Ecovriendelijk / groen / consuminderen en besparen, wie ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 10:00

*\o/* *\o/* *\o/*
_Mara_ schreef:
Woehoe, ben vandaag aangenomen bij de eerste verpakkingsvrije winkel in Nederland. Ik word een manusje van alles; supermarkt en de lunchroom (die zit er bij in). Ik heb er ZO veel zin in, eindelijk een baan waar ik voor de volle 100% achter sta. *\o/*

Deze is het: http://www.opgewecktnoord.nl/

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 10:33

Diane_ schreef:
Aah, vandaar! Wat leuk! :) Van Utrecht had ik inderdaad gelezen dat ze de 1e zouden zijn, haha. Ach ja, Groningen is iets te ver voor mij ;)
Verkopen ze ook biologische producten of vnl. gangbare?

Ze streven ernaar zoveel mogelijk biologisch te doen, maar op de eerste plaats staan regionale producenten. Sommige regionale producenten voeren niet het bio-label omdat ze dat niet kunnen betalen maar werken wel volgens de regels, dan komen die dus gewoon in het assortiment. En natuurlijk zijn daar dingen als rijst en citroenen, die verbouwen we hier niet, dat wordt dan dus biologisch geïmporteerd.

Anoniem

Re: Ecovriendelijk / groen / consuminderen en besparen, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:04

Hmmm heb nu na 6 dagen weer met no poo gewassen (de overige dagen met water). Mijn haar werd weer vettig dus weer no poo er bij. Heb het dit keer boven de wasbak gedaan op droog haar. Ging inderdaad een stuk makkelijker.

Punten voelen weer droog aan, maar ik moet binnenkort ook naar de kapper dus dat hoef niet zozeer aan de no-poo te liggen. Verder is mijn haar nog steeds gedeeltelijk nat dus ik kan niet echt goed zeggen hoe het aan voelt. Ik heb het idee dat het nog steeds wat vettig is... morgen nog maar ff voelen als het droog is.

Hoop dat het als het droog is goed mee valt, dan vind ik het echt al super dat ik nog maar 1 x per week no-poo hoef te doen en dan de rest gewoon met water. :j Maakt het afbouwen van de no-poo ook weer een stuk makkelijker.

Dochterlief is bijna 2, gebruik ik ook alleen water bij en haar haartjes zijn echt super mooi, glanzend, gezond en helemaal niet vet of droog. Zo zie je maar weer dat al die meuk onnodig is :j

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:23

Ik had soms voor dat mijn haar inderdaad nog vettig was, "volgende keer beter" dacht ik toen. En inderdaad, de keer nadien ging het ook beter :)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:25

No-poo ga ik met nog niet aan wagen, maar ik wil wel zelf deodorant gaan maken. Met maizena, baking soda en kokosolie. Ben benieuwd!

Mijn regentonnen zijn inmiddels geleverd. Alleen nu nog aansluiten en dat is nogal een klusje, vanavond een uur in de bouwmarkt staan zoeken naar de juiste koppelingen/slangen/buizen en tot de conclusie gekomen dat ik het beter op internet kan bestellen, haha.

Ik ben er ook uit welke groene stroom ik neem. Het wordt zonne-energie van Vandebron. Morgen even overleggen met mijn vriend en dan meteen afsluiten!

Owja, ik zat trouwens net een aflevering van Keuringsdienst van Waarde terug te kijken en daar hebben ze honing getest op plasticdeeltjes. In alle vijf de potten onderzochte honing zaten plastic deeltjes. En de onderzoeker die ze aan de telefoon hadden, had ook onderzoek gedaan naar melk en bier en daar zaten ook plasticdeeltjes in. Nu vraag ik me eigenlijk af of wij die plasticdeeltjes weer uitscheiden, of dat deze in ons lichaam blijven zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:32

Stefaah, Oke! Nou als het nog vet is morgen dan was ik idd gewoon nog een keer. Geeft weer moed, thanks!

Yucca, Oh laat me ff weten hoe de deo bevalt :j ! Wat fijn dat je tonnen binnen zijn, nu dus even de juiste koppelingen enzo nog haha. Wat ga je met het regenwater doen?

