Wat kan ik als laatste persoon nog doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 15:02

Heel eerlijk; dit is inderdaad totaal te verwachten gedrag. Er is maar 1 liefde in zijn leven, drank. Daar is hij wél trouw aan.
Dus meid, wees slim en snij alle banden door met hem. Compleet negeren, voor jou is hij al dood even hard gezegd.

Breghje

Re: Wat kan ik als laatste persoon nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 16:04

Een les leren is niet erg, evenmin als zelf je weg zoeken, zolang je er idd maar van leert. En ik ben t eens met alle posters boven mij, láát hem!!

Ga heerlijk je eigen leven leiden, zonder zijn negatieve invloed en heb een heerlijk leven zónder hem.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 16:28

Pandameisje schreef:
Die groepsapp komt via een vriend van mij.

En daar zit je verplicht in??? Volgens mij heb je je wake-up call nu wel gehad, neem afstand en laat het gewoon gaan want hier kun jij niets doen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 17:57

nou mensen ineens TS zo aanvallen is ook niet helemaal eerlijk. Dit is het moeilijke van met iemand omgaan met een verslaving dat moeten we wel even beseffen.

Het is jammer maar mensen hhierboven hebben wel gelijk ookal zijn sommige een beetje hard. Dit is niet die persoon maar de alcoholverslaving. Jij kan die jongen niet helpen, niemand kan dat alleen hijzelf. De enige manier om hem de juiste richting op te helpen is om hem keihard te laten vallen. ook zijn ouders zouden dit moeten doen hoe moeilijk ook. De enige manier om iemand met zo'n verslaving tot inkeer te laten komen is hem te laten inzien is dat er maar een weg is en dat is de kliniek, zolang mensen hem toch ergens blijven helpen ziet hij altijd een alternatief en zla hij niet afkicken

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 10:44

Ik heb het contact met iedereen verbroken die hem kent puur me zelf nu te beschermen.

Ik wil even niks meer van hem weten. en zijn vrienden begonnen beetje op mij te zeiken dat mijn schuld is maar dat is het niet hij heeft het zelf verpest.

ik reageerde gister niet meer omdat ik ging windsurfen omdat ik alles even wilde vergeten.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 13:03

Vervelend voor jou dat het zo is gegaan. :(:)

Maar goed dat je voor ogen houdt, dat het niet jouw verantwoordelijkheid is. Blijf dat voor ogen houden, ook al zeggen anderen iets anders. Jij hebt je best gedaan, de rest was aan hemzelf.

Laat je dus geen schuldgevoelens aanpraten! Goed van je dat je degenen blokkeert die dat proberen te doen terwijl ze weten dat hij gigantisch verslaafd is. Dat zijn geen echte vrienden.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 15:45

Die R is nu mij gewoon echt kwijt hij hoeft ook niet meer terug te komen als die clean is. Hij heeft het verpest.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 21:32

Pandameisje schreef:
Ik heb het contact met iedereen verbroken die hem kent puur me zelf nu te beschermen.

Ik wil even niks meer van hem weten. en zijn vrienden begonnen beetje op mij te zeiken dat mijn schuld is maar dat is het niet hij heeft het zelf verpest.

ik reageerde gister niet meer omdat ik ging windsurfen omdat ik alles even wilde vergeten.

Kijk, zie je wel.

Ik heb het nog zo gezegd, niet doen anders heb jij het gedaan.
Nu heb jij het gedaan.............

Dat zijn geen vrienden van je, hup weg dr mee en ga lekker verder met je eigen leven.

Het is zijn ouders die het op moet lossen en niet jij.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 22:05

Waarom moesten zijn ouders het oplossen ik wilde hem zelf helpen!!

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 22:35

OMDAT HET ZIJN OUDERS ZIJN!!!
God, ben je nou echt zo koppig?
Alles wat hier door anderen in het topic is gezegd is uitgekomen en gebeurt, wees nou eens verstandig en volg het advies op van een ander. Het zeer goede advies van mensen met veel meer levens ervaring en ervaring met verslaafde mensen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 22:54

Pandameisje schreef:
Die R is nu mij gewoon echt kwijt hij hoeft ook niet meer terug te komen als die clean is. Hij heeft het verpest.

