Kind (5) weigert te eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:58

Ik denk dat bij veel mensen het toetje geen fruit is maar een mona toetje of zoiets vergelijkbaars.
En dat eten veel kinderen omdat het lekker is. Niet omdat ze nog honger hebben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:05

Bij ons werkte dat wel, Gioya heb ik ook overgehaald met toetjes. Nu eet ze alles, zelfs dingen waar ik niet aan begin.

Enya begint nu ook aan te pakken voor haar toetje. Vig nog niet, te jong dus te dwars.

Maar het interesseerde me niks of het pedagogisch verantwoord was, als er maar iets inging. Smaak voor wat ze lekker vinden en wat niet kunnen ze pas ontwikkelen als ze eten. En het proeven wat bijvoorbeeld Floortje noemde werkte hier echt niet, net als stukjes rauwkost bij het koken. Nu vragen ze er zelf om maar destijds zette een komkommer in de supermarkt alle remmen al in gang.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:13

Urielle schreef:
Enya begint nu ook aan te pakken voor haar toetje. Vig nog niet, te jong dus te dwars.

'dus te dwars'? Is je vraag dan niet gewoon ongeschikt voor het kind, als 'ie er nog niet aan kan voldoen?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:13

xyzutu2 schreef:
Ik heb dit topic vanaf het begin gevolgd en in de eerste post staat dat het kind helemaal niets meer eet, al jarenlang, vervolgens komt naar voren dat hij wel eet, alleen niet tijdens de maaltijden, dan blijkt dat hij wel tijdens de maaltijden eet maar alleen als hij het lekker vindt (friet & co) en als mensen vragen hoe het dan komt dat hij niet omvalt tussendoor, dan blijkt dat hij veel melk drinkt en eigenlijk ook nog liever rauwe melk zou moeten drinken.

Ik weet niet hoe je zoon in elkaar zit en wat de precieze oorzaak is van zijn probleem, maar als ik kijk naar hoe je posts in dit topic veranderen en ook hoe (hoe hard het ook klinkt) overdreven de eerste post en topictitel uiteindelijk bleken te zijn, dan zet dat wel aan het denken. Helemaal als die ouder zelf ook een probleem met eten heeft gehad. Misschien moet dan niet het kind naar de psycholoog, maar zou je als ouder eens moeten praten met iemand om te kijken naar wat het met jou als ouder en vooral ex-eetproblemer doet dat je kind niet (nou ja, niet alles wat jij wil) eet.

Door alle posts heen zie ik namelijk heel veel waardeoordelen over het eten voorbij komen: bij opa en oma eten betekent een week fastfood en dat wil je niet meer, maar het mag wel omdat het vakantie is, maar thuis niet - alleen soms wel, maar daar sta je dan niet helemaal achter. Melk is goed, maar zou eigenlijk beter moeten zijn. Je gaat niet je avondeten omgooien naar dingen die hij wél eet want dat is (even kort door de bocht) hem zijn zin geven - maar op brood krijgt hij wel weer BabyBel omdat hij anders geen kaas eet.

Het klinkt alsof er een enorme chaos aan regeltjes is ontstaan die elkaar meer tegenspreken dan dat ze elkaar aanvullen en die ook elke dag weer door de ene of andere partij bijgesteld worden. Ik zou daar nu al gek van worden, maar als ik zelf eetproblemen heb gehad dan triggert dat natuurlijk enorm. Misschien zou ik mijn kind dus even mijn kind laten en kijken naar wat er met mijzelf gebeurt, wat dit alles in mij losmaakt, welke gevoelens er eigenlijk bij mij voorbij komen - en of ik mezelf eigenlijk nog wel herken in hoe ik ben als het om dat gewraakte onderwerp gaat. Zo niet, dan is er werk aan de winkel; niet bij het kind maar bij mezelf.

En het zou nog steeds goed kunnen dat hij een pijnlijke stoelgang, amandelen of voorhoofdsholtes heeft of gewoon rust, reinheid en regelmaat nodig heeft, maar zolang je dat allemaal niet weet moet je een manier zien te vinden om met het niet weten om te gaan zonder er zelf onderdoor te gaan. Want je kunt een probleem pas echt aanpakken als je het eerst hebt losgelaten.
Nogmaals; ik kan deze suggestie alleen baseren op hoe de manier waarop het probleem beschreven werd door het topic heen verandert. En het is ook een verschrikkelijk naar probleem om mee te maken als ouder, maar het is belangrijk om de realiteit niet uit het oog te verliezen, en de verschuivingen door de posts heen lijken erop te wijzen dat alle gedachtes over het probleem een heel eigen leven zijn gaan leiden, en dat is wel een alarmsignaal.

Off topic: langdurig melatonine slikken is funest voor je dag/nachtritme. In slaapcentra in ziekenhuizen is dit echt berucht om de verwoestende effecten op de eigen hormoonaanmaak. En dat is dan bij volwassenen, bij kinderen kan het ook andere effecten hebben en onderdrukking van hongerprikkels zou er zomaar een van kunnen zijn.

Ik ga hier volledig in mee. Wmb komt het niet durven eten voort uit eetproblemen/diëten van ouder(s).

Pantykous

Re: Kind (5) weigert te eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:39

Mijn zusje stopte als 4-5 jarige ook met eten. Wat bleek later, m'n moeder zei wel eens dat ze af wilde vallen en iets strakker wilde zijn. Dat nam m'n zusje dus over, want anders werd ze zo dik in haar balletpakje en net zo als juf Ineke (forse juf). En dat terwijl er bij ons thuis dus eigenlijk niet gedieet werd of andere rare fratsen. Na een goed gesprek is dat over gegaan.

