Wie is er gestopt met geraffineerde suikers eten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Straww_

Re: Wie is er gestopt met geraffineerde suikers eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:42

Alle beetjes helpen!

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:50

Dat bedoel ik! En misschien kan ik het wel helemaal afbouwen.

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:51

Larimar schreef:
Ik heb het al een aantal keer geprobeerd maar ik ben zooo verslaaft aan die troep, t lukt me niet :(

Ik ook :(

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:04

Leuk topic! :)

Ben even geleden gestopt met snoepen ed, maar moet altijd wel goed opletten.. Zodra mijn bloedsuikerspiegel een beetje laag is ga ik van mijn stokkie :') Daar had ik dan wel moeite mee in het begin, maar het gaat steeds beter. De koolhydraten laat ik zeker niet liggen, sport bijna dagelijks minimaal een uur, heb ze dus wel nodig! Door ongezonde gewoontes te vervangen en meer te sporten ben ik dan wel mooi 4 kilo afgevallen ;).. Hoe staan jullie tegenover tussendoortjes? ik neem meestal een handje noten, lees vaker dat dat geen kwaad kan, alleen zijn ze wel vaak gezout, wat ik heel erg irritant vind.

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:25

Goed bezig! *\o/* Ik ben een beetje blijven hangen.. Misschien omdat ik (door omstandigheden thuis) weer een beetje minder consequent ben :+

Zoutloze notenmixen haalt mijn moeder altijd bij de Lidl, misschien kan je daar eens kijken? Verder neem ik als tussendoortjes vaak fruit (mandarijnen, appels, bananen) of zo'n pakje van die zoute toastjes.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 09:42

Ik heb gisteren dit topic ontdekt, en ik kwam erachter dat ik eigenlijk al bijna suikervrij eet... Vraag me af waar die kilotjes dan vandaan komen :D.
Jullie hebben me wel veer geinspireerd, dus ik ga nu die laatste beetjes suiker ook uitbannen. Zometeen even de koelkast uitpluizen, kijken wat ik nog heb en wat er weg kan!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:37

Wat een interessant topic is dit, het opent mijn ogen behoorlijk.
Ik was vroeger een echte zoetekauwer, een theelepel kon rechtop in een glas thee staan :=
Nu let ik al veel beter op de hoeveelheid suiker dat ik neem maar door dit topic begin ik steeds meer bewust te worden waar allemaal suiker in zit wat je onbewust op eet.
Zo ben ik gaan kijken naar mueslirepen, bij de AH heb ik maar 1 verpakking gevonden waar geen suiker in zit of een ander zoetstof als honing of rietsuiker. Bij de eko plaza kwam ik maar op 2 soorten. Ook koekjes kopen zonder suiker of iets dergelijks was een uitdaging merkte ik, ook bij eko plaza zit er rietsuiker of honing in. In de biologische pindakaas van de AH zit rietsuiker, net als de biologische pasta. Nu zag ik bij de Eko winkel dat de pindakaas daar geen suiker bevat dus die ga ik ophalen zodra deze op is. Ik wil niet helemaal suikervrij gaan leven (wanneer je dan een keer suiker eet zal je het helemaal gaan merken zoals ik ook in dit topic lees) maar ik wil wel veel bewuster worden en kijken of het invloed op me heeft wanneer ik minder suiker ga eten.
Nu vind ik het al lekker om thee met een suikervrije mueslikoek te eten terwijl ik me dat vroeger niet voor kon stellen dus in dat opzicht al goed op weg :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:42

In Calve pindakaas en de pindakaas van de Aldi zit ook geen suiker toegevoegd. En bij EkoPlaza is heel veel keus uit suikervrije koek :j bijvoorbeeld de koekjes die gezoet zijn met mais of tarwestroop. Vooral de stroopwafels hiervan (Billy's Farm) zijn erg lekker en ooit als beste getest door de consumentenbond.

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:45

Ik wil het wel heel graag proberen, alleen heb ik geen idee wat ik in plaats van al die dingen die ik nu eet moet nemen. Aangezien alles in huis hier wel suiker in zit, en op alleen fruit kan ik niet echt leven.
Wat nemen jullie in plaats van tussendoortjes behalve fruit?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:49

Suikervrije koekjes, of suikervrije chocola.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:50

SusanH schreef:
In Calve pindakaas en de pindakaas van de Aldi zit ook geen suiker toegevoegd. En bij EkoPlaza is heel veel keus uit suikervrije koek :j bijvoorbeeld de koekjes die gezoet zijn met mais of tarwestroop. Vooral de stroopwafels hiervan (Billy's Farm) zijn erg lekker en ooit als beste getest door de consumentenbond.

