Welke fobieën en/of angsten hebben jullie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hhilde

Re: Welke fobieën en/of angsten hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 10:14

Daar maakt het me dan weer niet uit. Die kun je zien en je wordt gewaarschuwd. Ik ben bang voor écht verborgen camera's. Zo klein of onherkenbaar dat je ze niet als camera ziet.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 12:02

Hhilde schreef:
Daar maakt het me dan weer niet uit. Die kun je zien en je wordt gewaarschuwd. Ik ben bang voor écht verborgen camera's. Zo klein of onherkenbaar dat je ze niet als camera ziet.

Ohzoo. En toch lijkt het me irritant. Ja snachts het gevoel hebben dat er iemand onder je bed je zit te bespioneren is ook niet leuk. Ik krijg dat als ik doodstil alleen in het donker ben. Niet leuk. En dan moet je naar de wc en dan durf je niet. Uiteindelijk ga je toch maar anders plas je je Hele bed onder en dan als je terug komt wat al eerder is gezegd van een meter afstand snel je bed in springen lamp uit en telefoon aan zodat je niets fout kunt doen. Echt eng gewoon :brr:

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 18:57

Ik ben al jaren mega bang van octopussen vind ze verschikelijk, het uiterlijk die poten met zuignappen ieuww ! Verder voor horror films en thrillers maar daar heb ik gelukkig niet veel mee te maken :p met bijde niet eigelijk :p maar toch heel eng!

No_Fears

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 19:02

Bang voor vissen en zeedieren ben ik ook :brr: Zo glibberig %)
Vraagje aan de mensen met telefoonangst; waar ben je dan precies bang voor? :)

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 19:10

furtje schreef:

Ik weet niet precies waar ik bang voor ben..
ik weet alleen dat ik de telefoon echt niet op durf te nemen of zelf durf te bellen...
Is ook eigenlijk gewoon heel stom haha

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 19:18

Waar ik echt bang voor ben, zijn katten. De kat van stal is oké, die aai ik of pak ik op als ik een dikke jas aan heb. Maar zodra hij op mijn schoot springt dan jaag ik hem weg.

'Onbekende' katten kan ik echt de zenuwen van hebben. Zit dan ook totaal niet op mijn gemak wanneer ik bij iemand thuis kom die katten heeft.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:53

furtje schreef:

Ik kan lastig zeggen wat me bang maakt. Ik denk dat het het controleverlies is. Een gesprek kan alle kanten op gaan en aan telefoon is het toch anders dan in het echt. Ik ben bang verkeerde dingen te zeggen of zo. Maar eigenlijk is het een heel irrationele angst, want er is niets om bang voor te zijn en toch sta ik echt te shaken als ik moet bellen.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:57

furtje schreef:
Bang voor vissen en zeedieren ben ik ook :brr: Zo glibberig %)

Bij mij is het wat eenzijdiger: als ik zelf moet bellen naar iemand.
Ik ben bang dat ik niet weet wat ik moet zeggen,dat m'n stem overslaat of dat mensen me niet goed verstaan.Dat ik niet weet wie er op neemt.
Een soort faalangst,maar dan aan de telefoon.
Als ik gebeld wordt is dat minder: ik neem alleen op als er niet anoniem gebeld wordt en ik het nummer herken. Zo weet ik van te voren wie ik aan de lijn krijg. Ik hoef niks van diegene,diegene wil iets van mij.
Daardoor lijkt het voor mij minder eng dan wanneer ik moet opbellen en iets moet vragen (en dan misschien nee te horen krijg).

Wat er misschien ook mee te maken heeft,is dat ik diegene puur op zijn stem moet geloven. Geen gezichtsuitdrukking of lichaamstaal waaraan ik kan zien of de persoon betrouwbaar is. Iemand kan zich makkelijk voor doen als iets of iemand anders.

Dat is de beste uitleg die ik er aan kan geven,want wát er nou zou eng aan is kan ik niet zeggen. (Alsof ik doodga omdat ik de kapper moet bellen :') )

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 22:00

Onder water, ik blijf altijd netjes met m'n hoofd boven water. Het liefst lig ik zelfs de hele tijd op een luchtbed. Gelukkig gaat dit al wel stukken beter!

Liften, als er de mogelijkheid is tot traplopen neem ik de trap.

Losvliegende vogels in een volière, vindt het niks om daarin te lopen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 22:07

Weinig angsten maar om er dan toch een te noemen: Meikever fobie.. (met name als ze rondvliegen, al ze ergens dood liggen dan durf ik nog wel in de buurt te komen)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 22:12

Goh als ik dit topic zo lees moet ik zeggen dat ik veel angsten herken maar er overheen ben gegroeid of zo. Angst voor overgeven had ik ook vrij erg, zo durfde ik niet in misselijkmakende attracties omdat ik dan bang was dat er iemand over zijn nek zou gaan. Of als er op tv iemand misselijk werd en de kans bestond dat hij over zijn nek moest zette ik hem uit of keek ik weg (+ oren dicht). Ook heb ik zelf van mijn 10e tot mijn 27e niet overgegeven, omdat ik dat niet durfde. Tot ik op mijn 27e zo ziek werd dat ik wel moest overgeven (heel veel en heel vaak) en sindsdien is de angst minder. Nog steeds ben ik bang dat er eens iemand over me heen braakt en kan ik nog steeds niet tegen het geluid.