T klinkt bijna alsof je een relatie met em had ..
Anders zeg ik van haal die blok beton voor je gezicht vandaan
Jij kan die gast niet helpen
Maar goed blokkeren en negeren en ga de tijd die j e aan die zuiplap wil verspillen..
In je vriend steken.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 23:01

Dat vind ik een beetje onzin :') Ze heeft toch ook al genoeg keren aangegeven dat het gewoon een vriend is. Een vriend kan het ook verpesten.

Sterkte ts!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 23:26

Ik vindt het overkomen alsof omstanders (ouders, vrienden van R) het niet helemaal serieus nemen.
Waarom schuiven ouders hun pddns zoon met een acholhol probleem in de handen van een 17-jarige??? Uit hoe z'n thuis situatie komt hij vandaan? Want dan kun jij of je ouders het GGZ of jeugdzorg tippen. (en ook alleen dat)
Waarom vinden jou ouders dit oké?
Waarom worden vrienden van R boos op jou?
R is ziek en moet geholpen worden, en niet door een 17 jarige. Maar dat heb je denk ik al door. Alleen opgeleide en professionele mensen kunnen dit oplossen.
Te weinig naar buiten is wel zijn minste zorg nu.

Verbreek het contact maar zoek geen conflict, hij is immers ziek.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 08:34

Ik begrijp wel wat gebeurt is. Je steunt hem, hij gaat 'voor jou' de kliniek in maar dan heb je er ineens genoeg van en mag hij geen contact meer verwachten van je.
Niet zo heel gek dat ie boos is en deze situatie had ik ook verwacht. Iemand die niet sterk genoeg in zijn. Of haar schoenen staat moet zich in dit soort dingen niet moeien en het aan pro's over laten. Het enige wat je nu gedaan hebt is voor hem bevestigd dat zuipen beter is want drank zal er altijd zijn. Mensen aan de andere kant enkel als het hun uit komt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 13:13

Ik heb grote delen van het topic gelezen (waarschijnlijk niet alles, sorry daarvoor) - de reden dat ik reageer is het praten in termen van "sterk zijn".
Volgens mij is dat een valkuil.

En Pandameisje: een dik compliment voor jou, dat je nu bonje hebt met een hele serie vrienden: dat is eigenlijk alleen maar goed!!!
(Goed van jou - niet van hen!!)
Die lui hebben jou eerst ''de reddersrol'' ingedouwd: JIJ moest het maar oplossen (neehee, zij steken geen poot uit - ik zie voor mijn geestesoog nu een dikke schoonmoeder op de bank hangen...! ;) ) en als het mis gaat, komt dat, omdat JIJ niet hard genoeg gehold zou hebben.

Als gezegd: alleen maar goed, als je het contact met dit soort lui verbreekt!!

Ik denk, dat er 3 dingen belangrijk zijn: de reddingsdriehoek, de logica van het 12 stappenprogramma (opgesteld door de organisatie anonieme alcoholici) en "weten wat de drug alcohol met je doet".
...en helaas: niet alle afkick klinieken in NL werken met het 12 stappenprogramma, en ik vind dat jammer.
En een van de ergste dingen die de drug alcohol te weeg brengt: het middel gaat angst en zelfkritiek tegen. Grof gezegd: "iemand is niet voor niets aan de alcohol gegaan" - vaak zit daar angst onder, zo ongeveer het rotste gevoel, dat Moeder Natuur kon verzinnen. (Dus een fatsoenlijke kliniek die iemand vraagt - of hoe zeg je dat - om af te kicken, doet ook acuut dingen tegen de angst.)

Kreten als "hij moet zelf willen stoppen" zijn beslist waar, maar ook beslist alleen maar loze kreten. Alcoholici weten doorgaans drommels goed hoe de vlag er voor hangt, willen er wel uit - maar lopen vervolgens tegen een muur op.
Ik zeg niet dat stoppen via een 12 stappenprogramma makkelijk is, maar het is in elk geval menselijk.

