acceptatie mensen met overgewicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:30

Sheran schreef:
Stel, je hebt maar 1 euro 10 te besteden per dag, wat zou jij dan maken Natasja?

Geen idee. Maar dat is juist mijn punt. Dat weten heel veel mensen niet en pakken de pizza.

En daar lopen veel diabetes verpleegkundige ook tegen aan.
Krijgen het met al hun adviezen en tips het niet voor elkaar om deze mensen, waarvoor het haast van levens belang is, af te laten vallen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:31

secricible schreef:
Probeer eens een wokmaaltijd met omeletreepjes (eieren zijn goedkoop)gebakken rijst en een zak diepvrieserwtjes. Beetje ketjap (eenmalige investering) Kom ik ver onder de 1,10 uit... Kijk ook eens op bijstandsgerechten.nl
Het probleem is dat je hier over na moet denken en het veel minder een goed gevoel geeft dan veel vet en suiker (tijdens het eten dan). En daar zijn mensen uit een laag SES heel gevoelig voor.

Mee eens.

Sheran

Re: acceptatie mensen met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:33

Inderdaad. Een pizza geeft een 'beter' gevoel en is heel veel minder werk dan een maaltijdje met bv. spitskool, rijst en ei.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:34

De Zalm bij de Lidl is helemaal niet duur.Het is hele goede en gezonde zalm,en je hebt 3 stuks in een doosje voor nog geen 3,-. Ok ander vis soorten zijn niet duur daar,een zak vol scholfilé iets van 5,-.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:35

gohya schreef:
De Zalm bij de Lidl is helemaal niet duur.Het is hele goede en gezonde zalm,en je hebt 3 stuks in een doosje voor nog geen 3,-. Ok ander vis soorten zijn niet duur daar,een zak vol scholfilé iets van 5,-.

mee eens. Alleen daar lopen diezelfde mensen ook weer langs die pizza die bij de Lidl nog goedkoper is als bij de appie happie.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:37

gohya schreef:

2 stukken voor 3e. Vergeleken met een kipfiletje is dat aardig aan de prijs...

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:40

nuvel schreef:
Maar kijk ik eet ook gezond en vind het juist zo vervelend dat alle kleren zo klein en skinny zijn omdat die maat zo gangbaar is.

Waarom enkel druk maken om dikke mensen terwijl er ook zoveel magere mensen veel problemen hebben.
Mensen die alcohol gebruiken, mensen die roken, oude mensen, mensen met psychische problemen(mager en dik is geen ziekte toch?), Mensen die deelnemen in het verkeer, die kosten ook veel extra zorg kosten of kunnen kosten.
Waarom laten we die mensen dan niet allemaal gezond laten leven? :)

Wij, iedereen op bokt kan morgen iets hebben ook al ben je mager.
Nooit magere mensen gezien die iets aan hun hart hebben of aan hun vaten?

Wat is voor jou overgewicht? Waar ligt voor jou dan de grens?
Vind het best gewaagd dat je zulk soort dingen zegt, over discriminatie gesproken..

dit had ik niet beter kunnen zeggen, Het is niet altijd een keuze .... daar ben ik zelf van overtuigd! -O-

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:49

Kwita: Dat hangt er vanaf wanneer je iets een keuze noemt.
Overgewicht blijft een situatie van meer je lichaam in laten gaan als dat je nodig hebt. Dat is altijd zo. Door medicatie kan je behoefte wat omlaag gaan. Maar daar kun je je op aanpassen. Erfelijke factoren zijn er nauwelijks, wel de manier waarop je ouders je hebben opgevoed rondom eten.
Is een drugsverslaving een keuze? Ja, want je kunt hulp zoeken. Maar tegelijkertijd horen daar zoveel factoren bij dat dit natuurlijk heel simpel gezegd is.
Feit is dat niemand jou dwingt meer kcal te eten als dat je lichaam nodig heeft waardoor je aankomt. Niemand stopt een trechter in jou mond of zit er met een pistool naast. Jij doet dat helemaal zelf. Wat niet wegneemt dat die knop omzetten heel moeilijk kan zijn en er heel veel factoren zijn die maken of jij slaagt in het omzetten van die knop. Maar JIJ doet dat uiteindelijk wel.

