Wat vind jij van ivf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:34

Majabeestje schreef:
Ik vind dat ieder voor zich mag weten of ivf een goed idee is. Wie ben ik om daar überhaupt een mening over te hebben. Laat staan oordelen als ik niet in die situatie zit. Je kan niet weten hoe het is om een sterke kinderwens te hebben. Pas dan kan je er iets nuttigs over zeggen.

Maar wie zegt dat bij iedereen de kinderwens er niet is.
Sommige mensen zijn stellig in hun mensen ook al gaat dat ten koste van hun eigen kinderwens.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:35

Majabeestje schreef:
Ik vind dat ieder voor zich mag weten of ivf een goed idee is. Wie ben ik om daar überhaupt een mening over te hebben. Laat staan oordelen als ik niet in die situatie zit. Je kan niet weten hoe het is om een sterke kinderwens te hebben. Pas dan kan je er iets nuttigs over zeggen.

Nou ja, ook zonder kinderwens mag je je mening hebben natuurlijk en is de mening evengoed nuttig.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:37

Gix schreef:
Wat is de gemiddelde leeftijd van een vrouw bij een ivf behandeling?

Kan iedere vrouw zomaar een ivf behandeling krijgen als het niet lukt?
Bijvoorbeeld; te dik, ivf in plaats van afvallen.

Ja iedere vrouw ongeacht de leeftijd mits aan een aantal voorwaarden voldaan is. Dit kan zijn bij onverklaarde onvruchtbaarheid na een jaar proberen zonder succes, en ik geloof drie keer inseminatie zonder succes. En daarbij word ook gekeken of er wel bevruchting is, maar sprake is van geen innnesteling of miskramen. Als er na die keren nooit een bevruchting is wordt je eerst binnenstebuiten gekeerd. Is er sprake van afgesloten eileiders of andere gynaecologische aandoeningen of niet. Het is echt niet zo dat iedereen ook IVF kan doen het ligt er maar net aan waar het probleem zit.
Als je zonder dat ze iets kunnen vinden aan het IVF traject aan bent beland heb je al een hele weg afgelegd.

Volgens mij ligt de gemiddelde leeftijd ergens rond de 35. Dit is in veel gevallen niet omdat de vrouw eerst carriere wil maken en dan nog een kind wil nemen, maar vaak omdat er een lang traject aan vooraf gaat.

Zo is er ook de regel dat ze onder de 35 jaar niet meer dan 1 embryo terug plaatsen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:39

Daks schreef:
Majabeestje schreef:

Maar wie zegt dat bij iedereen de kinderwens er niet is.
Sommige mensen zijn stellig in hun mensen ook al gaat dat ten koste van hun eigen kinderwens.

ja, dat kan ook prima. Dat is dan toch ook ok? Ik ben niet specifiek voor of tegen ivf, ik zeg alleen dat je daar pas over kan oordelen als je een kinderwens hebt (en via de natuurlijke weg dus geen kinderen kan krijgen). Kies je ervoor om ondanks je kinderwens geen ivf te doen, prima. Moet je zelf weten:) Het is niet mijn lijf of leven;)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:43

vuurneon schreef:
Majabeestje schreef:

Nou ja, ook zonder kinderwens mag je je mening hebben natuurlijk en is de mening evengoed nuttig.

Iedereen mag een mening hebben. Ik denk alleen dat je er niet over kan oordelen als je niet weet hoe het is om een sterke kinderwens te hebben en geen kinderen kan krijgen. Of je dan wel of niet kiest voor ivf, prima. Maar ik vind dat er best hard geoordeeld wordt door mensen die geen kinderwens hebben of natuurlijk zwanger kunnen worden en dan zeggen dat ivf niet ok is. Ik ben dan benieuwd of diegene er ook zo over denkt als de situatie anders zou zijn. Ik denk echt dat je daar pas over kan oordelen als je zelf in die situatie zit. Ik kan het me niet voorstellen hoe het is om geen kinderen te kunnen krijgen en ik weet niet of ik het er voor over zou hebben, maar dat is ook niet aan mij. Wie ben ik om daar wat over te vinden voor een ander? Moet ie toch zelf weten?