Om zelf te horen te krijgen: "Niemand mag jou meer helpen, totdat je doet wat wij goed vinden" - niemand wordt daar blij van.
En om over een vriend of familielid te horen: "laat zo iemand maar bartsen, totdat hij zelf 'inziet' dat het zo niet meer kan - al belandt hij in de goot, laat hem maar naar de bliksem gaan" is ook niet fijn om te horen.
...en dus reden om naar de fles te grijpen.
(Ik bedoel dit nadrukkelijk niet als een verwijt, maar als een feit. Zo gaat het doorgaans en het is niet erg zinnig om dat "spel" nog 100x op te voeren, na een of twee keer weet je het wel.)

De eerste stap van het 12 stappen programma is zoiets als "ik erken, dat ik machteloos sta tegenover alcohol". (Alle officiele teksten van de AA zijn in het meervoud, "Wij erkennen, dat wij etc." - om de pijn en de schaamte wat te verzachten: "je bent niet alleen! Wij zijn er ook ingevlogen!")
Erkennen dat het probleem er is - en dan praten over hoe dat probleem en nu precies uitziet en hoe het aangepakt gaat worden. Buiten de reddingsdriehoek, dus. Je hoeft niet eens sober te zijn om stap 1 te zetten. (Ergens in de loop van stap 2 t/m 11 is het wel de bedoeling, maar "een stap tegelijk"!)

En nu de reddingsdriehoek. (Officieel: de drama driehoek van transactionele analyse.)

Je hebt 3 posities: de redder, de vervolger en de positie van hetzij het slachtoffer hetzij de zielepoot.

Er is een groot verschil tussen "zielepiet" (= iemand die kiest voor een passieve rol) en "slachtoffer" - iemand die niet gekozen heeft, maar op de verkeerde plek terecht is gekomen. Dat hij denkbaar geen ideale ouders heeft, dat hij het label pddnos heeft - dat zijn feiten, waar je als kind mee wordt opgezadeld. Dat maakt je slachtoffer.
Met de rottige feiten cq je slachtofferschap kun je op vele manieren omgaan (en zielepiet spelen kan een optie zijn - maar wel een destructieve).

De redder gaat ervan uit dat een ander een taak of bezigheid niet zelf kan en neemt de verantwoording over van degene: “Ach kind, kom maar, ik doe het wel”. De redder "leert" de ander: "jij bent machteloos, jij kan niets".
Of misschien wel: "Ik wil niet, dat je dit kunt"... Redders hebben het nooit over "Dit kun je nu nog niet, maar dat kun je leren...!" Een redder wil niet, dat er veel geleerd en veranderd wordt.
(De redder heeft daar zo zijn/ haar eigen redenen voor. Bijv. moeders kunnen opzien tegen het "lege nest" en een of meerdere kinderen klein houden. Zo'n moeder verdient beslist steun - kinderen laten uitvliegen IS soms niet makkelijk, maar die steun moest toch maar niet van het kind in kwestie komen, maar "uit de gemeenschap".)
Je kunt in deze rol terecht komen, als jou is geleerd, dat het goed is, liefdevol is, om flink voor de ander te zorgen en jezelf weg te cijferen. Helaas: redders worden vaak bittere vervolgers en de liefde verdwijnt.
Terwijl liefde zich goed laat combineren met de zelfstandigheid van 2 volwassen mensen die voor elkaar kiezen.

En Pandameisje kreeg dus "doodleuk" te horen, "of zij maar even R wilde redden, want zij was (for some reason or the other) 'de enige die dat zou kunnen'".
Loepezuiver iemand de reddingsdriehoek in douwen!!!

TS: heel erg goed, dat je momenteel alle contacten verbroken hebt - en weiger dit soort verzoeken ook op staande voet!!
En voor alle duidelijkheid: dat heeft geen laars te maken met "een sterkte persoonlijkheid zijn"!
De houding van de redder maakt, dat andere mensen zich machteloos gaan opstellen en uiteindelijk bitter worden - gewoon niet doen, dat is het allerleukste voor iedereen!