M'n broertje heeft tot zijn 3e jaar alles gegeten en daarna niet meer. Eerst de strijd gevoerd maar dat bleek tevergeefs. Je smaak kan vrij snel veranderen. Hij is nu 24 en eet nog steeds het liefst alleen vlees en ei terwijl m'n moeder nooit apart voor hem heeft gekookt. Hij probeert wel altijd van alles :j

Ik heb gewoon altijd goed gegeten. Zo zie je maar, geen kind is hetzelfde.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:45

Je zegt dat hij gevoelig is en dan is mijn eerste gedachte: neemt hij jullie frustratie bij het eten niet over? Je komt namelijk wel behoorlijk gefrustreerd over in (sommige) posts. Ik kan me voorstellen dat jouw frustratie zijn koppigheid alleen maar aanwakkert.

Is hij wel makkelijker met drinken? Ik ben ook een moeilijke eter, maar bij mij is het gewoon zo dat ik 9 van de 10 keer de structuur gewoon echt heel erg smerig vind. Drinken kan je zo achterover slaan als je het niet lekker vind, en voelt altijd hetzelfde aan in je mond. Maar op eten moet je kauwen. Klinkt heel stom, maar misschien wil hij het wel proberen als het door de blender is gegaan?

En als dat het niet is zou ik hem gewoon opleggen dat hij van elke maaltijd zoveel hapjes moet eten. Als hij dat op heeft en hij vindt het niet lekker mag hij een boterham. Ik vind niet dat je kinderen met honger naar bed moet laten gaan, aangezien hij ook al aangeeft dat hij pijn in zijn buik heeft 's avonds. Misschien staat dit ook wel in verband met dat hij moeite heeft met slapen. Misschien kan hij gewoon niet slapen van de honger.
Laatst bijgewerkt door Felicxa op 26-10-15 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:46

Shadow0 schreef:
Urielle schreef:

'dus te dwars'? Is je vraag dan niet gewoon ongeschikt voor het kind, als 'ie er nog niet aan kan voldoen?

Eten? :(:) mag hopen van niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:58

Urielle schreef:

Eten op de manier die jij wilt.

Daarnaast is 'dwars' zeker niet een normale basishouding voor kinderen, wel op sommige momenten maar niet in het algemeen. Als je dat als ouder wel zo ervaart, en drie kinderen eetproblemen hebben waarbij er blijkbaar eerst stress ontstaat en daarna het omkopen de voornaamste manier is om dat op te lossen, denk ik dat er toch meer meespeelt dan alleen maar een genetische voorkeur.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 23:00

Quellian schreef:
Laat ik eerst maar met hem naar de huisarts gaan en kijken wat die te vertellen heeft.

En as we speak... hij is vandaag met opa en oma naar de dierentuin, krijg net een smsje dat ze in een pannenkoekenhuis zijn. Tja... die maken er ook een leuke dag van en daar is niets mis mee. Morgen dus de tuinerwten in de herhaling ;)

Wist hij op het moment dat hij eten ging kiezen dat hij toch wel met opa en oma naar de dierentuin zou gaan en pannekoeken zou gaan eten?
Wisten opa en oma dat de tuinerwten in de planning zaten? Beetje overleg daarover was wel handig geweest.

Ik mis consequent gedrag.
En hij ook waarschijnlijk.

Het komt op mij over dat er nul komma nul structuur is wat betreft maaltijden.
Daar zou ik eens mee beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 23:06

FloortjeM schreef:
Wat een enge ouders hebben veel van jullie gehad: negeren, geen aandacht aan geven, je hebt maar te doen wat je gezegd wordt. Wat is dat joh?! Ben zelf geen geweldige eter en daar baal ik wel eens van. Vind het daarom belangrijk dat mijn kinderen (4 en 6) alles leren eten (en dat valt met beiden soms bepaald niet mee). Maar dat wil echt niet zeggen dat ze op zo'n nare manier behandeld worden.

Al vanaf dat ze klein zijn, hebben wij duidelijke regels: alles proeven, vind je t niet lekker, dan hoef je er vandaag niet meer van, volgende keer opnieuw proberen. En als ze iets dat ik belangrijk vind, niet lekker vinden, spreek ik dan een aantal happen met ze af. En dan kijk ik naar mijn hele kind: zijn ze moe, wat hebben ze vandaag al wel op, hoe hard doen ze hun best etcetera. En zo kan ik niet anders dan constateren dat mijn oudste echt een geboren vegetariër is; ze doet echt haar best en probeert het iedere keer weer, maar ze worstelt iedere keer weer met dat vlees. Als ze wat ouder is en ze zegt dat ze dat niet meer wil, ga ik haar daar zonder meer in respecteren. Wat niet wegneemt dat ik hoop dat ze er overheen groeit en alles met smaak en een positief gevoel leert eten.

Dessert weglaten vind ik zo iets idioots. Eigenlijk zeg je daarmee tegen je kind: die warme maaltijd is ook zo goor, daar heb je wel een beloning voor verdiend. Terwijl ik dat signaal in ieder geval niet wil geven. Maar bij ons is het dessert eigenlijk altijd vers fruit en dat vind ik dan een fijne gedachte, ook als ze een dag niet lekker eten.