En ja, ik spreek uit ervaring. Mijn ouders zijn zwaar en ik ben ook altijd zwaar geweest (BMI van 29 en vetpercentage ruim >40%). Maar uiteindelijk zette ik de knop om en ben nu 13kg kwijt en nog steeds bezig. Mijn ouders zijn nog steeds overtuigd dat ze gezond eten: veel groente, weinig snoepen in huis en dat klopt. Beide sporten ook 2x pw. Maar eten wel veel olijfolie, alcohol enz. Ik heb altijd op dezelfde manier gegeten en was ook overtuigd dat ik gezond at. Tot ik de knop omzette, nu kijk ik er met mijn bril naar en niet meer die van mijn opvoeding en zie ik pas waar het mis gaat bij hen. De blinde vlek die ik had is opgeheven en ik denk dat heel verl mensen die blinde vlek hebben.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:07

NatasjavE schreef:
Natuurlijk is gezond eten duurder dan ongezond eten. Hoe verzinnen jullie het dat het niet zo is.

Hier een pizza van 1.10.
http://www.ah.nl.kpnis.nl/static/produc ... es_JPG.JPG

Probeer daar maar eens onder te komen met een gezonde maaltijd.

En dit is bij de Albert Heijn. Ik durf te wedden dat je bij de aldi wel een goedkopere nog hebt.

Zalm met rijst.

http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R6 ... honingsaus

Een paar van de ingrediënten en dan steeds het goedkoopste wat ik vinden kon.

AH zalm 300 gram 5,50
400 gram basic rijst 0,39 euro (geen eens zilvervliesrijst he)
Bospeen een bos 1,69 euro
Ik reken niet eens alle ingrediënten mee dus je komt al snel op 10 euro voor de hele maaltijd. Gedeeld door 4 2,50 euro pp.

De pizza heeft zo'n 100 kcal meer en is natuurlijk sneller uit je maag dan de zalm met peen en rijst.
Ach,...dan neem je nog een pizza,...en dan nog ben je per persoon goedkoper uit.

Je moet eens weten waar ik de diabetsverpleegkundige over hoor waar mensen soms op leven.

Ja ze zouden beter keuzes kunnen maken. Maar het ook begrijpen en doen......dat blijkt soms heel erg moeilijk.

allereerst is zo'n pizza niet voedzaam, je vergelijkt dus ook nog eens volumes verkeerd met elkaar natuurlijk. En je vergelijkt een Bospeen per bos, met een likje tomatensaus. (dan zou je dus ook met een pot tomatensaus op een piza moeten rekenen)..

Bij deze zal ik het je voorrekenen met boodschappen doen bij lidl (of aldi, of nog iets goedkoper voor de groenten naar de markt).

Zak rijst lidl 0.39 cent
1 kilo winterwortel 0.69
2x bakje champignons lidl 85 cent
2 prei (deze week, normaal 0.35 cent) 0.19 euro
1 witte kool gemiddeld 80 cent (varrieerd nog wel eens) lidl
2 kilo aardappels 2 euro lidl
1 kilo rode paprika 1.39 lidl
5 kilo uien 0.99 lidl
12 bouillonblokjes kip 0.49
12 bouillonblokjes rund 0.49
1x donker bier 0.60
700 gram runderlappen 4.99
500 gram kipfillet 2.03
500 gram half om half gehakt lidl 3.80
Ijsbergsla lidl gemiddeld 50 cent
Komkommer gemiddeld 30 cent
Eieren 10 stuks 1,25
Zakje maceroni saus .40 cent
Zak spaghetti 39 cent lidl

totaal: 22 euro 50
------------------------------

Hiervan kan ik maken:

1x rijst (half pak) met kip(250 gram, klein gesneden), wortel (200 gram fijn gesneden) ui (200gram fijn gesneden prei, champignons (1/2 bakje) , witte kool (kwart kool fijn gesneden) en paprika (200 gram fijn gesneden. Genoeg voor ruim 4 personen, met nog een portie over voor de vriezer. Dus 5 porties.

