Koemelk is voor koeien, niet voor mensen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 12:41

SandraVerl schreef:
Lactose zit toch in alle melk? Ik vrees dat je, als je lactose intollerant bent, na een tijd ook op melk van andere diersoorten reageert.

Citaat van een melkerij:

In de meeste gevallen zijn de mensen allergisch voor de eiwitten in koemelk. Deze zijn lang en moeilijk verteerbaar en geven op darmniveau een negatieve reactie. Paardenmelk eiwitten zijn erg kort en geven die problemen niet. Men moet alleen opletten wanneer men een lactose-allergie heeft. Mensen kunnen dan vaak niet tegen de paardenmelk. Echter bij een lactose-intolerantie kunnen de gebruikers vaak wel tegen de lactose, omdat deze snel opgenomen of omgezet wordt. Langzaam opbouwen is dan wel verstandig.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 12:50

Shenavallie schreef:
Niet eens met je eerste zin: in Mongolië leven de mensen vooral van de melk van de Yak.

Heh... Yak... :+

Chiave

Re: Koemelk is voor koeien, niet voor mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 12:56

Ik heb nog niet heel het topic doorgenomen, maar ben wel geïnteresseerd in het melkvrije bestaan! Ik heb vaak last van netelroos, bij het eten van walnoten of afgeleide producten ervan, maar stimuleert melkdrinken dit dan ook, aangezien het eczeem stimuleert?

Ik ben een échte melkdrinker. Vier glazen per dag zijn voor mij normaal. Zodra ik 's nachts wakker wordt, hobbel ik naar beneden en zet ik een pak aan mijn toeter. Heerlijk koud, maar nu ik lees dat het best veel verschil kan maken...

Zojuist even op zoek gegaan naar goede sites met receptjes en tips, maar ik vond alleen artikelen voor mensen die lactose intolerant zijn, wat voor mij niet het geval is. Nogmaals; ik heb het hele topic nog niet doorgespit, maar zijn er tips voor sites of boeken die ik kan bezoeken/lezen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 15:26

Over voedel kun je lezen wat je wilt, maar als je wilt weten of het voor jou verschil maakt moet je het gewoon testen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 16:26

maralyn schreef:
Shenavallie schreef:
Niet eens met je eerste zin: in Mongolië leven de mensen vooral van de melk van de Yak.

Heh... Yak... :+

:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 17:07

Ik denk dat mensen lactose intollerantie en allergie voor het melkeiwit door elkaar halen, vandaar onderstaande stukjes ter verduidelijking.

" Lactose, ((β-D-galactosepyranosyl)-D-glucopyranose) ook wel melksuiker genoemd, is een suiker die voorkomt in de melk van alle zoogdieren, koemelk bevat 4 tot 5 procent lactose. Lactose zit dus ook in de meeste zuivelproducten. Lactose komt ook voor in enkele tropische planten. Verder komt het niet voor in plantaardige producten. Zuivere lactose vormt grote, harde kristallen die moeilijk oplosbaar zijn. Lactose wordt daarom ook wel zandsuiker genoemd.

Lactose is een disacharide van galactose en glucose. Het is minder zoet dan suikers zoals sacharose (kristalsuiker / rietsuiker / bietsuiker) en glucose (druivensuiker)."

"Vooral aan geitenmelk en paardenmelk worden vaak heilzame eigenschappen toegeschreven. Zij zouden lichter verteerbaar en nuttig zijn in het geval van allergieën. Paardenmelk zou tevens een gunstige invloed hebben op de darmflora, de stofwisseling en de immuniteit en daarmee ook op de gezondheid in het algemeen. Goed wetenschappelijk onderzoek hierover ontbreekt echter nog.
In geval van een koemelkeiwitallergie zijn geiten- en paardenmelk geen goede alternatieven. Kinderen die allergisch zijn voor koemelkeiwitten kunnen ook allergisch reageren op melk van andere diersoorten (geit, paard, schaap). De eiwitstructuren in de melk van de verschillende diersoorten zijn immers vergelijkbaar.
De enige adequate behandeling is borstvoeding of een hydrolysaat.
Gewone melk van om het even welke diersoort is trouwens sowieso niet geschikt voor de leeftijd van 18 maanden, ook niet voor gezonde baby’s. Zij bevatten te veel eiwitten en mineralen wat een te hoge belasting voor de nog onrijpe nieren en verteringsorganen met zich kan meebrengen. Alleen moedermelk of een aangepaste zuigelingenvoeding is geschikt voor kinderen tot 18 maanden. Ten slotte wordt in bepaalde kringen aangeraden om paardenmelk rauw te gebruiken. Dit is zeker bij jonge kinderen absoluut ontoelaatbaar uit hygiëneoogpunt. "

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 17:50

Voor de mensen die geen melk meer drinken, wat drinken jullie dan bijvoorbeeld bij het ontbijt? Ik ontbijt nu namelijk altijd met een glas melk erbij en thee vind ik dan weer niet zo lekker bij mijn ontbijt.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 17:52

Druif_01 schreef:
Voor de mensen die geen melk meer drinken, wat drinken jullie dan bijvoorbeeld bij het ontbijt? Ik ontbijt nu namelijk altijd met een glas melk erbij en thee vind ik dan weer niet zo lekker bij mijn ontbijt.

