niet meer naar consultatie bureau gaan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 14:56

Ik hoor meer nare dingen over het cb... Mijn zus zei o.a. altijd dat er "afgekeurde" artsen werkten :')
Bij mij gaat ook alles eigenlijk het ene oor in en het andere oor weer uit! Hun meten en wegen en ze krijgt haar prikjes, maar verder beantwoord ik al hun vragen met "goed". Vragen stel ik nooit, want dat heb ik al afgeleerd. Gelukkig groeit onze meid volgens de lijntjes dus dat scheelt een hoop gezijk!

Maar je zou idd kunnen overwegen om de entingen door de huisarts te laten geven. Dat scheelt een hoop gezeur en als je er zo negatief naar kijkt lijkt het me een hel als je er iedere keer "verplicht" weer naar toe moet :o Mijn hobby is het ook zeker niet, maar gelukkig ben ik er altijd snel weer weg.

Mioux

Re: niet meer naar consultatie bureau gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:01

ik heb gewoon laatst gezegd ik kom wel maar wil niet elke keer het zelfde horen als in "hij is te klein en te licht" bedoel mijn moeder is 1,47 mijn vader was 1.68 ik ben 1,60 en mijn zoons vader 1.80 dus ja dat hij wat kleiner is zit aan mijn kant van de familie ook heel erg, en zijn vader is half filipijns dus is lengte ook niet rond de 2 meter..verder eet hij veel en goed en gezond, als je hem ziet is hij ook niet mager ofzo,gewone bouw

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:06

Mijn zoontje was een heel hongerige baby, maar zat constant op de onderlijn qua gewicht (hij groeide als een speer, heeft een vader van bijna 2 meter, dus had wat in te halen), na elke voeding was het draaaaaaaama, omdat meneer nog meer honger had. Maar nee hoor, ik moest het inperken, hij mocht niet zoveel, ondanks dat zijn gewicht op de onderlijn zat én ze daar ook over klaagden.

Wat je ook doet, het is toch niet goed. Tegenwoordig zeg ik gewoon 'ja' en 'amen', hij wordt bijna 4 en dan is het klaar. In januari voor zijn laatste prikken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:03

Ik moet ook nog maar een keer met Vig, als hij twee wordt. Met 2,5 wordt het overgenomen door het CLB en daar zie je afgezien van de vaste afspraken voor de inentingen (wat er maar een paar zijn) toch niks van.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 04:49

Pff ik knap nu al af op t cb. Brieven gekregen: woensdag om 11 uur een afspraak thuis en dat ik op diezelfde dag op t bureau moet zijn om 10.15 voor de gehoortest. Jaja logisch

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 06:49

Gehoor test word toch thuis gedaan?

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 08:46

Hier niet

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:42

Misschien gewoon een foutje gemaakt, moet je even bellen dat het niet gaat lukken in drie kwartier.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:21

Ja, heb gebeld. Schijnen 2 systemen te zijn die langs elkaar werken.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:37

zimbabwe schreef:
Waarom zien zoveel mensen hier de opvallendheden van hun kinderen meteen als gezeur? Als een cb meldt dat je kind groter/ kleiner/ dikker of dunner is dan de gemiddelden, is dat toch interessant om te weten? De cb arts gaat er echt niet meteen vanuit dat dat jouw schuld is maar probeert te bekijken waar dit door komt: eet het goed/ drinkt het goed/ zijn de ouders klein/ groot, komt het meer voor in de familie, zijn er andere zaken die meespelen?

Mijn eerste zat altijd onder de curve het eerste jaar qua gewicht, qua lengte zat ze op de + 1 lijn. Dat maakte dus wel dat we wat voorzichtiger waren met een keer een fles overslaan bijv.
De tweede is ook qua lengte op de + lijn, maar ook haar gewicht. Is allemaal prima volgens de arts, zolang ze dr lijntje maar blijft volgen.

Het is niet zo dat de lijnen die ze invullen heilig zijn, maar geven wel aan of er iets opvallends is om even extra te volgen: als een kindje echt niet goed groeit (naar eigen lijn) dan is er 9 van de 10 keer ook echt iets aan de hand. Dat kan tijdelijk zijn (ziekte oid) of een serieus probleem.

Hoe een cb (arts) erover communiceert is heel belangrijk idd! Maar zoals ik hier sommige moeders hoor, gaan ze al met opgezette stekels en kan het cb al niet heel veel goeds meer doen. Erg jammer dat het zo gaat aangezien ik van mening ben dat het cb een groot goed is in NL!

