Zorgverzekering 2016: het is weer zover!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Re: Zorgverzekering 2016: het is weer zover!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 17:10

Ik zit al jaren tevreden bij DSW. ik heb de studenten aanvullende verzekering en vind tandartsverzekering belangrijk, want dat is het enige dat jaarlijks voor mij terug komt gelukkig.
Ik heb afgelopen jaar 14 euro verbruikt uit mijn eigen risico. Dus ik heb dit jaar eindelijk de stap genomen en mijn vrijwillig eigen risico te verhogen naar 500 euro. Totaal nu dus 885 euro.
Ik heb dit gedaan omdat ik eigenlijk niks verbruik en je krijgt per maand 24 euro korting op je premie. ik betaal dan 90 euro per maand.
Ik werk in de zorg en merk gewoon dat mensen nog zo goed verzekerd zijn, maar als zij iets nodig hebben wordt dat dan alsnog (grotendeels) niet vergoed. Terwijl ze zich scheel betalen aan premie per maand.
Dat geld hadden ze beter kunnen besparen dan hadden ze dat ene hulpmiddel kunnen kopen oid.

Dus ik ga het gokken. Mocht ik toch iets krijgen waardoor mn hele eigen risico eraan gaat. dan kan ik dat ook wel betalen (wel met een hele zure blik en pijn in mijn buik).

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 17:13

Ik heb afgelopen jaar ook mijn eigen risico op maximaal gezet en vooralsnog is dat een goede keuze geweest. Ik betaalde daardoor ongeveer 30 euro in de maand minder en die zette ik apart op mn spaarrekening (bij de ING kun je van die spaardoelen instellen). Na een jaar staat daar straks dus 360 euro op, wat al een heel eind richting dat vrijwillige eigen risico gaat. Na 2 jaar heb je het er dus al uit (als je niks krijgt natuurlijk). Als je niet veel zorgkosten hebt en je kunt het dragen, vooral doen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:19

Misschien wel handig overzichtje voor jullie. Uit de Elsevier van 28 nov.
Afbeelding

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:15

Iets zegt me dat dat staatje vooral illustreert dat we iets verkeerd doen met ons zorgstelsel :n
Zorg zou om zorg moeten gaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:40

Ik ben het er ook niet mee eens dat je met Vgz goede keuze weinig zorgkeuze zou hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:48

Wij wilden voor Zilveren Kruis gaan, maar na grondig zoeken is het DSW geworden :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:05

Ik ben en blijf bij de ONVZ. Fantastische zorgverzekeraar waar óók de artsen zelf zich verzekeren.

En als enige verzekeraar een echt restitutiepolis. Zelfs volgens Independer: http://www.radartv.nl/nieuws/archief/de ... evrijheid/

Ik begrijp dat sommige mensen echt (moeten) shoppen op prijs. Ik kijk alleen naar de zorg die mijn dochter en ik krijgen.

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:07

Ik denk dat ik ook maar overstap naar DSW. Ik zit nu bij de Friesland, maar zou bij DSW 10 euro minder per maand gaan betalen, zelfs na de collectiviteitskorting die ik nu heb := Dat is best veel. Nu kan ik bij DSW wel een studenten verzekering afsluiten, dat scheelt natuurlijk ook altijd wat. Maar 113, of 125 vind ik nogal een groot verschil. Bedankt jongens voor het openen van dit topic, gaat me geld schelen volgend jaar :D

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:13

janderegelaa schreef:
Ik ben en blijf bij de ONVZ. Fantastische zorgverzekeraar waar óók de artsen zelf zich verzekeren.

En als enige verzekeraar een echt restitutiepolis. Zelfs volgens Independer: http://www.radartv.nl/nieuws/archief/de ... evrijheid/

Ik begrijp dat sommige mensen echt (moeten) shoppen op prijs. Ik kijk alleen naar de zorg die mijn dochter en ik krijgen.

Dit dus, al jaren zeer tevreden.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:48

Ik lees al een tijdje met jullie mee en ga dit jaar ook overstappen. Heb een paar jaar bij FBTO gezeten, en met de modules die aan en uitgezet konden worden was dit erg interessant. Ze hebben het de laatste jaren al steeds meer beperkt, en nu is het voor mij niet interessant meer. Ik heb besloten over te stappen naar Anderzorg. Mocht er iemand mij aan willen melden en de 40 euro delen, stuur maar een pb!