Belangrijk is, dat jij niet meer doet voor die ander, dan die ander zelf. ("Ieder doet 50%." - anders wordt het redden.)
En belangrijk is, dat je niets tegen je wil in doet, dat je je vrij voelt in de relatie, niet gedwongen of gemanipuleerd. Hier past dus ook de schone oefening: "Probeer je zo weinig mogelijk zorgen te maken om die ander." (En dat is verd*md lastig met een jongeman die een naar verleden heeft, dat dempt met een hartstikke foute drug en ook nog eens het labeltje pddnos draagt.)
Maar je mag (gesteld, dat je daar dus zin in hebt, de ander de relatie niet verbruid heeft, etc.etc.etc. - ) wel degelijk contact hebben! Maar wel contact, waarin je de ander zijn eigen verantwoordelijkheid laat. "Okee, in kliniek nummer 1 werd je gillend gek - hoe kwam dat zo? Wat zou je nodig hebben van therapeut oid nummer 2?"

"Een slachtofferrol", zielepiet spelen is een actie. (Niet noodzakelijk een keuze, maar wel iets dat iemand kan leren weigeren.)
De zielepiet is degene die ontdekt heeft, dat als je "een zielig gezicht trekt", mensen voor je gaan rennen.
(Zielepiet duwt anderen de reddersrol in.)
Altijd geldt, hulpeloosheid kan je een beschaamd gevoel kan geven - maar let op: je koos niets, zo werd je behandeld! De kunst is dan, hoe je daar op reageert: volwassen, verantwoordelijk - of met zielepieterij de boel manipuleren.
Binnen de logica van de 12 stappen is hier uitgebreid over nagedacht.
En helaas: sommige verslavingsklinieken spelen het spel nogal zwart wit, iemand moet eerst maar naar de bliksem gaan en wat al niet, iedereen moet hem maar laten vallen - en daarmee zetten ze de deur open naar 'prive reddingsacties'. Want al snap ik de logica van sommige verslavingsklinieken, ik blijf het gruwelijk vinden.
(Dus dat zielige gezicht is niet eens gespeeld - en de wil om iemand dat te besparen is op zichzelf genomen uiterst kostbaar. Daar zou je iets moois mee kunnen doen, maar dus wel buiten de reddingsdriehoek, svp!!)
Not to mention, de sommige kliniken zich opstellen als een soort redder annex vervolger: "Als je het niet op onze manier doet, wordt het echt niets meer met je! Wij zijn jouw enige mogelijkheid!"

Het slachtoffer zit zogezegd letterlijk in de hoek waar de klappen vallen: er is al pijn etc., er komt nog eens passiviteit bij ("Nee, doe nou maar wat IK zeg!") en daarna - dat is nu eenmaal de werking van de driehoek - de verwijten van de vervolger.
Gevolg: die hele driehoek maakt werkelijke vooruitgang onmogelijk.
Er komt angst en woede over de onbetrouwbaarheid van die mensen die eerst "hielpen" (zogenaamd) en daarna gingen vervolgen - en die onzekerheid van het gevoel "Zie je wel, ik weet dus ECHT niet wat ik moet, want dat zou me gezegd worden, maar dit werkt ook al niet...!" - bovenop de eerdere passiviteit - en de eerder problemen.... Dat gun ik niemand.
(En hoe iemand op deze manier uit een verslaving moet komen: ik heb werkelijk geen idee.)

Om de gedachte te bepalen: ook als je hulp vraagt (een verantwoordelijke, volwassen actie, die niets met de reddingsdriehoek van doen heeft) en jou die hulp wordt geweigerd, ben je slachtoffer.
(Als "het niet werkt" is het woord slachtoffer wellicht wat ingewikkeld. Soms probeert een peut naar eer en geweten, bij elke hulpvraag is het altijd passen en meten. Maar er blijft staan: je hebt als een volwassenen om hulp gevraagd, je kreeg het niet, dat is balen - lik je wonden en ga een deurtje verderop.)

Krijg je prima therapie, maar steek je geen poot uit in die therapie, dan word je iemand met een slachtofferrol.
(Want er is de mogelijkheid, dat je dingen achter je laat, maar soms kiezen mensen er voor, om dat dan toch niet te doen. Een echt goede therapeut heeft dat in de smiezen en stelt het aan de orde: "Wat is er dat iemand geen poot uitsteelt...?")