Inderdaad! Ik vind dat er in dit topic wel naar drama's gezocht wordt hoor... die mensen (ja het zijn mensen) van het cb zien je maar 5 minuten, en dan moeten ze hun woorden blijkbaar op een goudschaaltje afwegen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:41

Gehoortest thuis was een ramp, ik heb een hele drukke weg langs het huis lopen en daardoor lukte de test steeds niet. Uiteindelijk 3 afspraken verder en alle kamers gehad voor het lukte. Nu was die van mij al een week of 4 en het snel zat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:45

Zoolgangster, het zijn mensen, maar het is ook hun beroep om zorgvuldig met ouders te communiceren. En het is ook hun vakgebied om te weten dat kinderen zeer uiteenlopend kunnen ontwikkelen, en dat dat meestal geen probleem is.

In veel situaties die in dit topic beschreven zijn vind ik dat ze gewoon niet erg professioneel bezig zijn, en da's natuurlijk best kwalijk. (En zeker niet in het belang van de kinderen.)

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 03:19

Ik heb niet zulke extreme dingen meegemaakt in ons cb. Waar ik me wél heel erg aan stoor, is hun gebrek aan kennis op het gebied van borstvoeding. Ze baseren hun adviezen op kunstvoeding en over het algemeen betekent dat soort advies het begin van het einde van de borstvoeding. Dat vind ik echt een kwalijke zaak, ze willen zo graag gezonde voeding promoten, maar begrijpen niks van de natuurlijkste bron van voeding voor mensenkinderen!

Daarnaast groeide mijn dochter niet goed, maar ze volgde wel een lijn, dus geen zorgen! Tot ze onder de onderste lijn kwam.. Nog steeds geen zorgen! HHeb toen zelf maar contact gezocht met een kinderdietist, tevens lactatiekundige. Die begreep wél mijn zorgen en heeft me geholpen haar terug op gewicht te krijgen. Zonder kunstvoeding, wat ze uiteraard niet konden begrijpen op het cb. Want kv is in hun ogen de oplossing voor alles! Ook daar heb ik de nodige voorbeelden van..

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 09:32

JackenJill die ervaring deel ik niet met je. Door omstandigheden heb ik mijn eerste geen bv kunnen geven, maar bij mij juist andersom, het bureau bleef terug komen op bv. Adviezen over bv heb ik dus niet mee kunnen krijgen, maar ze waren wel duidelijk in hun advies dat ze liever gezien hadden dat ik bv was gaan geven ipv kv. Mijn vriendin was tegelijk met mij toen bevallen en naar hetzelfde bureau. Daar hebben ze tot in den treure met haar geprobeerd, maar bv lukte gewoon niet geheel naar behoren en kindje groeide uiteindelijk ook niet helemaal lekker. Het woord kv is nooit gevallen bij haar en zij voelde zich behoorlijk schuldig toen ze uiteindelijk zelf koos voor kv

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 09:48

JackenJill schreef:
Waar ik me wél heel erg aan stoor, is hun gebrek aan kennis op het gebied van borstvoeding.

Toen mijn dochtertje na een aantal weken veranderde in een "huilbaby" kreeg ik ook als advies om haar deels kv te geven, want volgens hun was de bv dan niet voldoende terwijl ze wel gewoon goed groeide! Na een flink aantal helse dagen waarbij kv niet leek te helpen heb ik de verloskundige opgebelt die tevens lactatiedeskundige was. Zij adviseerde mij iets heel anders, want volgens haar kon het niet aan de voeding liggen. We hebben haar advies opgevolgt en konden diezelfde dag nog terecht bij een chiropractor. En werkelijk waar we gingen met een krijsend kind heen en kwamen met een stil kindje terug. Eerst sliep ik amper omdat ze zoveel huilde, maar in die dagen erna sliep ik amper omdat ik het niet vertrouwde omdat ze zo stil was :') Toen ik dit verhaal vermelde bij het cb werd er niet eens op gereageerd...

Maar goed op ieder cb werken andere mensen met weer andere meningen en daardoor kan het natuurlijk ontzettend verschillen!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 11:08

Van borstvoeding hebben ze idd geen kaas gegeten. Ik kreeg toch vooral het advies om maar af te bouwen, bv icm onregelmatig werk was volgens cb niet te doen en veel te zwaar voor mij. Terwijl het juist goed te combineren was en ik prima kon kolven op mijn werk. Na 9 maanden viel het kwartje en begon ze er niet meer over.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 11:23

Belachelijk, alsof je zelf niet kunt bepalen of het zwaar voor je is. :roll: Ze zouden beter wat mensen kunnen stimuleren om door te gaan met borstvoeding ipv zo makkelijk voor kunstvoeding te kiezen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 11:30

Of nog beter: gewoon informatie geven over beide opties en mensen zelf hun keuze laten maken.

(Want er worden ook mensen behoorlijk gepusht om juist wel borstvoeding te geven terwijl het gewoon niet gaat, bv: [MW] Borstvoeding met het mes op de keel Vind ik ook niet wenselijk, respecteer mensen gewoon in hun eigen keuze.)