1x spaghetti met saus met 500 gram gehakt, 1 prei, 2 flinke uien, 200 gram paprika, 200 gram wortel, 1 bakje champignons. Het zakje saus vul ik aan met ketchup voor de smaak. Genoeg voor 4 personen +3 porties saus voor in de vriezer. Dus grof gezegd 7 porties (nieuw pak spaghettig is immers de laagste kosten)

1 hele grote pan stew. 1.5 kilo aardappels, 750 gram stoofvlees, de rest van de wortels, 500 gram ui, 2 bouillonblokjes kip, 1 bouillonblokje rund, 3/4 witte kool, vlees afgeblust met een donkerbiertje.. hier gaan 12 porties uit.

1 maal sla met gebakken aardappels en kip.. 500 gram van de aardappels die nog over waren, krop ijsbergla, de kip die nog over was, een komkommer, twee gekookte eitjes, een uitje en champignons, genoeg voor vier personen.. 4 porties

totaal dus 28 maaltijden voor 22.50 (minder zelfs want ik houd nog spullen over).
28 x 1 pizza, met zeer eenzijdig beleg die de maag snel passeert is 28*1.10 = 30.80 euro.
----------------------

tenslotte heb ik na deze boodschappenronde nog ongeveer over:
3 paprika’s
3 kilo uien
6 eieren
Een half pak rijst
10 bouillonblokjes kip
10 bouillonblokjes rund.

je mag eventueel iets optellen voor wat ketchup die door de maceronisaus gaat en een scheutje ketjap door de rijst, of een likje sambal (dus geen potjes, maar porties rekenen).

Gezond eten is dus wel degelijk goedkoper dan pizza's / frituur. zelfs als je de pizza ook bij de lidl zou halen.. Immers ik houd nog over van mijn boodschappen en eet iets dat meer vult.. op 1 pizza kom je de avond niet door.

mensen die 'liever ongezond' eten (of gewoon de kennis missen), vergeten te rekenen naar porties en vergelijken een complete pizza, met complete voorraden die niet in zijn geheel gebruikt worden voor een maaltijd. waardoor het plaatje niet geheel correct is. Dat zou hetzelfde zijn als frituurspullen wel rekenen maar niet het gebruikte vet (de afschrijving daarvan.. maakt frituren ook aardig duurder dan het lijkt)
-------------

ik geef wel gelijk toe dat we het hier dan niet hebben over porties waar je met een opgeblazen gevoel mee rond zult lopen of all you can eat.. maar een normaal bord avondeten. In praktijk zal het niet lukken om 28 porties te halen uit dit budget, omdat er gewoon dagen zijn dat je meer eet dan 1 portie maar goed, dat geldt zeer zeker ook voor de pizza) maar zeer zeker zo'n 22-25.. en de prijzen kunnen natuurlijk varieren, dus het kan ook zijn dat je door het gebrek aan aanbiedingen met zo'n lijstje een keer op 25 uitkomt.)

daarnaast kun je zien dat ik best met grote hoeveelheden vlees kook..

het gehakt zou je in tweeën kunnen verdelen en het tweede bijvoorbeeld gebruiken voor een ovenschotel met aardappels, gehakt, prie of andere groenten..