De 3e positie is de vervolger.
Variant 1: de redder heeft de passiviteit van een ander versterkt door hem/haar niet op zijn/haar kracht aan te spreken, maar op zijn/haar machteloosheid. Met het gevolg dat de ander het nooit leert en de redder het “altijd weer alleen moet doen”. De inmiddels uitgeputte redder heeft er genoeg van en gaat verwijten maken ("vervolgen").
Er zit een kant aan, dat dit compleet onredelijk is: de redder "wilde" om een of andere reden zo graag, dat iemand afhankelijk was - en nu krijgt de afhankelijke partner de volle laag. (Brrr....)
Maar de optimist zegt, dat er wel een mogelijkheid is, om nu te breken met de hele driehoek.
Ieder van beide (of drie, of nog meer) partners kan nu zeggen: "Okee, om de tafel! Dit werkt kennelijk niet naar tevredenheid – hoe zullen we dit voortaan wel gaan doen...?"
Daarbij kun je afspraken maken: de ex-redder gaat echt vaardigheden overdragen, degenen die nu niet meer passief (moeten!!) zijn gaan vragen stellen 'over hoe het moet' en liefst ook: elkaar aanspreken op "we doen het nu op een nieuwe manier".

Uit een beklemmende situatie komen, door hulp te vragen kan om allerlei redenen moeilijk zijn. Zo kan iemand bang zijn voor het snerende zinnetje: "Ja, nu kan het opeens wel!". Begrijpelijk – maar hier is wel de vervolger aan het woord!

Variant 2 van de vervolger is de zielepiet die zijn/haar zin niet krijgt.
Er is een vreselijk stereotyp beeld: de dikke schoonmoeder die de hele dag op de bank hangt en het prachtig vindt, dat iedereen voor haar draaft en vliegt. Maar als iemand niet hard genoeg draaft, of nog erger: haar uitdaagt om toch maar vooral zelf eens iets te doen, krijgt de volle laag. Niet zelden wordt nu een hartkwaal van stal gehaald – en O! Wee!! Dadelijk heeft zij een hartaanval en gaat ze dood en JIJ hebt het dan gedaan!! (De volwassene in TA zal nu zeggen dat enige activiteit waarschijnlijk veel en veel beter voor haar hart is dan al dat bankhangen...)

Variant 3 zijn die vermoeiende mensen, wier grote hobby het geworden is, om alles en iedereen verwijten te maken. Niets is ooit goed, jij doet het fout, de regering doet het fout, het ene verwijt na het andere en ook op goede bedoelingen (...pas op voor redden!!) volgt de volle laag.
Als je de keuze hebt: hard weglopen van type 2 en 3!!

Dat R voor TS de kliniek in ging, is uiteraard niet ideaal. "Voor jou ga ik het volhouden, iemand zoals jij vind ik nooit meer" -
Pandameisje, let op jezelf als mensen dit soort dingen zeggen!!
Je wordt op een (reddders)voetstuk gezet - en als het tegenzit, is dat voetstuk meteen een gevangenis.

Wat je eergister schreef: hij was de kliniek uit, en hij werd boos op jou: HEEL erg GOED, dat je op dat moment afstand hebt genomen!!
Je hebt vreselijk veel voor hem gedaan - en dus past alleen dankbaarheid.
(Dat hij boos was, "omdat het niet lukte in de kliniek", dat is accoord, maar lelijke woorden aan jouw adres zijn taboe.)
Onzeker of niet: iemand die het goed met je voor heeft uitschelden omdat je zelf toevallig boos bent - NOT.
(Goed, dat je ook gebroken hebt, met degene die jou weer een schuldgevoel oid ging aanpraten: "Dat moet je verdragen, hoor! Zo doet hij alleen maar, omdat hij...")

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:57

Pandameisje schreef:
Waarom moesten zijn ouders het oplossen ik wilde hem zelf helpen!!

Jij bent te jong om het te begrijpen, want je zegt hier waarom?
Dat zegt voldoende, toch!