Maar in stroopwafels zit weer stroop wat zoet is, ik wil proberen om zo min mogelijk zoete dingen te gaan eten om weer aan de pure smaak te wennen. Daarnaast ik geen andere koekjes bij deze vestiging tegen waar geen zoete dingen doorheen waren gedaan.
Calve pindakaas had ik inderdaad gelezen alleen proberen we veel biologisch te eten dus dat valt samen met die van de Aldi af.

Suikervrije chocola zou toch alleen pure chocola kunnen zijn? Of stel ik nu een domme vraag :o

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:50

Je hebt ook chocolade gezoet met stevia en raw-chocoladerepen, bijv Lovechock
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 28-01-14 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:52

Nee hoor, domme vragen bestaan niet :) ik koop gewoon chocola met een suikervervanger erin. Daar zijn diverse soorten en smaken in. Zelfs bij Jamin verkopen ze suikervrije chocola. Ik gebruik wel suikervervangers, al probeer ik alle chemische suikervervangers zoveel mogelijk te vermijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:53

KarinvdM schreef:
Je hebt ook chocolade gezoet met stevia en raw-chocoladerepen

oefh! waar kan je dat kopen :~ Jamin dus... Maar nog andere zaken?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:54

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:56

Handig om te weten, ik zie net op wiki dat het een plant is. Weet je of de smaak erg afwijkt van suiker aangezien het een honingkruid wordt genoemd? RAW chocola klinkt ook goed als ik op internet het lees maar de prijs daarvoor :oo

@ SusanH, bij suikervrij denk ik meteen aan chemische suikervervangers en omdat ik dat probeer te vermijden maar niet alle namen daarvan weet koop ik over het algemeen geen suikervrije producten als dat onder de noemer light valt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:59

Alle suikervervangers die ze bij de eko winkel gebruiken zijn zover ik weet veilig (iig daar ga ik van uit). Alleen aspartaam staat echt slecht bekend, maar dat schijnt ook al weerlegd te zijn (en dat kun je niet bij de eko winkel kopen). Ik gebruik het wel omdat ik regelmatig optimel drink, maar ik let er wel op dat ik binnen de marge blijf.

Ik heb wel stevia geprobeerd, maar ik vind het niet lekker. Geeft een hele rare nasmaak. Ook met bakken vind ik het niet handig in gebruik.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:28

Raw-chocolade is inderdaad prijzig, maar het is wel gezond. De cacao is niet verhit en heeft daarom alle gezonde voedingsstoffen nog, gewone chocolade heeft dat een stuk minder. Verder wordt er geen troep aan toegevoegd. Maar raw smaakt ook wat anders.
Sommigen vinden stevia niet lekker, maar dan vooral de druppels of het poeder.

Daar moet je niet vanuit gaan Susan, ook bij dat soort winkels kom je zoetstoffen met MSG tegen terwijl er stevia op staat.. Altijd de etiketten lezen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:36

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:53

Als je altijd de etiketten leest dan verbaast het mij dat je er vanuit gaat dat de suikervervangers bij EKO-winkels veilig zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:59

Neem aan dat je met MSG ve tsin bedoelt? Ik eet nooit producten met stevia omdat ik het niet lekker vind, maar mij was niet bekend dat ze dit ook als hulpstof toevoegen bij producten die met stevia gezoet zijn. Volgens mij wordt dit vooral bij hartige producten gebruikt zoals bepaalde soorten chips en zoutjes.

Ik gebruik vanuit de natuurwinkel alleen producten die met natuurlijke zoetstoffen gezoet zijn zoals de koeken van Billy's Farm. Daar zit echt geen mono natrium glutamaat in.

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 08:57

Hoe zit t nu eigenlijk met fruit? Daar zit fructose in en dat is volgens mij ook een enkelvoudige suiker die in je darmen zo hoppatee wordt omgezet in jawel.. Glucose... Toch ook niet goed? Sprak laatst een dietiste en zij gaf aan dat je daarom ook niet meer da 2 stuks fruit op een dag moet eten?
Of werkt dit met fruit toch anders door de vezels die erin zitten??

Ik weet t ff niet meer...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 08:59

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 09:12

Wat leuk, dit topic!
Ik wilde er zelf een aanmaken, maar hij is er al :)

Ik eet sinds een paar maanden ook suikervrij. Ik was erg moe, echt verschrikkelijk moe. Sliep gerust 17 uur per nacht.
Sinds ik geen suiker eet, of eigenlijk bijna geen suiker meer eet, is het veel minder! Als ik tijdens een verjaardag lekker meegegeten heb, merk ik het ook gelijk: moeheid, hoofdpijn, misselijkheid...
Misschien helpt dit topic me om wat consequenter te zijn, ik ben nogal een zoetekauw namelijk... :p

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 09:23

Ik eet in principe onbeperkt fruit.
De koekjes van Billy's farm zijn erg lekker. :j