Help, ik heb een stoma.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kraakte

Re: Help, ik heb een stoma.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 09:10

O ja dat snap ik dan wel hoor!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 17:38

Okee even een updatje.. Net terug van de chirurg.. Ik wil nl graag mijn stoma opheffen. Nou. euh... geloof het even niet meer. Kans is redelijk groot dat ik dan dus niet zo goed meer voel wanneer ik dus moet poepen (ik heb dus erg dunne ontlasting) Dan zou ik dus (in t ergste geval) mn zak voor een luier wisselen. Ook moet ik denken aan andere ongemakken. En als die dingen ergens anders komen (divertikels) en er wederom zovaak ontstekingen zijn.... beginnen we weer van voor af aan. Pff best moeilijk.
Helemaal omdat het nu dus weer heel goed te doen is. Weet dus niet zo goed of ik het dan wel wil. Ik zie al zo erg tegen die operatie op.. maar als het gewenste resultaat dan ook nog s tegen kan vallen.... Denk dat ik dan toch liever mn zak hou. (die passen in mn handtas haha)
Ik werk dus nu met wiggetjes en heb (afkloppen) de laatste tijd echt geen lekkages meer. *\o/*

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:44

Pfff moeilijk.

Bij mij is het niet mogelijk om mn stoma op te heffen.
maar al zou het kunnen denk ik ook niet dat ik het zou willen.
mn halve leven ook dunne ontlatsting. Rennen naar wc.s geen dagje weg etc door alle ongemakken.
als dit de uitkomst zou zijn bleef ik met wen zakje lopen.
voel me vele malen beter nu.

Lastig.
ik denk dat je de voors en tegens tegen elkaar weg moet strepen.
en volg je gevoel.

Fijn dat de lekages nu verlede tijd zijn.

Succes.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 20:51

Ik ben redelijk makkelijk. Zit snel in de put, maar ben er ook snel weer uit .. Tuurlijk was het even heel erg slikken, maar ik ga echt niet t risico nemen dat ik strakjes met een luier of tena lady loop. Dan maar gewoon mn zakje. Het gaat nu echt goed en heb weinig last van ongemakken. Dus als het zo blijft kies ik echt voor de zak.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 00:18

Eerlijk gezegd was ik heel handig met mn stoma en vond het toen niet vervelend.
Hij is na 3 maanden opgeheven en het gaat al bijna 10jr super zo. Ik heb geen dikke darm en endeldarm meer, dus het werkt allemaal anders. Maar ik heb wel gevoel en genoeg kracht om alles te regelen. Ik moet wel altijd loperamide slikken en heb ook slechte dagen. Ik ga nooit onderweg naar het toilet, dus heb ook weleens uren last, pijn etc.

Hoe positief ik toen over mn stoma was, ben ik dat nu niet zo. Toen was ik heel ziek en voelde me echt beter door de verwijdering van de ellende. Maar nu het goed gaat, wil ik het nog wel even zo volhouden.

Wel denk ik dat het lastig wordt als ik ouder word. Maar wanneer het nodig is, is het makkelijker te accepteren denk ik zelf.

Fijn dat je nu geen lekkages meer hebt. In feite kan je alles met een stoma. Een luier lijkt mij ook vel erger.

Mensen schrikken nog steeds erg van het woord stoma. Het is vaak onwetendheid, maar ik vind de taboe wel jammer.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 09:58

Ik heb nooit echt moeilijkheden gehad met het feit dat ik een stoma heb. Alleen in tijden dat ik zoveel lekkages had, vervloekte ik dat ding. Maar zoals het nu is/gaat vind ik het prima.
Ik wou hem eigelijk alsnog terug laten zetten omdat mijn man en ik gaan scheiden en ik dus aan het werk moet strakjes. Maar aangezien ik de risico's te groot vind zie ik er vanaf. Dat is het me niet waard. Tuurlijk heeft het zijn nadelige dingetjes. Maar ik wil niet het risico nemen dat ik strakjes andere dingen niet kan of juist krijg. Dan vallen de negatieve dingen zoals je zak legen of de concerten die ik soms geef in het niet. Het is niet gezegd hoor dat ik incontinent zal zijn, kleine kans.... maar is er geen die ik wil nemen. Ik zou ook maar een heel klein kansje hebben dat ik toen een stoma kreeg, en die zit er ook. Dus kleine kansjes neem ik serieus :D En zoals gezegd, nu gaat ie goed. Ik gebruik wiggetjes en heb nu dus geen kapotte huid meer of lekkages. Ik vergeet zelfs zo af en toe om dat ding te vervangen. Dus mijn zak en ik hebben besloten dat het een langdurige relatie gaat worden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:00

Ik zou het wel weten inderdaad, je weet waar je nu aan toe bent. Zeker nu je weer controle en grip op de zaken hebt gekregen.
Als je na de hersteloperatie complicaties krijgt en met een luier moet lopen of na een tijdje alsnog weer terug moet naar een stoma dan ben je er niet echt beter van geworden. Count your blessings ..