Om op jouw situatie terug te komen, ts: eigenlijk klinkt wel een beetje alsof jullie hem verwijten dat hij een lastige eter is ('hij neemt ons in de maling'), terwijl dat meestal niet (bewust) zo is. Hij is bijna zes, je kan toch afspraken met hem maken. Dus je maakt spinazie met frietjes, en dan om beurten een hap (hap spinazie, frietje, hap spinazie etc...) of nasi en dan na iedere derde hap krijgt hij een stukje kroepoek ofzo. Mijn jongste breekt haar kroepoek dan zo dat ze op iedere hap een stukje kroepoek heeft, dan eet ze met veel smaak (en de oudste is extreem blij als ze een stukje stokbrood bij soep krijgt). Ik introduceer nieuwe smaken altijd tussen van alles wat ze kennen en graag eten, en zo leren ze steeds weer nieuwe smaken kennen. Ze weten ook gewoon dat ik het ze nog eens voorzet en nog eens en nog eens, omdat ze eraan moeten wennen en het zouden moeten leren eten. Maar voordat ze dat geleerd hebben, kan je toch ook respect voor je kind opbrengen.

Waar ik overigens mee zou beginnen, is samen met m koken. Dan eet hij tijdens het koken hier al een stuk paprika, daar en snoeptomaatje, en heeft hij de vitamines al binnen voor je aan tafel gaat. Dat maakt het voor jou zelf veel makkelijker om relaxed te blijven als hij dan aan tafel afhaakt. Lekker kletsen, vragen wat er in zijn leven gebeurt, dan heeft hij in ieder geval een positief basisgevoel bij 'we gaan aan taaaaafel'.

Mijn ouders waren zoals jij in je eerste alinea beschrijft, maar "eng" zijn die zeker niet. :') Mijn zus, broer en ik hebben een geweldige jeugd gehad, en zijn nu bezig met het aan de weg timmeren voor een geweldige toekomst. Daarin krijgen we alle steun van onze ouders die we maar nodig hebben, maar wel de juiste steun.

Niet zo snel oordelen over dingen die je niet kent. Als jij het niet kent maar het toevallig wel hartstikke goed werkt, is het dus niet eng. Maar dat is duidelijk niet iets waar jij ook zo over denkt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 23:07

Heeft hij vriendjes / vriendinnetjes die over eten tegen hem praten? Bij mij was de oorzaak dat ik niks meer lustte behalve ongezond vreten en kale aardappels met appelmoes dat mijn schoolvriendjes zeiden 'Gatver lust jij [vul random groente in]'.

Tis uiteindelijk goed gekomen hoor.. :) ik heb gewoon heel veel aardappels en appelmoes gegeten :D

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 23:26

Quellian schreef:
xyzutu2, dan heb je mijn eerste post niet goed gelezen, probeer het nog eens.

Maar goed, de afspraak met de huisarts is gemaakt, dus dat wachten we vooralsnog even af :) Wellicht dat de dokter tot hem doordringt. Ik geloof niet in allerlei stempels die hier voorbij komen en bezoek graag een goede arts voor eventuele diagnoses (waar ik overigens niet van overtuigd ben).

Iedereen bedankt voor de tips, ook via pb!

Ik denk dat je instelling hier niet gaat werken. Dat "de dokter tot hem ddoordringt"is geen oplossing.

De dokter krijgt ook ouders met kinderen die doof zijn, wat de dokter moet oplossen. Maar veel van die kinderen horen wel, maar luisteren niet. Dat is iets wat de dokter niet kan oplossen.

Helaas krijg ik door deze kleine dingetjes toch het idee dat er te weinig structuur is. Nu is het een forum en niet real life, maar probeer er eens goed over na te denken.
Ouders moeten elkaar steunen en als papa patat gaat halen terwijl mama dat eigenlijk niet wil... Dan gaat het fout en ook als je wilt dat hij gezond eet, maar er zelf niet naar leeft , zend je tegenstrijdige signalen uit. Gaat ook niet werken. Kijk ook eens kritsch hoe je je gezonde maaltijd eet in vergelijking met een minder gezonde maaltijd - welke signalen zend je uit.
Ik denk ook dat hij aan z'n calorieen komt door de rest wat hij eet.

Iedereen wil je helpen, dus denk niet dat iemand je wil kwetsen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 23:50

Shadow0 schreef:
Urielle schreef:

Eten op de manier die jij wilt.

Daarnaast is 'dwars' zeker niet een normale basishouding voor kinderen, wel op sommige momenten maar niet in het algemeen. Als je dat als ouder wel zo ervaart, en drie kinderen eetproblemen hebben waarbij er blijkbaar eerst stress ontstaat en daarna het omkopen de voornaamste manier is om dat op te lossen, denk ik dat er toch meer meespeelt dan alleen maar een genetische voorkeur.

Welke drie kinders hadden een eetprobleem?
Ik heb eentje die selectief at, eet nu alles. Stress gehad? Mwah, gelogen bij het consternatiebureau :j

Eentje met een eetprobleem. Die at niks meer na dwangvoederen in het ziekenhuis en was al te klein en te licht. Stress? Ja, als je naast de zorgen om je kind ook nog bijna Jeugdzorg op je dak krijgt omdat ze denken dat je moedwillig je kind laat verhongeren ben je op een gegeven moment idd in staat om er gewoon maar een sonde in te hangen. Is trouwens vanzelf goed gekomen na een ziekenhuisopname waar de verpleging het zelf mag proberen en eindigt met de conclusie dat je een koppig rotkind hebt. Maar stress absoluut. Welke ouder niet. Inmiddels dankzij het verfoeide omkopen toch vrij veel aan het eten stiekem.

Eentje die alles opvrat ongeacht of het eetbaar was := tot de beruchte leeftijd van zo'n 2 jaar. Kun jij abnormaal vinden, is toch een gekende periode van ongeacht watjevanmewilmaarikwildatjuistniet. Eetprobleem? Nee hoor, gaat niet om eten maar om zich afzetten om zijn eigen ik te kweken dus komt vanzelf goed. Stress? Nee hoor, niet eten is bord weg. Hij eet het zachte deel van brood, sommige soorten fruit en cherrytomaten. Dus er gaat wat in, hij is groot en lijkt gezond. Geen stress dus, hebben we veel erger gehad al.