Het geheim zit hem dus in multifuctionele ingeredienten aanschaffen en voor meerdere bereidingen gebruiken. Niet denken ik ben alleen ik wil kip eten dus ik ben 2.50 kwijt buiten de groenten en rijst/aardappels.. Die kip kun je wellicht wel in 3-4 of zelfs meer porties verdelen, waardoor de financiële impact per maaltijd veel kleiner wordt (idem dus voor groenten en aardappels/rijst/pasta)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:24

Ik geloof dat jullie me niet helemaal begrijpen wat ik bedoel met de vergelijking.
Ik zal het wel verkeerd uitleggen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:28

ik denk dat je bedoelt dat de meeste mensen (ook jijzelf zoals je aangaf met het 'laagste prijzen die je kon vinden) het ontbreekt aan het inzicht hoe je goedkoop kunt koken zonder naar de slechte producten te moeten grijpen?.

maar dat neemt natuurlijk niet weg dat 'ongezond' goedkoper lijkt dan gezond, terwijl dat beeld niet correct is uiteindelijk.

zoals je kunt zien heb ik je vergelijking verder ook niet doorgetrokken.. maar een eigen boodschappenlijstje met 'menu' gemaakt voor je.. Waaraan je kunt zien, dat je voor die prijs niet hetzelfde aan 'ongezonde' keuzes kunt eten..

ook dat goedkoop gezond eten, weinig ingrediënten bevat of geen extraatjes heb ik hopelijk laten zien dat dat niet persee hoeft..
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 21-02-15 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:30

NatasjavE schreef:
Natuurlijk is gezond eten duurder dan ongezond eten. Hoe verzinnen jullie het dat het niet zo is.

(.....)

Volgens mij laat deze zin weinig onduidelijkheid over.
En volgens mij proberen anderen je duidelijk te maken dat dat niet juist is...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:31

secricible schreef:
NatasjavE schreef:

(.....)

Volgens mij laat deze zin weinig onduidelijkheid over.

dat was ook eigenlijk hetgeen waar ik op reageerde en 'zwoegde' op een overzichtje.
niet persee de 'pizza' an sich ;)

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:35

Overgewicht zie ik inderdaad ook steeds meer, en het wordt meer en meer geaccepteerd. Aan de ene kant zeg ik prima, iedereen is zoals hij of zij is. Aan de andere kant is het zeker niet gezond en daar kan je niet omheen.

Ik vind het ook eng om te zien dat iedereen plus size steeds meer als gewoon gaat zien. Als ik al op facebook kijk hoe plus size modellen (maatje 40>) de hemel in worden geprijsd en de 'gewone' modellen met maatje 36 afgekat worden. Het begint raar te worden als je in een maatje S past.
Om mijn heen zie ik leeftijdsgenoten steeds meer uitdijen en zwaarder worden. Dan maak ik me wel zorgen ja. De lunch is bij mij gewoon 3 of 4 bruine boterhammen met een appel, dat van hun een zak chips. Ik heb de laatste paar reacties gelezen, waarin de prijs van 'gezond' voedsel genoemd wordt als argument. Het zal bij sommigen natuurlijk wel zo zijn, maar als je in 5 VWO zit en je ouders een eigen bedrijf hebben, is dit niet de hoofdoorzaak. Dat is namelijk de gewoonte en de verleiding ervan. Hetzelfde geldt voor mensen die nu beginnen met roken. Dan denk ik ook, waar zit je verstand? Het is bewezen dat het slecht is, en toch wordt eraan begonnen. Ook hier weer, verleiding.

Wat ik overigens ook zie is dat mensen voor de kleinste dingen de auto pakken. Hier in de buurt is een basisschool, als je ziet hoeveel er met de auto komen. Ik denk dat een beetje meer beweging al heel wat zou schelen voor de meesten.

TaTeSaZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:40

Lizzle schreef:
Ik ben het helemaal met je eens. Het is moeilijk om gezond te eten omdat mensen bewust lekker dom worden gehouden. Maar mensen houden zich graag ook dom. ik schrik steeds vaker van de extremen om me heen, super vadsige kinderen, lopend als een pinguïn. Om te janken gewoon.
De acceptatie waar ik het aan merk: ik kan nooit mooi aansluitende laarzen vinden omdat maat stalpoot gangbaar is.

Edit: de maagbandjes zijn ook zo'n mooi voorbeeld. Je lichaam laten aanpassen omdat je geest te zwak is, wtf mensen. Zou ook nooit een "wat knap" uit m'n strot kunnen krijgen, sorry.

