Een leven zonder shampoo?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Drogon

Re: Een leven zonder shampoo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:17

Ik heb het gister voor het eerst met water gedaan. Tis nogsteeds vet maar er valt nog mee te leven. Ik heb van mezelf erg droog krullende en pluizend haar dus ik hoop een beetje op een wonder. :p

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:11

Niet te snel wonderen verwachten... Plots overgaan van shampoo naar enkel water, zal zijn tijd vragen.. Ik gebruik nu baking soda, bijna 3 maanden, maar ik heb nog steeds de baking soda nodig om niet met vet haar rond te lopen.. :)

Drogon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 23:22

Stefaaah schreef:
Niet te snel wonderen verwachten... Plots overgaan van shampoo naar enkel water, zal zijn tijd vragen.. Ik gebruik nu baking soda, bijna 3 maanden, maar ik heb nog steeds de baking soda nodig om niet met vet haar rond te lopen.. :)

Misschien komt dit wat dom over, maar is baking soda niet chemisch? Is dat niet slecht voor je haar? :=

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 23:31

M'n haar voelt best vettig met alleen met water wassen+borstelen onder douche. Met shampoo is het zachter, maar ook aardig stug en droge punten. Ik draag m'n haar het liefst los.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 08:31

Drogon schreef:
Ik heb het gister voor het eerst met water gedaan. Tis nogsteeds vet maar er valt nog mee te leven. Ik heb van mezelf erg droog krullende en pluizend haar dus ik hoop een beetje op een wonder. :p

Dat heb ik dus ook... Ik durf de crème die ik er na het douche en 's ochtends insmeer nog niet te laten staan... Misschien eerst maar beginnen met Baking Soda...

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 09:12

Drogon schreef:
Stefaaah schreef:

Misschien komt dit wat dom over, maar is baking soda niet chemisch? Is dat niet slecht voor je haar? :=

Ik heb er ook mijn twijfels over.
Je kunt het namelijk overal voor gebruiken, tandpasta, mondspoeling, badkamer reiniger, schoonmaakmiddel ect.

Mijn hoofdhuid werd er niet beter op. Daarom ermee gestopt.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 09:55

Als je haar pluizig is, kan je het beter niet met baking soda wassen... Of goed naspoelen met appel cider azijn!
Je zou kunnen kijken naar andere no-poo methoden. Ik wissel soms wat af, baking soda en acv en dan de week erna water-honing of eigeel-yoghurt. Het is een beetje proberen wat voor jou werkt ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 10:32

Zegt ze nu ik gisteren de baking soda heb binnen gekregen. :')

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 10:46

Je kunt het altijd proberen Magda ;)
Ik hou het bij alleen water, en 'was' het als ik merk dat het vettig begint te worden.
Tot nu toe gaat het prima en loop ik nog niet met een vette kop rond.
Aan mijn huid merk ik dat het nu al stukken rustiger is dan toen ik om de dag waste met shampoo.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 10:49

Ik ga het zeker proberen inderdaad. :j Dan pas kan ik ook oordelen. :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 11:18

Ik ga het nu gewoon even via de No Poo methode proberen en m'n haar in een staart (het is toch bloedheet)... het voelt heel vettig iig.

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 11:19

Dit topic komt als geroepen. Ik zit er al een hele tijd aan te denken om te stoppen met shampoo en conditioner. Vooral omdat ik de laatste tijd last heb van jeuk, wondjes en blaren op mijn hoofdhuid.
Ik zie heel erg op tegen de periode van vet haar en ik twijfel of mijn haarpunten wel voldoende verzorgd zullen worden. Het is namelijk erg lang (tot precies onder mijn onderrug op dit moment). Ik twijfel of de punten niet alsnog droog worden, omdat je de oliën uit je haar wel kan verspreiden met een borstel, maar of het helemaal tot in de punten komt? Dan moet ik wel veel olie hebben denk ik zo, of hele dagen mijn haar borstelen. :=
Ik was van plan om vanmiddag appel azijn te gaan halen en hier mijn haar mee te spoelen na het wassen (ik heb voorlopig iets te veel feestjes om nu al te stoppen, dan loop ik daar met een vette kop), als een soort eerste stap. Kijken of het iets voor mijn haar doet.

Maar nu het andere twijfelpunt: kan ik beter kiezen om gewoon alleen water (en appelazijn) te gebruiken, of is baking soda een betere optie? Ik heb dit topic doorgezocht, maar kan niet helemaal de voor- en nadelen van deze twee manieren vinden.

En hoe zit dat als je gaat zwemmen? Chloor of zeewater wil ik wel graag volledig uit mijn haar krijgen, om een dode, droge en ontembare bende te voorkomen. En wat voor borstel moet je hebben en hoe houd je die schoon?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 11:48

Ik las net in die blog iets over zo'n echte haren borstel. Die ga ik halen vandaag of morgen, ik ga gewoon even aankijken hoe het gaat met alleen water.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:18

mlc schreef:
Dit topic komt als geroepen. Ik zit er al een hele tijd aan te denken om te stoppen met shampoo en conditioner. Vooral omdat ik de laatste tijd last heb van jeuk, wondjes en blaren op mijn hoofdhuid.
Ik zie heel erg op tegen de periode van vet haar en ik twijfel of mijn haarpunten wel voldoende verzorgd zullen worden. Het is namelijk erg lang (tot precies onder mijn onderrug op dit moment). Ik twijfel of de punten niet alsnog droog worden, omdat je de oliën uit je haar wel kan verspreiden met een borstel, maar of het helemaal tot in de punten komt? Dan moet ik wel veel olie hebben denk ik zo, of hele dagen mijn haar borstelen. :=
Ik was van plan om vanmiddag appel azijn te gaan halen en hier mijn haar mee te spoelen na het wassen (ik heb voorlopig iets te veel feestjes om nu al te stoppen, dan loop ik daar met een vette kop), als een soort eerste stap. Kijken of het iets voor mijn haar doet.

