Alle Donoren bij elkaar!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 20:20

Nee, want ik kan dus niet geprikt worden. Was al een ramp om bloed af te nemen toen ik aan het infuus lag. Doordat ze geen ader konden vinden, hebben ze het infuus stop moeten zetten en gewacht totdat ze in diezelfde arm nog 1 adertje konden vinden en met een hele dunne naald is toen wat bloed afgenomen. Infuus prikken ze ook bij mij liever in de elleboogplooi om die reden. Ze prikken mij alleen uit medische noodzaak, maar niet 'onnodig' ivm kans op littekenvorming waardoor ik straks helemaal geen bereikbare aders meer heb en ze op rotplekken moeten prikken :=

risje

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 20:28

Vanmorgen bij de bloedbank geweest. Ben altijd erg makkelijk aan te prikken bij bloedonderzoek en ook nu zat de naald er zo in.
Helaas klapte de ader dicht dus hebben ze niet eruit kunnen halen wat de bedoeling was. Liep gewoon niet.
Uren later heb ik het druk verbandje eraf gehaald, zo rustig mogelijk gedaan maar toch ineens een bult in de elleboog plooi. Dat was anderhalf uur nadat verbandje eraf was en iets van vijf uur nadat de ader aangeprikt was. Directdrukverband weer erop en nnóg rustiger aan doen. Arm deed geen pijn, maar voelt sindsdien wel wat doof en kan hem niet goed strekken. Heb ik weer......
Maar goed is voor een goed doel........gaat wel weer over. Veel slapen ben me toch moe....

Oh en ben ook haardonor, nog 7cm ofzo en ik kan weer doneren. Haar groeit best snel:-)

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 20:29

Doe dan maar niet nee... :D

Risje lijkt erop dat er door je ader heen geprikt is en dat is onderhuids gaan lekken, zal een flinke blauwe plek geven.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 20:31

Ik sta al vanaf mijn 12e geregistreerd als orgaandonor en zou ook graag bloed geven maar mag dat niet omdat ik zelf bloedtransfusies heb ontvangen en dan mag je niet meer geven.
Na mijn dood mogen ze alles gebruiken wat nog bruikbaar is.

Zelf zal ik op den duur een nier nodig gaan hebben, hoe snel dat is, is nu nog niet te zeggen maar mijn eigen nieren gaan zeer rap achteruit.
Op de wachtlijst kan je pas zodra je met dialyse bent begonnen en door het enorme tekort aan donoren zijn er veel mensen die de tijd tussen dialyse en donor nier niet kunnen volbrengen...
Wat dat betreft ben ik dus ook heel erg voor dat iedereen donor is tenzij bezwaar is gemaakt.
Mensen die geen donor willen zijn, heb ik totaal geen moeite mee.
Dat er nu zoveel organen 'weg worden gegooid' omdat mensen te laks zijn om zich aan te melden als donor, dat is echt zonde...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 20:33

klinkt niet echt lekker := , ik was de vorige keer ook blauw na het prikken was de keer ervoor ook niet zo..

nier kan levend gegeven worden toch?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 20:38

Moet er wel een match zijn en iemand het willen, ik zou zelf niet zomaar mijn nier af willen staan bij het leven (of het moet écht om directe naasten gaan en er is een match) Ik heb graag wat reserve onderdelen en operatie brengt ook risico met zich mee.

Lijkt mij vreselijk om op een wachtlijst te staan of er niet eens op te kunnen staan :(:)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 20:53

Al de eerste keer dat een transplantatie ter sprake kwam, zei mijn moeder dat ik van haar een nier kon krijgen. Op dat moment was het nog niet nodig.
Dat zelfde jaar is ze helaas overleden, ironisch genoeg aan een niertumor...

Gelukkig kunnen ook kapotte nieren nog heel lang mee dus ik hoop nog zeker een aantal jaar zonder dialyse te kunnen al is dat onzeker.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 22:21

Ah jeetje Marije wat naar! Ik hoop echt voor je dat je uiteindelijk op tijd een nier krijgt!

Ik zie het nu op tv dus vandaar de vraag; heeft iemand hier wel eens aan eicel donatie gedacht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 22:22

Jeetje Marije , hopelijk gaan ze nog even mee en kan jij een nieuwe op tijd krijgen..

Ei cel doneren? , ik wil geen kinderen maar op deze manier

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 22:26

Dat lijkt mij persoonlijk nog niks een eicel doneren.
Ben pas 19 dus misschien als ik wat ouder ben, wie weer waar het schip strand :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 22:30

Ik ben 22 :o , mijn genen kunnen denk ik beter weg blijven :P . Een lijn van autisme , adhd , borderline etc , mijn moeder had het heel moeilijk vroeger met mijn borderline met adhd zus . Dan mijn andere zus met adhd ,mijn broer blijkbaar ook autist en ik ook . En zelf is ze ook adhd soms , het zijn maar labels maar nee ze had het niet makkelijk met ons er is maar 1 zus 'gewoon'

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 22:39

Volgensmij moet je ook minimaal 25 zijn met kinderen of 30 zonder kinderen om een eicel te doneren (of 30 & 35 weet het niet precies). In principe zou ik best eicellen willen doneren, maar ik ben pas 19 en wil geen kinderen (zo denk ik er iig nu over;), dus dat duurt nog wel een paar jaar :')