Spinnen; ik schrik nog wel maar durf ze nu wel te vangen (als ik ze maar niet aan hoef te raken). Wespen; is ook minder geworden sinds we een wespennest op stal hebben gehad die ik heel stoer heb laten weghalen door een bedrijf.

Wel heb ik nog angst voor massages. Dat mensen dat voor hun plezier willen laten doen begrijp ik écht niet; ik vind het horror dat er dan iemand over je heen gaat wrijven... brrr.

youaremystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 22:21

Ik ben bang voor vuur, bijv. als iemand vriendelijk wil zijn en mijn sigaret aan wil steken. Ik schrik dan zo dat ik die aansteker uit iemands handen mep, of ik spring 3 meter achteruit. Klop daarna ook meteen op mn haar om te checken of t niet in de hens staat haha.

Ook ben ik bang voor (statische) elektriciteit/onder stroom staan, ik maak altijd deuren open met mn mouw zo ver mogelijk over mn hand getrokken.

Oh en misschien een hele rare, ben er niet echt bang voor maar wil niet dat ze te dichtbij komen en dat zijn kale mannen...

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 22:25

Ik ben als de doods voor duiven vandaag was ik op het station zat iemamd doodleuk allemaal brood op de grond t egooien al die duiven erop af. Daar moest ik dus langs doodseng vond ik het. Ook als ze bijvoorbeeld heel laag over je heen vliegen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 22:26

Ik heb sinds klein kind al dat ik bang ben voor het luchtalarm. Nu gaat het redelijk maar kon vroeger helemaal over de zeik gaan als ik zo"n ding zag.

Verder vind ik ratten walgelijk. Wordt echt misselijk als ik er 1 zie.

Alleen in het donker buiten lopen vind ik ook eng, heb altijd het gevoel achtervolgd te worden.

Vliegangst.

En ik durf niet in liften.

Dingen die onverpakt in de koelkast hebben gelegen, gooi ik het liefst weg, ik eet het absoluut niet meer.

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 22:30

Faalangst stipt op 1 :+
Maar daarnaast ook telefoonangst (dat gaat bij mij puur om het controleverlies en inderdaad dat ik geen bewegingen/gezichtsuitdrukkingen heb om mij op te baseren/oriënteren), angst om met mensen te zijn/te praten die ik niet (goed) ken en angst voor haaien. Dat laatste is best een hilarisch verhaal _O- : ik zat toentertijd in groep 5 (nu 5VWO) en mijn broer in groep 8, wat ertoe leidde dat er naar een middelbare school gezocht werd. Toen droomde ik 's nachts een keer dat we met de bus naar een middelbare school gingen kijken, maar dat de bus een lekke band had en dat we allemaal uit moesten stappen. Op het moment dat we allemaal buiten waren, vroeg mijn tweelingbroer "Kunnen haaien kusjes geven?" waarna zijn hoofd open ging en een gigantische haaienkop met open bek naar buiten kwam en mij doodde. Nog steeds trauma's aan, hoe raar ook :')

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 08:11

Ik heb trouwens nog twee dingen bedacht.
Ik ben bang voor roltrappen, als er ergens een trap is ga ik daarmee, maar als dat niet zo is, duurt het altijd heel lang voor ik er ook echt op sta.
En ik ben ook bang voor films waar bloed ed. in voorkomt.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 08:49

Kimmie25501 schreef:
Ik heb trouwens nog twee dingen bedacht.
Ik ben bang voor roltrappen, als er ergens een trap is ga ik daarmee, maar als dat niet zo is, duurt het altijd heel lang voor ik er ook echt op sta.
En ik ben ook bang voor films waar bloed ed. in voorkomt.

Ik was ook een periode bang voor roltrappen omdat ik er eens een keer op was gevallen en bijna er vanaf was gevallen. Maar ik durf er weer op. Horrorfilms is ook een angst voor mij.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 08:53

Ik ben niet eens gevallen op de roltrap en toen ik klein was ging ik er met veel plezier op, dat is dus het rare.

Agile

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 09:09

Tivoli schreef:
Als ik gebeld wordt is dat minder: ik neem alleen op als er niet anoniem gebeld wordt en ik het nummer herken. Zo weet ik van te voren wie ik aan de lijn krijg. Ik hoef niks van diegene,diegene wil iets van mij.
Daardoor lijkt het voor mij minder eng dan wanneer ik moet opbellen en iets moet vragen (en dan misschien nee te horen krijg).