Omdat het zijn ouders zijn en is er verantwoordelijk voor, laat ze het maar uit gaan zoeken.
Blijf er lekker ver vandaan!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 18:41

.....let op met de reddingsdriehoek!
"Zijn ouders moeten het doen" - dat wordt weer redden, want al weten goede, lieve en verstandige ouders wel zo'n beetje wat er in hun kind omgaat; de echte kwesties zijn, wat R zelf als grootste struikelblok ervaart en wat hij daar zelf zoal aan/tegen kan doen.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 18:11

Ayasha schreef:
Ik begrijp wel wat gebeurt is. Je steunt hem, hij gaat 'voor jou' de kliniek in maar dan heb je er ineens genoeg van en mag hij geen contact meer verwachten van je.
Niet zo heel gek dat ie boos is en deze situatie had ik ook verwacht. Iemand die niet sterk genoeg in zijn. Of haar schoenen staat moet zich in dit soort dingen niet moeien en het aan pro's over laten. Het enige wat je nu gedaan hebt is voor hem bevestigd dat zuipen beter is want drank zal er altijd zijn. Mensen aan de andere kant enkel als het hun uit komt.

Hij flikte dingen bij mij ook met uitschelden toen die in het kliniek zat en hij heeft wat dingen geroepen naar me en dat ging bij mij te ver!!!. daarom wilde ik rust voordat het erger werd en ik had hem gezegd je mag me altijd bellen als je het echt niet meer trekt. alleen vervolgens is die weg gelopen en schold die mij verrot . je moet niet gelijk gaan denken dat ik zonder reden contact verbrook.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:41

Pandameisje schreef:
Ayasha schreef:

Hij flikte dingen bij mij ook met uitschelden toen die in het kliniek zat en hij heeft wat dingen geroepen naar me en dat ging bij mij te ver!!!. daarom wilde ik rust voordat het erger werd en ik had hem gezegd je mag me altijd bellen als je het echt niet meer trekt. alleen vervolgens is die weg gelopen en schold die mij verrot . je moet niet gelijk gaan denken dat ik zonder reden contact verbrook.

Wat had je verwacht dat ie ging doen in die kliniek? Walking on sunshine zingen en relaxen? :)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:45

Nee, always look at the bright side of life :Y)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:48

fleurtjeuh schreef:
Nee, always look at the bright side of life :Y)

Gooien we don't worry, be happy er achteraan en we maken een kampvuur...

Nee iemand die af kicked wordt boos op, jawel, diens helper, hij ziet het op dat moment effe niet zo positief in zegma en daar geeft hij jou de schuld van. Terecht? Neen, te verwachten? Jep, absoluut.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:52

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 19:13

Laten we met z'n allen de TS belachelijk maken, daar heeft ze wat aan!

TS, hopelijk kun je het laten rusten nu alle contact verbroken is. Meer kun je niet doen, denk om jezelf. Heel veel sterkte.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 22:12

Citaat:
Wat had je verwacht dat ie ging doen in die kliniek? Walking on sunshine zingen en relaxen? :)

1) ...hm - klinieken zijn bedoeld om mensen beter te maken dus zo gek is dat nog niet. (Okee - genezen en zeker afkicken gaat niet van een leien dakje, dat weet ik wel....)
2) En los van "wat te verwachten was": te allen tijde zijn er grenzen. Die overschrijden heeft consequenties.

Maar het zou zoveel leuker zijn geweest, als al dat ge-red en vooral al die onterechte verwijten achterwege zouden blijven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 22:19

Citaat:
Nee iemand die af kicked wordt boos op, jawel, diens helper, hij ziet het op dat moment effe niet zo positief in zegma en daar geeft hij jou de schuld van. Terecht? Neen, te verwachten? Jep, absoluut.

Ja, vooral als iemand uit een omgeving komt waar toch al er vanuit wordt gegaan, dat je als verslaafde / als jongeman R simpelweg niet in staat bent om zelf iets wezenlijks te beslissen.
(Gaat de hele omgeving van R hem redden, om hem vervolgens te laten barsten op het moment dat het er echt op aankomt bin het afkicken - tja, dan krijg je een vervolger.)
(Wat in feite geen fok met verslaving van doen heeft, maar ach, afdeling vervolgen: "Hij is verslaafd, natuuuurlijk doet hij zo!")

Pandameisje: KLASSE dat je hier uitgestapt bent!!!! *\o/*