Ik ga me in de volgende vakantie ook ff inlezen op groene stroom denk ik :j

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 00:30

De tuin/moestuin/plantenbakken besproeien :-).

Belangrijkste bij groene stroom is dat de leverancier ook daadwerkelijk zelf groene stroom produceert en het niet 'afkoopt'. Ik ben zelf erg tegen kernenergie, dus ik wil geen leverancier die dit nog aanbiedt. Eneco scoort trouwens ook erg goed in mijn ogen: je kan daar 100% hollandse wind 'kopen'.

Ik ben nu trouwens aan het zoeken naar zakken/netjes van biokatoen om fruit/groenten in te doen in de supermarkt. Ik vind de zakken die er verkocht worden een beetje saai wit...maar zelf naaien is ook al zo'n werk, haha.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 01:19

Ik bedenk me net dat ik natuurlijk ook 'rest'stofjes kan gebruiken die ik al in huis heb en evt. stof van de kringloop! Dus toch de naaimachine maar tevoorschijn halen!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:42

Yucca schreef:
Ik bedenk me net dat ik natuurlijk ook 'rest'stofjes kan gebruiken die ik al in huis heb en evt. stof van de kringloop! Dus toch de naaimachine maar tevoorschijn halen!

Wat een leuk idee!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:12

Nou kwam hier net een reclame voorbij van infra rood panelen.
....en reclame is reclame - maar heeft iemand ervaring ermee...?

(Van Siets Leeflang van de kleine aarde herinner ik me, dat je het bijv het beste met heugatapijttegels kon combineren, - en dat als het kwik in je kamer op 17 graden stond, dat het dan weldadig warm aanvoelde. Omdat infra rood straling anders werkt dan warme lucht. And mind, de man doet zijn naam eer aan en is inmiddels in de 80. Reuze gelukkig in een kamer van 17 graden, jawel.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:29

Yucca, ah goed om te weten. Is het nou ook echt goedkoper of dat niet?

En reststofjes, leuk! Ik heb geen naai-capaciteiten helaas. Ga voortaan ook bij de kringloop shoppen denk ik :j

Infra rood panelen, geen idee??

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:02

Hoe is je haar vandaag Wubwub? :) Ik realiseer me net dat het van zaterdag geleden is dat ik het gewassen heb. Kan het dus duidelijk langer uithouden zonder te wassen nu :) Maar vandaag moet ik het wel écht opnieuw wassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:25

Het valt mee, maar toch nog een beetje vettig, dus of niet goed gewassen of moet het gewoon nog een keer doen. Maar ik wacht er weer even mee tot het echt nodig is :j

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:18

Of het goedkoper is weet ik niet (ik denk dat je groen stroom bedoelt?), ik neem eigenlijk aan dat het juist iets duurder is. Maar veel is het niet, voor een 10tje in de maand heb ik het graag groen! Alleen ik lees net in de krant dat de gemeente hier ook een project heeft met zonnepanelen, dus daar ga ik me even in verdiepen.

Net bij de slager geweest. Echt álles gaat daar ik plastic zakjes en dan wéér in een plastic zak. Ik had alleen mijn goede linnentas bij me en wat broodzakjes, dus ik heb het maar zo aangenomen. Ik zou dan zelf bakjes mee moeten nemen die in de vriezer kunnen en het vlees daar in kunnen laten doen, alleen moet ik dan weer extra plastic bakjes kopen, en ja.....wat is nu erger?

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:34

Leuk topic, ik meld me ook!
Ik haal zo veel mogelijk groente en fruit bij de lokale boer die biologisch-dynamisch verbouwt. Wat ze daar niet hebben haal ik aan de hand van de clean fifteen en dirty dozen bij de biosupermarkt of de gewone supermarkt. Bij de gewone supermarkt kijk ik dan weer naar de groente- en fruit kalender van milieu centraal.

Ik eet sinds oktober 2014 veganistisch en ben nu naast voeding ook bezig met het groener maken of 'veganizen' van andere producten in en om huis.