Ik zal je ff uit de droomwereld helpen want ik heb de maagband gehad en zal ook zeker niet op een schouderklopje zitten wachten door iemand als jouw die niet weet hoe het is. Mag hopen voor je dat je nooit het hulpmiddel nodig hebt.
Iedereen denkt maar makkelijk dat we dat ff doen terwijl het een risicovolle operatie is en zeker nog 80 procent zelf moet doen.

Helaas heeft de maagband gefaald bij mij en achteraf door ik echt geen grote eter was ik at zelfs te weinig en kwam kilo's aan(zal ook verder niemand me maagband aan raden)

Wij eten gewoon gezond heb geen vadsige kinderen en me partner is ook normaal postuur.

ik heb helaas wel het Hulpmiddel gastric bypass nodig gehad om op normaal gewicht te komen en nogmaals dit is echt geen makkelijke weg.

Maar het boeit me ook niet wat andere vinden en ben blij dat deze hulpmiddelen er zijn.
En hopelijk hebben jullie die zo kort door de bocht denken dit nooit nodig want dan zal je nog misschien terug denk aan je woorden hier op bokt.

Verder nu een gezond bmi maar nog steeds kuiten van 41 cm bovenmaat M en broek maat 40
Laatst bijgewerkt door TaTeSaZo op 21-02-15 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:41

Ik zie anders veel mensen om me heen met hartklachten, depressie en ziektes die een heel normaal gewicht hebben. Sommige zelfs dun/mager. Zelf ben ik veel afgevallen door te stoppen met de pil en te stoppen met het drinken van vruchtensap. Alleen nog water voor mij. Ik ben dus ook te zwaar geweest eerder, maar ben nu goed op gewicht. Ik zat in mijn ''zwaardere''periode prima in mijn vel, voelde me sterker dan tegenwoordig.
Ik denk dat stress veel meer een killer is dan (matig) overgewicht.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:47

Als ik maat 36 aan heb ben Ik een wandelend lijk. Maten zeggen niets over iemand te zwaar is of niet.
Dat ligt voornamelijk aan je bouw.
Ben je tenger gebouwd past 36 mooi en ben je inderdaad al wat steviger bij maat 42.
Ben je breed gebouwd is maat 42 nog ruim binnen het gezonde en maat 36 ondergewicht.

Over eten.
Wat is gezond?
Ik ben opgevoed met brood is gezond.
Melk is gezond.
Maar ineens is dat niet meer.
Zelf heb ik voedsel intolerantie voor sla, spinazie, appel, sinaasappel, ei, tomaten en zuivel.
Vervang brood dan maar eens.
Valt niet mee.
Tips zijn welkom. :)

En wat de zorg duur maakt?
Die agressieve dronken man die met de ambulance en politie op de seh kwam.
Nergens aan mee wilde werken.
Dokters en verpleging zo een uur aan het werk hebben gehouden en we uiteindelijk nog op straat terug hebben gekieperd.

De verwarde man. In de maand al 3 keer via de seh op de paaz is beland.
Maar door zogenaamde bezuinigingen geen juiste hulp krijgt. En zo met de hoop ellende voor hem en omgeving veel duurder is. Dankzij onze nadenkende ministers.

Dat zijn dingen om je veel meer druk om te maken dan het katten op de mensen die te zwaar zijn.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:50

Ik snap dat ook niet helemaal. als je 1.75m bent en tenger gebouwd heb je toch een heel ander gewicht dan iemand van dezelfde lengte die zwaarder gebouwd is? BMI my ass...klopt geen hout van volgens mij.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:59

PortRoyal schreef:
Ik snap dat ook niet helemaal. als je 1.75m bent en tenger gebouwd heb je toch een heel ander gewicht dan iemand van dezelfde lengte die zwaarder gebouwd is? BMI my ass...klopt geen hout van volgens mij.