Commentaar op omkopen? Mag hoor, maar jij bent zelf de hele gang nog niet afgeweest van hapje voor oma, dit is een vliegtuig, ja mevrouw van cb ze drinkt een halve liter melk (die ik er toch niet inkrijg dus heb het al opgegeven), kijk wat een leuke kleurtjes, je komkommertje is een beetje, zullen we samen soep koken?, en nu ga je niet van tafel tot je een hapje geproefd hebt (het is nu bijna middernacht ik ga nu echt naar bed), zus probeer jij eens alsjeblieft want naar mij luistert ze echt niet meer, ja juf thuis wil dat brood momenteel ook niet, wheeeh sta ik met koorts die rotpannekoeken te bakken en dan eet niemand die dingen op, kom op eet nu, dan krijg je een sticker, al is het maar één hapje...
Ik heb die hele martelgang wel afgelegd en wel de erwtjes van de vloer kunnen vegen, de pannekoeken van de muur en me zorgen gemaakt over kinderen, op mijn flikker gekregen van het cb/juffen/kinderartsen/... en het scala van emoties en verontschuldigingen wat erbij hoort.

En ik weet dat het op Bokt not done is om te zeggen maar in alle eerlijkheid? Ja, op 'omkopen' mag je me pas veroordelen als je met je eigen kinderen aan het tobben bent geweest en uit de praktijk kan spreken ipv uit boekjeswijsheid.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 23:56

sneeuwpop schreef:
Iedereen wil je helpen, dus denk niet dat iemand je wil kwetsen.

Serieus? Lees dan eens de volgende quotes:

Snorlex schreef:
Misschien praten met een psycholoog? Misschien wil hij daar kwijt wat hem 'dwars' zit?

Sizzle schreef:
Ik ben een voorstander van niet zeuren maar gewoon doen, maar in jouw geval zou ik waarschijnlijk toch doordrammen voor een psycholoog verwijzing.

Flux schreef:
Kan het niet zijn dat je zijn gevoeligheid verward met autisme? Hoewel gevoeligheid en autisme ook hand in hand kunnen gaan.

In sommige van je post lees ik heel erg een dwars, manipulatief kind (weet hoe hij met mama om moet gaan), maar in andere heb ik toch het idee dat het meer is/ kan zijn.

Amandavd schreef:
Is hij hooggevoelig?

Plien91 schreef:
Ik lees veel eten met een associatie met "klein zijn": babybel kaas, kinderappels, dora worst. Is er iets wat hem kan beangstigen om groot te zijn? Ligt op sommige fronten de lat (te?) hoog voor hem?

Hannanas schreef:
Hoe zit hij verder geestelijk in elkaar?

Resistance schreef:
Tegenwoordig moet ieder kind maar bestempeld worden met allerlei intoleranties, gebreken of stoornissen...

Waarom kan men niet gewoon inzien dat ieder kind anders is, of dat hun kind zéér waarschijnlijk gewoon niets eet door aandachttrekkerij? Als een kind niets eet wordt het gelijk beplakt met een "gezond-eten-intolerantie" of een eetfobie of wat dan ook. :') Vroeger was dat niet zo, je at gewoon wat de pot schafte, en anders had je gewoon pech. Iets zoals een eetfobie bestond toen niet. Allemaal gezeur, een kind moet gewoon leren eten wat de pot schaft. Eet je niks? Ok, pech. De volgende dag is er weer ontbijt.

Precies en anders is het autisme, hooggevoeligheid of zit hem iets anders dwars waarover hij met een psycholoog moet praten.

phormicola schreef:
Hoe erg is hij betrokken bij jouw gewichtsverlies?

Karlijnxxx schreef:
Ga je eens verdiepen in de werking van melatonine. Dat zorgt nml voor een verzadigd gevoel als je dat slikt. Plus dat je er heel anders van gaat slapen.

Je kan nu zeggen dat de situatie met eten ook zo was voordat je het gaf, maar het helpt ook niet.

xyzutu2 schreef:
als ik kijk naar hoe je posts in dit topic veranderen en ook hoe (hoe hard het ook klinkt) overdreven de eerste post en topictitel uiteindelijk bleken te zijn, dan zet dat wel aan het denken. Helemaal als die ouder zelf ook een probleem met eten heeft gehad. Misschien moet dan niet het kind naar de psycholoog, maar zou je als ouder eens moeten praten met iemand om te kijken naar wat het met jou als ouder en vooral ex-eetproblemer doet dat je kind niet (nou ja, niet alles wat jij wil) eet.

...

Het klinkt alsof er een enorme chaos aan regeltjes is ontstaan die elkaar meer tegenspreken dan dat ze elkaar aanvullen en die ook elke dag weer door de ene of andere partij bijgesteld worden. Ik zou daar nu al gek van worden, maar als ik zelf eetproblemen heb gehad dan triggert dat natuurlijk enorm. Misschien zou ik mijn kind dus even mijn kind laten en kijken naar wat er met mijzelf gebeurt, wat dit alles in mij losmaakt, welke gevoelens er eigenlijk bij mij voorbij komen - en of ik mezelf eigenlijk nog wel herken in hoe ik ben als het om dat gewraakte onderwerp gaat. Zo niet, dan is er werk aan de winkel; niet bij het kind maar bij mezelf.

.....