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 10:11

Even een updatje. Was dus in jan bij de chirurg. Een week ervoor ook al bij de huisarts omdat ik erge buikpijn had. Ik dacht aan een darmontsteking, maar bloedonderzoek wees geen ontstekingen uit... Dit ook bij de chirurg gemeld.
Nu heb ik de griep gehad en kreeg weer enorme buikpijn. Met het vevangen van een zak ontdekte ik plots een bult op mn buik. Je raad het al, ik heb dus een breuk. Ik heb gister mijn band gekregen. En wat ben ik daar blij mee zeg!!! Hoop dat dit dus een goede oplossing is zo. Wel een beetje raar dat de stomaverpleegkundige een breuk kan herkennen in een mail zonder foto's. Maar goed.. We gaan het zien hoe dit werkt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

sexy he hahaha

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 08:53

Ik vind het stoer dat je zo open bent, incl foto's. Fijn dat de stoma inmiddels wat beter gewend is, ik weet je lek-ellende nog!

Wat is dat eigenlijk, een breuk? En waarvoor dient de band?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 09:04

Ik wil gewoon graag dat mensen wat meer weten over bepaalde dingen. Als je borstkanker (ik noem maar wat) heb mag je er wel over praten, dat is al redelijk "gewoon" , maar een stoma is een vies ding.. Mijn schoonmoeder heeft er ook een gehad, maar weet echt niet of zij ook zoveel problemen heeft gehad. Daar werd niet over gesproken. Wel dat ze het vervelend vond als ze bv in de kerk zat en dat ding ging praten.. Meer weet ik er niet van. Het is een soort van taboe lijkt wel.

Omdat je dus een opening heb in je buik, gaat het weefsel onderhuids verder scheuren. Er ontstaat dan een soort van gat zeg maar. Dus daar kunnen je darmen in gaan zitten. Dat kan gebeuren als je teveel druk zet door bv zwaar te tillen of veel hoesten. Dat gaat ook niet meer over. Je heb dan een bult op je buik. Deze band geef steun, zodat ik niet bij alles mn buik vast hoeft te houden omdat t zeer doet. Ik kan nu weer mn hand voor mn mond doen met hoesten ipv mn buik vast te moeten houden. En bv de was uitkloppen voor ik m ophang. Stomme dingen waar je pas bij stilstaat als je er last van heb. Nu helpt die band mijn buik te ondersteunen.
Laatst bijgewerkt door pipo op 07-03-16 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 09:08

Ah duidelijk! Stiekem zijn dat een hoop aanpassingen die je dan doet.
Wat ontzettend fijn dat je zo'n oplettende stomaverpleegkundige hebt.
Kleine aanpassing, groot voordeel.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 09:10

had mn post aangepast hihi sorry

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 15:37

Citaat:
Ik wil gewoon graag dat mensen wat meer weten over bepaalde dingen.

Lieve Piep , ik vind het zo stoer van je dat je dit hier neerzet incluis foto's.

Respect _/-\o_

Dikke knuffel, het is een berg ellende waar je niet op zit te wachten, en je gaat er fantastisch mee om.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 16:04

Hee Kaatje.. hoe is t met jou dan?? Dank je wel. Het vorige die nieuwe aortaklep is al 3 jaar geleden (12 maart) hihi. Gaat snel de tijd!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:47

Maar dan heb je nu een soort van liesbreuk, zeg maar toch? Geen risico dat er darm bekneld gaat worden? Heb je het al wel laten checken? Vervelend hoor! Wel fijn dat je nu in ieder geval een ondersteunende band hebt! Dat scheelt!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 17:36

Er is mij wel gewaarschuwd dat als ik enorme pijn krijg dat de darm dan beknelt kan zitten. Dan moet ik direct naar de eerste hulp, geen huisarts of iets bellen gelijk gaan. Dan zou je een darmafsluiting kunnen hebben. Niet van de chirurg of stoma verpleegkundige, maar van de consulente van Hoogland medical.
Dit heet een Parastomale hernia hihi, moet dan aan je rug denken,niet aan een buikwandbreuk.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:40

Wel iets om in de gaten te houden hoor. Net als buikwandbreuk bij paard na koliekoperatie , beklemming is wel gevaarlijk namelijk

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 20:33

Ja bij de mens ook. Gelukkig weet ik nu waar ik op moet letten..dus neem geen risico's. Erge pijn is direct
naar de eerste hulp,niet wachten, geen verwijzing vragen,dan maar een rekening.. Maar hoop tniet nodig te hebben/ moeten ondervinden. Ik ben nogal een ohh gaat wel over persoon. Maar t is me wel duidelijk na deze waarschuwing van de mevrouw van de leverancier..