Maar nu het andere twijfelpunt: kan ik beter kiezen om gewoon alleen water (en appelazijn) te gebruiken, of is baking soda een betere optie? Ik heb dit topic doorgezocht, maar kan niet helemaal de voor- en nadelen van deze twee manieren vinden.

En hoe zit dat als je gaat zwemmen? Chloor of zeewater wil ik wel graag volledig uit mijn haar krijgen, om een dode, droge en ontembare bende te voorkomen. En wat voor borstel moet je hebben en hoe houd je die schoon?

Met gewoon goed spoelen met water krijg je chloor en zeewater er vlot uit.
Lang haar is geen probleem hoor, mijn haar heeft ook die lengte en mijn punten zijn nog nooit zo gezond geweest.
Als je wondjes op je hoofdhuid hebt zou ik geen appelazijn gebruiken (of alleen je punten), appelazijn is zuur en zou best pijn kunnen doen op je wondjes.

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:18

EskeGirl schreef:
Ik las net in die blog iets over zo'n echte haren borstel. Die ga ik halen vandaag of morgen, ik ga gewoon even aankijken hoe het gaat met alleen water.

Ik heb ook gelezen over houten borstels, omdat die de oliën ook zouden absorberen en beter verspreiden. Waar zou je zulke haarborstels (hout/echt haar) kunnen vinden? En hoe houd je dat goed schoon?
Ik leg mijn huidige borstel zo nu en dan in de soda, maar daar beschadigd die wel door. Gelukkig is dit een goedkope borstel dus ik vind het niet zo erg, maar als ik een dure koop wil ik die wel mooi en heel houden.

@Seltje: dankje voor de tip over appelazijn, dat had ik me nog niet helemaal bedacht! Ik wil het nog graag testen, maar ik zal dat dan eerst op de punten doen. Als mijn hoofdhuid dan weer een beetje rustig is zal ik alles eens spoelen.

Ik word helemaal enthousiast van alle succesverhalen die ik lees op internet, maar ik stel het toch nog even 3 weken uit. Ik heb een bruiloft over een poosje en ik zou het toch jammer vinden als ik daar met vet haar sta.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:21

Rebeccaa schreef:
Ik snap echt niet waarom je het jezelf aan zou doen om een paar weken met een hoofd met vet haar rond te lopen.

Omdat bijvoorbeeld mensen met krullen super droog en verdord haar krijgen van met shampoo wassen. Dus ik was met crèmespoeling en mijn krullen en ik zijn er blij mee.
Vroeger zat mijn haar de eerste dag na het wassen goed en verzorgd, de dag erna en de dagen erna droogde het als het ware "na"en verder uit en werd het kurkdroog.
Nu is het verzorgd en zacht en droogt het niet na op de dagen na het wassen dus blijft het verzorgd, wordt het niet kurkdroog en stro-achtig en blijven mijn krullen in orde.

Met alleen water zou ik het eigenlijk niet doen, je haar wordt zacht en schoon en verzorgd met een crèmespoeling!
Laatst bijgewerkt door fargo op 05-06-15 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:23

ik ga het ook proberen :-)

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:23

Ik dacht, ik ga ook eens aan de baking soda..
Nu heb je dus een soort dat puur baking soda is en je hebt fijne busjes waar meel met baking soda in gemengd is. En die laatste heb ik dus op mijn hoofd gesmeerd :+

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:37

11AFotograaf schreef:
Drogon schreef:

Dat heb ik dus ook... Ik durf de crème die ik er na het douche en 's ochtends insmeer nog niet te laten staan... Misschien eerst maar beginnen met Baking Soda...

Ik was structureel met alleen crèmespoeling en dat heb je ook gewoon nodig met krullend haar. Dan wordt het schoon en toch verzorgd. Heel tevreden en blij mee, weer meer en betere krullen en zachter haar.

Drogon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:41

fargo schreef:
Ik was structureel met alleen crèmespoeling en dat heb je ook gewoon nodig met krullend haar. Dan wordt het schoon en toch verzorgd. Heel tevreden en blij mee, weer meer en betere krullen en zachter haar.

Maar gaat het vettige dan ook weg? En hoe vaak was je het in de week?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:43

Drogon schreef:
fargo schreef:

Maar gaat het vettige dan ook weg? En hoe vaak was je het in de week?

Ja dat gaat zeker weg, ik was het 2 tot 3 keer in de week. Het vettige komt soms ook als je net wat te veel conditioner gebruikt. Beetje uitproberen, maar daar kom je eigenlijk vrij snel achter.

Drogon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:45

Ga ik proberen! Bedankt. Nog 1 vraagje, welke conditioner gebruik je? :P

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:49

Maar als je eenmaal door de ´vettige´ fase heen bent dan is je huidolie toch eigenlijk je conditioner? (als ik het zo goed omschrijf?)

Dat is toch ook een deel van de No Poo methode? Geen chemische middelen meer op je hoofd smeren?

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 13:51

Vandaag een mini stap gezet. Een haarborstel gekocht bij de Hema (met van die plastic pinnetjes erin. )Kam ik 1 keer door mijn haar; wordt het 1 statische boel :')

Zondag ga ik 2,5 week naar thailand, dus je zou zeggen de perfecte kans om niet te wassen. Toch ben ik er nog niet uit of ik die vette kop er wel voor over heb :+
Laatst bijgewerkt door Rachel_x op 05-06-15 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:52

Rachel, er zijn verschillende borstels op de markt ;) van die plastic borstels/kammen wordt mijn haar ook 1 grote statische bende. Kwestie van uitproberen denk ik.