Yusa schreef:Overgewicht zie ik inderdaad ook steeds meer, en het wordt meer en meer geaccepteerd. Aan de ene kant zeg ik prima, iedereen is zoals hij of zij is. Aan de andere kant is het zeker niet gezond en daar kan je niet omheen.
Ik vind het ook eng om te zien dat iedereen plus size steeds meer als gewoon gaat zien. Als ik al op facebook kijk hoe plus size modellen (maatje 40>) de hemel in worden geprijsd en de 'gewone' modellen met maatje 36 afgekat worden. Het begint raar te worden als je in een maatje S past.
Om mijn heen zie ik leeftijdsgenoten steeds meer uitdijen en zwaarder worden. Dan maak ik me wel zorgen ja. De lunch is bij mij gewoon 3 of 4 bruine boterhammen met een appel, dat van hun een zak chips. Ik heb de laatste paar reacties gelezen, waarin de prijs van 'gezond' voedsel genoemd wordt als argument. Het zal bij sommigen natuurlijk wel zo zijn, maar als je in 5 VWO zit en je ouders een eigen bedrijf hebben, is dit niet de hoofdoorzaak. Dat is namelijk de gewoonte en de verleiding ervan. Hetzelfde geldt voor mensen die nu beginnen met roken. Dan denk ik ook, waar zit je verstand? Het is bewezen dat het slecht is, en toch wordt eraan begonnen. Ook hier weer, verleiding.
Wat ik overigens ook zie is dat mensen voor de kleinste dingen de auto pakken. Hier in de buurt is een basisschool, als je ziet hoeveel er met de auto komen. Ik denk dat een beetje meer beweging al heel wat zou schelen voor de meesten.
een plus size model is geen 'plus size persoon'.. Dit is over het algemeen een persoon met een hele normale maat.. Mensen met een fobie voor normale gangbare formaten (en dan heb ik het dus niet over gemiddeld, want de gemiddelde mens tegenwoordig heeft licht overgewicht.. maar normale maten) lijken dit echter te vinden.
plus size is 38-40 wel te verstaan.. M dus.. het woord zegt het al, medium.. gemiddelde maat.
small is ook gewoon zoals het woord zegt, small, klein.. Dat je een dennetje bent van 36 wil niet zeggen dat dat doorsnee is en 'normaal'.. nee dan zit je onder het 'normale' postuur.. Wees blij, count your blessings, maar dat is niet 'gemiddeld en normaal' en is ook nooit zo geweest..
Ik vind het persoonlijk beangstigend dat sommigen denken dat 32-36 als normaal ziet en dat pluszise modelen, dus die 38-40 hebben (Die men dus heeft om de 'normale' mens in kleding te tonen) als te dik zien.
gewone modellen hebben ook geen maatje 36, die hebben maximaal maatje 36. een model is geen representatie van 'normaal'. Gelukkig zijn er nu ontwerpers die liever showen in 36-38 of zelfs 40, omdat dit de meer gangbare maten zijn van een normaal gebouwd persoon.
small is niets raars, en vind ook niemand raar, als je van nature die bouw hebt.. Echter sommige mensen lijken het normaal te vinden dat je je uithongert tot maatje S..
ik was volledig afgetraind zonder grammetje overgewicht toen ik in de volwassen maten terrecht kwam.. Echter maat M/L.. S'jes kreeg ik vaak al niet eens over mijn hoofd.. laat staan dat mijn armen erdoor konden, en broeken van levi bleven aan mijn kuit al hangen..
S/M/L of maat zegt niet alleen iets over vet. Sommigen, zoals ik, zullen door hun bouw gewoon niet eens in een S kunnen. Stretch shirtjes yup die kunnen.. En had zowaar een keer een pak in maat 36-38 gewoon omdat het wat ruimer viel.. maar dat zijn uitzonderingen..
iemand met een beetje behoorlijke boezem kan ook al geen s je meer aan.. iemand met een beetje brede heupen (en dan heb ik het dus over het bot, niet over het vet), kan geen maatje 36 aan, omdat ie gewoon niet over de huepen komt.. Iemand die flink gefietst en gewandeld heeft, krijgt geen levi's skinnyjeans meer aan, omdat de rechte lijn van het been van de levi's slechts bonenstaken doorlaten en geen door spieren gevormde benen.
Dus als je in een S past, wees dan blij met je omvang en het niet overdreven vrouwelijke geronde lichaam (anders zou je toch echt een M zijn) en lange slanke stelten.. maar zeg niet dat dit 'normaal' is en plussize (dus M) zorgwekkend is