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:53

ik heb je een pb gestuurd martinev :)

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 00:03

martinev schreef:
Ik lees al een tijdje met jullie mee en ga dit jaar ook overstappen. Heb een paar jaar bij FBTO gezeten, en met de modules die aan en uitgezet konden worden was dit erg interessant. Ze hebben het de laatste jaren al steeds meer beperkt, en nu is het voor mij niet interessant meer. Ik heb besloten over te stappen naar Anderzorg. Mocht er iemand mij aan willen melden en de 40 euro delen, stuur maar een pb!

er was iemand sneller :+

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 00:14

Pantykous schreef:
janderegelaa schreef:

Dit dus, al jaren zeer tevreden.

Ik vind het heel ernstig dat mensen een zorgverzekering moeten kiezen op basis van de premie ipv de geboden zorg. Als je jong bent mankeer je waarschijnlijk weinig of niets en dan is het logisch dat je een goedkope en alleen basisverzekering neemt. Het probleem is alleen dat je een verzekering moet hebben voor als je wél iets mankeert en dan is het te laat. Je kunt niets iets mankeren en je dan maar snel aanvullend verzekeren.

Ik zou heel graag weer terug willen naar het ziekenfonds en de particuliere verzekering. De hele insteek (marktwerking en daardoor goedkopere zorg) is een complete mislukking.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 00:30

Ik heb de mijne omgezet naar een budgetpolis, ziekenhuis om de hoek is gecontracteerd. Eigen risico staat al jaren voluit. Wel aanvullend ivm de chiropractor erbij. 82,32 kwijt per maand.
Man is hoger verzekerd en geen vrijwillig eigen risico, wel de budgetpolis genomen. totaal met volwassenen 209,57 en dan wordt de ortho voor de kinderen ook tot 2000 euro volledig vergoed.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 01:44

Anne_GTI schreef:
Ik heb de mijne omgezet naar een budgetpolis, ziekenhuis om de hoek is gecontracteerd. Eigen risico staat al jaren voluit. Wel aanvullend ivm de chiropractor erbij. 82,32 kwijt per maand.
Man is hoger verzekerd en geen vrijwillig eigen risico, wel de budgetpolis genomen. totaal met volwassenen 209,57 en dan wordt de ortho voor de kinderen ook tot 2000 euro volledig vergoed.

Totdat je 1 keer iets krijgt en dan kun je aftikken.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:10

Wij hebben inmiddels ook de keuze gemaakt om collectief verzekerd te blijven via 't werk van mijn vriend bij CZ. Hij heeft al jaren maximaal eigen risico en alleen basis + tandartspakket. En dat hebben we er inmiddels al dusdanig uitgehaald dat stel dat er dit jaar iets gebeurt dat eigen risico niet veel uitmaakt gezien we het al bespaard hebben in voorgaande jaren. Ik blijf verzekerd met een enorm duur, uitgebreid pakket, maar ik gebruik het ook echt. Heb net even gekeken en er is voor dit jaar al 10.000 euro aan zorgkosten gedeclareerd en november (en dec) staan er nog niet eens bij. :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:04

Wij zijn nu toch weer aan het twijfelen. Gaan er vanavond nog even goed voor zitten en naar kijken. :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:11

Basispremie van zilverenkruis klopt van geen kanten. Die is 109 euro per maand ruim 10 euro duurder dan het lijstje hierboven.

Snap alleen een ding niet, basis was toch voor iedereen gelijk aan hoogte van kosten? Hoe kan daar zoveel verschil in zitten?

Ik dacht te blijven zitten maar ben ik twijfel gebracht door een brief van de gemeente.die ik kreeg dit weekend. Ik schijn in aanmerking te komen voor de collectieve verzekering via de gemeente bij Mensis. Ondanks mijn hoge allimentatie maar de zorgkosten en invalide parkeerkaart maken dat ik eraan kan meedoen. Zij zouden iedereen accepteren. Mijn kosten van vorig jaar waren ruim 6500 euro. Nu sta ik al over de 7000 heen en er komt nog van alles bij aan kosten dtit jaar. Eigen risicomvan volgend jaar is 12 januari al op. Operatie die dag, -O-

Ik zou op eenzelfde premie uitkomen als bij zilveren kruis alleen dan met tandarts erbij. Ken alleen mensis helemaal niet en zou op zorg 3 uitkomen en tandarts 1.