En het zou nog steeds goed kunnen dat hij een pijnlijke stoelgang, amandelen of voorhoofdsholtes heeft of gewoon rust, reinheid en regelmaat nodig heeft, maar zolang je dat allemaal niet weet moet je een manier zien te vinden om met het niet weten om te gaan zonder er zelf onderdoor te gaan. Want je kunt een probleem pas echt aanpakken als je het eerst hebt losgelaten.

....

Off topic: langdurig melatonine slikken is funest voor je dag/nachtritme. In slaapcentra in ziekenhuizen is dit echt berucht om de verwoestende effecten op de eigen hormoonaanmaak. En dat is dan bij volwassenen, bij kinderen kan het ook andere effecten hebben en onderdrukking van hongerprikkels zou er zomaar een van kunnen zijn.

Shadow0 schreef:
Tot hem doordringen is in elk geval niet aan de orde. De huisarts gaat dit probleem niet met een streng gesprekje oplossen.

Het is verstandig om fysieke ongemakken uit te sluiten, volgens mij wordt dat hier met paardtechnische problemen ook heel hard geroepen?
Hylkje schreef:
Ga eerst naar je zelf kijken. Jij Wilt gezond eten, biologische drinken enz. Omdat jij zo druk maakt met het eten dat voelt je zoontje aan en gaat flink tegen werken.

Hylkje schreef:
melatonine op dokters verzoek of zelf besloten om dit te geven?

bruintje123 schreef:
Ik denk dat bij veel mensen het toetje geen fruit is maar een mona toetje of zoiets vergelijkbaars.
En dat eten veel kinderen omdat het lekker is. Niet omdat ze nog honger hebben.

phormicola schreef:
Ik ga hier volledig in mee. Wmb komt het niet durven eten voort uit eetproblemen/diëten van ouder(s).

Pantykous schreef:
Mijn zusje stopte als 4-5 jarige ook met eten. Wat bleek later, m'n moeder zei wel eens dat ze af wilde vallen en iets strakker wilde zijn. Dat nam m'n zusje dus over, want anders werd ze zo dik in haar balletpakje en net zo als juf Ineke (forse juf). En dat terwijl er bij ons thuis dus eigenlijk niet gedieet werd of andere rare fratsen.

Felicxa schreef:
En als dat het niet is zou ik hem gewoon opleggen dat hij van elke maaltijd zoveel hapjes moet eten. Als hij dat op heeft en hij vindt het niet lekker mag hij een boterham. Ik vind niet dat je kinderen met honger naar bed moet laten gaan, aangezien hij ook al aangeeft dat hij pijn in zijn buik heeft 's avonds. Misschien staat dit ook wel in verband met dat hij moeite heeft met slapen. Misschien kan hij gewoon niet slapen van de honger.

Hij moet 5 hapjes eten, maar doet een uur over 2 hapjes. Ja, dan heb je pech en in dat uur had je wel die 5 hapjes kunnen eten. Het niet slapen heeft een andere oorzaak dan honger.
Lusitana schreef:
Wist hij op het moment dat hij eten ging kiezen dat hij toch wel met opa en oma naar de dierentuin zou gaan en pannekoeken zou gaan eten?
Wisten opa en oma dat de tuinerwten in de planning zaten? Beetje overleg daarover was wel handig geweest.

Ik mis consequent gedrag.
En hij ook waarschijnlijk.

Het komt op mij over dat er nul komma nul structuur is wat betreft maaltijden.
Daar zou ik eens mee beginnen.

Nee hij wist niet dat hij met opa en oma ging eten, het was namelijk een verrassing voor hem dat hij naar de dierentuin ging (en een verrassing -ook voor ons- dat hij pannenkoeken ging eten). Daarbij is dit iets dat niet wekelijks gebeurt, een opa en oma zijn er voor de leuke dingen. Als er thuis wordt gegeten bij opa en oma, dan vind ik dat hij gewoon met de pot mee kan eten en geen krentenbol met hagelslag hoeft te krijgen.

Maar goed, het topic nog eens doorgelezen en vooral deze quotes verbazen me tot en met.
In mijn OP geef ik aan dat zoonlief geen avondeten eet. Ik wist oprecht niet dat avondeten voor sommige mensen ALLES inhoudt, ongeacht of het gezond is of niet. ONS avondeten is een gezonde, gevarieerde en voedzame maaltijd. We eten heus regelmatig friet of pizza, maar over het algemeen verstaan wij onder avondeten een volwaardige maaltijd zoals aardappelen, groente en vlees of pasta/rijst met groente en vlees/vleesvervanger. Dus sorry als hierover onduidelijkheid is ontstaan, maar ik heb serieus gedacht dat het merendeel van de mensen wel weet wat avondeten inhoudt over het algemeen (en zéker dat wat je een kind voorzet). Gevalletje 'mijn buurman krijgt dagelijks genoeg vocht binnen, dat het dan 3 liter alcohol is doet niet ter zake'.
Ik vroeg tips over hoe ik zoonlief kon enthousiasmeren om zijn avondeten te eten, of hem zelfs maar te laten proeven. Het ontbreekt hier in huis absoluut niet aan structuur, het is niet dat het elke dag een verrassing is of hij wel of niet te eten krijgt en wát de pot schaft. Wat wij eten wordt hem tijdig verteld, hij gaat mee boodschappen doen, hij helpt mee koken, hij kiest MEDE, maar niet alleen (hij woont hier namelijk niet alleen).
Toetjes bestaan uit kwark/vla/fruit en ik vind dit een essentieel onderdeel van de maaltijd dat ik aanbied, of hij zijn warme eten nu wel of niet heeft gegeten. Dit is overigens ook eerder een tip geweest van het consultatiebureau en de huisarts. Hij krijgt bijvoorbeeld geen ijsje na het eten als hij slecht heeft gegeten, heel jammer voor hem.
Ik heb nergens gedraaid in mijn verhaal, ik heb continue antwoord gegeven op vragen en daaruit zijn conclusies getrokken, omdat 'avondeten' dus geen duidelijk begrip is.

