zimbabwe schreef:Waarom zien zoveel mensen hier de opvallendheden van hun kinderen meteen als gezeur? Als een cb meldt dat je kind groter/ kleiner/ dikker of dunner is dan de gemiddelden, is dat toch interessant om te weten? De cb arts gaat er echt niet meteen vanuit dat dat jouw schuld is maar probeert te bekijken waar dit door komt: eet het goed/ drinkt het goed/ zijn de ouders klein/ groot, komt het meer voor in de familie, zijn er andere zaken die meespelen?
Mijn eerste zat altijd onder de curve het eerste jaar qua gewicht, qua lengte zat ze op de + 1 lijn. Dat maakte dus wel dat we wat voorzichtiger waren met een keer een fles overslaan bijv.
De tweede is ook qua lengte op de + lijn, maar ook haar gewicht. Is allemaal prima volgens de arts, zolang ze dr lijntje maar blijft volgen.
Het is niet zo dat de lijnen die ze invullen heilig zijn, maar geven wel aan of er iets opvallends is om even extra te volgen: als een kindje echt niet goed groeit (naar eigen lijn) dan is er 9 van de 10 keer ook echt iets aan de hand. Dat kan tijdelijk zijn (ziekte oid) of een serieus probleem.
Hoe een cb (arts) erover communiceert is heel belangrijk idd! Maar zoals ik hier sommige moeders hoor, gaan ze al met opgezette stekels en kan het cb al niet heel veel goeds meer doen. Erg jammer dat het zo gaat aangezien ik van mening ben dat het cb een groot goed is in NL!
Inderdaad! Ik vind dat er in dit topic wel naar drama's gezocht wordt hoor... die mensen (ja het zijn mensen) van het cb zien je maar 5 minuten, en dan moeten ze hun woorden blijkbaar op een goudschaaltje afwegen.