Haha dit heb ik ook!
Verder bang voor spinnen (echt voor iedere spin maakt niet uit hoe klein) en bang voor natuurwater, je weet nooit wat erin zit :')

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 09:27

Hhilde schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar ik ben benieuwd of iemand dezelfde angst heeft: camera-angst. En dan dus niet een fototoestel om een dagje uit te kieken of een familiefoto te schieten. Ik ben heel vaak bang voor verborgen camera's. In mijn huis, op mijn werk, onderweg, bij familie en vrienden... Overal. Dat er ergens een camera hangt, zo klein dat ik 'm niet zie, die mij betrapt op dingen. Terwijl ik helemaal geen stiekeme dingen doe. De angst is niet enorm maar wel altijd aanwezig. Ik heb ook nooit slechte ervaringen gehad met die camera's, dus waar het vandaan komt? Geen idee.,

Ik zou het niet bang willen noemen, maar het spookt wel regelmatig door m'n hoofd. Ook als ik thuis zit oid. Heel raar, ik heb geen idee waar het vandaan komt.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 09:49

Jolien87 schreef:
Daarnaast heb ik de abnormaal grote angst om dierbaren te verliezen en hier ben ik dan ook echt dagelijks mee bezig in mijn hoofd. Regelmatig bedenk ik in bepaalde situaties wat er voor nare dingen zouden kunnen gebeuren en zie dit dan ook heel realistisch voor me. Geen pretje. :n

Wauw jij bent de eerste die ik tegen kom met exact mijn grootste angst. Ik begin het langzaam onder controle te krijgen, maar het beinvloed mijn leven nog wel dagelijks. Ik heb het vooral als ik op bed lig, dan spoken de meest bizarre dingen door mn hoofd. Ik heb het ook heel erg als mn vriend laat thuis komt. Ik ben pas weer rustig als hij thuis is, tot die tijd kan ik me veeel te levendig voorstellen dat de politie aan de deur komt omdat hij ergens dood in een greppel ligt. Dit gaat zo ver dat ik dus echt wakker blijf tot hij er is, slapen is gewoon absoluut onmogelijk.
Ik denk er niet eens bewust aan, het beeld komt gewoon ineens bij me op. Een schietpartij op tv? Ik zie ineens voor me dat er dierbaren bij waren en daar liggen... aardbeving? Hetzelfde. Gewoon bij alles wat gevaarlijk is... Zal vast wel met mn verlatingsangst te maken hebben.

Verder heb ik lichte claustrofobie, angst om geen adem te krijgen (shirt tegen mn keel aan? Nope, kan ik niet tegen!), panisch voor wespen en daardoor voor alles wat vliegt en zoemt. Lichte hoogtevrees.
Ook ben ik bang op trappen, ik ben altijd bang te vallen. Mn vriend is zo lief om trap omhoog altijd achter me te lopen en naar beneden voor me. Ik doe het dus wel, maar altijd met paniek. Best lastig soms!
En nog een angst voor bouwkranen. Jaren geleden is zo'n kreng op een gebouw gevallen waar ik toen les had. Godzijdank alleen een paar lichtgewonden maarja ik kan me weer te levendig voorstellen hoe het ook had kunnen lopen....

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 12:44

Dat met dierbaren verliezen angst ken ik ook inderdaad.
Ik kan een uur lang huilen om iets wat nog niet eens is gebeurd :o

Sinds mijn vader overleed is dit heel erg verdubbeld, kan bijvoorbeeld onwijs kwaad worden als mijn moeder haar telefoon niet opneemt.
Niet omdat ik dan boos op haar ben, maar omdat ik in paniek schiet.

En sinds ik eind januari mijn hond dood in de bench vond plotseling, is dit heel erg bijgebleven met me andere hond.
Word snachts nog wel eens wakker en kijk hoe het gaat,
En okeoke.. als ze te lief kijkt mag ze mee naar bed haha

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 12:46

Ik kan van sommige mensen niet hebben dat ze eten, drinken, praten of lopen. Twee personen, waarmee ik in 1 huis leef. Ik word vanbinnen woedend, ook al doen ze niets verkeerd.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 12:54

Chiave schreef:
Ik kan van sommige mensen niet hebben dat ze eten, drinken, praten of lopen. Twee personen, waarmee ik in 1 huis leef. Ik word vanbinnen woedend, ook al doen ze niets verkeerd.

Ik heb precies het zelfde :oo ! Ze doen eigenlijk niks verkeerd, maar het is gewoon de manier waarop ze dingen doen die mij zo kwaad maakt!

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 12:55

SindyKaya schreef:
Chiave schreef:

Ik heb precies het zelfde :oo ! Ze doen eigenlijk niks verkeerd, maar het is gewoon de manier waarop ze dingen doen die mij zo kwaad maakt!

Ik vind mysofonie een beetje ernstig klinken, maar het gaat wel in die richting. ;)