Daarbij vraag ik me ernstig af hoe jullie erbij zouden komen dat ik een eetprobleem zou hebben? Zijn sommige mensen oprecht berichten van 10 jaar terug gaan lezen? Hier speelt echt geen eetprobleem, ja... dat ik alles lust, daar zou zoonlief een voorbeeld aan kunnen nemen! Lijnen/diëten heb ik overigens nooit in zijn bijzijn gedaan (yup, zelfs de door hem aangeboden snoepjes eet ik mee), omdat ik niet achterlijk ben en dondersgoed begrijp dat een kind spiegelt en zijn moeder kopieert. Voor het geval mensen mocht interesseren: ik ben in het verleden erg ziek geworden, kreeg zware doses Prednison, daardoor weer diabetes en ja... dan zit je vast aan een bepaald voedingspatroon met ups en downs. Vind het nogal onder de gordel om daaraan te refereren en klakkeloos conclusies te trekken.

Wat betreft autisme, hooggevoeligheid, PDD-NOS, werkelijk... daar zakt nou echt mijn broek van af! Omdat mijn kind sociaal is? Omdat hij lief is? Wellicht heeft het te maken met een goede opvoeding. Of nee, vaak is een lief kind een gratis gift en een stout kind is slecht opgevoed.
Als ouder heb ik niets misdaan of fout gedaan, er bestaat namelijk geen 'goed'. Er zit geen handleiding bij die ik stap voor stap had kunnen volgen en waar ik van afgeweken ben. Dán had gezegd kunnen worden: 'hee Diaan, je hebt een fout gemaakt', een gemiddelde ouder handelt naar eer en geweten.
Mijn kind is op een leeftijd dat hij niet -meer- instinctief weet wat goed voor hem is. Hij weet niet uit zichzelf dat hij om 19.00 uur naar boven moet, hij weet niet zonder uitleg dat hij moet uitkijken voor hij oversteekt. Het is aan mij als ouder om hem te leiden, om hem handvatten te geven waar hij mee door kan, zowel qua slaap, als qua voeding, als qua veiligheid, ik ben verplicht hem een goede basis te geven. Wat die goede basis inhoudt kunnen de meningen over verschillen. Ik zie oprecht niets fout in een biologische pindakaas ipv Calvé, biologische melk ipv Zaanse Hoeve, bio groente uit eigen tuin ipv paprika uit Zimbabwe dat je koopt bij de AH, verse tomatensaus ipv Honig mix. Mijn kind komt niets tekort; hij krijgt snoepjes, hij krijgt koekjes, hij krijgt chips, hij krijgt pannenkoeken, patat en pizza MET MATE. Hij krijgt een goede basis qua voeding aangeboden (waarin hij mag kiezen) en dat wordt aangevuld met ongezonde dingen. Als hij een dagje weg is, dan krijgt hij een patatje of frikandel als lunch, maar 's avonds staat toch écht weer dat vervelende bord met bloemkool op tafel.
Vriendlief en ik zitten -inmiddels- inderdaad niet meer op 1 lijn, maar dat is iets waar we met 5 minuten uit zijn, no problem. We moeten die discussie inderdaad niet voeren waar de kleine man bij is, want die is slim genoeg.

Relevante tips zijn alsnog van harte welkom, maar vragen als hooggevoeligheid, autisme, verwijten over melatonine, eetproblemen van ouders en adviezen om naar de psycholoog te gaan zijn echt een brug te ver en totaal offtopic.

Nogmaals, het is een enorm lief kind, welgemanierd, vrolijk, sociaal, ondernemend, enthousiast, slim en leergierig en nee... dat word je niet zonder een bepaalde structuur thuis.
Laatst bijgewerkt door 050206051012 op 27-10-15 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 23:59

Resistance schreef:
Mijn ouders deden het altijd zo:

Wilden we niet eten? Dan was dat ons probleem. Daar werd verder geen aandacht aan besteed. Allemaal aandachttrekkerij dat niet-eetgedrag, negatieve aandacht is namelijk ook aandacht.

Op vakantie ging het soms ook weleens anders. Mijn zus had haar bord leeg en mijn broer had geen hap gegeten. Gevolg? Zus kreeg een ijsje en mijn broer niet. Zijn bord was toen binnen 5 minuten leeg. Toen kreeg hij ook een ijsje. :)

Kortom: niet zeuren, gewoon eten. Vooral niet in strijd gaan, em vooral geen aandacht aan besteden. Mijn zus, broer en ik eten echt alles (er is letterlijk niets wat we niet lusten of niet willen proberen), dus die methode werkt hartstikke goed. :)

Tot nu toe een van de weinige reacties waar ik het mee eens ben..
Heel eerlijk verbaas ik me erover hoe makkelijk een kind dan toch een boterham voorschuiven, omdat het kind besluit geen zin te hebben in warm eten.. :=

Ik vermoed dat het als iets kleins begonnen is en nu uitgegroeid is tot iets waar jullie geen grip meer op hebben, ik denk dat professionele hulp hier zeker verstandig is.

Persoonlijk zou ik gewoon warm eten voorschuiven, geen honger, prima maar dan krijg je niks anders, dus geen toetje of fruit want als je geen honger hebt kan dat er ook niet in..

Krijgt het kind later honger, zou ik toch het warm eten weer opnieuw voorschotelen, en dan een compromis sluiten dat hij minimaal 1 hapje (dit steeds iets verder uitbouwen) moet eten en dan krijgt hij wat anders wat hij wel wil.

