(kleine) kinderen en roken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 13:22

xJennifx schreef:
Zelf heb ik er geen problemen mee, of last van, maar ik snap dat er veel mensen zijn die er wel problemen mee/ last van hebben, en die zo nergens lekker kunnen zijn zonder die eeuwige rook.

Ik begrijp ook best dat er mensen zijn die er wel last van hebben. En dan kun je inderdaad zelf de keuze maken tussen "aanspreken of weggaan".

Verder vind ik het vervolg van je zin enigszins overdreven;

NERGENS lekker kunnen zijn, zonder die EEUWIGE ROOK?

Kom op zeg, ik weet niet waar dat soort mensen wonen, maar zo maak ik het bijna niet mee hoor. Misschien ook omdat ik er (gelukkig) niet zo op let.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 13:25

[***] schreef:
xJennifx schreef:
Zelf heb ik er geen problemen mee, of last van, maar ik snap dat er veel mensen zijn die er wel problemen mee/ last van hebben, en die zo nergens lekker kunnen zijn zonder die eeuwige rook.

Ik begrijp ook best dat er mensen zijn die er wel last van hebben. En dan kun je inderdaad zelf de keuze maken tussen "aanspreken of weggaan".

Verder vind ik het vervolg van je zin enigszins overdreven;

NERGENS lekker kunnen zijn, zonder die EEUWIGE ROOK?

Kom op zeg, ik weet niet waar dat soort mensen wonen, maar zo maak ik het bijna niet mee hoor. Misschien ook omdat ik er (gelukkig) niet zo op let.

Ik let er zelf ook helemaal niet op hoor :') MAAR ik weet wel hoevaak ik rook ruik, en rokers zie.
Het maakt me zelf niets uit, maar zeker in een stad, snap ik dus dat veel mensen er WEL last van hebben.

Anoniem

Re: (kleine) kinderen en roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 13:27

Ik woon niet in de stad, dus dat maakt misschien het verschil. Ik zie ook wel vaak rokers en ik moet eerlijk zeggen dat ik een stom gezicht vind, maar goed, dat moet die persoon helemaal zelf weten. Ik stoor mij er in ieder geval niet aan.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 13:28

Stiekem moet ik best lachen om sommige reacties. Het overdrijven, het egoisme, de drama. Nouja, als roker maak ik me ineens een stuk minder druk nu ik weet hoeveel mensen er zijn die denken dat iedereen en alles zich aanpast aan hun.

Het enige wat dit topic heeft bereikt is dat ik alles nu met een korrel zout neem. Bah, misselijke reacties soms.

Als je zo in elkaar steekt kun je imo niet verwachten dat anderen rekening met je houden als je dat zelf ook niet doet. Nogmaals; respect werkt 2 kanten op.
Laatst bijgewerkt door ilaan op 22-06-14 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 13:29

Ik denk dat niemand in dit topic op regelmatige basis rokers gaat afknallen. :+[/quote]
Dat hoop ik in ieder geval niet :D . Maar ik vind het opvallend hoe vreselijk mensen zich aan zoiets onbenulligs kunnen ergeren.[/quote]

ik denk dat we ons allemaal stiekem een ongeluk zitten te lachen achter de pc/telefoon hier.:7

ilaan

Poiuytrewq schreef:
Ik denk dat niemand in dit topic op regelmatige basis rokers gaat afknallen. :+

Dat hoop ik in ieder geval niet :D . Maar ik vind het opvallend hoe vreselijk mensen zich aan zoiets onbenulligs kunnen ergeren.[/quote]

ik denk dat we ons allemaal stiekem een ongeluk zitten te lachen achter de pc/telefoon hier.:7[/quote]

Ik iig wel :')

Anoniem

ilaan schreef:
Stiekem moet ik best lachen om sommige reacties. Het overdrijven, het egoisme, de drama. Nouja, als roker maak ik me ineens een stuk minder druk nu ik weet hoeveel mensen er zijn die denken dat iedereen en alles zich aanpast aan hun.

Het enige wat dit topic heeft bereikt is dat ik alles nu met een korrel zout neem. Bah, misselijke reacties soms.

Wat een reacties soms. Als je zo in elkaar steekt kun je niet verwachten imo dat anderen rekening met je houden als je dat zelf ook niet doet. Nogmaals; respect werkt 2 kanten op.