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 22:49

takkie_muis schreef:
Ik ben 22 :o , mijn genen kunnen denk ik beter weg blijven :P . Een lijn van autisme , adhd , borderline etc , mijn moeder had het heel moeilijk vroeger met mijn borderline met adhd zus . Dan mijn andere zus met adhd ,mijn broer blijkbaar ook autist en ik ook . En zelf is ze ook adhd soms , het zijn maar labels maar nee ze had het niet makkelijk met ons er is maar 1 zus 'gewoon'

Hier nog 1 niet normale haha, dyslectisch als een doos, en zo gek als een deur!
Dat wilt toch niemand :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 22:51

JenW schreef:
takkie_muis schreef:

Hier nog 1 niet normale haha, dyslectisch als een doos, en zo gek als een deur!
Dat wilt toch niemand :')

Idd :')

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 22:54

:')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 12:25

Ik wil absoluut geen eicel doneren :n het traject vooraf vind ik echt te zwaar en tja, hoe graag sommigen het ook willen; een kind krijgen is geen medische noodzaak. Dus dan weegt het zelf gedeeltelijk een ivf behandeling ondergaan niet op tegen de eicellen die geoogst kunnen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 12:27

Moet er niet aan denken dst er nageslacht van mij rondloopt. Arme ouders :(:)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 12:33

Vragen ze eigenlijk al bij de bevalling of ze de navelstreng mogen hebben ten behoeve van de stamcellen? Die mogen ze van mij wel hebben, geloof niet dat ik dat in wil lijsten :')

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 12:35

ik ben al sinds mijn 18e orgaan donor. Sinds enkele maanden ben ik ook bloed en beenmerg donor. Dit wilde ik al heel lang maar kwam er maar niet van. Toen mijn tante een vreselijk zware form van ms kreeg en alle tot nu toe voorhanden medicijnen niet aan bleken te slaan vertelde ze mij dat met bloed van donoren ook onderzoek gedaan word naar medicijnen voor ms. ( mits de donor daar toestemming voor geeft) Dit was voor mij het moment om te zeggen ik ga nu direct die inschrijving voor elkaar maken. Ik heb inmiddels al 2x bloed gegeven en ik ben vanplan dit ook te blijven doen. Voor na mijn overlijden heb ik aangegeven dat ze van mij alles mogen hebben als ze er wat mee kunnen. Het enige wat ik niet wil is dat mijn lichaam aan de wetenschap word gegeven. Voor de rest denk ik, ik heb het niet meer nodig. En als iemand anders daardoor nog een paar ( of hopelijk heel veel) goede jaren kan hebben wie ben ik dan om te zeggen nee? Ik heb ook bloedgroep 0- waardoor mijn bloed en organen altijd passen. En ik denk maar zo, op het moment dat ik of mijn naasten iets krijgen willen we ook dat er bloed en organen beschikbaar zijn.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:18

vuurneon schreef:
Ik wil absoluut geen eicel doneren :n het traject vooraf vind ik echt te zwaar en tja, hoe graag sommigen het ook willen; een kind krijgen is geen medische noodzaak. Dus dan weegt het zelf gedeeltelijk een ivf behandeling ondergaan niet op tegen de eicellen die geoogst kunnen worden.

Stel nou dat ivf of een andere behandeling meerdere malen niet is gelukt, of dat uit (voor)onderzoek blijkt dat eiceldonatie de meeste vruchten af zal werpen (flauw :+ ), dan weegt het medische belang dus voor jou zwaarder dan een persoonlijk verlangen van de medemens?

Begrijp ik je zo goed?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:48

Ja :) omdat het niet medisch noodzakelijk is om kinderen te krijgen, vind ik het voor mijzelf te belastend om gedeeltelijk de ivf te moeten doorstaan omdat het een zwaar traject is. Je krijgt niet voor niets ook psychologische counseling als je het traject ingaat dus het is niet even 'hier heeft u mijn eicel, succes ermee'

Laat ik het zo zeggen; als ik zelf geen kinderen kan krijgen, dan weet ik niet of ik dan zelf het traject in zou willen van ivf vanwege de zwaarte ervan.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 03-08-14 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:55

vuurneon schreef:
Vragen ze eigenlijk al bij de bevalling of ze de navelstreng mogen hebben ten behoeve van de stamcellen? Die mogen ze van mij wel hebben, geloof niet dat ik dat in wil lijsten :')

Ja doen ze zeker.

Bij mijn beide bevallingen zijn navelstreng en placenta gedoneerd voor stamcelonderzoek.

Eicel donatie zou ik niet snel doen hooguit voor familie of vrienden. Ik zou dat niet kunnen loslaten en elk kind van een bepaalde leeftijd een afvragen of......
Laatst bijgewerkt door Salsa op 03-08-14 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:55

O mooi :j

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:56

Ailill schreef:
vuurneon schreef:

Stel nou dat ivf of een andere behandeling meerdere malen niet is gelukt, of dat uit (voor)onderzoek blijkt dat eiceldonatie de meeste vruchten af zal werpen (flauw :+ ), dan weegt het medische belang dus voor jou zwaarder dan een persoonlijk verlangen van de medemens?

Begrijp ik je zo goed?

Ik denk eerlijk gezegd dat de meeste mensen zo denken. Anders zouden er wel veel meer van dat soort donoren zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:59

En logisch ook, want het is geen 'eitje'. Dus het moet ook een weloverwogen keuze zijn.