Stamceldonor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 14:59

Ik ben stamceldonor. Ik moet mijn donorcodicil voor organen nog wel invullen en wil dat dan ook binnenkort gaan doen.

Ik ben geïnspireerd door mijn vriend die het vlak voor mij is geworden. Ik heb over de procedure gelezen en vond het daarna niet meer zo spannend om te doen. Het is heel erg gemoderniseerd en je bent er 2-3 dagen voor uit de running. Wat is dat nou op een mensenleven..

CoreMeltdown

Re: Stamceldonor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 20:31

Ik wil me ook aanmelden, maar er is één iets dat me tegenhoudt, en ik vind er geen antwoord op: als je stamcellen doneert, kan je dit op een later ogenblik dan terug opnieuw doen (als bijvoorbeeld een kind of familielid het nodig zou kunnen hebben)?

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 20:38

Volgens mij maakt je lichaam nieuwe aan.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 20:48

Je kunt maar 1x in je leven stamcellen doneren.
Overigens maakt je eigen lichaam binnen 24 uur weer nieuwe stamcellen aan voor je zelf.

De kans dat je overigens ooit voor een 2de keer geschikt zou zijn is bijna nul... Immers dat je geschikt bent als donor voor iemand is al minimaal, laat staan voor een 2de keer.

CoreMeltdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 20:50

Ik heb me toch alvast ingeschreven. Bij de inschrijving was er ruimte voor vragen, dus daar heb ik deze vraag dan ook gesteld, aangezien dit wel een dealbreaker kan zijn voor mij (zeker naar eigen kinderen toe).

edit: ik dacht ergens te lezen dat je soms een 2e keer kan opgeroepen worden, zij het voor dezelfde patient. Zou dit dan niet impliceren dat het toch mogelijk is?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 20:56

Ik heb de bevestiging binnen dat mijn typering gelukt is! Ik sta in de database.

Volgens mij kan je heel vaak opgeroepen worden als je een geschikte donor bent, maar die kans is heel erg klein dus zullen de meesten nooit of 1 keer opgeroepen worden.

Die afgenomen stamcellen worden heel rap weer door je lijf aangemaakt, voor je eigen gebruik natuurlijk ook. Daarvoor heeft moeder natuur ze je ook gegeven :)
Laatst bijgewerkt door troi op 14-07-16 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 21:13

CoreMeltdown schreef:
Ik wil me ook aanmelden, maar er is één iets dat me tegenhoudt, en ik vind er geen antwoord op: als je stamcellen doneert, kan je dit op een later ogenblik dan terug opnieuw doen (als bijvoorbeeld een kind of familielid het nodig zou kunnen hebben)?

De kans dat je een match hebt met familie is erg klein, zoveel typeringen zijn er. Bij mijn vader was er met geen van de tien broers en zussen een match. En volgens mij kun je altijd weigeren als ze je oproepen. :)

CoreMeltdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 21:18

Nou, het zou jammer zijn om me in te schrijven en dan te gaan weigeren.

Ik ga binnen de maand een uitnodiging krijgen voor een gesprek (ik ben van België), als daaruit blijkt dat je max 1x in je leven kan doneren, dan ga ik het niet doen (heb ik al duidelijk bij mijn inschrijving gezegd). Anders uiteraard wel. Ben al lang plasmadonor en het mag een stapje verder gaan van mij :). Alleen het schuldgevoel moest op termijn een familielid het nodig hebben (ookal is de kans op een match zo klein) ...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 21:21

Waarom zou je niet doen als je maar 1x kunt doneren? Ik begrijp je niet, de kans is al zó minimaal dat je een match bent met iemand, laat staan voor een 2de keer...

CoreMeltdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 21:26

moest ooit je eigen kind met bv leukemie zitten: al is de kans nog zoooooooooo klein, als je dan sowieso niet meer kan geven zou ik me zo schuldig voelen (tenzij uit test blijkt dat je geen match bent, maar moest dat dan wel zo zijn ...)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 21:33

Hierboven lees je al dat zelfs met 10 broers en zussen er maar 1 match was met familie.
Een match met je kind is er tot nu toe nog niet eerder... Dus daar zou ik het absoluut niet van af laten hangen.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 21:35

CoreMeltdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 21:37

Silversomali, dat was net de vraag: of je meerdere keren kan doneren.
Maar je link beantwoordt dus die vraag! Ik moet me dus geen zorgen daarover maken, het is mogelijk in extreme gevallen. Bedankt!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 21:38

Je kan een beperkt aantal keer een punctie doen volgens mij, je kan niet onbeperkt in dat bot gaan zitten boren. Maar via bloed zou geen probleem moeten zijn lijkt me idd :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 21:41

Dat is wat mij verteld werd toen ik mij aanmelde en dezelfde vraag stelde. Dit was overigens alweer een tijd geleden, blijkbaar is het beleid nu veranderd.