Iemand ervaring met de gemeente verzekeringen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:18

Karuna, inhoudelijk zijn ze gelijk. Echter zit er wel een verschil in welke verzekeraar welke zorgaanbieder gecontracteerd heeft

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:20

Aha dan nog een heel stevig verachil, ook bij de zogenaamde overal zorg kunnen krijgen dure pakketen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:23

Heel blij dat ik me er dit jaar geen zorgen over hoef te maken. Hier in Zweden ben je automatisch en gratis verzekerd.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:25

karuna schreef:
Basispremie van zilverenkruis klopt van geen kanten. Die is 109 euro per maand ruim 10 euro duurder dan het lijstje hierboven.

Snap alleen een ding niet, basis was toch voor iedereen gelijk aan hoogte van kosten? Hoe kan daar zoveel verschil in zitten?

Ik dacht te blijven zitten maar ben ik twijfel gebracht door een brief van de gemeente.die ik kreeg dit weekend. Ik schijn in aanmerking te komen voor de collectieve verzekering via de gemeente bij Mensis. Ondanks mijn hoge allimentatie maar de zorgkosten en invalide parkeerkaart maken dat ik eraan kan meedoen. Zij zouden iedereen accepteren. Mijn kosten van vorig jaar waren ruim 6500 euro. Nu sta ik al over de 7000 heen en er komt nog van alles bij aan kosten dtit jaar. Eigen risicomvan volgend jaar is 12 januari al op. Operatie die dag, -O-

Ik zou op eenzelfde premie uitkomen als bij zilveren kruis alleen dan met tandarts erbij. Ken alleen mensis helemaal niet en zou op zorg 3 uitkomen en tandarts 1.

Iemand ervaring met de gemeente verzekeringen?

Iedere basis verzekering moet jou accepteren. De aanvullende verzekeringen hoeven dat niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:28

Dat weet ik, maar via de gemeente moeten ze me aanvullend ook accepteren. Maar dat is ook de reden dat ik nooit ben overgestapt. Alleen bij het stoppen van agis (helaas) ben ik toen vanzelf bij zilveren kruis terecht gekomen. Loopt niet heel lekker. Heb veel medicijnen die niet standaard zijn of waarbij de generieke versie me doodziek maakt. En ben daarin heel afhankelijk van de verzekeraar. Ben toen ook een aantal dingen kwijt geraakt oa vloeibare voeding en incontinentie materiaal. Kost me nu gigantisch veel geld helaas,

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:29

karuna schreef:
Dat weet ik, maar via de gemeente moeten ze me aanvullend ook accepteren. Maar dat is ook de reden dat ik nooit ben overgestapt. Alleen bij het stoppen van agis (helaas) ben ik toen vanzelf bij zilveren kruis terecht gekomen. Loopt niet heel lekker. Heb veel medicijnen die niet standaard zijn of waarbij de generieke versie me doodziek maakt. En ben daarin heel afhankelijk van de verzekeraar. Ben toen ook een aantal dingen kwijt geraakt oa vloeibare voeding en incontinentie materiaal. Kost me nu gigantisch veel geld helaas,

Dan zou ik eerst bij Menzis kijken of ze jouw behoeftes wel vergoeden in de aanvullende verzekering.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:34

Helemaal doorgespit en word er geen wijs uit eigenlijk. Overal de standaard mededeling vergoeding tot zoveel procent van de gls? Wat dat ook mag zijn. En ook de dingen bij zilveren kruis zijn niet duidelijk meer eat nu wel en wat niet meer vergoed. Mirena was maar geen idee hoe dat nu zit. Dieet voeding en inco materiaal is voor beiden een basisvergoeding alleen iedere maatschappij hanteert zijn eigen criteria daarin wammeer wel en wanneer niet. Agis deed niet moeilijk zilveren kruis wel. Kost me bijna 100 per maand maar meestal meer.