Kan ik me heel goed voorstellen ilaan! Ik moet eerlijk gezegd ook lachen om sommige reacties :')
Ik wil al de hele tijd naar buiten in de zon een boek gaan zitten lezen, maar ik kom maar niet weg achter die pc _/-\o_

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 13:32

Ik heb wel hard moeten lachen (thuis, niet daar natuurlijk) toen mijn buurvrouw een hele preek ging houden over hoe slecht drank is want zij was ook slachtoffer van de alcohol geweest en daarom kregen haar gasten ook geen drup alcohol (ze vroeg namelijk; 'wat willen jullie drinken?' en toen zei mijn moeder; rode wijn). Dat was vrij bijzonder om mee te maken :')
Mijn gasten mogen gerust paffen, maar buiten en niet voor de deur.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 22-06-14 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 13:38

En om welke reacties moeten jullie zoal zo hard lachen dan?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 13:53

ilaan schreef:
Stiekem moet ik best lachen om sommige reacties. Het overdrijven, het egoisme, de drama.

Inderdaad, het egoïsme komt alleen van de kant van de niet-rokers uit. :D

@[***]: als je echt aan de kant van het veld stond, kreeg je daadwerkelijk een soort miezerregen over je heen. Pesticide is inderdaad ontworpen aan allerlei regels (gelukkig nog) maar dat maakt het niet opeens gezond.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 13:54

Oh ik wil vanavond best een paar minuten er voor uit trekken om het eea aan quotes bij elkaar te zoeken. Maar nu ga ik lekker varen met vrienden en de baby.
Aju paraplu

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 13:56

Fijne middag. Het is heerlijk aan het water :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 14:07

Gini schreef:
ilaan schreef:
Stiekem moet ik best lachen om sommige reacties. Het overdrijven, het egoisme, de drama.

@[***]: als je echt aan de kant van het veld stond, kreeg je daadwerkelijk een soort miezerregen over je heen. Pesticide is inderdaad ontworpen aan allerlei regels (gelukkig nog) maar dat maakt het niet opeens gezond.

Dat is natuurlijk niet fijn. En nee, dat er regels zijn maakt het niet gezond. En je nuanceert hier al weer een heel stuk; als je "echt" aan de kant van het veld stond.

Je kunt je ook afvragen wie er in vredesnaam een speeltuin maakt naast een weiland dat met pesticiden bespoten wordt?
Maar goed het gaat hier over roken-niet roken en kleine kinderen. Ik rook niet, heb geen kinderen en erger me niet zo snel aan iets. Ik heb hier eigenlijk helemaal niets te zoeken :D . Ik ga weer terug de tuin in!
Poiuytrewq veel plezier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 14:11

Boomerang schreef:
Een zwangere rookster vind ik zo ordinair en dom over komen. Je kan zo bij de Tokkies!

Mijn vriend heeft een bedrijf naast een indoor speelpaleis. Het gehalte tijgerleggings wat al vloekend en kettingrokerd voor de deur staat is enorm. Daarna zie je ze wegrijden in een afgetrapte Opel Astra zonder kindjes in de gordels en de rookpluimen door de auto.

Het typeert voor mij een type mens waarvan het mij verdriet doet dat daar kinderen opgroeien.

Verder zijn er ook gewoon gezellige rokers die roken als onderdeel hebben op een volwassen avondje als een feestje of in de kroeg. Helemaal prima, maar dat verslaafde in de omgeving van je kind is echt een milieu/ afkomst kwestie.

Speciaal voor czarina, dit is even een quote waar ik hartelijk om heb kunnen lachen. Misschien dat ik er later vandaag nog wel wat voor je ga uitzoeken, maar ik geloof dat Poiuytrewq, daar ook al mee aan de gang gaat.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 14:16

Het was niet dat je over de gehele speeltuin een zondvloed van giftige stoffen over je heen kreeg. :+ Zóóó erg was het uiteraard niet, jeetje, dan zou er wel heel wat meer mis zijn.
Wie een speeltuin bouwt naast een veld of wie legt een veld aan naast een speeltuin (want ik weet niet wat er eerst was), dat is ook een goede vraag natuurlijk. Ik wil niet zo ver gaan om de boer zijn veld af te pakken, maar op rustigere tijdstippen gaan spuiten zou al een stap in de goede richting zijn.