Er zal een lange adem voor nodig zijn, maar ik persoonlijk vind dat in mijn huis mijn regels gelden. Tuurlijk mag een kind dingen niet lekker vinden, maar zonder geproeft te hebben en weten dat het niet lekker is, nee sorry niet bij ons.

Mijn zoontje van bijna 2 had voor 3 weken terug ineens een fase dat hij ook niks warm wou eten wat hij wel gewoon lust, prima maar dan geen toetje of iets anders. Uiteindelijk compromie gesloten dat hij na 2 hapjes toch een heerlijk danoontje kreeg, dag erop precies hetzelfde. Na 3 dagen heeft meneer het gezeur opgegeven en kan hij ineens niet wachten met eten en eet zonder strijd en gemopper en niet geheel onbelangrijk met smaak zijn eten op.

ohja nog een aanvulling, ik zorg er wel tijdens een maaltijd voor dat er iets is wat hij graag eet, is het bv een groente waarvan ik weet dat hij er niet zo dol op is, zet ik daar tegenover bv aardappel kroketjes. Zo is er altijd iets wat het kind toch zeker lekker vind aan de maaltijd!
Laatst bijgewerkt door MarleenM op 27-10-15 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 00:03

Als ik vroeger niet wilde eten kreeg ik niks anders. Ik moest eten wat de pot schafte. Het lijkt wel alsof kinderen opvoeden een stuk moeilijker is dan 20 jaar terug.
Niet mee willen eten= geen eten. Krijgt vanzelf wel honger en dan eet je wel.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 00:09

Punt is dat in eerste instantie leek dat het zoontje helemaal niets at. Dan is alles beter dan niets.
Uiteindelijk wordt helder dat het zoontje van TS wel degelijk van alles eet, maar dan selectief. Dat is een ander verhaal.
Inderdaad: eten neerzetten, geen woorden over vuil maken, en als iedereen klaar is met eten vragen of hij nog wat wil eten. Zo niet: eten weg. En dan al het andere gewoon zoals normaal. Gewoon ontbijt, gewoon lunch, gewoon eens friet als er friet gegeten wordt.

Kortom: álle aandacht af van het eten, zuinig met tussendoortjes (maar.. als het gewoonte is om na het warme eten savonds nog een koekje te eten oid, dan dat wel gewoon door laten gaan.) Kortom: het hele probleem gewoon negeren, gewoon elke keer neutraal eten voorzetten ( en weer weghalen als dat moet). ..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 00:11

Met de vraag geestelijk bedoelde ik: zijn er meer dingen die hij eng of lastig vind?

Heb je wel eens een tijd ingesteld?
Bijv een half uur voor ontbijt of lunch of avondeten per keer. Met moeite een boterham in de pauze is natuurlijk erg traag. Maakt niet uit maar in principe niet nodig voor een goede vertering. Zijn gedrag is omtrent voeding wat anders, en jullie geven aan het een probleem te vinden.
Daarnaast wellicht z'n hele voeding omgooien en voorlopig de poffertjes en patatjes en pannenkoeken etc links laten liggen? Snap dat het bij zijn tante leuk is om verwend te worden maar misschien is je zoontje geen goed kind om op voedingsgebied verwend te worden. Tante is ook een feestje zonder fastfood. Plus dat dierentuin met grootouders niet nog groter gemaakt hoeft te worden met pannenkoeken. Als dat stopt.. maak je warm gezond eten meer normaal. Net als dat je moet oppassen om kinderen te troosten met voeding (snoepje na een val bijv) kunnen sommige kinderen gewoon niet goed tegen feest/beloning met andere voeding.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 27-10-15 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 00:11

purny schreef:
Als ik vroeger niet wilde eten kreeg ik niks anders. Ik moest eten wat de pot schafte. Het lijkt wel alsof kinderen opvoeden een stuk moeilijker is dan 20 jaar terug.
Niet mee willen eten= geen eten. Krijgt vanzelf wel honger en dan eet je wel.

_/-\o_

Het lijkt momenteel wel een hype te worden dat je altijd een alternatief moet bieden voor je kind (op welk vlak dan ook) omdat je anders niet (pedagogisch) verantwoord bezig bent..

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 00:12

Als jij bovenstaande quotes als kwetsend opvat dan is het misschien verstandig om het even naast je neer te leggen en op een ander moment nogmaals te lezen. Ik lees namelijk niks kwetsends. Dat bedoel ik niet vervelend maar je komt zo ontzettend defensief over en met een defensieve houding ga je nergens komen en sta je ook niet open voor de meningen van anderen.

Ik begrijp dat je had gehoopt op een soort gouden tip, maar die is er helaas niet. Ik denk dat er een hele hoop nuttige dingen in dit topic zijn gezegd en dat het echt waardevol is om er wellicht op een ander moment nog eens naar te kijken.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 00:15

Ik denk niet dat je een oplossing voor dit, al drie jaar durende, probleem vindt op een forum waar (bijna) niemand jou, je kind en je gewoontes irl kent.
Zoals ik alles lees, lijkt het mij dat opstandigheid voor hem is uitgegroeid tot een prachtig machtsspel, wat hij nog wint ook, maar mss heeft hij wel een medische kwestie waardoor hij niet kan eten of wil eten...
De huisarts zal morgen geen oplossing bieden waardoor zl morgenavond zijn bord leeg gaat eten, maar ik hoop dat hij jullie wel hulp kan bieden wat uiteindelijk naar de oplossing gaat leiden.
Het consultatiebureau en hun adviezen zou ik dan persoonlijk niet serieus nemen, die hebben over het algemeen niet zo veel verstand van zaken..., maar daar zul je ws ook niet meer komen, gezien de leeftijd van uk :o

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 00:17

Punz schreef:
Punt is dat in eerste instantie leek dat het zoontje helemaal niets at. Dan is alles beter dan niets.
Uiteindelijk wordt helder dat het zoontje van TS wel degelijk van alles eet, maar dan selectief. Dat is een ander verhaal.
Inderdaad: eten neerzetten, geen woorden over vuil maken, en als iedereen klaar is met eten vragen of hij nog wat wil eten. Zo niet: eten weg. En dan al het andere gewoon zoals normaal. Gewoon ontbijt, gewoon lunch, gewoon eens friet als er friet gegeten wordt.