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 11:37

Nou ja, daar heb ik een beetje een andere mening over, maar dat geeft niet, dat past niet in dit topic ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 11:52

De inhoudelijke discussie over borstvoeding past hier idd niet. Maar het hele punt van wel pushen of niet natuurlijk wel.

Want waarom zou je vinden dat het wel ok is om te pushen als de richting jou aanstaat? Waarom niet gewoon respecteren dat mensen zelf hun eigen keuzes maken, zelfs al is die anders dan de jouwe? Jij mag van harte vinden dat borstvoeding veel toevoegt. Je hebt je daar ongetwijfeld goed in verdiept en goede informatie over, en dat is helemaal prima :j En ik hoop dan ook dat het cb je waar nodig zo veel mogelijk helpt om die keuze goed te maken, en goed uit te voeren. (Door nuttige info te geven over hoe je met bepaalde dingen om kunt gaan, door je door te verwijzen naar een lactatiedeskundige als dat nodig is, etc.)

Maar het punt is dat andere ouders in andere omstandigheden kunnen zitten en andere keuzes kunnen en mogen maken! En hen wens ik toe dat ze door het cb gesteund worden in hun keuze, goede info krijgen over de alternatieven, geholpen worden bij praktische vragen en doorverwezen worden naar een voedingsdeskundige als dat nodig is.

Wat mij betreft moet het respecteren van de keuze van de ouders, en het helpen van ouders om het dan vervolgens zo goed mogelijk uit te voeren, voorop staan bij het consultatiebureau. Dat pushen van 'wij vinden dit het beste voor jou', dat is wat mij betreft gewoon niet de juiste manier van omgaan met ouders, ook al is de motivatie nog zo nobel.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 12:00

Het gaat mij er gewoon om dat er op het cb veel borstvoedingsondermijnend advies gegeven wordt. Hierdoor wordt de borstvoeding om zeep geholpen, mensen stoppen ermee etc. En dat is vaak echt niet nodig als ze niet onzeker gemaakt worden en de juiste begeleiding krijgen van een lactatiekundige, maar ook het cb kan hier een rol in spelen.

Verder ben ik het met je eens over wat bertreft de begeleiding van het cb, die zou idd 'op maat' moeten zijn.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 12:44

Is het trouwens niet mogelijk ergens een klacht in te dienen, als mensen echt rare dingen gaan zeggen... (vraag me wel af waar, maar goed dat moet uit te vinden zijn.)
Zo vind ik het dom als ze moeilijk doen over een kind van oost-aziatische afkomst dat achter zou blijven in de groei...
Of als iemand geen borstvoeding kan geven en maar doorgezaagd wordt over borstvoeding.

Piepdruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 13:06

Och, het consultatiebureau. Je blijft lachen hoor. Jaren geleden met mijn toen 2-jarige: Kind had 2 weken flinke griep (de mexicaanse, die toen net nieuw was) gehad en nauwelijks gegeten, ze was net weer opgeknapt toen we weer moesten. Dus ik vertel de dokter dat ze net 2 weken amper gegeten had vanwege zware griep."Mevrouw, uw kind is te licht voor haar lengte" Ja, dat weet ik, dat zeg ik net, dat ze griep had en net sinds gisteren weer normaal eet. "Maar mevrouw, u moet uw kind meer eten geven hoor, ze is echt te mager."
ZUCHT: ik vertel u net dat ze 2 weken amper gegeten heeft omdat ze zwaar griep had.
"Mevrouw, uw kind is echt te dun hoor"
Afijn, toen werd ik een tikje pissig vanwege het totaal niet luisteren, dus vroeg ik of mevrouw wat aan haar oren mankeerde, omdat ik NU AL 4 KEER HAD GEZEGD DAT KINS NET SINDS GISTEREN WEER NORMAAL WIL ETEN OMDAT ZE GRIEP HAD!!!! Potverdorie, moet je je eerst als een asociaal viswijf gaan gedragen voordat ze eens naar je luisteren.
Kortom, adviezen van het CB met een kilo zout nemen en vooral je eigen instinct volgen!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 13:11

Ik denk ook dat daar bij velen het probleem zit; het niet op maat geven van adviezen en dat ze niet kijken naar het kind en de ouders zelf, maar dat ze zich vooral aan de "standaard-lijntjes" vast houden...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:36

Idd :j . In mijn geval kan ik het advies ook wel begrijpen hoor, zij zat waarschijnlijk nog steeds met de nasleep van mijn bevalling in haar achterhoofd (ben ernstig ziek geweest met lang herstel) vandaar misschien de gedachte dat het te zwaar voor me zou zijn. Maar dan nog vind ik het niet netjes dat het ongevraagd geadviseerd wordt.