Mijn schoonvader had altijd een sterke mening over collega's die overspannen waren. Hij vond het eigenlijk niet kunnen, zo lang niet werken en je daar niet overheen kunnen zetten.
Tot hij zelf overspannen raakte ;)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:46

ik heb enkel de eerste pagina gelezen dus mijn excuses als dit al gezegd is.
Ik vind het goed dat dit bestaat of ik was nooit geboren, mijn neefje van nu bijna een jaar was er ook niet geweest, net als vle nichten en neven van me.
Moeilijke zwangerschappen zitten in de familie. Mijn moeder was 4 jaar voor ik geboren werd zwanger van een jongen, dit bleek buitenbaarmoederlijk te zijn. Om die zwangerschap te hebben had ze hal jaren geprobeerd zwanger te worden, zonder succes. Uiteindelijk met behandelingen ben k er gekomen.
Zo gaat zowat bij elk van mijn familieleden het verhaal, mijn achterneefje vorig jaar is de laatste die geboren is op deze manier in de familie. Mijn andere nicht probeerd nog steeds zwanger te raken

Waarom denk jij het recht te hebben mensen hun kinderwens af te keuren omdat de natuur het nu net wat moeilijker maakt? die technieken zijn daarom toch uitgevonden.... en tegen de natuur?? dat zijn al jou doktersbehandelingen... dus als jij ernstig ziek bent moet je maak sterven want behandelen is tegen da natuur? nee toch...

ik vindt niet dat mensen hierover een mening mogen hebben die dit niet van kortbij hebben meegemaakt.. (vooral het afkeuren dan...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:48

Balou_k schreef:
Jup, and guess what.. Ik val ook op vrouwen dus als ik met een vrouw thuis kom dan mag ik van mezelf ook niet aan de IVF..

En als je partner dat wel wil (bij zichzelf)?

Hoe dan ook, ik vind het niet aan mij om daar over te oordelen of te veroordelen.
Het is voor iedereen pesoonlijk een overweging of je iets wel of niet doet
Dat geldt voor IVF net zo goed als voor je rijbewijs halen of vegetarier worden.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:48

Palmera schreef:
Zwaar tegen! Ook ik zeg: als het niet lukt dan heb je pech. Kun je bijvoorbeeld adoptie overwegen. Er zijn zat kansloze baby's op de wereld die ouders nodig hebben. En ja, in adoptie mogen wat mij betreft enige regels versoepelt worden.

Ook het feit dat er 3 ivf behandelingen vergoed worden stoort mij mateloos. Ik snap niet waarom heel Nederland moet mee betalen aan de kinderwens van een ander terwijl sommige imo basis medische behoeften maar mondjesmaat of niet vergoed worden. Ivf zou wat mij betreft dan door de ouders zelf betaald moeten worden. Helemaal!

Helemaal mee eens. Als je persee kinderen wilt en dit niet via de natuurlijke weg gaat...betaal je IVF dan zelf.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:49

Ik vind het heel mooi dat het er is. Je hebt zelf de keuze om er wel of geen gebruik van te maken als je op ivf bent aangewezen. Ook vind ik het mooi dat mensen met erfelijke ziekten op deze manier gezonde embryo's terug kunnen laten plaatsen.

Ik snap heel erg goed dat mensen een zeer sterke kinderwens hebben, net zo goed als dat er mensen zijn die absoluut geen kinderwens hebben.
Waarom zou je mensen niet helpen om hun wens uit te laten komen als dat dmv ivf kan? Je schaadt er niemand mee.