Maar goed, ik ga met je mee dat we terug ontopic moeten. De vergelijking met pesticide werd gemaakt en voordat je het weet ben je mee aan het beppen over iets heel anders.
Ergeren is trouwens ook weer zo een woord. Erger ik me voortdurend aan rokers? Uiteraard niet. Ik vind het ook altijd een beetje provocerend als een niet-roker die zich uitspreekt tegen het roken (wanneer die daar überhaupt om gevraagd wordt) meteen gestereotypeerd wordt als een norse persoon die zich druk maakt om alles en nog wat en 10 jaar eerder sterft omwille van alle stress.
Gewoon omdat ik niet zo van roken hou. :=

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 14:25

Gini
Ik bedoelde van beide kanten uit. Want zoals ik zei werkt respect 2 kanten op. Dat jij geen respect hebt voor rokers die lekker naast je gaan staan roken en je ook nog eens een grote mond geven en brutaal zijn als je er normaal wat van zegt begrijp ik helemaal. Maar ik vind dat niet-rokers ook respect mogen hebben ipv te doen alsof rokers van straat moeten worden gebannen. (zoals sommige in dit topic wel doen)

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 14:52

Is zo. Het word op een gegeven moment ook uit het verband getrokken en ik ben in zekere mate tegen roken. Dat kunnen jullie ook wel in mijn reacties lezen. Maar dit is met een duidelijke reden.

Wat mensen in hun eigen omgeving doen zal me worst wezen en ik zal ze ook niet in hokjes stoppen. (Althans dat is niet mijn bedoeling) ken veel lieve mensen die roken. Natuurlijk zie ik liever dat ze stoppen. Maar ik zie ze niet als aso's

Wel probeer ik ( misschien heel egoistisch) om ze duidelijk te maken wat de risico's kunnen zijn.
Zoals er bij mijn dochtje en familie soms ziekenhuisopname volgt op het in contact komen met sigarettenrook en in alle gevallen prednison+antibiotica..(maar dit geldt ook voor uitlaatgassen, houtkachels etc.. eigenlijk alles met rook.)

Als de buren voren op hun vensterbankje zitten te roken, of wanneer er iemand op straat loopt met een sigaret vind ik echt geen probleem. Daar lost de rook snel genoeg op en is ruimte zat om het te ontwijken. Maar terrasjes, luifels, overdekte winkelcentrums dat soort gelegenheden geven echt problemen.

Dat is eigenlijk wat ik mee probeer te geven. Het is en blijft een moeilijk discussiepunt. En als iedereen rekening houd met elkaar hoeft er helemaal geen probleem te zijn.

Wat me wel tegen mijn schenen stoot is om even een voorbeeld te noemen.

Een tante, haar kleinzoon was een 26 weken prematuur. Ze rookte zogezegt vanwege de stress. Altijd als ze geweest was moest het ventje extra zuurstof. Maar ze legde zelf de link pas nadat de artsen het melde.
Mijn ma die met haar astma een longinhoud heeft van 40% moet zich maar niet zo aanstellen want ze gunt mn tante haar sigaretje niet op verjaardagen.
En vervolgens klaagt die zelfde tante volop dat ze zo doodmoe is als ze een keer te trap op moet etc. Allerlei onderzoeken gehad en artsen die haar keer op keer vertellen dat het van het roken komt. Maar ze wil het gewoon niet zien.
Dat soort types vind ik dan wel heel erg en diep triest.

Edit: ze is ook gewoon een lieve vrouw. Maar in zulke gevallen neemt haar verslaving het over helaas..

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 17:50

Ben het meeste met je eens.
Alleen ga ik mensen niet vertellen hoe slecht het is.

Zoals die tante....idd diep triest.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:12

Nee zo bedoel ik het ook niet sneeuwpop.
Ik ga niet tegen de buren etc vertellen dat ze slecht bezig zijn. Maar meer wanneer het er over gaat dat ik dan meld hoe ziek onze dochter er van word. En hoe dat bij meerdere copd en astma patienten het geval is. Veel mensen hebben daar geen weet van.

Zoals de laatste ziekenhuisopname van mijn dochtertje. We waren na 22 jaar op bezoek bij familie 3 uur rijden van huis. We wisten niet dat die mensen rookten. Dus bij binnenkomst gemeld dat onze dochter astmatisch is en heftig op rook reageert. Daar hadden ze begrip voor en direct de sigaretten uitgemaakt. Helaas was dat al te laat en werd onze meid ziek.
Dan ga ik echt niet zeggen dat het hun schuld is en zo voel ik het ook absoluut niet.
De keer daarop dat we er heen gingen hebben we onze dochter bij opa en oma gebracht en dan vind ik het ook geen probleem dat er gerookt word.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 18:20

Oh zo. Das toch normaal. Dan leg je de situatie uit. Ben blij dat het bij ons niet zo heftig is.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 22:36

Ik wil met iedereen rekening houden, en rook dus niet meer in het vliegtuig, de trein, de tram, de kroeg of het restaurant. Ook niet meer in mijn eigen huis, want stel je voor dat er ooit een niet roker langskomt...