De duizenden verpakkingsmiddelen die gedachteloos worden gebruikt ergeren mij ook mateloos. Mijn vriend haalde gisteren voor zichzelf belegde broodjes bij de slager. De broodjes gaan op een kartonnetje, met een servetje in een zakje en dan alle losse zakjes weer in een tas.... Voor een paar broodjes hou je dan zoveel afval over, vreselijk.
Ik heb zelf altijd van die opvouwbare tasjes mee waar ik alles in stop. Groente en fruit gaat gewoon los mee in de tas, niet nog apart verpakt.

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:11

Sinds dit topic erger ik me mateloos aan verpakking :') Ben ik in de winkel, word ik zot van alle koekjes die ik apart verpakt zie en dan nog eens verpakt in een grotere zak. Een voordeel, ik koop minder koekjes :+
Appelen en peren halen wij hier ook bij de plaatselijke fruitboer. Wordt telkens per 2 kilo verpakt, maar helaas ook in een grote plastieken zak. Denk er aan om mijn zakjes gewoon terug te leggen, dat ze die kunnen hergebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:22

Yucca, oke ik zal me eens verdiepen er in :j

Bliksem, goed bezig!

Stefaaah, hahaha ja erg he. Doodzonde gewoon.

Ik probeer verpakkingen zo veel mogelijk te hergebruiken. Ook probeer ik zo veel mogelijk in voordeel bundels in te slaan, scheelt weer afval :j

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:30

Verdorie, net mijn haar "gewassen" en 't is ook mislukt Wubwub! :') Deze avond opnieuw proberen of misschien dat ik het kan volhouden tot morgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:31

Gaat lekker met die no-poo methode hahahaha :')
Ik vind het zwaar irritant dat het zo waterig is :n

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 23:00

Ja, moedigt goed aan om verder te doen hoor :')
Da's inderdaad een groot nadeel, daarom dat ik het dus op droog haar aanbreng maar dat was ik vandaag vergeten :+ Waarschijnlijk is het daar fout gelopen. Of was mijn haar te vettig, geen idee... Toch nog volhouden tot morgen :)

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 23:22

Yucca schreef:

Ook prima te maken van oude t-shirts. Kijk maar eens op pinterest. Ook makkelijk te wassen

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 01:33

Vanavond zelf deo gemaakt van kokosolie, maizena, backing soda en rozenolie. Ik wou het eerst in een oude deostick stoppen, maar dat werd niets. Dus maar in een weckpotje gedaan.

Morgen uitproberen, ik ga de reinigingspads die ik niets vond gebruiken voor het aanbrengen, zijn ze hopelijk toch nog ergens goed voor!

Ik doe het trouwens niet om het 'eco' maar de meeste deo's werken niet echt bij me, dus nu dit maar eens proberen!

Goed idee Paan! Beetje jammer dat ik net in januari mijn kledingkast rigoureus heb opgeruimd, haha!

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 01:57

Ik heb dezelfde deo, maar dan zonder de rozenolie. Het werkt niet om transpiratie tegen te gaan volgens mij, weet je dat? Reguliere deo's verstoppen je poriën waardoor je minder zweet. Dit zorgt vooral voor een fris gevoel en een lekker geurtje, kokos en in jouw geval rozen, als je zweet. Ik zweet bijna helemaal niet dus voor mij is dit goed genoeg.

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 02:13

Ik lees ook mee! Ik probeer duurzame producten (koffie/groente/fruit etc.) te kopen en geen eten te verspillen. Kleding koop ik vaak tweedehands bij kringlopen, tweedehands kleding winkels of bij de ijhallen. Alleen voor speciale gelegenheid koop ik soms wat nieuws, en schoenen dan.

Nu vroeg ik mij af of er hier studenten zijn die ook bewuster proberen te leven? Ik merk vaak dat ik niet het geld heb om de goeie producten te kopen of bijvoorbeeld te druk ben en dan wat eet op het station. We hebben hier bijvoorbeeld elke woensdag een biologische groentemarkt, maar op woensdag ben ik vaak te druk om daarheen te gaan. De simpele dingen zoals lichten uit, kort douuchen en minder vlees eten lukken allemaal wel, maar heeft iemand hier nog meer ideeën? Heb nog niet het hele topic doorgelezen, misschien zijn er al wat dingen voorbij gekomen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:14

Ik ben n studerende single moeder ;)
Zou even alles doorlezen, er zijn echt super veel en handige tips genoemd.