BMI klopt met grote groepen... niet per individu, daar is het ook niet voor bedacht, daarin heb je dus gelijk.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:59

BMI is een methode waarmee je een gemiddeld beeld kan krijgen. Er zijn veel methodes om te zien wat voor bouw je hebt en welk ideaalgewicht daar bij hoort, maar die zijn vaak erg ingewikkeld voor de gemiddelde mens. BMI is allesbehalve ideaal en daarmee niet de enige methode. Een beeld krijg je door vetmassa te berekenen, BMI te bekijken en bouw mee te nemen.
Maar so you know: in de meeste gevallen zit een gezond gewicht dan nog steeds op een BMI van <25. Alleen bij hoge spiermassa kom je daar normaal gesproken boven...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:01

Yusa schreef:
Overgewicht zie ik inderdaad ook steeds meer, en het wordt meer en meer geaccepteerd. Aan de ene kant zeg ik prima, iedereen is zoals hij of zij is. Aan de andere kant is het zeker niet gezond en daar kan je niet omheen.

Ik vind het ook eng om te zien dat iedereen plus size steeds meer als gewoon gaat zien. Als ik al op facebook kijk hoe plus size modellen (maatje 40>) de hemel in worden geprijsd en de 'gewone' modellen met maatje 36 afgekat worden. Het begint raar te worden als je in een maatje S past.
Om mijn heen zie ik leeftijdsgenoten steeds meer uitdijen en zwaarder worden. Dan maak ik me wel zorgen ja. De lunch is bij mij gewoon 3 of 4 bruine boterhammen met een appel, dat van hun een zak chips. Ik heb de laatste paar reacties gelezen, waarin de prijs van 'gezond' voedsel genoemd wordt als argument. Het zal bij sommigen natuurlijk wel zo zijn, maar als je in 5 VWO zit en je ouders een eigen bedrijf hebben, is dit niet de hoofdoorzaak. Dat is namelijk de gewoonte en de verleiding ervan. Hetzelfde geldt voor mensen die nu beginnen met roken. Dan denk ik ook, waar zit je verstand? Het is bewezen dat het slecht is, en toch wordt eraan begonnen. Ook hier weer, verleiding.

Wat ik overigens ook zie is dat mensen voor de kleinste dingen de auto pakken. Hier in de buurt is een basisschool, als je ziet hoeveel er met de auto komen. Ik denk dat een beetje meer beweging al heel wat zou schelen voor de meesten.

een plus size model is geen 'plus size persoon'.. Dit is over het algemeen een persoon met een hele normale maat.. Mensen met een fobie voor normale gangbare formaten (en dan heb ik het dus niet over gemiddeld, want de gemiddelde mens tegenwoordig heeft licht overgewicht.. maar normale maten) lijken dit echter te vinden.

plus size is 38-40 wel te verstaan.. M dus.. het woord zegt het al, medium.. gemiddelde maat.

small is ook gewoon zoals het woord zegt, small, klein.. Dat je een dennetje bent van 36 wil niet zeggen dat dat doorsnee is en 'normaal'.. nee dan zit je onder het 'normale' postuur.. Wees blij, count your blessings, maar dat is niet 'gemiddeld en normaal' en is ook nooit zo geweest..

Ik vind het persoonlijk beangstigend dat sommigen denken dat 32-36 als normaal ziet en dat pluszise modelen, dus die 38-40 hebben (Die men dus heeft om de 'normale' mens in kleding te tonen) als te dik zien.

gewone modellen hebben ook geen maatje 36, die hebben maximaal maatje 36. een model is geen representatie van 'normaal'. Gelukkig zijn er nu ontwerpers die liever showen in 36-38 of zelfs 40, omdat dit de meer gangbare maten zijn van een normaal gebouwd persoon.

small is niets raars, en vind ook niemand raar, als je van nature die bouw hebt.. Echter sommige mensen lijken het normaal te vinden dat je je uithongert tot maatje S..

ik was volledig afgetraind zonder grammetje overgewicht toen ik in de volwassen maten terrecht kwam.. Echter maat M/L.. S'jes kreeg ik vaak al niet eens over mijn hoofd.. laat staan dat mijn armen erdoor konden, en broeken van levi bleven aan mijn kuit al hangen..