En ingrijpen in de natuur doen wij continue. Ik sta er van te kijken hoeveel mensen hier nu zeggen ook niet in te laten grijpen als zij levensbedreigend ziek zijn of bijv een donororgaan, operatie of bloed nodig hebben. Heel makkelijk gezegd, maar ik dat 99% er anders over denkt als ze eenmaal in zo'n situatie terecht komen en een chemo, bestraling, operatie of zakje bloed hun leven kan redden.
En ik las dat iemand dat zelf zwart op wit heeft laten zetten. Maar als de ambulance voor je moet komen, gaan zij echt niet opvragen of er bij deze persoon levensreddende handelingen verricht mogen worden. Ik geloof ook niet dat je dit zomaar als jong en gezond persoon op papier kan laten zetten.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:50

bedankt voor de uitleg, dat geeft mij al een heel ander licht op dit onderwerp.
Ik ben een leek op het ivf gebied.

Je hoort veel negatieve kanten erover, vrouwen die gewoon veel te oud zijn, te veel kinderen te gelijk.

Maar volgens mij is het dus wel iets dat je echt graag moet willen, niet iets dat je zomaar 'even' voor de lol doet.

Ik sta zelf aan het andere kant van het spectrum, daardoor zelfs nagedacht over het draagmoederschap.

Enige vooroordeel dat ik nog heb, is toch wel de theorie van Darwin.
Door mensen te helpen die door een aangeboren afwijking niet zelf kunnen verwekken, 'maak' je dan niet kinderen die ook weer een grotere kans hebben om niet te kunnen verwekken.

Ethische vraagstukken zijn lastig :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:50

Nou dat vraag ik me ook een beetje af inderdaad. Als je eea tegen natuurlijk vind, dan is in feite iedere behandeling tegen welke ziekte dan ook tegen natuurlijk :o.

Daks

Re: Wat vind jij van ivf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:53

Delphi ik heb het inderdaad zwart op wit gezet.
Zelf dan en niet officieel.
Officieel kan dit ook niet.

Maar zo weten mensen om mijn heen wel dat ik dat niet wil.
En natuurlijk gaat iemand eerst proberen mij wel in leven te houden, zou ik ook doen.
Maar stel ik kom dan in het ziekenhuis weten naasten van mij de behandelingen te staken omdat ik dat wil.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:55

Sizzle schreef:
Balou_k schreef:
Jup, and guess what.. Ik val ook op vrouwen dus als ik met een vrouw thuis kom dan mag ik van mezelf ook niet aan de IVF..

En als je partner dat wel wil (bij zichzelf)?

Hoe dan ook, ik vind het niet aan mij om daar over te oordelen of te veroordelen.
Het is voor iedereen pesoonlijk een overweging of je iets wel of niet doet
Dat geldt voor IVF net zo goed als voor je rijbewijs halen of vegetarier worden.

Dan moet zij dat zelf weten, want ik ben niemand die dat mag verbieden, ik mag er alleen wel mijn mening over hebben.

En mijn mening is heel simpel, iedereen mag van mij dergelijke behandelingen doorgaan, maar ik vind het niet nodig bij lesbische koppels, omdat daarvoor bijv. KI is.. Natuurlijk staat dit anders als zij daarnaast ook nog slecht vruchtbaar zijn. Maar ik zou het voor mijzelf niet willen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:55

olafgek schreef:
ik vindt niet dat mensen hierover een mening mogen hebben die dit niet van kortbij hebben meegemaakt.. (vooral het afkeuren dan...

Dus je mag alleen een mening hebben als je het er mee eens bent en het hebt meegemaakt? Dus dat betekent dat je: een enorm sterke kinderwens moet hebben, die vervolgens niet vervuld is en waarvoor je bereid bent heel ver te gaan.
Voldoe je hier niet aan, dan mag je dus volgens jou geen mening hebben.

Dan zijn we snel klaar hier :j

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:56

Daks schreef:
Delphi ik heb het inderdaad zwart op wit gezet.
Zelf dan en niet officieel.
Officieel kan dit ook niet.