Beter, er staat zelfs dat bij familie niet eens sprake is van niet kunnen / mogen doneren bij een match.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 21:41

"Bij Matchis hebben we het beleid dat een donor maximaal drie keer kan worden opgeroepen om stamcellen te doneren. Medisch gezien kan het in principe vaker; wat dat betreft lijkt stamceldonatie meer op bloeddonatie dan op orgaandonatie. Het lichaam maakt de stamcellen snel weer aan.

Als je een match bent met een andere patiënt houden wij een tussenperiode van minimaal een jaar aan. Indien het om dezelfde patiënt gaat, moet je helemaal hersteld en geldt een minimumperiode van zes weken. Natuurlijk is het elke keer helemaal vrijwillig.

Heb je drie keer stamcellen gedoneerd dan blijf je toch beschikbaar voor familieleden die op zoek zijn naar een stamceldonor. Voor familieleden geldt geen maximum aantal keer doneren. Het is niet van invloed op het aantal keer dat je hebt gedoneerd voor een onverwante patiënt."

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 21:48

Wat super dat je dit gedaan hebt en dat de patiënt er ook wat aan heeft gehad!
Ik heb iets overgewicht waardoor ik geen donor mag zijn, maar er wordt hard aan gewerkt en hoop daarna mijzelf ook als donor aan te kunnen melden.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 21:50

Ik ben stamceldonor voor mezelf geweest en heb een autologe stamceltransplantatie ondergaan.

Ik heb twee keer de stamcelafname gedaan en er niets van geleden.
Stamcellen zijn voorlopers van andere cellen. Zij ontstaan en ontwikkelen zich tot de cellen die nodig zijn. Dat proces blijft altijd rondgaan in je lijf .

Wel Super om te lezen dat er zoveel stamceldonoren zijn hier!
Een vriendin van me is veertien jaar geleden getransplanteerd met cellen van een donor uit Engeland en een vriend van me vierde onlangs zijn tiende 'verjaardag'.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 22:29

CoreMeltdown schreef:

Op de site van matchis vind je de antwoorden hierop!

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 22:34

Als je jezelf niet eerst moet prikken om daarna bloed te doneren had ik het gedaan. :o (Haalde dat uit de OP, maar kan het niet zo snel terug vinden op de site, iemand verduidelijking?)
Vind prikken dood eng en om daarvoor elke dag naar de huisarts, misschien eens plannen in een vakantie. Geeft vast een enorm goed gevoel om iemand op zo'n manier te helpen, wil eigenlijk ook wel 'gewoon' bloed gaan doneren.

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 08:35

maava schreef:
Als je jezelf niet eerst moet prikken om daarna bloed te doneren had ik het gedaan. :o (Haalde dat uit de OP, maar kan het niet zo snel terug vinden op de site, iemand verduidelijking?)
Vind prikken dood eng en om daarvoor elke dag naar de huisarts, misschien eens plannen in een vakantie. Geeft vast een enorm goed gevoel om iemand op zo'n manier te helpen, wil eigenlijk ook wel 'gewoon' bloed gaan doneren.

Ben zelf ook panisch voor prikken en wel bloeddonor xD ik wilde mij niet door die angst tegen laten houden om mogelijk een mensenleven te redden. Ik doe het nu al 5 jaar en altijd als ik opgeroepen wordt heb ik een "o help gaan we weer" momentje. Maar ze prikken zeer goed en voel mij erna altijd veel beter

Om die reden dus ook stamceldonatie overwogen maar bleek zelf helaas niet te voldoen aan de eisen

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 08:47

maliejane schreef:
maava schreef:

Ben zelf ook panisch voor prikken en wel bloeddonor xD ik wilde mij niet door die angst tegen laten houden om mogelijk een mensenleven te redden. Ik doe het nu al 5 jaar en altijd als ik opgeroepen wordt heb ik een "o help gaan we weer" momentje. Maar ze prikken zeer goed en voel mij erna altijd veel beter

Om die reden dus ook stamceldonatie overwogen maar bleek zelf helaas niet te voldoen aan de eisen

Als ik zelf niet hoef tr prikkem word het gelukkig minder eng, heb een jaar aan de prikpil gezeten en met wegkijken lukte het meestal wel. :D Zal eens verder kijken hoe ze het doen, als het me aanstaat ga ik me gelijk aanmelden. Minder vaak als bloed doneren dus dan kan ik vast wel even tegen die naalden.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 08:50

Ik ben het al een jaar ondertussen heb ruim 2 maanden geleden bloed gegeven omdat mijn typering ook overeen kwam.
Kreeg vorige week bericht dat ik wel een match was maar ze een betere match gevonden hebben. Zelfde bloedgroep, zelfde geslacht. Alleen maar heel fijn voor de persoon die stamcellen hoopt te krijgen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 12:57

Heel mooi om te lezen dat er al weer zoveel nieuwe donoren bij zijn!

Zeker fijn Tooske!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 14:34

Ik heb mij vanmorgen aangemeld!

Even over na moeten denken, maar toch maar gedaan :).