Kortom: álle aandacht af van het eten, zuinig met tussendoortjes (maar.. als het gewoonte is om na het warme eten savonds nog een koekje te eten oid, dan dat wel gewoon door laten gaan.) Kortom: het hele probleem gewoon negeren, gewoon elke keer neutraal eten voorzetten ( en weer weghalen als dat moet). ..

Zo gewoon is het niet als hij nu ipv bruin alleen nog maar wit wilt, en steeds minder lust.

Daar kan psychisch maar ook fysisch iets achter zitten. Een lichaam geeft veel meer aan met stofjes dan je denkt, waar het brein weer op handelt. En andersom.

Das natuurlijk extreem en waarsch lang niet van toepassing.. Maar bijv met candida kun je steeds meer snakken naar suiker en gisten omdat deze schimmel daar van leeft. Of melk, daar dat je darmen kan aantasten wanneer je er eigenlijk niet tegen kunt, en dat weer een voordeel kan zijn voor een andere parasiet.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 00:18

Hij krijgt dagelijks een goede maaltijd aangeboden (en ja, soms ook friet of iets anders minder gezond) en we hebben het niet-eten ruim 3 jaar lang genegeerd. Ik merk dat hij eronder gaat lijden (hij is bv in een jaar niets gegroeid, niet in lengte en niet in gewicht) en dat het negeren voor hem wellicht toch niet werkt (kan hè, wat voor de een werkt, kan voor de ander niet werken). We scheppen op, we eten, nemen de dag door en hij zit om zich heen te kijken, prima. Iedereen klaar? Ja? Tafel afruimen. Maar ondanks het geen aandacht besteden gaat er gewoon niets in en dan is het later piepen dat hij honger heeft, tja... dan zeg ik op mijn beurt: 'dan neem je morgenochtend maar een boterham extra en morgenavond moet je dan maar goed eten, anders krijg je weer buikpijn'. Hij is oud genoeg om die link te leggen. Hier wordt net gedaan of ik mijn kind moedwillig uithonger.

Om een soortgelijk voorbeeld te noemen; soms willen kinderen niet mee komen, zegt mama 'nou, daag!', loopt de hoek om en kind komt er vanzelf achteraan. Dat werkt niet bij de mijne, die gaat lekker de andere kant op om alsnog te gaan doen wat hij in zijn hoofd had. Geeft niets, maakt hem extra leuk! Maar om aan te geven dat er geen 'standaard' aanpak is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 00:18

tamary schreef:
Ik heb jaren slecht/niet gegeten, HA zei ook : "maak u niet druk zij houdt het langer vol dan jij". Er is nooit moeilijk over gedaan, gewoon iedereen aan tafel, bordje voor je neus en als ouders klaar waren vroeg er een: " of iedereen genoeg gegeten had? Ja?" Mooi dan afruimen en afwassen. Op de vraag wat is het voor eten? Was en is antwoord nog steeds eerst een overtuigd : "Lekker!" Niks moeilijk doen met beloningen, andere dingen koken en weet ik wat. Is allemaal goed gekomen met mij.

Precies zo. Als iedereen lekker eet dan nodigt dat uit om zelf ook te gaan eten/proeven.
Daarbij is aangetoond dat iets wel of niet lusten vooral afhangt van de associatie die je ermee hebt. Bijvoorbeeld; als elke keer dat je broccoli eet papa en mama ruzie gaan maken, je er donder op kunt zeggen dat het kind een hekel krijgt aan broccoli. En andersom elke zaterdag dat oma komt en het groot feest is en er steevast spruitjes op tafel komen, maakt het kind een positieve associatie met spruiten want dan is oma er en is het gezellig.

Dus stoppen met een probleem maken van het niet eten, want dat is dus elke keer weer een negatieve associatie. Maak er liever een feestje van.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 00:19

luxje schreef:
Ik denk niet dat je een oplossing voor dit, al drie jaar durende, probleem vindt op een forum waar (bijna) niemand jou, je kind en je gewoontes irl kent.
Zoals ik alles lees, lijkt het mij dat opstandigheid voor hem is uitgegroeid tot een prachtig machtsspel, wat hij nog wint ook, maar mss heeft hij wel een medische kwestie waardoor hij niet kan eten of wil eten...
De huisarts zal morgen geen oplossing bieden waardoor zl morgenavond zijn bord leeg gaat eten, maar ik hoop dat hij jullie wel hulp kan bieden wat uiteindelijk naar de oplossing gaat leiden.
Het consultatiebureau en hun adviezen zou ik dan persoonlijk niet serieus nemen, die hebben over het algemeen niet zo veel verstand van zaken..., maar daar zul je ws ook niet meer komen, gezien de leeftijd van uk :o

Zou zomaar juist wel effect kunnen hebben.
Blanco een verhaal bekijken kan ander licht opleveren.
Zeker als buitenstaander ipv als ouder.
Dan krijg je 10 nieuwe invalshoeken.. Die allen zeer interessant zijn om te bekijken. Ipv bevooroordeeld omdat je elke dag met je zoontje leeft.