Maar zo weten mensen om mijn heen wel dat ik dat niet wil.
En natuurlijk gaat iemand eerst proberen mij wel in leven te houden, zou ik ook doen.
Maar stel ik kom dan in het ziekenhuis weten naasten van mij de behandelingen te staken omdat ik dat wil.

als je zelf dit niet wil is dat compleet jou wil, maar wie ben jij (en dan bedoel ik dat in het algemeen op wie hier tegen is) om te oordelen over of mensen wel of geen kinderen hierdoor kunnen krijgen???

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:56

Gix, met die Darwin logica moeten we ook weer in holen gaan wonen, want hoeveel mensen blijven 'kunstmatig' in leven dankzij de centrale verwarming :+
Als jij geen speer kunt gooien dan kun je nu gewoon naar de supermarkt, ook niet erg natuurlijk :Y)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:58

Wendy schreef:
olafgek schreef:

Dus je mag alleen een mening hebben als je het er mee eens bent en het hebt meegemaakt? Dus dat betekent dat je: een enorm sterke kinderwens moet hebben, die vervolgens niet vervuld is en waarvoor je bereid bent heel ver te gaan.
Voldoe je hier niet aan, dan mag je dus volgens jou geen mening hebben.

Dan zijn we snel klaar hier :j

je kan niet zeggen dat je hier absoluut tegen bent als je niet in de situatie gezeten hebt of niemand dichtbij jou dat meegemaakt heeft...

Ik wil iedereen die zegt dat die tegen de natuur hun ening dan horen over dokters, of uberhoups zelfs in een huis wonen, met de auto rijden zelfs op een paard rijden.... dat is ook allemaal tegen de natuur

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:59

Ik oordeel ook niet ik geef alleen mijn mening.
Dat is een verschil. Dat mijn mening anders is dan 90 % van bevolking dat intresseert mij niet zo veel.
Het is mijn mening en daar blijf ik bij.

Daarintegen gun ik het een ander van harte en hoop dan ook dat een ieder die er mee bezig is of gaat het goed uitpakt en ze later kunne genieten van een baby

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:02

Maar waarom zou je voor KI gaan, kleinere kans op zwangerschap, als je met IVF sneller zwanger bent?óók als homoseksueel koppel? Imo onnatuurlijk is het toch al, dan liever de kans op zwangerschap vergroten :Y)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:03

[quote="]

Enige vooroordeel dat ik nog heb, is toch wel de theorie van Darwin.
Door mensen te helpen die door een aangeboren afwijking niet zelf kunnen verwekken, 'maak' je dan niet kinderen die ook weer een grotere kans hebben om niet te kunnen verwekken.

Ethische vraagstukken zijn lastig :)[/quote]

Huh? Want? Je moet geen mensen op de wereld zetten die geen kinderen kunnen krijgen? Want die zijn nutteloos in deze maatschappij ofzo?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:03

Maartje1990 schreef:
Maar waarom zou je voor KI gaan, kleinere kans op zwangerschap, als je met IVF sneller zwanger bent?óók als homoseksueel koppel? Imo onnatuurlijk is het toch al, dan liever de kans op zwangerschap vergroten :Y)

Omdat IVF, in tegenstelling tot KI, enorm belastend is voor je lichaam misschien?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:05

Maartje1990 schreef:

Maar dat is dus niet correct... Kans is gelijk, maar risico is veel hoger bij IVF. KI/seks heeft minder risico, geen zware hormoon trajecten etc. Kans op miskraam is kleiner, kans op BBZ is kleiner. Met name BBZ kan eileider (als die daar zit) flink verknallen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-04-15 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:06

Oke, wacht andere formulering. Want dat is het ''probleem'' van diegene die dat doet, maar als diegene (lesbienne dus), dat wilt omdat ze daardoor sneller zwanger geraakt, waarom zijn er hier mensen die vinden dat ze dat eigenlijk niet moet doen?

@ vuurneon: Kans op zwangerschap KI = 10% bij IVF 30%

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:06

Nee, ivf 20 en KI ook. Kans cryo echter maar 10

KI heeft gelijke kansen met gewoon seks op het juiste moment.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:07

ik denk dat die kans per mens erg verschild hoor (reden waarom niet natuurlijk zwanger etc)