eens weten wat ik ervaar", "je moest eens weten wat ik heb meegemaakt".
ikkkke schreef:Fish_n_Chips schreef:Vandaag een tijd bij mijn moeder in de auto gezeten. Ze is zo onwetend op sommige gebieden.. en ik maar denken "je moest eens weten", "je moest eens weten", "je moest eens weten wat ik ervaar", "je moest eens weten wat ik heb meegemaakt".
Is je moeder niet op de hoogte van wat je meegemaakt hebt? Zo nee, dan is het natuurlijk begrijpelijk dat ze onwetend is en zich moeilijk kan inleven.
Maar zelfs als ze het wel weet, is dat geen gemakkelijke opgave. Althans dat is mijn ervaring. En op zich is dat ook niet zo onlogisch. Het is altijd anders om rationeel over zulke situaties na te denken dan er midden in te zitten en te handelen vanuit je overlevingssysteem.
Fish_n_Chips schreef:Mijn moeder weet op zich wel wat ik heb meegemaakt, maar in haar ogen is het erge 'dat er over mijn grenzen heengegaan werd door mensen die het beste met mij voor hadden'. Maar dat is niet zo - het was ronduit illegaal, crimineel, mensonterend. Niks 'het beste met mij voor hadden'.
Ten tijde dat het gebeurde, praatte mijn moeder hen na, keurde het goed, luisterde niet naar mij als ik probeerde te zeggen dat het niet OK was wat er mij aan gedaan werd.
(En dat was het niet.)
Nogmaals bedankt voor je berichtje. Je hebt wel gelijk, denk ik. Het is voor haar ook niet makkelijk (onmogelijk) om het te snappen.
Janneke2 schreef:(Ja,zij overleefde een concentratiekamp, dat is zo, maar betekent dat dan maar meteen dat alleen haar pijn telt en de mijne niet...?)
ikkkke schreef:Nee, natuurlijk niet. Het gaat er eigenlijk ook totaal niet om "wie het ergste, pijnlijkste heeft meegemaakt". Jou pijn is er en die mag er ook zijn.
Citaat:Zo werd en wordt het bij mij door sommige mensen heel moeilijk begrepen dat ik veel moeite heb om erover te praten, want je doet toch gewoon je mond open en spreekt alles uit.
Citaat:Of slachtoffers van geweldsdelicten moeten aangifte doen niet enkel voor zichzelf, maar in de eerste plaats om anderen te beschermen en ook daar praat je toch gewoon? Maar zo simpel is het helaas niet...
Emmaa_ schreef:Het was een date, ik ben vrijwillig bij hem op de bank gaan zitten, en vanuit daar is hij doorgebouwd naar iets waar ik het totaal niet mee eens was. Het was duidelijk dat ik het niet wou, heb meerdere keren nee gezegd, maar alsnog is het een andere situatie dan de situaties die vaak wél leiden tot vervolging. Hij zou heel hard kunnen roepen dat ik wel seks met hem wou, en dan zou ik op geen enkele manier kunnen bewijzen dat het wel degelijk verkrachting was.
Citaat:Dat is het lastige, het is verkrachting op het moment dat het slachtoffer zich verkracht voelt. Klaar.
Citaat:Maar om het daadwerkelijke juridische proces in gang te zetten moet je wel meer kunnen leveren dan je eigen woord. Dat kon ik niet, en daarmee hield het voor mij ook op.
Citaat:Voor mijn vader was het vooral een enorm gevoel van boetedoening. Zijn eerste reactie was politiebureau, zijn tweede reactie was dat ik moest vertellen waar hij woonde (alsof ik dat nog wist) en zo ging het nog een paar emoties door.
ikkkke schreef:Nou ja, enerzijds volg ik je wel, Janneke, maar anderzijds ben ik toch wel van mening dat bewijs enigszins nodig is. Soms wordt er nl. ook valselijk aangifte gedaan en dan moet natuurlijk degene die als dader aangeduid worden ook niet gestraft worden.
Je kan altijd aangifte doen, maar het risico dat het woord tegen woord is en er effectief geen veroordeling volgt is groot.
Een rape kit wordt enkel afgenomen als de feiten niet te lang geleden hebben plaatsgevonden en er nog iets gevonden zou kunnen worden. Het is allerminst een fijn onderzoek, maar als het resultaat oplevert is het wel in je voordeel...
Ik denk dat ieder voor zichzelf in zo'n situatie moet kiezen om al dan niet aangifte te doen. Hoewel ik nooit die keuze heb gehad en het in eerste instantie ook niet zag zitten, ben ik enigszins wel blij dat ik het toch gedaan heb. Aan de andere kant ben ik op sommige punten wel erg gaan twijfelen aan ons rechtssysteem.