S/M/L of maat zegt niet alleen iets over vet. Sommigen, zoals ik, zullen door hun bouw gewoon niet eens in een S kunnen. Stretch shirtjes yup die kunnen.. En had zowaar een keer een pak in maat 36-38 gewoon omdat het wat ruimer viel.. maar dat zijn uitzonderingen..

iemand met een beetje behoorlijke boezem kan ook al geen s je meer aan.. iemand met een beetje brede heupen (en dan heb ik het dus over het bot, niet over het vet), kan geen maatje 36 aan, omdat ie gewoon niet over de huepen komt.. Iemand die flink gefietst en gewandeld heeft, krijgt geen levi's skinnyjeans meer aan, omdat de rechte lijn van het been van de levi's slechts bonenstaken doorlaten en geen door spieren gevormde benen.

Dus als je in een S past, wees dan blij met je omvang en het niet overdreven vrouwelijke geronde lichaam (anders zou je toch echt een M zijn) en lange slanke stelten.. maar zeg niet dat dit 'normaal' is en plussize (dus M) zorgwekkend is

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:01

@portroyal. Inderdaad. Hier op stal liepen 2 meiden rond. Even groot.
Beide perfect om te zien.
Maar de een had inderdaad een paar maten groter dan de ander.
Smalle schouders en heupen tegenover brede schouders en heupen.
Die breder gebouwde meid mat zich erg vaak aan het smallere meisje. Zo ver dat ze ging lijnen terwijl dat echt niet nodig was. En uiteindelijk steeds ziek was.
Via diëtist en psycholoog is ze weer anders gaan denken en eten.
Maar dit is dus wel door de mensen die maat 42 benoemen als plus zonder verder te kijken.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:04

Ik heb een maatje 34 en ben klein van stuk. Ik ben altijd al klein geweest ook.
Ik heb een baan waarbij ik eigenlijk alleen maar sta/loop en ik doe in mijn vrije tijd veel klusjes op en rond stal zelf, en natuurlijk rijd ik ook bijna dagelijks paard. Met zo'n actief leven moet ik dus wel een beetje opletten dat ik ook genoeg binnen krijg. Ik eet eigenlijk best veel en ja, ik snoep ook zo af en toe; maar het komt er bij mij dus niet aan.

Maar ik word er altijd op aangekeken dat ik té dun ben! Terwijl ik, volgens mij, juist gezonder ben dan degenen die mij daar op aankijken: ik ben nooit ziek (even afkloppen!) en fysiek sterk genoeg om bepaalde zware klussen te doen. Ik voel me geweldig en heb best een hoop energie.

Ik kan me vreselijk ergeren aan die hele "Skinny is ugly; real women have curves!"-campagne. Alsof ik geen echte vrouw ben!

Ik vind dat je iedereen in zn waarde moet laten en dat je niet kunt verwachten dat iedereen in een maatje 36/38 moet passen. Dat hangt gewoon van teveel factoren af.

Vind overigens wel dat (bewust) ongezond levende, veel te zware vrouwen zich niet moet verschuilen achter dat hele "real women have curves"-gedoe. Je hoeft echt niet af te vallen tot een maatje 36/38, maar je kunt best een beetje op je gezondheid letten (zonder op vogelzaadjes en selderij te leven, overigens; wat lekkers op zn tijd moet kunnen!)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:08

Ach, nu is het Skinny is ugly, real women have curves, daarvoor werd je als vollere vrouw verketterd en was slank het ideaalbeeld :).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:09

Dikke mensen zijn al zo vaak aangevallen dat de aanval nu terug wordt gekaatst met dat vrouwen hebben rondingen gedoe.
Totaal onnodig en slaat ook nergens op.
Maar het is wel een beetje een terug kaats effect van de jaren dat ze weg werden gezet als vette mormels.
Want pas sinds enkele jaren is in de media en op de catwalk een iets dikker persoon geaccepteerd.

En niet de max 36 wat ook niet meer bij de vrouwen in de blaadjes hoorde als gezond gewicht.