Ik drink altijd water of thee, bijna nooit fris en nu geen melk meer natuurlijk.

Vaak maak ik wel als ontbijt een smoothie, dan maak ik het met plantaardige alternatieven en dan heb je meteen je vocht binnen ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 18:08

Altijd een kop thee, zonder thee is mijn dag niet compleet. <3

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 18:27

Ik drink ook altijd thee, en ik maak een smoothie met sojamelk of rijstmelk of sojayoghurt.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 19:08

Druif_01 schreef:

Water, thee en soms multivitaminedrank van de Lidl. Ik drink sowieso bijna alleen maar water en thee :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 19:14

Druif_01 schreef:

Koffie :D

Ik lust trouwens geen melk.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 19:17

Ik drink bij het ontbijt appelsap :')

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 23:57

Ik drink meestal energy als ontbijt :o

Ik gebruik al jaren geen enkel melkproduct meer, maar een effect op mijn gezondheid heb ik niet gemerkt.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 00:14

Appelmoes_11 schreef:

Ik gebruik al jaren geen enkel melkproduct meer, maar een effect op mijn gezondheid heb ik niet gemerkt.

Wow, dan is melk wel een betere keuze.... :=

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 00:19

UhNee schreef:
Appelmoes_11 schreef:

Wow, dan is melk wel een betere keuze.... :=

_O- Dat denk ik ook ja. Ik deed dat trouwens ook al toen ik nog melk dronk, dus ik kan je er niks over vertellen helaas. :')

Al die verhalen over hoe giftig melk wel niet voor je is geloof ik niet. Mensen kunnen echt op een berg rotzooi overleven, niet normaal hoor, en melk zal ook wel meevallen qua hoe slecht het wel niet is. Ik hoor wel van veel mensen dat ze zich beter gingen voelen toen ze stopten met zuivel, dus het zal wel voor iedereen anders zijn. Ik heb zelf genoeg andere redenen om het te laten staan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 10:36

Je tandarts zal het wel jammer vinden als je je meuk omruilt voor een glas melk haha

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:20

Lees eens melk en klakafzetting op de botten op oudere leeftijd...

En tanden hebben geen melk nodig, daar gebruiken ze het giftige Fluor liever voor...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:22

Tcm, ik bedoelde het uiteraard heel letterlijk... Melk tegen de tanden aan is minder vervelend voor de tanden dan energy drink. Ergo; tandarts is eerder financieel happy met al die energydrankjes dan met al die melkdrinkers.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:42

Al vanaf kleins af aan jaar in jaar uit, elke dag de hele dag door thee (of water, maar dan eigenlijk alleen als ik 's nachts uit bed ga om naar de wc te gaan). En sinds een aantal jaren eigenlijk alleen nog maar groene thee, omdat zwarte thee zo snel bitter wordt.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:01

Tcm62 schreef:
Lees eens melk en klakafzetting op de botten op oudere leeftijd...

En tanden hebben geen melk nodig, daar gebruiken ze het giftige Fluor liever voor...

Ho ho ho is dat giftig?! :oo
Heb weleens perongeluk een beetje doorgeslikt bij de tandarts..

Leef wel nog :D :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:05

Fluor in beperkte mate is niet giftig.
Echter dachten ze vroeger dat het goed was om meer van te nemen en kreeg je om de haveklap fluorbehandelingen en slikte we zelfs pilletjes als kind.
Achteraf bleek dit slecht te zijn voor botten en tanden omdat het te sterk is.
Bij mij is het helaas goed zichtbaar in mijn tanden.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:10

Ik heb eczeem en altijd al een allergie gehad tegen koemelk producten. Nou ben ik vanaf de puberteit gaan experimenteren met melkproducten(kaas, chocola etc.) maar als ik er te veel van eet ga ik kapot van de jeuk.
Dat we al eeuwen iets eten, betekend nog niet dat het goed is voor ons ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:12

Omdat het voor jou slecht is, is het ook niet voor iedereen slecht ;)

Ik krijg buikpijn van appels, dat maakt het eten van appels niet perse slecht.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:17

Ik denk wel dat melk in het algemeen wel slechter is dan een appel.
Alhoewel ik dat ook betwijfel... Bij niet biologische appels word er toch spul in gespoten zodat er geen insecten op komen, is dat niet slecht voor je dan?
de redenen van melk had ik al in een eerdere post genoemd haha dus dat ga ik niet helemaal overtypen.

En over dat soja gedoe, alles waar je teveel van eet is niet gezond, maar wat is teveel?