Maar het terras is van mij, IK sta daar twaalf maanden per jaar te paffen. Als jij dat vervelend vindt, ga je lekker binnen zitten, je weet wel, daar waar jij mij hebt weggejaagd... Dat jij een mooi weer borrelaar bent, ......

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 22:54

Mooi onderschrift.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 22:59

Ik zou willen dat het niet mijn onderschrift was... Maar thanks!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 23:24

ilaan schreef:
liedje89 schreef:
Waarom moet dat kunnen volgens jou? Ik vind het eerlijk gezegd een beetje apart dat rokers doen alsof ze zo zielig zijn als gezegd wordt dat roken smerig en schadelijk is en ze maar gewoon op moeten houden daar andere mensen mee lastig te vallen.
Je wordt niet rokend geboren je kiest er helemaal zelf voor om te gaan roken en te blijven roken. Een long patient of jonge ouder kiest er niet voor om last van te hebben van rokers en het imo niet hun verantwoordelijkheid om jou maar te vermijden of te zeggen dat je op moet hoepelen wellicht op een wat nettere manier. Je hebt toch een huis hoop ik en misschien zelfs wel een tuin, ga daar lekker stinken ipv een ander naar de hei te verbannen :Y)

Lekker uit zijn verband gerukt. Lees de zin na je dikgedrukte gedeelte eens. Was je hele post niet nodig geweest, aangezien daar dus staat een peuk ook uitgemaakt kan worden.

Wat is het probleem om het even te vragen? Zoals veel (of iig ik) er rekening mee te houden maar ook wij zijn mensen en zien niet alles. Kun je het toch gewoon even vriendelijk vragen ipv op deze manier, zonder respect te posten.

Vraag me steeds meer af waarom ik rekening houd met die mensen aangezien hier dingen worden geroepen over rokers die niet mis zijn. Ja er zijn zat rokers die aso zijn maar daar zijn ook zat niet-rokers van. Om iedereen over 1 kam te scheren en elke keer maar te beledigen vind ik ook wel heel ver gaan als je daarnaast ook nog eens een stuk respect opeist (waar je uiteraard het volle recht op hebt, zo lang je dit zelf ook toont imo).

Als ik jou was zou ik eens over de markt oid gaan lopen en proberen om alle rokers te vermijden (of aan te spreken), dat is gewoon compleet ondoenlijk. Imo hoeft er op drukke plekken niet perce gerookt te mogen worden, de oplossing op het station vind ik bijv ideaal, rokers mogen roken maar ik kan ze makkelijk vermijden omdat ze altijd op een duidelijk aangegeven plek staan. Mensen aanspreken is leuk en aardig, helaas staat er meestal niet op het voorhoofd of iemand wel of geen sociale roker is en net zo vaak wordt er dan boos gedaan of een extra op gestoken |o

Wat mij betreft hoeft roken echt niet helemaal uit het straatbeeld ofzo maar ik wordt er altijd wel een beetje moe van als rokers gaan zeuren dat ze zo zielig zijn omdat ze op plek x,y,z niet meer mogen roken, ze zo sociaal zijn en het zo zielig is dat er negatief word gekeken naar roken of rokers . Als er dan weer gezegd wordt dat die mensen zich maar aanstellen en op de hei moeten zitten dan vind ik best dat je er eens bij na mag denken dat de roker degene is die in deze situatie ergens voor kiest, ik denk dat de meeste mensen die er echt last van hebben (dus niet de ras zeurpieten maar de mensen die echt niet op plekken kunnen komen waar gerookt wordt of dan serieus smerige medicatie moeten gaan innemen etc.) waarschijnlijk heel graag de keus zouden willen hebben om gewoon zonder last door een rookwolk te kunnen lopen _-:(. Als je je dus serieus ergert aan reacties op straat zou je er ook prima voor kunnen kiezen om zelf juist die confrontatie niet op te zoeken en in huis en op rustige plekken te roken ipv de ander de schuld te geven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 23:36

Gini schreef:
ilaan schreef:

Is het ook al in je opgekomen dat pesticide alleen gespoten mag worden als het weer ernaar is?
Die boer gaat echt niet voor de lol op zondag daarmee aan het leuren, dat zal dan allicht geweest zijn omdat hij niet anders kon en dan denk ik voornamelijk aan het weer.

En ja een roker hier, en ja ik heb ook kinderen.
Begin maar, ben benieuwd :D